Kan vi få lite klara direktiv i frågan om prosa?
Okej, detta händer nu för andra gången och vill gärna ha lite klarare direktiv över detta för att slippa missförstånd i framtiden. Tidigare har jag släppt mina textmonologer (ibland med ljudfil också) i blandat. Kriteriet har varit att, om de är tonsatta så ska de ligga i audioforumet, annars i blandat... om det inte är rap/poesi. Men två gånger i rad har ett par prosa/monologer (eller va man nu vill kalla dom) flyttats till lyricismforumet. Jag citerar reglerna från det forumet. 4 - Endast poesi, sessions och texter i detta forum Endast poesi, sessions och keystyletexter i detta forum Nystartade trådar utan verser/texter tas bort eller flyttas. Vad är en session? En session är en färdigskriven cypher som presenteras i sin helhet i ett inlägg. Vad är poesi? Dikter, haiku o.s.v... Filosofi och liknande hör hemma i vardagsfilosofiforumet. Prosa (skönlitteratur) hör hemma i blandat. Vad är en keystyletext? Det är en rimmande radstrukturerad hiphoptext (se regel 9 för mer information). Kan vi få lite klarhet i frågan?
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Lyricist
2005-11-20 04:22
Kan vara ett misstag bara.
Jag tror dom diskuterar saken nu, hur som helst så vore det bara skönt att ha klara direktiv liksom, så man vet vad som gäller. Jag tycker så här. En text som är avsedd som ett konstnärligt verk bör hamna i lyricism för annars skulle alla personliga anekdoter och historier ses som prosa och hamna i lyricism. Och det vill vi ju inte ;)
menar ju inte nu, nu. Utan nu, som i nästa moment.
Problemet är att med dagens regler så fungerar det inte och det har vi vetat från första början. Pga av att många i whoa crew anser att det inte är motiverat att förgrena Lyricism ytterligare så måste vi dra en gräns någonstans för att göra så många som möjligt nöjda. Skönlitteratur i form av noveller, romaner OCH prosa hör därför inte till forumet Lyricism. Prosa är en form att framföra textstycken men obundet och inte tempo/vers/metriskt bundet, den totala motsatsen är versformatet. Visst kan man dikta i prosa men som sagt, gränsen måste dras någonstans och för nuvarande hör prosa hemma i blandat, precis som reglerna säger. //Mvh, GAIA
GAIA: Vilket då leder mig till frågan... de grejerna som jag nu skrivit och publicerat i blandat de senaste 2 gångerna. Är inte detta prosa?
Emil Jag kan inte uttala mig om vad enstaka admins/moderatorer gjort och deras skäl. Det är fullt möjligt att personer begår misstag, vi är trots bara mänskliga. Dessutom är det som sagt inte alltid det lättaste att klassificera en text om den är i gränslandet mellan genre/stil/format. Vi kommer att lösa denna fråga, var inte orolig. //GAIA
Emil Syftar du på "Om du var mitt drömhus. En dikt i ljudform." så är det lika mkt spoken word eller dikt (då den har vissa parametriska inslag) som monolog. Den passar inte illa in i Lyricism och inte heller i blandat. Önskar reglerna vore klarare men som sagt, det kräver en process som kan te sig onödigt omständig och djuplodande. Som det är nu om jag måste välja anser jag att den hör mer hemma i Lyricism än blandat. //GAIA
ja precis, det var dels den och även ""min barndom hänger i ett snöre". Det spelar verkligen ingen roll egentligen, men det blir så irriterande när trådar flyttas runt. Jag lyckas få vanliga krönikor runtflyttade till och med ibland. Smickrande liksom, att någon tycker att min retorik är så lik poesi, även när jag bara skriver en krönika men hehe... ja som sagt, skitsamma vilket, bara det är någorlunda konsekvent.
Emil Problemet är att dessa regler ställer väldigt höga krav på administrationen. Kompetensen måste vara skyhög för att kunna hitta nyanser som särskiljer vissa krönikor från t.ex. dikt. Självklart har många missförstånd uppstått (och fler kommer med tiden) men så är det bara, hoppas du inte lessnar och fortsätter posta på forumen. Alternativen vore att förtydliga forumens roll men då skulle kapaciteten bli för bred och många personer/användare klaga. Ett annat alternativ vore att förgrena forumen men det i sin tur måste ställas mot lämpligheten och relevansen att göra det samma. Är det motiverat att göra det så att säga. För många forum på ett community är sällan bra och ibland tvingas man ta till nödlösningar. Det är alltid svårt att göra exakt alla nöjda, alltid hamnar någon i kläm med byråkratin. Det skulle underlätta om du skrev ut vad du postar ifall du vill ge spanande mods/admins lite kött på benen. Krönika i rubriken (ifall du skulle skriva med bundna stilgrepp) skulle undvika många flyttningar mellan forumen. //Mvh, GAIA
Tillägg En positiv sak med Lyricism är ju dock att du oftast får mer konkret feedback där än i t.ex. blandat. Hellre 50 konstruktiva inlägg än 100 intetsägande.
Ja rubriceringen har varit vag från min sida tidigare för jag hade inte läst reglerna i lyricismforumet. Men nu känns det som att jag har bättre koll. Och jag förstår verkligen att allt detta tar tid att diskutera, bestämma och verkställa så det är inget klagomål så, utan mest som du själv säkert förstår att man blir less när trådar flyttas runt och folk inte vet var de försvinner efter de postats, diskussioner avbryts osv. Om jag får tycka till så här i efterhand så skulle jag rubricera "Om du var mitt drömhus" som poesi/diktning medan "Min barndom hänger i ett snöre" är mer, ja prosa, eller vad man nu ska kalla det och bör vara i blandat. Håller du inte med så är det inte hela världen, men jag vet iallafall lite bättre hur jag ska posta i fortsättningen. Jag behöver feedback, och jag tycker folk kan behöva lite eftertanke och kontemplation (kan man säga så på svenska?) så jag slutar nog inte posta på whoa, även om det ibland har sina nackdelar :) Tack för hjälpen.
Emil Jag håller faktiskt med dig på den fronten. "Min barndom hänger i ett snöre" har mer likheter med audiodidaktisk biografi eller ja i prosans tecken. Har inte läst texten nogrannare men sett tråden. Låter den tråden ligga kvar i lyricism så länge så ska jag kolla med mina kollegor om de har delad uppfattning. Tack för hjälpen. That's what were here for! ;)
FuelDog Exakt, det är först när det uppvisar poetiska drag eller annan sorts metrik som det bör vara aktuellt för Lyricism, annars blir gränsen så flytande att ingen vet vad som ska postas var längre.
FuelDog Yes, det blir mer att förpassa alla texter som inte når upp till en viss nivå som står i motsättning till det prosaiska. Som sagt, de som drabbas blir ju alltid de som ligger på gränsen men administration handlar alltid om att göra så många personer som möjligt nöjda, att tillfredsställa alla är en illusion, :)
http://susning.nu/Prosa Prosa (av latinets prosus, "obunden", "rakt på sak") betecknar text (inom t.ex. litteratur) som inte är poesi . I stort sett all skönlitteratur är alltså skriven på prosa. Se vidare sakprosa.
vadå? jag dyster?
asså får jag bara påpeka, att om det är en prosa, en dikt vad fan som helst och med bifogad ljudfil.. blir detinte lättare om vi lägger det i audio? han kan gärna ha med texten och så, men i audio borde det väl liggA?
damn, what's wrong with my generation? we was the cream of the crop but it seems we've been robbed that's what happens when you trade in all your dreams for a job
Overthink Jag hatar också desinformation . (Ang. "slå upp din Svenska A bok")
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit! Bullshit.