I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-11-13 14:31

Fråga om EQ

Passar på att fråga lite innan sidan stängs ner.

Jag är inte så bra på att mixa så jag följer en guide på youtube som blir hyfsat bra. Såhär ser den ut:

1. Noise Reduction
2. Filters - Parametric Equalizer -- R&BGroove
3. Dynamic Processing -- Compander
4. Dynamic Processing -- Classic Softknee
5. Amplitude -- Normalize
6. Filters - FFT Filters - Mastering Heavy & Wide

Känner dock att det inte riktigt blir det ljudet jag vill och måste ändra lite i eq'n. Jag undrar helt enkelt om man kan lägga på en till eq över detta eller blir det grötigt att ha 2 st eq på samma accapella? Tänkte på det fetstilta.

Borde jag i stället skippa Parametric Equalizer och köra på vanlig Graphic eq eller kan man köra båda?

Hoppas ni förstår

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Producent

2013-11-17 00:38
Egentligen spelar det inte så stor roll om du kör graphic eller parametric. Det viktiga är att du väljer en EQ-plugg med bra ljudkvalitet, kan rekomendera SSL 4000 som ligger med i en av Wave-kollektionerna.

Hur många EQ du använder beror på. Dels beror det på hur många band din EQ har. Vissa har 4 eller fler band och för subtila touchar brukar det räcka.
Min favorit EQ (Reasons mixer EQ) har 2 band. så jag brukar lägga köra fler.
Sen är det även viktigt att tänka på var du placerar en EQ i mixkedjan.
T ex brukar jag, när det gäller instrument och trummor, att vara mycket noga med att jag lägger en EQ, där jag klipper (sänker) alla frekvenser som jag vill sänka. Sen gör jag eventuell komprimering (om det behövs för att nå soundet jag vill), och efter komprimeringen lägger jag en ny EQ där jag boostar de frekvenser som jag vill framhäva.
Detta gör jag för dels för att kompressorn inte ska reagera på frekvenser som jag ändå tänkt plocka bort eller sänka, men även så att boosten blir mer effektfull och inte komprimeras ned med de andra frekveserna igen.

Pluggar jag kan rekomendera som jag vet funkar kanon är SSL 4000 X-EQ (waves) och även EQn som finns med o OZONE 5.
Känner inte till så många fler VST pluggar då jag kör mest i Reason som har egna (som låter grymt dom med)
Beats, lirycs, mixing and mastering.

2013-11-25 00:32
Den där guiden verkar vara helt skev. Noice reduction?

Innan jag går in på andra tips. Behöver du rota för mycket med en eq på sång inspelning så är problemet hur du spelar in med din Mick. Se till att stå typ 30 cm från micken. Så inget "näsan mot popfiltret". Håll dig i alla fall 2 decimeter från popfiltret.

Acemusic tips är bra. Ta bort det du inte tycker om med en eq, borde inte vara mer än att cuta de lägsta frekvenserna och sedan lägga en dipp i de lägre mellan frekvenserna för att öppna upp och kanske en högre upp om allt låter nasalt. Lägg sen en kompressor med typ ratio 1.5:1 eller 2:1. Sen snabb attack typ 2 ms och sänk sedan threshold tills du tycker det låter bra. Sen lägger du en till eq som du boostar med förmodligen blir det en boost från 1000 hz å uppåt och kanske en jätte högt upp för att få fram en "lyxig" känsla.

Du kommer säkert även upptäcka att vissa S ljud osv låter väldigt skarpa. Kan vara en bra ide att lägga en enkel DeEsser som det sista du gör. Vanligast är att folk hävdar att en DeEsser ska ligga innan eqn som boostar. Men för mig så slutar det alltid med att den är sist i kedjan ändå. Sådant är inte på liv och död. Låter det bra så är det ju bra.

Sen skulle jag inte bry mig om olika typer av eqs osv. Den som följer med ditt program är bra nog.
Jag skulle kunna sätta mig ned med ableton, logic, cubase eller pro tools egna plugins och göra en mix som låter mångt mycket bättre än vad någon annan här skulle kunna få till med det senaste waves/softube/sonnox/mcdsp/slate pluggarna.
Bry dig om sådant när du börjar få kläm på grejerna.
Lovar dig att laddar du ned alla pluggar från waves så kommer det bara hämma dig. Du kommer ha 100 olika eqs att välja på (Vilken ska du välja?) Inget som du har någon användning för alla när du inte ens kan arbeta bra med det du har.

Lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-25 00:45
A juste! Sen om du väl börjar bli lite seriös så är mitt tips att som det första du gör köpa det här paketet som ger jätte mycket för pengarna.

http://www.waves.com/bundles/renaissance-maxx

Du får en väldigt bra kompressor. En väldigt bra eq. En grymt bra deesser och massa annat för mindre än 3000. Det är ett jätte bra pris för allt som du får med!

Acemusic du som gillar ssl. Kolla in Controler 1 från softube!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-11-28 23:36
Har faktiskt varit ganska inne på att lägga tassarna på denna samling, har dock blivit annat för tillfället men jag håller med om att det är en grym samling pluggar
Beats, lirycs, mixing and mastering.

2013-11-29 11:36
Det är rea på allt idag med 40%
Så det kostar under 1400 just idag. Sjukt bra deal.

2013-12-01 18:17
Har du spelat in rösten rätt från början så behöver du bara en equalizer och en compressor och eventuella ljud-effekter ( reverb, delay m.m ) Se till att lära dig rätt inspelningsteknik, hur du ställer micken så att du får bästa möjliga ljud först ( ljudet studsar mellan väggar och kan göra din röst omöjlig att mixa snyggt om du ställt micken fel).