I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Får jag skapa en egen regel?

Whoa Community - Allmänt om whoa

2005-10-13 00:42

Får jag skapa en egen regel?

... I köp&sälj forumet? att lägga till texten:

"Bud är bindande"

-Så man slipper oseriösa köpare, och om nån skulle balla ur har man all rätt i världen att göra en polisanmälan. Eller i bästa fall skrämma bort folk som är oseriösa!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-13 00:46
Vad skulle man polisanmäla för? Det är väl inte ett brott, bara dåligt uppförande.

F.ö. finns ju denna:

Det är inte ok att låta säljaren vänta i typ tre veckor för att du inte har pengar i bjudande stund.

Om någon upprepade gånger beter sig illa tar vi självklart hand om denne.

2005-10-13 00:51
Varför man skulle polisanmäla? Eftersom det tydligt framgår att "bud är bindande" accepterar personer som lägger bud avtalet! Om man sedan drar sig ur så är det ett avtalsbrott. Vilket är mindre lagligt. Varför tror du att Tradera respektive eBay är så noga med att påpeka att Bud är bindande?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-13 00:53
Okej, jag hade uppfattat det som att det är ett brott mot siten i frågas regler. Men, det finns ju inget som hindrar dig att polisanmäla någon som begår ett brott nu. Dock, så skadar det väl inte att lägga till bud är bindande i början av regeln...

2005-10-13 00:54
Bättre?

2005-10-13 00:57
Bättre? Med vad? :D jag hade inte tänkt mig att ni skulle ändra era allmänna köp&sälj reglar, utan mer om man får lägga till en snutt på sin annons!

2005-10-13 01:00
Uppdaterade regeln.

Jaha, du menar så... ja, varför inte. Hota med polisanmälan för att någon bangar ur känns lite hårt dock, men att poängtera att bud är bindande är ju en bra ide.

2005-10-13 01:02
Okej! Tack för dina svar! ;)

2005-10-13 01:05
Tack för tipset om regeln...

2005-10-13 09:15
Mastermani P21
Det där är ju ett vanligt problem, speciellt när köpare vill att man ska "hålla" varan. Det enda sättet att lösa det på är att sälja till den som är först med att föra över pengar. Fast du kanske menade bud i meningen av auktion?
http://oldstock.se - Vintage street wear

2005-10-13 12:51
Ja, men då kan man skriva i annonsen att

Bud är bindande, budgivare måste vara över 18 år, och betalning ska ske till mitt konto enligt överrenskommelse/om 3 dagar