I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har inget öra för musik

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2013-12-08 15:18

Har inget öra för musik

Blir alltid dåligt ljud när jag mixar mina accapellor. Följer alltid guider från internet men det blir aldrig riktigt bra så jag försöker lära mig själv. Problemet är att det känns omöjligt, jag har inget öra för musik och jag hör inte alls vad det är som bör höjas/sänkas i mixen.

Det enda jag gör om dagarna som får mig på bra humör är att skriva låtar men det känns skit att aldrig kunna mixa sitt eget material. Ingen guide på internet gör det tillräcklgit bra och jag har inte lärt mig något alls under alla dessa år.

Är det kört för mig? Blir det inte bättre än såhär om man inte har ett öra för musik?

Rappare

2013-12-08 16:33
Vet inte riktigt vad som menas med "öra för musik". Men allt går ju om man tränar. Lyssna på låtar som du tycker är bra mixade. Försök härma. Guider på internet kan vara bra för att lära sig grunderna (vilka effekter man ska använda osv.)

2013-12-08 17:00
Menar alltså att jag aldrig hör vad det är som är dåligt med min mix eller vad som ska läggas till. Hur jag än vrider och vänder i till exempel EQ så blir det bara sämre.

2013-12-24 22:27
Känner igen mig i det du skriver... du kan ju alltid kolla på Guider som skrytmonstret säger.

Annars kanske du kan fråga andra om att mixa, finns många såna snälla jävlar där ute.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-24 23:34
Ett par viktiga tips är att inte EQa för mycket, det kan förstöra mycket. I värsta fall kan din equalizer färga ljudet så att det blir skit på något vis, vad kör du med för något? Nästa tips är att du bör lära dig förstå hur en compressor fungerar och används, det är skitviktigt. Vad har du för gear överlag? Mikrofon, ljudkort, allt, vad kör du med?

2013-12-24 23:35
Såg precis att det ser lite småtjackigt ut när jag skriver "vad kör du med?" flera gånger, men du förstår poängen. Berätta mer om din utrustning så kan jag använda min knapphändiga kunskap för att ge dig tips.

2013-12-27 10:10
Nej jag tar det ganska lugnt med eq'n. Kör oftast bara förinställningarna som finns i programmet.

Utrustningen är jag inte så insatt i. Kör en mick genom mixerbord och det är allt jag vet. Det är inte den dyraste utrustningen men gick väl på över tusenlappen.

Mixar i Adobe audition cs6.

Rappare

2013-12-27 11:21
ThaPimpius skrev:
Nej jag tar det ganska lugnt med eq'n. Kör oftast bara förinställningarna som finns i programmet.
Har inte använt Audition, men menar du att du kör default-inställningar? Alltså en rak frekvenskurva? Isf borde du nog lära dig att lägga en simpel eq. Hur en eq funkar är lätt att lära sig, men även om du inte pallar fatta så är det lätt att ta någon standard male vox eller liknande och använda den och sedan testa att tweaka därifrån så att det passar din röst.

2013-12-27 17:53
scrotum

Ja alltså jag väljer en förinställning, till exempel spit clear som många rekommenderar, och försöker att ändra lite därifrån. Men jag använder oftast inställningen som den är eftersom jag tycker att jag bara gör det värre genom att ändra den.