I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-09-02 07:04

soundpacks

vilka soundpacks använder ni när ni gör beats??
själv brukar jag köra med vybe och funderade vad ni använder för något? skulle vara kul att veta vad som är hetast

Producent

2013-09-06 00:26
För trummor så är det olika.
Dels finns det jävligt feta pluggar/ program i stil med EZ Drummer, Battery, Kong Drum Designer, osv.

Vill du bara ha samples så finns det massor av olika kits/refills till varje program, men även stora samlingar med samplingar i form av wave-filer, och dessa hittar du ofta mycket av gratis på internet. Trumpacks för FL t ex, är ju waves, så de funkar i de mesta program.

När det kommer till instrument kan ja rekomendera Edirol Orchestral för strings och sådant, hypersonic för gitarrer och basar, och vill du ha riktigt bra synthar så är hypersonic 1 och 2 grymma!
Beats, lirycs, mixing and mastering.
Producent

2013-09-06 11:34
Mina soundpacks är mina backar med vinyler.
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2013-09-08 03:48
pluggar och vsts fattar jag mig inte på... så jag kör samplingar. man borde ju lära sig allt det där och är nog svin lätt när man väl satt sig in i det. men men.
Producent

2013-09-09 00:50
Sampling är fett, men om du bara samplar så blir det jävligt begränsande, + att du kommer att behöva krångla som fan så fort du ska få en sample "clear for release" om du ska releasa det på riktigt
Skivsamlare

2013-09-11 10:17
Begränsande? Du får nog lära dig leta bättre plattor att sampla ;)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Producent

2013-09-16 00:09
Det är begränsande. Om du tänkter ut en melodi i ditt huvud, som inte redan finns, hur samplar du den?
Så kreativt är det ytterst begränsande. + att som sagt, om du samplar en känd skiva och ska releasa låten på ett proffsigt sätt (spotify, albums, etc), lycka till att få tag i artisten / skivbolaget till orginalet får att få rättigheter.

Med andra ord, är du hemma producent som bara vill leka i fl, bara sampla.
Vill du lyckas och vara seriös, utan lagliga besvär, då måste du kunna andra biten ochså