Ang Myspace sidor i sv hiphop online...
En liten tanke slog mig igår kväll... Varför är det ok för vissa att posta sina myspace sidor i sv hiphop online men inte för andra? Sidor som ägs av t ex Up hygh, Afrodisiak, LME och Org12 ligger och frodas i sv hiphop online men när jag postar min förflyttas den till Audio, där den senare blir borttagen. Är det rätt? Vad måste jag göra för att få posta min myspace sida i sv hiphop online? Måste jag tillhöra "eliten" här på whoa? Jag gjorde en ny tråd nyss och jag hoppas att den får ligga kvar i sv hiphop online, där den hör hemma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kolla reglerna och FAQ:n, de brukar kunna ge ganska bra svar, men risk finns att du måste tillhöra en någorlunda bekant skara namn. Just nu kan jag inte komma på en låttitel som du gjort och vet inte ens om jag hört dig, så rent krasst så tror jag att den / de som flyttat / slängt dina trådar kört på "När det gäller mp3-släpp så ska det vara en låt från en större hiphopsida, en skivbolagsartist eller någon artist som är stor vid sidan av Internet" och du inte uppfyllt kriterierna. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Stor vid sidan av internet? No disrespect, men vilka hade hört talas om artister jag nämnt ovan utan internet? Det ligger ju skitmycket grejer i sv hiphop online som ingen utanför whoa hört talas om, t.o.m ingen på whoa heller. Detta elitistiska tankesätt gillar jag inte asså, jag vet att jag inte är stor varken på internet eller utanför. Men hur ska jag ens få folk att lyssna på mina grejer om jag inte får skapa trådar? I sv hiphop online är jag inte tillräckligt fin och bland clas ohlson rapparna i audio platsar jag inte heller för jag bryter mot reglerna...? Vilket moment 22, vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Organism 12 (och även Up Hygh) som du nämner som exempel tror jag väldigt många skulle hört om via mixtapes, Kingsize Magazine, Quote, osv osv... Inte för att vara otrevlig på något sätt, men det känns mer relevant att Organism 12 postar en MySpace-sida än dig, även om det känns lite fattigt overall att göra ett inlägg bara för att posta upp en länk som de flesta redan vet om. Däremot kan jag väl hålla med om att det borde rensas rejält i forumen i fråga och att det är flera trådar som är på gränsen...
nu är du taskig :( Näe men jag fattar ditt resonemang även om det låter illa i mina öron. Även om Org12 och up hygh är kända idag så ändrar ju inte det att dom började sina karriärer på internet... Nu menar jag självklart inte att jag kommer bli lika stor som dom är, men du fattar poängen va? Det är ju en netplay jag har gjort... fast med bara fyra låtar. Men de är nedladdningsbara nonetheless...
Redaktionschef
2006-04-08 13:20
Jag förstår din poäng, men det är ändå som hörstedt och mabande säger. Har du förslag på en bättre lösning än den vi har idag, så presentera den gärna.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
har ett förslag: lägg ner whoa.
Jag tror knappast att Org 12 fick lägga upp sina grejer lite hur som helst i början när han var okänd på Internet... Nu är han dock känd på Internet (och i den verkliga världen).
ja men nu har vi jiddrat färdigt så nu kan vi ta bort den här tråden...
Det är väl rätt mycket i folks intresse att en rappare som gör album och musikvideos och är en av Sveriges största hiphopartister gör en Myspacesida och lägger upp låtar som inte varit tillängliga tidigare än att någon mindre etablerad gör en Myspacesida och lägger upp låtar som tidigare varit på artistens hemsida... Jag tycker inte det är helt klockrent att behöva bedömma men om det inte var några regler skulle ju Kalle P13 lägga upp sina första låtar i sv hiphop online och allt bra skulle dränkas i sånt... Hur tycker du att det borde fungera one? Berätta gärna.
diffused - Min personliga åsikt om myspacesidorna är att de inte borde läggas i Sv hiphop online eftersom de mer liknar nåns "lunarkrypin" :6 Om vi ska ta Org12 som exempel så har han ju en officiell hemsida med MBMA där det finns en media-del. Är det så svårt att langa upp grejerna där och framstå lite seriösare? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
lunarkrypin, fyfan vilken jävla dissning :( men jag kommer posta uppdateringar på min myspace i audio i fortsättningen...
Dissar hårt! :P Min poäng var alltså att jag helst skulle se att folk länkade sina hemsidor istället för myspace, soundclick et c. inte någon kritik eller diss av någon utpekad rappare :) 10-4, over...
Ok men jag pallar inte bygga nån hemsida, myspace är så enkelt o bra liksom. Allt man vill ha finns där, låtar, foton, spelningsdatum + ett sätt o kontatka artisten lätt... Därför har jag myspace, sen om folk diggar det jag gör eller tycker att jag är sämst är ju en annan femma.
diffused * "jag pallar inte bygga nån hemsida, myspace är så enkelt o bra liksom" - Det är väl ungefär där jag skulle dra en gräns för vilka som det är värt att ha i "online": den som inte ens orkar satsa så mycket att han / hon ens investerar i en egen hemsida (antingen genom att bygga själv, be en polare eller betala nån annan) kommer ju knappast etablera sig heller... You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying. With sweat (and a homepage). ;) 10-4, over...
^^ hehe... jag tror knappast väger till framgång är via en hemsida faktiskt...
I och för sig är det många som, när de hört någonting nytt, kollar runt på nätet efter en hemsida, så det är ju en hjälp på vägen... Men, det jag säger är att om du inte ens orkar fixa nåt sånt enkelt och billigt (typ en hundring per år på ett standardwebbhotell?) så kommer du väl knappast orka fixa spelningar eller annat som kräver lite mer av en insats... 10-4, over...
Nja, det finns ju redan ett helt community för det ;) 10-4, over...
Tänkte på en sak här bara... Det e ju så här, nu vet jag inte om diffused e en bra eller dålig rappare men om denna killen e jätteduktig så känns det som han borde få ha sin myspace i Svensk hiphop online, jag menar, bara för han e underground menas det inte att han e dålig som de flesta i audio e (no offence). Det borde finnas "Sve-hiphop mainstream" och "Sve-hiphop underground" eller liknande. Jag menar, vi vill väl ha fram de bra akterna i Sverige, men får dom ingen chans så e det jävligt svårt! Myspace e en väldigt bra sida tycker jag själv, för där e det ett klick sen hör man rapparens låt, istället för att hålla på att tanka massa mp3or och trams... Bara en liten tanke...
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
AiQue - De bra akterna kan få en specialdeal:
För bara 0:- kostnad så kan de få skicka in sina låtar till
[email protected] och med lite tur blir de då utvalda att vara
Aktuell MP3, vilket ger dem garanterad plats på Whoas startsida.
But wait - there's more!
Förutom startsidan slänger vi även in en stickytråd i Online-forumet där folk kan snacka om låten!
Men Whoa, tänker du, kan det verkligen vara så mycket?
Ja, säger vi, det är till och med mer!
Låten kommer dessutom att sparas i
Whoas MP3-arkiv tills det läggs ner, så det finns chans till många fler sköna lyssningar!
Så tveka inte! Ring TV-shop nu! ...eeh, säg till dem att maila
[email protected] , menar jag :)
10-4, over...
Bleq - Kan vara en idé, men jag tror inte det skulle lösa problemet : / 10-4, over...
Mabande så sant som det e sagt! ;) Men vem e det som bestämmer om låtarna e bra eller inte? :) Jag kommer snart med zerg på SC din jävel :P
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
Producent
2006-04-13 12:45
Den enda jag kände till där va Organism 12, vilka dem andra är har jag ingen aning om, desutom så är inte Organismen så jävla känd heller för den delen, inte kändare än vilken svenson som helst. Sen så med Aktuella mp3an är lite diskriminering där, fråga består, vad är kvalitée och vad är inte ? För min del vet jag exakt vad som är och inte är. Och 50% av det som varit är inte, utan bara skit som ni plockat ut för att dem A, ni känner dem på något sätt, träffat dem etc. B, Vet inte ett skvatt om hiphop eller C, Favorisering, vilket är B och C som är majoriteten på whoa ...
Since 1984 @realgizlee // twitter
japp mickillah man måste typ va polare med dom eller va känd, de släpper inte fram folk de inte vet vilka det är...
"vad är kvalitée och vad är inte ?" Svaret är att det är en subjektiv bedömning. Viss kvalité kan avgöras genom att bara kolla produktionen (mixning o.dyl.), men den del som handlar om smak (hur "bra" någonting är) är helt subjektiv. Vi är 6-7 stycken som bedömmer låtarna som skickas in, men oftast är det inte alla som uttalar sig p.g.a. tidsbrist. A) Att vi skulle känna majoriteten av rapparna: De flesta av rapparna som fått upp MP3:or här känner jag ungefär lika väl som jag känner diffused, d.v.s. inte alls. Ett par av dem känner jag lika bra som micKillah, d.v.s. det har varit lite snack i trådar och ibland så har de skickat meddelanden om adminhjälp i trådar. En klar minoritet av dem har jag träffat och snackat skit med, men dem känner jag ändå inte så väl att jag skulle göra vad som helst för att sprida deras musik :D B) Okunskap om genren: Vissa av oss är recensenter för tidningar, andra av oss rappar själva, ytterligare en kategori är bara massiva fans som lyssnat på hiphop sen vi var små. Kort sagt: det är nog inte total okunskap om hiphop / rap som ligger bakom att ni inte gillar allt som kommer upp. C) Favorisering: Självklart har en "känd och populär" rappare enklare att få upp en låt (det hade enbart varit dumt att inte langa upp Petter-låten när vi fick chansen), men vi har sagt nej till ett par "kändisar" ändå, just p.g.a. att låtarna inte varit så bra. Den favorisering som finns är nog snarare viss diskriminering av folk som beter sig som puckon. Exempelvis om det är nån som inte betalat för en banner, eller gått och fått sig själv bannad så kommer nog inte låten upp. Kort sagt: Att micKillah och diffused har sina egna bedömningar av kvalité är självklart och att de är lite bittra över att ha fått negativ kritik på sina egna låtar är ruskigt uppenbart ;) 10-4, over...
Producent
2006-04-13 16:56
Mabande P29: Jag har inte mina egna bedömningar av kvalité, jag vet vad som är kvalité, det är skillnad ;) Sen har jag inte ens nämnt min egen musik för den delen heller, vart får du det ifrån ? Sen har jag fått väldigt positiv kritik på min musik på det senaste, så att jag skulle fått negativ vore juh bara rent bull. Ja du ...
Kort sagt: Att micKillah och diffused har sina egna bedömningar av kvalité är självklart och att de är lite bittra över att ha fått negativ kritik på sina egna låtar är ruskigt uppenbart ;) Hehe jag har faktiskt inte fått nån kritik alls på mina låtar här... Ingen skriver i trådar som jag gör (om mina låtar då) Men jag har aldrig skickat in nån låt till whoa heller.
ingen diss, men ärligt talat, mycket på whoa är dåligt, vissa behöver träna mer, alla får börja rappa, sjunga och prodda när dom vill, men alla är ej redo att släppa saker när som helst tyvärr, man måste pay some dues och skit ok, alla är ej redo att vara rappare, sångare och proddare bara så direkt, det tar ett tag att få fram kvalite ok
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
one - Jag ville bara förtydliga lite :) micKillah * "Jag har inte mina egna bedömningar av kvalité, jag vet vad som är kvalité, det är skillnad ;)" - Folk som är så stensäkra på sina grejer brukar ofta vakna upp efter några år och inse att de inte riktigt visste vad de talade om ";)" * "Sen har jag inte ens nämnt min egen musik för den delen heller, vart får du det ifrån ? Sen har jag fått väldigt positiv kritik på min musik på det senaste, så att jag skulle fått negativ vore juh bara rent bull." - Ledsen, måste förväxlat dig med någon annan som försökte få med en "nyårslåt" som Aktuell MP3. Jag funderade på att langa med din motivering för det, men det är bara onödig uthängning... diffused - Kan erkänna att jag i ditt fall mer avsåg bitterheten över att inte bli klassad som Online-material :P 10-4, over...
Producent
2006-04-18 21:15
Jesus Walks ...
...god show me the way, because the devil tryin'a break me down... jag vet inte vad han vill ha sagt men men hehe