I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga ang copyright/fair-use på beats.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2013-12-15 00:34

En fråga ang copyright/fair-use på beats.

Jag har grunnat ett tag på om jag får använda ett beat från ett spel på mitt mixtape.
Det är ett nonprofit projekt och jag kommer inte tjäna några pengar på det.
Hur vet jag om det faller under fair-use?
Och även om det ses som okej att göra för en liten rappare, kan det ändå bita mig i arslet om jag nån gång skulle börja tjäna pengar på dessa texter satta på beats jag äger?

Tex om de skulle påstå att jag vunnit nått typ av marknadsvärde pga beatsen.

Hoppas ni förstår hur jag menar, och tack på förhand för alla svar!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-12-15 10:34
Det bästa du kan göra är att snacka med företaget. Bättre förekomma än förebrås. Dessutom så kan du ju bara få ett nej i värsta fall. Vilket spel handlar det om? Du kan ju alltid föreslå en deal att de får använda din låt i marknadsföringen av spelet.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2013-12-18 14:28
Det är svårt att säga tycker jag, det är från person till person.
eller artist till artist om man snackar om vem man samplar.

Tar du inge profits på det du gör och bara kör för skojsskull ska det inte vara något problem. choppar du upp grejen o tonar upp eller ner det så hörs det ändå inte att det är orginal låten så vad ska de stämma dig på?

så länge du inte tar hela baslinjer och trummor och sådant och loopar det så ska det inte vara ett större problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.