I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Poet

2009-12-14 17:35

Vinyl forum?

Jo jag satt och kikade runt lite i Soul_Surviver_II's tråd om vinyler man äger och skulle vilja äga och kom att tänka på att det är lite skumt att det faktiskt inte finns ett vinylforum på sidan?
Ta t.ex i Hobby & Fritid, vi har Film & Tv, Kultur & Litteratur, Datorer & Teknik, Sport, Resor, Formgivning m.m. Men vart är Vinyler? Som faktiskt har något med många hiphopares hobby och fritid att göra.

Tanken var ju då att man kan samla allt som har med vinyler och möjligtvis även kassetter/cd's och liknande att göra, där. Folk kan prata om vad för coola nya fynd de hittat eller är ute efter, diskutera olika släpp, gamla som nya, samt kanske ha en sticky med en egen liten "köp och sälj"-tråd för just det här då. Med mera.

Inget illa menat mot någon, det är kul att det dyker upp lite trådar om vinyler m.m lite här och var, trots att de kanske skulle kunna ha ett eget forum att hålla sig till så vet man vart man har dom. Samt så slipper man råka ut för att någon "lånar" en tråd om t.ex vinyler till att annonsera ut en lista på vad den äger men skulle vilja sälja, just för att det hänger potentiella intresserade i just den tråden.

Jag har självfallet koll på att det finns ett köp & sälj forum, men det känns inte så kul att leta bland jackor, skor, datorer, tv-spel och allt vad det nu kan vara när man bara är ute efter musik.
Och detta är ju bara ett hastigt påtänkt förslag från min sida, om idén känns någorlunda relevant så går det säkerligen att utveckla/redigera en del till det bättre.

Jag vet dock inte om frågan tagits upp förut men avfärdats av någon anledning, i så fall ber jag om ursäkt för tråden.
//Detested

Jag hänger i rimnördarnas ringhörna
Poet

2009-12-14 18:02
Förlåt mig, det var DBK som skapat tråden jag syftade på i början, även om det kvittar egentligen (en "redigera inlägg" funktion hade väl inte vart helt fel heller :p).

2009-12-15 22:16
är du crazy? (=
vi kan langa banner i stil: "bli fadder till en vinylist idag".

det är mkt bättre att starta vinyltrådar bland andra forum som svensk/utländsk hiphop, producenter och djs istället för att avlägsna oss ännu mer från massan. Vi kan väcka intresse om vi sticker ut där folk är aktiva och läser.

Annat förslag skulle bli om man kategoriserade köp&sälj i typ:musik,klädder,elektronik etc.

Ska starta en vinyltråd i sv.hiphop på en gång bara för det.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Poet

2009-12-16 00:50
Hehe mja det är ju ett sätt att se det på. Dock så såg jag en tråd med förlsaget att göra underkategorier i Köp & Sälj men moderatorerna verkade inte så sugna på det då respektive underkategori skulle bli relativt inaktiv, eller nåt åt det hållet.

Bara för att du har 893457 vinyler i butiken och vill reklamera på hela whoa! ;)

2009-12-16 02:39
respektive underkategori skulle bli relativt inaktiv, eller nåt åt det hållet.

Mm, för att de gör jävligt mkt just nu.

Man säger göra reklam.Att reklamera är ngt annat ;)
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Poet

2009-12-16 11:44
Right :/
Producent

2011-12-16 15:36
snälla fixa ett vinyl forum här på whoa, skulle vara sjukt nice! det skulle bli min favoritavdelning!
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-12-19 01:58
JAG VILL OCKSÅ HA!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-12-24 00:52
Dels så:
1. att reklamera är faktiskt även att göra reklam för något (även då det nuförtiden mest används i betydelsen att återlämna en defekt vara)
2. finns det underlag för ett vinylforum? 30 pers som snackar om sina samlingar eller tipsar om nya släpp är inte riktigt värt "kostnaden" ett nytt forum utgör (ytterligare ett område att moderera, plats i forumlistan som medför mer filter failure hos medlemmarna, aningen minskad aktivitet i andra forum då några går över till att talibanhänga i det nya halvdöda forumet o.s.v.).

Gör gärna vinyltrådar i de forum där de passar - om ni lyckas få tillräckligt många engagerade kanske det blir ett forum till sist :)

Mabande - Whoa Crew: Regulators
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Admin

2012-03-05 15:24
Är detta fortfarande aktuellt? Håller inte cratediggerdiskussionerna igång på Discogs?

Redaktionschef

2012-03-05 23:19
Ser inte riktigt varför detta skulle vara aktuellt. Visst, det är "äkta" med LPs men för att man ska få ett forum på Whoa krävs ändå nåt sorts underlag om behovet. Har läst det ovan om att inte är "så kul att leta bland jackor, skor, datorer, tv-spel" men är ju samma för alla?
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Producent

2012-04-20 07:35
vinylforum hade varit fett nice!
tycker det låter som ett måste på whoa
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!
Skivsamlare

2012-05-06 23:07
Jag tycker faktiskt inte det behövs ett sådant forum på whoa, och detta trots jag är en stor samlare.. Anledningen är väl som mfs nämnde att det betas av på andra ställen. Finns en handfull forum tillägnat hiphopvinyl (andra genres med för den delen..), DWG forums, Vinyladditcs, philaflava, discogs för att nämna några. Sen har vi ju också en trevlig liten tråd i Utländsk Hiphop där vi hänger och diskuterar nya släpp, senast köpta platta osv. Ni är välkomna in i den tråden så länge :)

Tror ett sådant forum hade varit riktigt dött.. Lite som mode-forumet var.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Admin

2012-05-07 08:00
INOK sa det. Men det tål som sagt ändå att tänkas på och vi har det i bakhuvudet.

2012-05-09 11:03
Finns en handfull forum tillägnat hiphopvinyl (andra genres med för den delen..),

Reggae liksom! Inom reggae o dancehall pressas det fortfarande upp sjuor på nya grejer. Tyvärr inte allt så man missar en hel del om man vill spela ute och endast på vinyl. Personligen svårt med seratos o bränna CDs etc Tycker det är sååå tråkigt men är inte d ett måste om man som DJ förutom ha koll på rubbet på äldre grejer och redan har d på sjuor/vinyl och vill även selectera nya låtar man gillar men som inte pressats på vinyl??

Ska man sadla om helt o sätta igång med Serato, MP3or o skit? Hur gör "ni"??
DJ

2012-05-22 17:12
Håller med om att det redan finns sånt. Tråden "senaste hiphopskivor ni köpte" i utländsk hiphop-forumet fungerar ju liksom redan som ett allmänt diskussionsforum om vinylskivor.

PS. Kanske betydde "reklamera" en gång att göra reklam, men jag kommer aldrig gå med på "vinyler". Vafan, det heter "skivor". Möjligen "vinylskivor" om man nu pratar med nåt sänke som tror man menar CD. ;-P DS.