Redaktionschef
2009-03-17 21:13
Vill du skriva för Whoa? Nu söker vi nya medarbetare!
Som rubriken lyder. Är du duktig på att skriva och kunnig inom svensk hiphop/hiphop. Kolla gärna in nedanstående text.Från Whoa-bloggen:
Det har snart gått 15 månader sedan vi drog igång den här bloggen på Whoa och så här efteråt - med facit i hand - har den blivit en jättesuccé. Vi har flera tusen läsare varje vecka och ligger i den absoluta toppen bland musikbloggarna i Sverige. Men, vi är inte nöjda än. Vi vill bli ännu bättre. Målet är att öka antalet nyheter, recensioner, krönikor, intervjuer och släppa ännu mer exklusiv musik. För att detta ska bli möjligt behöver vi dock förstärkning till redaktionen. Vi söker nu därför ett antal nya, dedikerade skribenter med stort intresse och hjärta för hiphop (och svensk hiphop i synnerhet). Vi söker dig som: * Är påläst och kunnig om svensk hiphop (och gärna även utländsk sådan). * Gillar att skriva och är duktig på det. * Är beredd att lägga ned tid varje vecka på att posta nya inlägg på bloggen. Har du god kontakt med andra aktörer inom den svenska hiphopscenen (rappare, deejays, producenter, klubbar, bolag, promotors m.m.) så är det ett plus i kanten. Tidigare erfarenhet av liknande jobb/uppdrag är givetvis också meriterande (bifoga gärna referens) men det viktigaste är som sagt att du är duktig på att uttrycka dig i skrift och är beredd att göra det på regelbunden basis. Skicka din ansökan (där du berättar om dig själv, vad du kan bidra med och varför vi ska välja just dig) till [email protected] med rubriken “Ansökan som skribent på Whoa”. Bifoga ett eller flera exempel på artiklar/recensioner/intervjuer/krönikor som du skrivit tidigare så att vi kan bilda oss en uppfattning om vad du går för. Nämn även gärna vilket användarnamn du har på Whoa. Ta chansen! Detta kan fungera som en utmärkt inkörsport till något större, om du hoppas kunna arbeta inom press och journalistik någon gång i framtiden. /Martin och resten på redaktionen.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
synd att man inte har vad som krävs.
Har du god kontakt med andra aktörer inom den svenska hiphopscenen (rappare, deejays, producenter, klubbar, bolag, promotors m.m.) så är det ett plus i kanten.
www.myspace.com/danielbylund
bylund_90 P18 Det är bara ett plus i kanten. :)
be the change
det här kan bli grymt det vore kul med någon klubb scen reporter =). Lite rapporter ifrån jams och klubbar alltså.
http://www.aktivdemokrati.se/
Jävligt mycket skola nu, hade nog ställt upp annars. Går ju trots allt en journalistisk utbildning. Lycka till med att hitta någon duktig!
bylund_90 Som sagt, absolut inte något krav. Kan inte påstå att jag direkt har några feta kontakter själv. Det finns andra som har det istället :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Redaktionschef
2009-03-18 15:51
Långt ifrån ett krav att ha kontakter med andra artister. Anenkefali > Vi söker olika sorters folk. Finns det nån som kan tänka sig att posta allt från nyheter till recensoner och krönikor så är det så klart sktifett, men är det så att man bara har tid med att skriva en krönika varannan vecka (givetvis en BRA sådan) så är det ju intressant också.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Det hade varit väldigt kul att skriva för bloggen. Jag tror att jag skulle klara det rent stilistiskt och kunskapsmässigt, men jag är osäker till om jag har tiden och engagemanget det kräver att inte minst komma på nya uppslag, men även förarbetet inför artiklar och krönikor, så som intervjuer, research eller intensivlyssna på skivor. jag ska ta mig en funderare, och om ja känner att ja har tid så skickar jag in en CV senare...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
En ytterst viktig fråga: Lön?
Not a follower, so Twitter has never been an option.
Teambanan: allt arbete på/för whoa utförs ideelt, dvs det finns ingen lön i uppdraget.
teambanan P21 lönen e fett med whoa-status o du kan skriva skribent som hiphopsyssla...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef
2009-03-18 18:59
Nej... hela whoa drivs ideellt. Däremot finns - till viss mån - andra typer av belöning. Recenserar man skivor får man ju så klart behålla skivorna. Gästlista finns på många klubbar och presspass/ackreditering går att ordna på många spelningar och festivaler. Vi erbjuds en del intervjuer och sånt från skivbolag/promotors (nu senast t.ex. med Ice Cube) så är det något man tar på sig att fixa så får man ju tillfälle att träffa sina hjältar :) Skriver man för Whoa så gör man det för att man tycker att det är kul. Men sen är det faktiskt en bra merit också, som tidigare nämnt.
Det här känns som gjort för mig, på alla sätt och vis. Får se hur ofta jag kan, men det blir en anmälan åtminstone.
"Ta chansen! Detta kan fungera som en utmärkt inkörsport till något större, om du hoppas kunna arbeta inom press och journalistik någon gång i framtiden." "Men sen är det faktiskt en bra merit också, som tidigare nämnt." Allså grabbar... ehhh, ni tycker inte ni skall tona ner överdrifterna lite eller.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef
2009-03-19 23:03
Man måste börja nånstans. Det ena leder till det andra :)
He he... sant.
Konsertbesökare
2009-03-20 18:55
Det här verkar ju skitkul, gillar att skriva också. Tror dock inte att jag är rätt person att bedöma hur bra en skiva är då jag är jäkligt kräsen och ratar det mesta. Men visst, hade vart grymt. Lycka till att hitta nästa superduperskribent. :)
Hade varit sjukt roligt att skriva för bloggen faktiskt, tyvärr känns det som att jag är för lat för att hålla tillräckligt bra koll på svensk hiphop för att man ska ha någon chans att göra bra ifrån sig. Har sedan ett tag tillbaka velat skriva för någon blogg, tidning eller något. För att skriva gillar jag ju ;p