I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

upp regeln är så bull. någon?

Whoa Community - Allmänt om whoa

Producent

2010-02-19 17:54

upp regeln är så bull. någon?

Visst, att skriva ett inlägg direkt när någon kommenterat låten är väl inte acceptabelt.

men att man bara ska få skriva 3 gånger, för att lyfta upp låten igen känns lite...
hur ska man kunna pusha ut sitt skit här på whoa om det är så?
varför just 3? egentligen, varför måste tråden låsas efter det.

jag tycker det är en riktigt löjlig regel. och är rätt säker på att väldigt många tycker det samma.

låter det inte bättre med 3 upp per vecka isf? det kan ju inte vara störande på något sätt. för man måste ju nå ut till folket på något sätt om man är mindre känd som artist osv. och då känns det lite värdelöst att få sin tråd låst.

Manager

2010-02-19 18:03
Jag tänkte precis på samma sak när jag såg att Östblockarn's tråd hade blivit låst.
Redline!

2010-02-19 18:57
Vad exakt är regeln? Kan man bara skriva 3 gånger i sin egen tråd eller vadå? Det kan ju inte stämma. Eller är det bara i något speciellt forum?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-19 19:08
I audio för att inte folk ska spamma sina egna trådar för att få dem högst upp i audioforumet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-19 19:11
Nä jag tycker det e bra som det är, annars får man säkert bläddra minst 5 sidor för att se vilka nya låtar som kommit "idag"

2010-02-19 20:11
Men räknas verkligen "smyguppnignar"? För jag har bara märkt trådar som blivit låsta av sånna här typ

"upp"

"kom igen"

"feeedback plzzz"

":D"

osv osv... Länka gärna erat exempel..... stämmer det så är det löjligt
be the change
Moderator

2010-02-19 23:54
Jag har ingen aning om varför det är just 3 uppningar faktiskt, det är väl lagom känner jag själv. Sen kan jag säga att vi i Vår Hiphop inte följer regeln till punkt och pricka ännu eftersom ingen har sett efter den regeln där på flera månader, men vi har blivit hårdare och det märks att folk börjat ta till sig regeln.

För tillfället låser vi trådar där vi märker att det inte finns något större intresse trots uppningar med mera, ser man att rapparen själv står för t.ex. de sista 5 inläggen så blir den låst direkt. Alternativt att TS har skrivit efter varje inlägg eller står för en 40-50% av alla inlägg i tråden, då finns det ingen diskussion. Försöker dock ge en varning innan vi låser tråden ifall det går.

För att avsluta så tror jag själv inte det skulle gå att ha mycker mer uppningar än det som vi har nu. Vet inte hur många låtar som droppas i veckan hos oss, men kan säkert gissa på att det släpps minst 50. Ni förstår själva kanske liksom, att det krävs en viss omsättningshastighet på det hela. Jag själv är iallafall inte sugen på att se förra veckans låtar igen då jag redan lyssnat.

Detta är väl min åsikt iallafall.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Moderator

2010-02-20 00:00
Sen kan jag väl säga angående just dig Konstigt, att du oftast inte brukar använda så mycket rena uppningar som alla andra. Så du kan ju pusha på lite till!
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-02-20 02:26
Regeln skapades då vi hade väldigt många trådar som blev uppade gång på gång, på gång, på gång (etc). Det blir tradigt helt enkelt, och de nya låtarna som läggs får inte synas på första sidan alls. Om din tråd är såpass inaktiv att du måste uppa den mer än tre gånger så känns det inte direkt som den kommer bli mer aktiv efter det heller. Gillar folk det du gör så kommer folk lyssna och kommentera, diggar dom det inte så kommer den (rättvist) att försvinna i mängden.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-02-20 22:04
Konstigt - Tänk så här: MC_snorkeff_fjortis uppar sina gangstaepos "jag tjålade snickers på macken," "alla guzzar gillar min ussi" och "battla mig inte för då blir du torsk som en fisk" tre fyra gånger varje dag så att dina låtar hamnar längre ner - vad gör du?
Uppar dina egna fantastiska alster så att de ska få lite shine.
Vad gör MC_snorkeff_fjortis?
Uppar sina låtar.
Vad gör Random_Internetemcee?
Uppar sina låtar.
Vad gör du?
Uppar dina låtar.
Vad gör MC_snorkeff_fjortis?
Uppar sina låtar.
Vad gör Random_Internetemcee?
Uppar sina låtar.
Vad gör du?
Uppar dina låtar.
och

vidare.

Det var den situationen som orsakade regeln och det är den situationen som kommer uppstå om regeln försvinner, för även om vi alla här vet att det ju inte blir så bra, så kommer det alltid en ny omgång pers som inte har en susning.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-02-20 22:30
Folk borde inse att om ingen skriver i tråden fast man uppar den gång på gång så är nog inte låten så bra som trådskaparen tror.

2010-02-21 21:27
Jag tänkte precis på samma sak när jag såg att Östblockarn's tråd hade blivit låst.

Angående Östblockarn's tråd så hade han redan under första timmen fem kommentarer, varav tre stycken som han själv skrivit. Och sedan fortsatte "tack-inläggen" på löpande varannan kommentar.
www.myspace.com/danielbylund

Redaktionschef

2010-02-24 21:32
Folk borde inse att om ingen skriver i tråden fast man uppar den gång på gång så är nog inte låten så bra som trådskaparen tror.

Bra sagt.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Moderator

2010-02-26 18:32
Yes, precis som ovandstående användare har skrivit. Finns inte så mycket att tillägga.

Regeln kommer stå fast som den är och vi kommer bli hårdare och hårdare med tiden hur vi följer reglerna.
//TW

2010-02-28 23:19
Borde vara att man inte får skriva en kommentar innan tre har kommenterat, typ
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Moderator

2010-03-01 16:53
Tror inte det är någon bra idé då det händer rätt ofta att det kommer upp en grym låt, men som snabbt hamnar på andra sidan för att alla andra trådar kommenteras så mycket. Och då kan inte trådskaparen göra något åt att den låten dör ut innan nån ens lyssnat på den.
//TW

2010-03-02 17:22
Om det inte snackas i trådar med grymma låtar - varför hänger ni i trådar med kassa låtar?
Roligare att tjafsa eller att hylla?

10-4, over...
Moderator

2010-03-02 19:43
Mabande P33

Ja tyvärr verkar många resonera så "Roligare att tjafsa än att hylla"
//TW
Rappare

2010-03-14 11:56
Regeln skapades då vi hade väldigt många trådar som blev uppade gång på gång, på gång, på gång (etc). Det blir tradigt helt enkelt, och de nya låtarna som läggs får inte synas på första sidan alls. Om din tråd är såpass inaktiv att du måste uppa den mer än tre gånger så känns det inte direkt som den kommer bli mer aktiv efter det heller. Gillar folk det du gör så kommer folk lyssna och kommentera, diggar dom det inte så kommer den (rättvist) att försvinna i mängden.

Grejen är väl att om du är okänd men är en duktig musiker som inte många hört talas om, så är det nästan inga som kollar tråden? Jag vet själv att jag kollar bara trådar där jag känner igen namnen på artisterna, vet inte om någon annan gör så men. Så att det är rättvist kan jag inte hålla med om.
www.vidsidanav.com |
www.myspace.com/3Personligheter | www.myspace.com/EslexSweden | KOLLA MYSPACE DÅ!

2010-03-14 16:29
forslund35 - Regeln är rättvis, men folket i forumen är det tyvärr inte.

10-4, over...

2010-04-07 15:53

detta är ja & nej lite, då när man som fortf. lite okänd artist på whoa har svårt att få folk att kolla in i tråden.
t.ex jag får inte så många att komma in i mina trådar alltid, ibland är det kanske bara dålig timing,o dom som kanske skulle varit intresserade av min musik kommer in på forumet när min tråd nyss hoppa till sida 2, och därav missar det.

jag e för OCH emot denna regel. är det tydliga uppningar eller svar efter alla inlägg, då är det bra om man låser.
men som jag gör, svarar på typ 3-4 inlägg Per "uppning" så tycker jag man kan göra hur mycket som helst. sålänge de hålls måttligt.

vet inte om ngn fattar, men men
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2010-04-07 21:09
Dizzy89 P20

Det är klart att det är svårare att få folk att titta i din tråd om du är en okänd rappare, men det är svårare att få folk att lyssna på din musik ö.h.t. som ny/okänd artist, det är ju en stor del i att lyckas, "grinden" gör dig bättre. Har ingen hört talas om dig så kommer ingen heller lägga märke till dig. Men ligger du i och spelar in mycket och släpper mycket grejer med bra kvalité så kommer det till slut att vända. Att du ska sitta och uppa din tråd med din enda låt femtio miljoner gånger tills någon kollar in den funkar liksom inte. Det kommer inte göra någon skillnad för din "fame" eller för hur många som kommer kolla in dina framtida trådar.

Anledningen till att det är rättvist att trådarna faller bak är för att folket bestämmer vad dom vill lyssna på och kommentera, inte du som trådskapare, det är det hela forum-upplägget går ut på. Tycker du det är mer rättvist att den som har mest tid men kanske sämst låtar alltid ska få ligga på första sidan för att dom pallar att uppa tråden varje gång den glider neråt på listan?
Nu kan du ju dessutom uppa din tråd tre gånger innan den anses blivit spammad.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2010-05-05 18:08
Alltså att hålla sig till 3 uppningar, tror jag ingen klarar av. Men man kan ju kommentera var 10:e kommentar (om man kommer upp i den summan) så får man nog rätt så mkt feedback utan att behöva få sin tråd låst.
Admin

2010-05-06 12:54
Får du 10 kommentarer lär du ju inte behöva uppa din låt. Folk brukar väl generellt uppa sin låt om de inte får någon feedback och den sjunker alldeles för snabbt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-07-18 00:36
whoa är väll delvis tänk för att man ska kunna sprida sin musik, bli sedd och göra sig ett namn som är igenkänt inom (i det här fallet musik)? så ifall det nu är så, så känns det inte som att den här 3 uppnings regeln gör det enklare för en artist att kunna komma ut och bli sedd... med tanke på att folk har en viss tendens av att lyssna på en låt sedan backa tillbaka utan att ens ägna en tanke till att kanske skriva en rad genom att dela sin åsikt om vad han/hon tycker är bra/dåligt eller kanske bara skriva en THUMBS UP med syftet att tråden inte ska dö ut så mer får chansen att hitta låten och lyssna. men istället så blir det ju så klart baam, tråden död way way back i forumet och kanske en låt som någon stackare verkligen har lagt ner sin själ på är helt tystad och ohörd av 98% av whoa's användare..
ville bara påpeka att jag var ironisk<br>

2010-07-18 21:11
Schiz0 - Ledsen, men uppningsregeln är inte ett hinder. Den ger folk chansen att synas på lite mer lika villkor jämfört med att inte ha en begränsning.

Har du bara tid att vara på Whoa nån timme varannan dag har du i nuläget lika många chanser att uppa som nån som har tid att vara på Whoa åtta timmar om dan.

I övrigt skulle jag nog säga att det är väldigt få i audio-/video-forumet som hörs av fler än 2% av användarna - helt enkelt för att det är svårt att få ett par hundra lyssningar oavsett antal uppningar.

10-4, over...
Groupie

2010-07-27 13:52
En tråd som behöver 3 "upps" är nog inte speciellt intressant..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent

2010-08-05 18:11
men dessa tack som folk drar efter cirka 5-10 inlägg om den är på första sidan, räknas det som "uppa"?
Redaktionschef

2010-08-05 19:59
i vår hiphop audio & video gäller:

5 - Uppa inte din tråd för mycket
Rubriken säger allt, högst 3 uppningar gäller, efter det så blir tråden låst eller borttagen. Tänk då också på att tack-inlägg räknas som "smyguppningar". Självklart får du tacka för kommentarerna/kritiken men skriv då inte ett inlägg för varje kommentar du får, skriv ett när du har fått runt 10 kommentarer.

och det är väl mer eller mindre samma som ska gälla för andra forum på Whoa där folk lägger upp eget material för kritik/feedback. Sen är det klart att det kanske inte följs slaviskt...
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!