Öka säkerheten i köp&sälj forumet?
Jag undrar om det inte är dags för en säkerhetsuppgradering i köp och säljforumet. Jag vet inte hur ofta folk blir lurade pengar men för mig går det alltid upp en varningslampa när någon begär förskottsbetalning. Mitt förslag är att ni borde göra information tillgänglig för riskerna (klart man borde veta, men folk på t ex blocket blir lurade varje dag) när man handlar så här och ge information om säkra och alternativa betalningsvägar så som postförskott, internetgirot eller payson. Jag vet inte hur man skulle göra den informationen tillgänglig, men att kanske lägga in en liten extra knapp i forumet med en text som t ex: "handla säkert" eller liknande kanske vore något?
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
bra förslag, men jag undrar om folk kommer kika där.. men varför inte, då har whoa garderat sig, typ..
i get more pussy then panty!
Det är extremt sällan vi får meddelanden från användare som blivit blåsta i Köp & Sälj så jag tror inte problemet är speciellt omfattande. Sen är det såklart bara positivt att informera om alternativa betalningsvägar. Postförskott är dock lika osäkert som en vanlig förskottsbetalning.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it I don't buy cheeba, I grow it www.eyegasm.se
eyegasm: det är det ju inte. köparen kan inte hämta ut paketet förrän han betalat.
Emil_Brikha Jag trodde du menade åt andra hållet. Att säljaren skickar tre kilo hundbajs som man får betala för att lösa ut.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it I don't buy cheeba, I grow it www.eyegasm.se
eyegasm: man öppnar så klart paketet inne på postkontoret för att vara säker på att man inte får hundbajs.
Du får så klart inte öppna paketet förrän du betalat för det.
jagvillocksåhaenblog.com
det sa jag inte, jag sa att man öppnar det när man är inne på posten. På paketet står det vad som ska finnas i och finns inte det däri så visar man personalen och säger: hej, jag beställde inte 3 kg bajs.
Verkar variera ganska friskt beroende på vem som sitter i kassan. Vet många som betalat, öppnat sina grejjer på posten och sen fått lämna tillbaka det om innehållet inte motsvarat det man beställt. Har även hört om folk som blivit nekade detta...
posten har ingen rätt att neka.
För säljaren är postförskott en säker metod, men det kostar närmare 40 spänn plus frakt, plus att du får betala frakten även om köparen inte löser ut skiten.
chisel Skumt. Frågade en som jobbat som postkassörska i 20 år och hon sa att man får betala och att de inte tar tillbaka paketet ifall någon skulle säga "detta ska jag inte ha".
jagvillocksåhaenblog.com
jag har köpt en del saker på whoa genom åren, och jag har aldrig blivit blåst. tror faktiskt inte det är så många som blåser andra, och OM man blir blåst är det bara kontakta en admin. har man deras kontonummer och ip kan man nog göra ganska mycket för att få fast dom.
jag tror inte heller det är så många som blir blåsta, jag bara säger... som en säkerhetsrutin, eller åtminstone allmän information. Det borde finnas i ett köp och sälj forum.
Midas: Fråga någon som inte jobbar i 20 år så låter det kanske annorlunda. :)
chisel Personen ifråga jobbar inte på posten nu. Så de kanske har förändrats men låter jävligt skumt att Posten skulle bry sig ifall slutkund inte får rätt produkter när de inte har med det att göra.
jagvillocksåhaenblog.com
Posten bryr sig inte det minsta som företag, däremot kan det sitta snälla personer i kassan som inte vill se folk bli lurade.
Skulle jag köpa nått så vore det av användare jag "litar" på, är kontot skapat igår och användaren skriver sin första tråd o vill sälja nått så accepterar jag bara face to faceförsäljning.. det är ju bara lite sunt förnuft som behövs för att inte bli blåst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hörde ni inte om den killen som sommarjobbade hela sommaren i skogen bara för att köpa nyaste datorn, löste ut den på posten och hemma när han öppnade så var det typ en tegelsten... kämpigt :P
^ Smart sagt.
kanske inte bara en tegelsten*
^ Smart sagt.
I köp o sälj så finns ju den här lilla speciella tråden(alltid uppad) med erfarenheter och sånt av Köp o sälj. Där flera användare finns rekommenderade och vissa även dissade. Vore ngt om man på något sätt kunde göra det lite mer avancerat typ att folk som utfört ett visst antal affärer står med på någon lista som kanske är mer officiell eller konkret. Jag t.ex. är grym på att köpa grejer och så via forumet, men inte en kotte har ju rekommenderat mig i den tråden. Så ja, om ni förstår vad jag menar. Lite spontant bara. Tack o hej
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Emil_Brikha - Ett enkelt sätt att göra sån info tillgänglig är att lägga den i stickytråden "Läs detta INNAN du postar ett inlägg! " (och ta bort datumet från titeln) i och med att folk ju ändå bör kolla den tråden. Inga extraknappar behövs och Stuck kan alltså få sovmorgon :) Carlos_Lopez - D.v.s. så att efter en avslutad affär så kan de som gjort upp klicka i någon betygssättning av den andre? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande Ja, det var väl ungefär något sånt jag tänkte. Nackdel vore iofs eventuella fake-användare(bedragare) som skulle proppsa sig själva eller kompisar och låtsas. Men det skulle ju antagligen fortfarande finnas mycket känt folk på den listan (plus det här med att man gärna kollar när den blev medlem). Annars kanske man kan visa nån mod/adm/(ny typ av whoa-kontrollant) ens privata meddelanden som bevisar en bra affär? Så att man på det viset blir 'godkänd' som en bra köpare/försäljare. Blev en del nu, men något av det kanske kan snappas upp av whoa-crew.
Om man är osäker så frågar man väl efter säljarens hemnummer/adress. Så dubbelkollar man att det stämmer. Om man har väldigt svårt att lita på folk. Man kan ju lätt kolla att det stämmer och ingen lämnar ju ut sitt telenr och adress sen blåser personen.
b-b-bassan!
Så Emil, du rekomenderar altså oss användare att INTE förskottsbetala när du säljer dina t-shirts!!
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
man får väl se till att handla från de som fått bra kommentarer och sådär.
många forum jag är medlem på (säger man så? eller säger man "i"?) så måste man uppge gatuadress, namn och personnummer ens för att få kolla i "köp och sälj". det känns iaf lite säkrare. om det nu kollas upp innan man släpps in.
hoho btw, Mabande tänks det ngt på tidigare idén som jag skrev om senast? ^^ Iaf. här kommer en liten tanke, bara en tanke som sagt, något man kanske skulle tänka på lite långsiktigt. Om man gör en ny del i Köp o Sälj-forumet, let's call it "Pågående köp/sälj" (!) Där exempelvis en av parterna i det aktuella köpet/säljandet kan fylla i info, om vem som köper och vem som säljer m.m. -detta skulle typ konfirmeras av båda parter isåfall. Det skulle kunna finnas som en liten extraknapp någonstans i köp o sälj-delen. När köpet väl gått igenom så står det i listan över "Pågående köpt/sälj" typ -köpet/säljet genomfört- eller om det avbrutits. Det här skulle då inte behöva vara obligatoriskt (om nu inte admins anser att det skulle behövas här på whoa) utan skulle mest vara som en -nånting- för att visa att man är pålitligt. Ja, det hela skulle kunna kallas "säkert köp" eller något sånt. Fan vad fett det blir nu.. :] Ehm, jaja. Och när köpet väl är genomfört så kan ju som sagt stå med i någon lista som jag tidigare nämnde. Och Om man skulle vilja så kanske man kan lägga till nån kommentar om hela affären eller så. Det var väl allt jag hade just nu spontant. Kanske kommer på något mer eller så. Som sagt: detta vore ju en skapligt omfattande grej, så det kanske kan vara något långsiktigt(?). //Carlos
Jäklar! Min hemliga last är avslöjad! :D
Jag tror att det skulle bli lite hög belastning att langa in alla kommentarer i samma tråd, men det kanske skulle gå att koppla till användarnas presentation?
Typ att det finns en liten "hustlah'"-knapp som leder till en
köpet klart -tråd för just den användaren? :)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande Haha ;] Jo, jag hör dig! Det skulle ju kunna vara ett alternativ. Jag vet inte hur svårt det är att fixa sånt, men antar att skickliga webb-killar howser/stuck eller andra på whoa kan fixa det. Sen så skulle väl kanske inte alla uppskatta det eller orka med det, så det kan isåfall vara frivilligt. Jag skulle då själv gå med på sånt och det vore ju nice om man kunde se ifall andra har gjort business och kan vara pålitliga eller så. Eh, så nu vet jag inte om jag borde snickra vidare på idén eller om mabande vill fortsätta. Så jag låter det vara så länge Hej och hå
"jag tror inte heller det är så många som blir blåsta, jag bara säger... som en säkerhetsrutin, eller åtminstone allmän information. Det borde finnas i ett köp och sälj forum. " Fjant.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.