I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om mixen blir för dov?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2013-11-27 21:37

Om mixen blir för dov?

Jag har sysslat med musik ett bra tag men har svårt för att mixa. Är rättare sagt väldigt dålig på det men jag tänkte bara ta upp ett problem i denna tråden så att det inte bli för mycket på en gång. Det gäller alltså mixning av röst på ett beat.

Felet är att mixen blir ganska dov. Har haft detta problem sen jag började med musik. Lyssnar mycket på till exempel Tony rissla och han har ett grymt skönt ljud med lagom diskant men när jag höjer diskanten på mina accapellor så låter det bara skit.

Hur får man ett skönare och ett mer skarpt ljud i sin mix? Vill få bort det dova ljudet så man slipper emo-känsla i låtarna jag gör.

Är väldigt dålig på detta så förväntar mig svar som har med någon förinställning i programmet (adobe audition) att göra. Ska man till exempel ändra något i eq'n eller vart kan felet sitta? Mixerbordet kanske?

2013-11-27 21:39
Glömde skriva:

Ser många svar i detta forum som handlar om att "klippa" ljudet vid låga frekvenser och massa sånt men det har jag ingen aning om hur man gör eller varför.

2013-11-28 11:48
Deesser medium i dynamic prossesing, då slipper du de skarpa essen som blir när du höjer diskanten.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
Producent

2013-11-28 16:23
Jag misstänker att det har med din mikrofonförstärkare att göra.
Förmodligen får du inte in tillräckligt hög och stark signal så därför låter det inget bra när du höjer diskanten.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-11-28 23:39
Dopeness kan ha en poäng där!

En annan grej, är att du bör vara försiktig med att överkomprimera, vilket är väldigt lätt hänt när det gäller röster.
Istället för att boosta rösterna så mycket i diskanten, sänk diskanten på allt annat. Det ger ett öppnare ljud, och använd panning utan att snåla
Beats, lirycs, mixing and mastering.

2013-11-29 11:00
Är som sagt väldigt dålig på detta så kan tyvärr inte ta till mig era svar och vet fortfarande inte vad jag ska göra :(

Producent

2013-11-29 21:25
Testa att spela in med en annan mic pre-amp och jämför? :)
Har du fantommatningen på?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-30 18:10
helt inne på va dopeness tipsade om, pröva olika mickar å olika preamps, får du inte in tillräckligt med diskant in i inspelningen kvittar det hur mycket du sitter å boostar den sen, det finns inget där å hämta. multibanskompressar du å hur låter allt ihop med limiter? själv föredrar jag å sänka accapellan lite men ge den mycket kropp, har dock märkt att många rapmixare idag tvärtemot sätter highpassen väldigt högt för att rösten inte ska bråka med beatet för mycket.

vid vilken hz kapar du basen?
Ridå

2013-11-30 18:14
okej nu skojar jag lite med dig.
hur mycket kan du egentligen? tycker accapella är skitsvårt å mixa, men tipset är väl å pröva sig fram. multibandskompression är bra, sen att börja med att sola accapellan å se hur skiten egentligen låter å sen pussla in det på beatet i stället för å spela in med en headsetmick å sen fråga sig man får det å låta som lil wayne.
Ridå

2013-11-30 18:16
inte för att inte headsetmick rockar, men det kommer låta softare att ta vara på det ljudet istället för å försöka få det till något annat.
Ridå
Producent

2013-11-30 18:55
Varför rekommenderar du multibandskompressor? Vad fyller den för funktion?

2013-11-30 20:17
hur mycket kan du egentligen?

Jag vet hur man lägger accapellan och att man kan köra lite bakgrundsröster för bättre ljud. Det är mixningen jag inte klarar. Har spelat in i många år men att prova sig fram har aldrig hjälpt. Det finns ju miljoner olika inställningar och jag förstår inte hur jag ska få allt att låta bra med varandra.

Finns det några steg som man "måste" ta med i mixningen? Eq vet jag är viktigt för en bra mix och där kan man ju pilla lite, sen Dynamics processing vet jag också är viktigt.

Och vad är en kompressor? Hör mycket om det

2013-11-30 20:20
i stället för å spela in med en headsetmick

Har en inspelningsmic som är kopplat genom mixerbord. Kanske ska prova att nollställa mixerbordet och se hur det blir

2013-11-30 20:23
Dopeness, det skulle kunna funka om man behöver få ned boxigheten lite. Att man låter bara de lägre mellanfrekvenserna bli komprimerade.

Men överlag tycker jag själv att MBkomps är överskattade. Möjligt att det kanske är nice på typ grupper eller kicks och synthbas om man inte kan använda typ C1 och köra med Sidechain så att man kan låta bli att komprimera basfrekvenserna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-30 23:23
Varför rekommenderar du multibandskompressor? Vad fyller den för funktion?

som exorsixten sa, för att kontrollera vilka frekvensområden som blir kompressade. överlag handla väl multibandskompression om att få mer kontroll över ljudet, i synnerhet om kanalen du lägger den på innehåller ljud som är väldigt dynamiska dvs har olika ljudvolymer särskillt när bas, mellanregister å diskant låter har olika ljudvolym genom låten, som tex en accapella.

thapimpus; en kompressor pressar alltså ihop ljudet så att det är lika starkt hela tiden, lägger du en kompressor på en accapella tillräckligt maxat kommer volymen vara lika stark när du skriker som när du viskar, vilket är ganska skönt när du ska få den att smälta ihop med ett beat.

det en vanlig kompressor emellertid inte kan göra, som en multibandare däremot kan, är att se till att exempelvis basen låter lika närvarande hela tiden.
en vanlig kompressor sänker bara ner volymen när den går över en nivå som du har bestämt.
detta gör dock att om tex snoop dogg skulle viska sig igenom en vers med lite mysbasröst som rungar i högtalarna, under några ord plötsligt tar i lite mer, så sänks HELA rösten i en vanlig kompressor, på samma sätt som man helt enkelt drar ner volymen på en stereo. en multibandare sänker bara dom frekvenser som överstiger nivån du sagt åt den att hålla koll på, vilket gör att rösten låter hyfsat likadan, iallafall mixmässigt.

kompression handlar alltså främst om kontroll, dj lo-kut som jag lärt mig nästan allt om mixning ifrån, använder även visuella hjälpmedel när han mixar dvs att han kan se att "woooh här började en massa bas kötta fast det inte hörs"
även det handlar om att kontrollera mixen, även om en massa störda frekvenser inte hörs i monitorerna, hörlurarna eller stereon hemma, kan dom höras i bilen å få hela skiten att låta konstigt. detta är överkurs.

mitt tips är att hitta "kroppen" i rösten, dvs det som för den att låta nice accapella, å sen med så lite eq-skruv (men kanske komp å multiband å effekter) som möjligt få kontroll över accapellan, å sen kanske höja diskanten lite om du sen tycker den tränger igenom beatet för lite.

men som sagt, folk idag kapar typ all kropp i rösten, vilket inte låter så nice enligt mig, men har du ett sånt beat det passar på å vill att rösten ska spöka nice över det gissar jag att det typ handlar om mix av beateft efter röst, eftersom rösten då mest är diskant. acemusic tipsade tidigare om att vässa ner beatet lite för att lämna plats för rappen, vilket låter sjukt rimligt. när jag gör slutmixar själv brukar jag ofta återstarta å sen försöka få det å låta nice genom å dra i så lite eq som möjligt eftersom den skiten ofta kan få det att låta wierd.

totalsaknas sound i nakna accapellan tycker jag du typ ska lägga på dist eller nån annan effekt. lycka till
Ridå
Producent

2013-12-01 09:43
Tack för era svar.
Det känns som att man använder multibandskompressor efter behov och inte som standard på vokaler.
Brukar ni använda multibandskompressor när ni mastrar?

2013-12-01 10:16
Töntnörden

Tack för ett bra svar. Antar att kompressor är samma sak som Dynamics processing i programmet. Där klipps allt ljud av (eller sänks) som går över gränsen och hela accapellan får ungefär samma volym. Brukar köra Compander och classic softknee.

2013-12-01 18:04
Att accapellan blir för dov beror oftast på att du inte kapat de övre/ mellan frekvenserna i bas-registret. Det brukar ligga runt 200-500 hz. Dra på en equalizer och gör en ganska smal kurva och förstärk frekvenserna så högt du kan och dra kurvan mellan dessa frekvenser. När du hittar frekvensen som stör så kommer du höra ett rejält dovt ljud. Vid den frekvensen så drar du sedan ner och kapar av frekvenserna.

Att få fram diskanten handlar inte om att höja de höga frekvenserna, utan att sänka de frekvenser i bas och mellan-registret som ligger och egentligen inte gör någon nytta för din röst. Sen kan man dra på lite lite diskant genom att höja i de övre registret för att ge det en extra touch.

Men självklart så gör micken också en hel del.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-01 18:11
Kolla in från 8.00. Där visar man hur man finner dåliga frekvenser på det sättet som jag beskrev ovan genom att smalna av kurvan och dra på frekvensen och sedan panorera mellan frekvenserna för att höra var det dova ljudet ligger någonstans.

2013-12-01 18:46
SofiaBayo

Har ingen aning om hur man gör det du skrev men jag förstod det litegrann. Ska kolla på hela videon du länkade och se om jag lär mig något. Borde vara samma princip i Adobe audition?

2013-12-01 19:42
Kolla in från tidpunkten jag skrev ut, det blir tydligare då. Men annars kan hela klippet också ge dig mycket tips.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i adobe. Men jag har använt cubase och prootools oxå och där var det samma princip.