I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Inte tillräckligt med uppskattning för beats?

Whoa Community - Allmänt om whoa

2010-11-26 06:22

Inte tillräckligt med uppskattning för beats?

Nästan alla som slänger upp sina beats här klagar på att det är för lite tacksamhet.. it's all crap bla and bla. Ni har aldrig tänkt på att man kanske måste visa lite glöd för att folk ska vara intresserade?

"Kritik tack.", "Ett nytt beat jag gjort :D", "Reccar ni så glöm inte mitt namn", "<Input random words> - Jag säljer beats" - Och all denna crap man läser.

Kanske har ni tappat det på grund av dålig feedback men ni är precis lika mycket slackers och leechers som alla andra. Många av er kan inte ens döpa era beats och då känns det ju inte ens halvhjärtat.. just feeding for fame or what ever gets you off.

Beskriv vad ni tänkte på när ni gjorde beatet, beskriv känslan, berätta lite om instrumenten, placera det i en kategori och hitta namn för det ni skapar åtminstone. Kan ni inte göra det så har ni inte tillräckligt med passion för den konst ni skapar och ni förtjänar då lika mycket tillbaka oavsett hur bra det var.

Freebeats eller försäljning - It's all the same. Sälj passion, sälj glöden och sälj eran idé. "Det är ett freebeat, orka" - Lägger man inte ens ner lite tid på att skriva 2 rader om vad det är man skapat så varför ska man då förvänta sig att andra gör det?

Creating art ain't always a walk in the park. Om ni lägger lite tid på det och visar lite motivation så kommer det fler som uppskattar er. Det kommer alltid att finnas torra perioder, uppförsbackar och leechers.. men det blir aldrig bättre om ni inte bjuder på eran passion.

Självklart finns det dom som verkligen offrat blod, svett och tårar för att synas och bli bra och som hamnat i en svacka av dålig uppskattning.. men det handlar inte bara om hur bra konsten är eller hur mycket passion ni sprider utan också om ni kan tåla skiten som kommer, om ni kan skaka av er det och resa er upp - Bli bättre.

Jag orkar inte skriva mer av detta impulsiva inlägg då jag inte fått en blund i natt (och jag reserverar mig för eventuella små fel) men fortsätt kämpa och sluta gråt över att ingen bryr sig om er när ni är lika passionerade som en vägg.

One love, ciao, peace och allt vad det är!

Everything is music.
Skivsamlare

2010-11-26 09:49
Sen så är det ju överlag jävligt mycket skit också, måste jag be om att få poängtera. Lite tröttsamt och se hur folk kör samma shletna uppitchade samplade svenska brudsång på samma tråkiga digitala synthbeat om och om och om igen.

Vad hände med boombap, cratedigging etc? Fler svenska beatproducenter borde ta inspiration från Freddy Joachim, Suff Daddy, Damu the fudgemunk, Grap Luva osv. Det är både okej och nästan önskvärt med gamla soul- och jazzsamplingar. Det som många gör idag är däremot mindre önskvärt.

Och de som tycker att man inte får uttala sig om man inte gör något bättre själv kan krypa tillbaks in under stenen direkt.
 http://www.kulturkompaniet.nu/
Skivsamlare

2010-11-26 09:57
Vill poängtera att jag har ganska dålig koll på hur beatforumet ser ut idag. De beats jag fortfarande lyssnar på (framförallt freebeats) har däremot varit så.
Producent

2010-11-26 14:40
Dubbel word på Pope och Rotlös!

En sak man kanske borde inför i beats forumet är en betyg gjej där man kan rösta om man tycker beatet är bra eller inte (max 1 röst per användare så man inte kan fuska).

På så sätt så kanske det blir lite mer liv i forumet + att folk lyssnar mer om man ser att ett beat har fått bra "betyg" och dom som inte gillar/inte vill/inte orkar kommentera kanske blir mer aktiva.

Vad tror ni?

2010-11-26 15:28
Rotlös talar sanning.

Marc Swing - Bra förslag angående röstning. Jag tror att bara den lilla grejen kan göra väldigt mycket också.

Det känns dock som att det förslaget borde kommit upp tidigare men att inget har hänt än (jag kan ha fel, inte så aktiv längre). Ett röstsystem och lite hårdare krav på producenterna (tycker jag åtminstone) så kan det ju bli så mycket bättre.

Det här med att kräva lite info från producenterna skulle ju genast sortera ut en del av dom med ren skit som inte bryr sig. Som Rotlös sa så är det ju mycket av samma skit.

En idé är att ta bort förmågan att kunna skriva ut länkar när man skapar en egen tråd i beat forumet och att man då måste använda sig av ett litet formulär där man kort fyller i lite information (en del obligatorisk) om beatet samt där då bifogar länken. Kanske är det för mycket (?) men det skulle göra en ganska stor skillnad.
Everything is music.
Skivsamlare

2010-11-26 15:47
Tror inte alls på några system som förhindrar ett en viss typ av beat blir postade. Uppenbarligen finns det ju folk som gillar den typen av beats också, eller iallafall producenterna själva (hoppas jag åtminstonde?). Däremot så är ju den här typen av informativa trådar rätt bra då de kanske bidrar till att de som söker mer uppskattning tänker om kring vad de faktiskt producerar för strunt. Är det så att man tycker det är den grymmaste typ av beats som finns så ska man ju givetvis fortsätta göra sådana beats dock.

2010-11-26 15:53
Inte en viss typ av beat utan ett beat utan någon information. Jo precis, man kan ju alltid hoppas att det bidrar till någonting i allafall.

Det klart att man ska det, nu handlar det ju mer om att bidra med kortfattad information om beatet - det är min tanke i allafall. :)
Everything is music.
Producent

2010-11-26 19:28
Sen så har jag alltid vilja dela upp beats forumet på följande sätt:

1 Free beats

2 Ge kritik/till salu beats

Det skulle nog locka tillbaka dom gammla rävarna att posta lite mer.

Har dock lämnat det förslaget många gånger med ingen vill lyssna/eller gör nåt på den här sidan.

Elller att man delar upp:

"Veteran" och "Nybörjare"

Så att via "betyg gjejen" att man när man har fått bra betyg på ett antal beats så får man posta i "Veteran" forumet.

Eller att får en symbol på sina trådar att man har "bra beats" typ.

Producent

2010-11-27 14:42
rösta på beats tycker jag låter som en bull idé, vad är det bra för? hajar verkligen inte.

och detta är en anledning till att jag sprider mina beats på andra ställen, där skiten uppskattas. whoa är dött på beatforumen.
Producent

2010-11-28 02:30
rösta på beats tycker jag låter som en bull idé, vad är det bra för? hajar verkligen inte.

Det är väl mer ett sätt att kunna rensa upp lite i forumet... Men om du har nån bättre idé så får du gärna posta det.
Skivsamlare

2010-11-28 10:47
Konstigt:

Var är detta? Skulle gärna vilja hitta bra kanaler för beats. Dels för att kunna publicera mina egna, men även för att lyssna på andra.

2010-11-28 13:45
Konstig: rösta på beats tycker jag låter som en bull idé, vad är det bra för? hajar verkligen inte.

Varför är det bull för? Titta på dom flesta stora beatsidor så röstar folk hej vilt. Det bidrar till att det blir mer seriöst än bara en jävla random forumtråd. Det är åtminstone en början till något mer seriöst.

Konstig: och detta är en anledning till att jag sprider mina beats på andra ställen, där skiten uppskattas. whoa är dött på beatforumen.

Det känns som att du inte läste det jag skrev ovan eller så förstod du inte. Att bara kalla en idé bull, inte utveckla varför och inte komma med något själv visar ju var du står i högen.
Everything is music.

2010-11-28 13:55
Marc Swing: Har dock lämnat det förslaget många gånger med ingen vill lyssna/eller gör nåt på den här sidan.

Nej det är så det ser ut, no offence boys and girls. Vill man så kan man, vill man inte så står det still.. tyvärr. Det kanske finns någon annan anledning och då ber jag om ursäkt men det känns inte riktigt så efter alla dessa år.
Everything is music.

2010-11-28 18:58
Röstning på beats kanske kan funka. Dock risk för kompisröstande om röstningsprocessen görs för enkel (d.v.s. en gilla-klickning).
Jag är nog mer inne på Popes ide om kvalitetshöjning genom beskrivning. Lägger man tid och energi på att skriva lite om beatet så känns det som en garanti för att man lagt energi på att göra beatet.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent

2010-11-29 11:25
Röstning på beats kanske kan funka. Dock risk för kompisröstande om röstningsprocessen görs för enkel (d.v.s. en gilla-klickning).
Jag är nog mer inne på Popes ide om kvalitetshöjning genom beskrivning. Lägger man tid och energi på att skriva lite om beatet så känns det som en garanti för att man lagt energi på att göra beatet.

Ja självklart! men varför inte införa båda? det här skulle nog kunna hjälpa att rensa upp i beats forumet samt andra forum tex audio? (har dock inte hängt där på år)

2010-11-29 15:55
Mabande har visserligen rätt om kompisröster men det är svårt i alla situationer att egentligen bli av med sånt fullt ut. Det går inte riktigt att förhindra det på ett bra sätt (jag har inte kommit på något i allafall).

Sen är det ju faktiskt så att bara för att man har ett beat som är röstat 5 stjärnor i topplistan så betyder ju inte det att man garanterat är bra och man tjänar ju egentligen inte så mycket på att ligga högt uppe. Jag tror inte att så många kommer se något positivt med att få kompisröster eftersom att röstningen mest finns där för att bidra med självförtroende och glädje över att man gjort något bra.

Marc Swing - Jag tycker också att man kan införa båda.
Everything is music.
Producent

2010-11-29 20:49
Sant + att den kan nog missbrukars också genom att folk röstar minus på andra för att få bättre "poäng" själv.

Men iof så kan det lätt lösas med att man kan se vilka som har röstat vilket i sin tur kan göra så att man ser om det bara "kompisröster".
Producent

2010-11-30 17:09
..fast om man ser vem som har röstat så kommer ingen våga rösta negativt (i rädsla att få negativ röst tillbak), så då kommer det bara bli en jävla massa + överallt, och det tjänar ingen på i slutändan (inflation i plus-röster). men det är ju svårt att göra ett perfekt system =)

fan vad kul iallafall att det spånas på idéer att göra beatsforumet lite mer seriöst, vore ballt om det blev verklighet också.
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Producent

2010-11-30 21:23
..fast om man ser vem som har röstat så kommer ingen våga rösta negativt (i rädsla att få negativ röst tillbak), så då kommer det bara bli en jävla massa + överallt, och det tjänar ingen på i slutändan (inflation i plus-röster). men det är ju svårt att göra ett perfekt system =)

Mjo fan det har rätt i :(
Producent

2010-12-05 15:08
Men om man skulle behöva motivera sin röst då?
"Jag gav ditt beat en sjua för att..." liksom. Sen har man kanske en teckengräns på minst 60 bokstäver eller nåt.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Producent

2010-12-05 17:10
Eller att man kan se vem som har varit inne i trådarna?
Producent

2010-12-21 18:26
Jag fattar inte varför folk vill få så många kommentarer i whoa, tror ni seriöst att whoa har miljoner av användare, tror ni seriöst att folk har tid att lyssna igenom på varenda skit som finns i beat forumet?
Felet ligger hos producenterna och inte hos de som lyssnar på ert *#@'!!!!
http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy

2010-12-21 18:29
men om mn laddar upp på speedy så ser man hur många som tankat o på så vis vet man ju hur många på ett ungefär som har tid att lyssna o tanka ner skiten? om det inte är en person som tankar ner hela tiden då.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2010-12-21 21:28
Jo men varför inte visa uppskattning till folk som har tagit sin tid till att lyssna på vad producenten har gjort?
Varför ska en kommentar vara en bekräftelse? Får man hype så får man hype, men tjatar man om att man aldrig får det så kanske det ligger hos producentens sätt och expandera i nätet. Whoa är inte precis det enda stället i hela internet där man har möjlighet att lyssna på saker, det finns youtube, myspace, hemsidor, radio, roc battle osv om man nu är ute efter kritik och uppmärksamhet.
Om ni ändå släpper massa freebeats, varför då inte dela det stort, ta youtube till exempel, skapa en, se vad folk tycker?
Jag skapade en youtube channel och jag har inte många som lyssnar på det jag gör, men inte fan går jag och klagar på att jag inte får svar osv.
Jag gör det för att jag tycker det är roligt.
http://www.youtube.com/user/OrlandogPsy?feature=mhum
http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy
Producent

2011-03-09 21:54
rotlös P22 Word på den, jag skiter i vilken stil folk än kör, det gör att vi som sysslar med boom bap har mer plats än dessa "synthpop rapbeatmakare" aka kiddie rapbeats
Jag är en riktig crate diggare, gör boombap beats så ofta ja kan, med tanke på barn, blir de 1-2 ggr i veckan, så cirka 6 beats i veckan blir gjort, är lite paranoid för beats tjyvar vettu, ska man komprimera ner ljudet eller hur ska man skydda sitt liksom ?

Blir o slänga upp arkivet snart, jobbigt bara o spela in allt från mpcn...
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2012-02-11 23:32
Att man inte får uppskattning i Beats är väl för att det är dött rent allmänt där. Och inte bara där utan också kanske andra delar av whoa?

Vill minnas en tid då det var full rulle i Beats (eller mer än nu iaf). Hade ständigt prat med folk där osv. Kanske bara jag som inbillar mig, hoppas det iaf.