I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-09-05 18:35

kalendarium

Hej!

Jag har två jättejobbiga och helt tagna-ur-luften-superduperkonstigafrågor .

Varför finns ett kalendarium i politikforumet som sticky när den inte används?

Varför finns det forumregler som sticky i politikforumet när de inte följs?

Yeah!

2006-09-06 09:53
Hittar du nått som inte följs i regelväg så ska du ju berätta det för en moderator/admin eftersom det du funnit som är regelbrott förmodligen inte är upptäckt utav en mod/admin, så det underlättar ju om du säger nått till dom än att fråga här med ett "Varför är det så?".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-06 11:40
Jag förutsätter att du syftar på en demonstrationstråd som ligger i politik. Den skapades antagligen innan regeln infördes och har i vart fall genererat en diskussion som vi beslutat att inte avbryta på grund av den anledningen. Kalendariet skall användas och trådar gällande möten, demonstrationer mm. tas bort fortlöpande av oss moderatorer och admins med hänvisning till kalendariet. Forumreglerna är regler för Politikforumet. Anledningen till att dom är sticky är att dom är jämförelsevis nya och värda att uppmärksammas. Tycker du att reglerna inte följs så är vi givetvis tacksamma för tips etc. Sånt som underlättar vårt arbete. Vi är inte annat än mänskliga :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-07 16:39
erkan

Du menar att den skapades innan april? Det har jag väldigt svårt att tro. För övrigt ser man lite titt som tätt liknande trådar som utlyser tid och plats och uppmanar till demo. Trådar, som enligt mig, och som jag också har förstått enligt mabande, som representerar whoa, ska ligga i kalendariet.

Tråden jag syftar på just nu är polisdemon, men det dykar upp nya lite efter vartannat. Om ni beslutar er för att hålla tråden aktivt löpande pga att, som du beskriver, "genererat diskussion", så kan ni lika gärna ta bort regeln. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att en demo kommer att skapa uppmärksamhet. Det är liksom själva meningen.

Yeah!

2006-09-07 18:37
komplex
Fast nu glömmer du att det finns en responstid :) Moderatorer är inte inloggade 24/7. Om du tycker det dykt upp trådar om demo lite då och då så är det väl för att det dykt upp trådar om demo lite då och då. Alla moderatorer är medvetna om regeln och gör sitt bästa för att följa den.

Att användare gör fel och postar en tråd istället för att skriva i Kalendariet är kanske inte så konstigt, men jag ser inte hur vi skulle kunna åtgärda detta på ett annat sätt än att hänvisa folk till att läsa reglerna. Jag tycker kalendariet är en bra idé eftersom den fungerar som ett alternativ till att ha mötestrådar i hela Politik-forumet i vilka inga eller få diskussioner förs.

Jag ser, precis som du, att den tråd du menar inte skapats innan april. Den har jag (om jag inte missminner mig) stött på först då den hade flera inlägg och en diskussion redan pågick. Det hör förstås till ovanligheterna att något sånt inträffar. Nu är det så, och inte mycket att göra åt. Kanske skulle man kunna döpa om tråden så att andra användare som vill posta trådar om demonstrationer inte tror att det är ok att göra detta hur som helst.

Jag är inte någon raketforskare men jag tycker inte att det är uppenbart att en demonstrationstråd alltid genererar en bra diskussion som inte kan tas bort med hänvisning till kalendariet. I 9 fall av 10 så ligger det, tvärtom, ett inlägg såsom "jag kommer" eller "faan va dumt, va pysslar ni med?" innan någon moderator eller admin får syn på inlägget, tar bort det och hänvisar till regeln om kalendariet.

Meningen med en renodlad "demonstrationstråd" är att ange plats, tid, arrangör och vad demonstrationen står för/handlar om. En sådan tråd hör inte hemma i Politik, utan i Kalendariet för Politik.

Som det står i reglerna är man givetvis välkommen att skapa en tråd med en politisk frågeställning i anslutning till att man lägger ett inlägg i kalendariet om formaliteterna kring demonstrationen. Då krävs att tråden är sådan att den kan generera en politisk diskussion.

2006-09-07 18:57
Den demonstrationen fanns i kalendariet och var dessutom över såg jag. Jag editerade rubriken lite så diskussionerna kan fortgå. Hoppas att ingen blir förvirrad över vad som gäller nu :)