I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sampling vs copyright

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Producent

2013-03-22 15:16

Sampling vs copyright

Någon som har koll på vad som gäller? Hittar motstridande information överallt. Hur lång får en sample vara utan att det räknas som plagiat? Får man sampla vem som helst hur som helst?

Producent

2013-03-22 15:27
Producent

2013-03-22 15:58
Det var det, tack! Något som dock antyds men som aldrig skrivs i klartext: är det okej att sampla lite hur som helst om jag inte tjänar ett öre på det?
Producent

2013-03-23 12:58
Do it!
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!
Producent

2013-03-23 13:00
Så länge det inte är för "kommersiellt bruk" vad nu det tolkas som
Boom bap lives!

2013-03-23 20:03
Enligt svensk lag får du inte sampla något alls (om låten släpps till allmänheten, vill du bara göra musik för att lyssna på själv kan du sampla hu mycket du vill) utan att få tillstånd från rättighetsinnehavaren (vilket med äldre musik inte är artisten utan skivbolag mfl)
Detta gäller även om du släpper dina låtar/beats gratis på nätet.

Däremot kan man ju sampla sånt där upphovsrätten gått ut. Dock vet jag ej exakt hur länge den gäller så det får du i så fall kolla upp.

Sen kan man ju alltid skita i det helt och sampla ändå. Klipper man upp samplingarna så de inte går att känna igen så bör ju risken vara minnimal.

Viktigt att veta att lagar och regler ser olika ut i olika länder.
Så kan även bero på var musiken släpps (om jag inte har fel).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-23 20:46
Viktigt att veta att lagar och regler ser olika ut i olika länder.

men den lag som gäller i usa brukar i slutändan gälla små länder som sverige också. kapitalet säger så! :p
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-03-23 22:25
Om du läser i en av länkarna jag la upp så tar dom upp ett exempel på där samplingen var OK i USA för att det tillräckligt längesedan snubben som gjorde originalet dog men när det kom till england så blev det nästan en stämning... Gå inte bara på USA men ärligt talat, who cares?
Boom bap lives!

2013-03-24 10:37
RK:

Du bryr dig nog väldigt mycket när du blir stämd på alla inkomster från din internationella hit.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-24 10:38
Men enligt lag skall man iaf cleara alla samplingar. Sen att man kan chansa och i många fall komma undan med samplingar är ju en helt annan femma.
Är ju även många stora producenter som inte clearar allt.
Producent

2013-03-24 11:25
Nej! Dom får inte röra mina miljoner! :O
Boom bap lives!

2013-03-24 13:40
Jag kan dock säga så här: Är det så ni hör nåt tungt från mig och vill sampla för gratis beats. Gör det. Ni har mitt fulla stöd på den punkten.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)