I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-06-15 12:43

Tips på mastring

Sitter i skrivande stund med ett antal låtar som snart är klara och jag har lite problem kring mastringen.

Hur ska jag tänka när jag mixar flera låtar? Jag har märkt att när jag mixar och sedan mastrar så låter det helt olikt när jag spelar upp dem. I en låt kan accapellan låta mycket högre, trots att jag försökt hålla mig till att göra det så jämnt så möjligt i mixen. Ska jag sitta och jämföra låtarna medans jag mixar? Ska jag lägga på en exakt likadan mastring på alla låtar för att få det att låta lika högt?

Ge gärna lite mer tips på vad jag kan tänka på. Tycker det är otroligt mycket svårare att mixa låtar när jag måste förhålla mig till flera stycken, så all hjälp uppskattas!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-06-16 13:15
Ingen som vet :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Promotor

2013-06-16 21:59
det viktiga är hur mastern låter. om du hör saker att fixa i mixen så gör det.
då får du ju en riktigt bra master
Pro Soundcloud Promotion - www.highendpromo.com
Rappare

2013-06-17 08:16
Lite grundtips finns i den här videon, därifrån blir det att utgå ifrån hur låten låter, mastering kan ta lång tid ibland. Använd referrenser och lyssna i olika miljöer, Ipod, datorhögtalare, datorhörlurar etc. så att det låter bra

http://3264c49e.urlbeat.net
Producent

2013-07-26 22:17
En fördel är ju att gå igenom mixarna en efter en och ha en produktion som referens när du mixar dom andra. Mindre behov av större justeringar man behöver göra i mastering ger oftast en bättre master i slutändan. Så när du mixar musik du ska släppa, referenslyssna på väl mixad musik inom den stilen du själv ska mixa. Mixa i korta pass, referens lyssna och mixa vidare. det kan vara smart att börja med alla mono element i låten först. men personligen börjar jag med att fixa till alla ljud ett för ett så dom låter naturligt och där efter fixar jag till inställningar för reverb. ofta använder jag mina tidigare presets. Att ha ett bra kalibrerat rums-reverb hjälper ofta till när man sitter med EQ, det är annars lätt att man har för mycket diskant eller bas i ljuden då. Använd så lite pluggar som möjligt, det är ingen vits att förstöra grundljuden. Vad jag vill komma fram till är att när du vet hur du ska gå till väga för att nå ett bra resultat så kommer alla dina mixar låta bra, Du kan också skriva en lista på alla saker du ska gå igenom när du gör dina mixar så du inte missar något du gjorde tidigare för att nå ett visst resultat. Men glöm inte att referenslyssna. :D
Producent

2013-07-26 22:20
Justja glöm inte att lämna ca 6db utrymme före masteringen och komprimera inte individuella ljud för mycket då masteringen komprimerar ytterligare.

2013-08-05 09:54
"Komprimera inte för mycket" "Lämna 6db för mastring" Läst det i studio? Hahah kunde inte låta bli :)

Komprimera så mycket som möjligt börja använd en kompressor som heter la-2a (finns många pluggar, Waves är bra) den är enkel och låter jätte bra. Använd två efter varandra! (ställ in den ena så den låter som du vill, backa lite och lägg på en till och sen ställ in som du vill ha det). Då kommer du få en väldigt jämn acapella och du kan även få till hårda trummor om du mixar hela låtar. Finns bara två rattar på den kompressorn så att misslyckas är svårt :)

Nu kanske du är grym på mixning och kan ratta en kompressor, men skrev det iallafall för alla som är inne och läser :)

När låten är klar hitta "SSL stereo compressor" från waves och lägg den på mastern. Finns några presets för färdiga mixar om du inte känner att du kan och så ställer du in threshold tills du tycker det låter bra. Då kommer mixen bli jämn och låta fint när du pushar nivåerna senare!

Pump up the volume, pump up the volume!

2013-08-06 13:51
Varför ska du mixa alla låtar likadant? Är väl där mastringen gör nytta? Optimera ljudbilden/dynamiken så den inte spretar för mycket. Ett tips när du mastrar är att dra in alla färdigmixade spår i ett projekt, de dig på stereo out kanalen med mastringseffekter samt gör små justeringar på de olika spåren om någon effekt påverkar något av spåren för mycket. Glöm inte att dina utsparade mixar behöver ett litet headroom så dom inte distar efter mastern.
soundcloud.com/brormusk/sets

2013-08-06 13:53
Får jag fråga var du hittade LA-2A kompressorn? Letat utan framgång.

2013-08-07 21:42
men skrev det iallafall för alla som är inne och läser :)

blweria läste och blweria lyckades mastra bättre :)
tack!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-08-16 10:58
Har bara CLA-2A (waves) varianten av kompressorn, och den riktiga skall ju tydligen vara bättre.

2013-08-19 22:39
Åh, va sena ni är :( ingen svarade vid det tillfället och jag behövde få det klart. Men jag får kika här inne till nästa mastring. Tack för alla svar!

2013-08-21 15:50
Behöver du en slutmaster i framtiden kan du alltid slänga iväg ett mail så ger jag det ett försök. Kommer dock inte lägga oändliga timmar på det om jag inte blir ersatt.

Men att trycka upp dynamiken och slänga på en liten snabb-master kan jag göra gratis.

2013-09-02 23:52
Har bara CLA-2A (waves) varianten av kompressorn, och den riktiga skall ju tydligen vara bättre.

haha ok... (antar att du läst det på gearslutz, lyssna in grejerna från de som säger så, brukar oftast låta skit)
Köp en riktig om du har råd med det. Kör hårt.
Men waves pluggen är ap bra. går typ inte att misslyckas med den.

Att ha en eller två LA-2A i sitt rack är säkert sjukt bra. Men du måste serva dem typ vart annat år för att de ska låta optimalt.
Bättre att köpa en Distressor isåfall, om du är som mig som inte pallar med sådant dvs. Men finns så mycket annat jag hellre vill ha innan dess och pluggar är skit bra idag. Sen är hela analogt vs digitalt en sjukt onödig diskussion, 90% vet inte ens vad skillnaden verkligen är. Kör på det som passar ditt flow bäst.

"Kommer dock inte lägga oändliga timmar på det om jag inte blir ersatt."
Alltså måste du lägga ned sådan tid så är det nått fel i ditt arbetsflöde :) Cutta i basen, Fixa ms och lägga basfrekvenser i mono, finjustera några db här och där med linjär eq, komprimera, och sen en L3 på det så är du hemma. Borde inte ta dig mer än 10 min per låt.

Här har du min kedja:
Brainworx - BX Digital V2 (Har du bara waves så kan du komma långt med LinEQ Lowband och LinEQ vanliga)
Waves - Linear Phase Multiband Compressor (Om den ens behövs)
Waves SSL Busskompressor eller ibland Waves PuigChild 670
Waves L3/L2, eller valfri brickwall.

Julen kom tidigt i år :)
Producent

2013-09-16 00:26
Tips från proffsen:

Är du inte en ljud-tekniker, eller i nivå med det, så ge dig inte in i mastering. Få saker fuckar upp en låt mer än en person som inte har koll, som skaffar sig ett par pluggar och vrider skiten ur en låt (Dagens house-scen, någon?)

Men ett tips är: Skaffa dig en masteringplugg med presets (Rekomenderar Izotope Ozone 4 eller 5), och använd den preset som passar dig bäst.

Det blir ju inte riktigt lika anpassat som om du studio-mastrar det, men det blir en bra master.

Det är väldigt bra att försöka sig på saker själv, men slutmasteringen på en låt MÅSTE göras av någon eller något som regelbundet sysslar med det. (proffs)
Beats, lirycs, mixing and mastering.
Producent

2013-09-16 00:38
Exorsixten: Du verkar inte ha så bra koll.

Hur kan du säga hur hon ska mastra utan att ha lyssnat på låten?
Hur vet du att basen ska klippas?

Lägger du 10 min på att mastra en låt så är det inte du som mastrar den, du lägger in en rad pluggar o tar fram något färdigarbetat preset.
Jag jobbar med mixning, mastering, och produktion, och kan säga dig att mastering är ett hårfint arbete som inte sällan tar många halvtimmar att få prefekt.

Jag har ingenting emot dig, mannen, men sluta bete dig mot andra på forumet som att du är någon ljudguru för du gör bort dig själv.

Du är säkert bra på en del saker, alla har sina styrkor, men ja slår vad om att vi kan lära oss från varenda user som svarat på denna tråd, så va inte dryg mot folk

2013-09-16 13:03
Ja precis.
En masteringstekniker sitter ju timtal med en låt.
Nej de gör dem inte. Det är absolut ett hantverk i sig men det är inte direkt tidskrävande för de som är duktiga.

Btw tror du att kommersiella mixare sitter med en låt flera dagar i rad också?

Vad fint att du inte har något emot mig :)
Producent

2013-09-17 00:28
Beroende på vem och hur man mixat det så ja, det kan ta ett tag. Och nu säger jag inte att sofia som startat tråden skulle vara dålig på att mixa eller något sånt, men en bra master kräver oftast mycket tid. Brukar minst ta en till en och en halv timme. så ja d tar ju mer änn tio min iaf

2013-09-17 12:38
Det beror väl också lite på hur bra man mixat låtarna också och mellan vilka stilar man pendlar? I mitt fall så tyckte jag det var jättesvårt eftersom jag mixat låtarna så olika plus att den ena enbart var sång och en gitarr, den andra lite mer hiphop och den tredje lite mer spoken word. Jag kunde inte riktigt höra om den akustiska låten med enbart sång och gitarr var på samma nivå som de andra och därför fick jag sitta i veckor med mastringen. Mina öron är inte vana vid att lyssna på det sättet.

2013-09-17 15:40
Acemusic
Dude mer än 15-30 min per track? Really?

Att jag sa 10 var överdrivet lite men mer för att spegla att sitta timtal med en låt så är något galet med det man gör.
Aldrig vart någonstans där det tar dagar att mastra ett album.

Helt ärligt, vad gör du mer än att deala med problemfrekvenser. Städa upp mid/side problem. Lägga bas i mono, limma ihop mixen. Putta några dB här och där för fixa frekvensbalansen. pusha nivåer.

Är nyfiken på vad du gör eftersom din erfarenhet är att det tar så pass lång tid.
Producent

2013-09-19 01:39
Det som tar mest tid för mig med en master är att få den "stereo-image" jag vill ha. Alltså att få tillräcklig bredd på det hela utan att fucka upp, t ex bas som du va inne på. Det är det som tar mest tid. Sen även många halvbra mixar som man måste "mastra" rätt så att säga