I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Regel om Whoa och främlingsfientlighet

Whoa Community - Allmänt om whoa

Admin

2011-07-07 14:31

Regel om Whoa och främlingsfientlighet

Whoa är i grund och botten politiskt neutralt och alla frågor är välkomna att diskuteras oavsett var någon står politiskt. Vi siktar på att ha ett så öppet klimat som möjligt. De enda undantagen gäller främlingsfientliga åsikter och andra kränkande åsikter.

De senaste åren har en våg av främlingsfientlighet dragit in över Sverige vilket även har märkts på Whoa. Därför skärper vi nu toleransen mot personer som vi uppfattar bedriver en främlingsfientlig agenda.

Givetvis är det fortsatt tillåtet att diskutera frågor och problem som berör exempelvis integration och invandring, men om vi uppfattar att en person bedriver rasistisk eller främlingsfientlig propaganda kommer denna person att stängas av. I sådana fall kommer det att handla om vad vi uppfattar som upprepade företeelser med exempelvis manipulerad statistik, tal av främlingsfientliga politiker, åsikter som ligger väldigt nära gränsen för ren rasism.

Varför gör ni så här?
- Förespråkare för främlingsfientliga åsikter har blivit allt skickligare på att teoretiskt sett hålla sig inom ramen för vad som är tillåtet, vilket har medfört att det sedan en tid tillbaka har dykt upp allt fler inlägg som tenderar att ligga nära gränsen för främlingsfientlighet. Därför agerar vi och kommer att i större utsträckning ta hänsyn till den underliggande agendan i frågan.

Yttrandefriheten då?
- Det handlar inte om att kväva åsikter utan om att ta ställning mot främlingsfientlighet. Det finns en tydlig gräns mellan att konstruktivt diskutera eller kritisera exempelvis invandringspolitiken och att bedriva rasistisk propaganda.

Vi vill dock påpeka att detta inte är någon retroaktiv regel. Regeln börjar gälla från och med nu vilket innebär att alla får en chans att rätta sig efter den.

Däremot kan ett antal trådar komma att försvinna.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Rappare

2011-07-07 16:11
Poet

2011-07-07 18:25
Sounds good, men i ett förebyggande syfte så ser jag att ni även låser Whoa också. Men detta är helt klart ett steg i rätt riktning.
At the gates of Eternity...

2011-07-07 18:44
Sounds good, men i ett förebyggande syfte så ser jag att ni även låser Whoa också.

Det diskuteras också, men vi ville få ut den här regeln ganska snabbt. Plus att detta va något vi Mods och Admins kunde fixa själva, att låsa whoa innebär att Stuck eller Howser måste komma in och fixa och dona, vilket alltid tar lite längre tid.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2011-07-07 19:14
Är det tillåtet att kritisera olika kulturyttringar?

Svar, tack.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-07-07 19:42
Tack!

Har försökt förklara det för diverse främlingsfientliga eller med sådana vibbar iaf att visst det ÄR tillåtet att säga vad man vill om vad man vill så länge det inte bryter mot lagen (dvs uppenbar hets mot folkgrupp eller liknande) MEN whoa är inte ett torg i Skövde eller en skolgård i Lund. Whoa är privatägt och precis som vilken restaurang eller nattklubbsägare som helst så kan de bestämma vilket klientel de vill ha. Så länge de inte diskriminerar dvs. Det är inte ett öppet forum där vissa personer förväntar sig kunna säga vad de vill. NEJ! Det är Stuck, Howser, alla admins, mods och redaktionen som bestämmer vad forumet ska vara eller inte och det förändras med tiden men vissa grundprinciper är eviga. Så igen, visst, man kan skriva vilken dynga man vill men det är naivt och fräckt att man ska ta för givet att man automatiskt ska få göra det på whoa också?? Då blir det ju snarare propagandaspridning istället för diskussion. Det finns massvis av utmärkta forum för sverigedemokrater, invandrarfientliga, monokulturalister osv att ösa ur sig åsikter i, Flashback t.ex. Whoa är ett, har alltid varit ett och kommer förhoppningsvis alltid att vara ett forum för likasinnade människor som samlas under kärleken till just olika kulturer, hiphopen, urbana kulturer och liknande. Där passar t.ex. sverigedemokrater lika bra in som en militant vegan i en australiensk håla. Sen har det ju varit mkt värre än såhär sista tiden, rena nynazister t.ex. som skriver att invandrare är djur osv. Vafan liksom..?? Iaf, stort att ni tagit tag i detta och tar det seriöst! Whoa blev plötsligen ett lite varmare ställe att vara på igen, :)

//Paz

2011-07-07 19:43
Varför gör ni så här?
- Förespråkare för främlingsfientliga åsikter har blivit allt skickligare på att teoretiskt sett hålla sig inom ramen för vad som är tillåtet vilket har medfört att sedan en tid tillbaka har dykt upp allt fler inlägg som tenderar att ligga nära gränsen för främlingsfientlighet. Därför agerar vi och kommer att i större utsträckning ta hänsyn till den underliggande agendan i frågan.

Mkt bra formulerat! Exakt så upplever jag det också ofta..

2011-07-07 20:14
bilingual

Är det tillåtet att kritisera olika kulturyttringar?

Kan du utveckla?

GAIA P29

Kul att du gillar :)
Redaktionen

2011-07-07 21:22
Varför gör ni så här?
- Förespråkare för främlingsfientliga åsikter har blivit allt skickligare på att teoretiskt sett hålla sig inom ramen för vad som är tillåtet vilket har medfört att sedan en tid tillbaka har dykt upp allt fler inlägg som tenderar att ligga nära gränsen för främlingsfientlighet. Därför agerar vi och kommer att i större utsträckning ta hänsyn till den underliggande agendan i frågan.

tänkte också citera och proppsa detta. mycket mycket bra!
namaste

2011-07-07 22:02
Gogaku:

Absolut. Jag menar det som diskuteras i det här klippet från 2:30 och framåt:

Är det tillåtet att kritisera den typen av värdeförskjutningar i våra svenska förorter?
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-07-07 22:21
Hitler är representativ för alla tyskar.

Bin Laden är representativ för alla muslimer.

Paulina Neuding är representativ för vad alla tycker och tänker (och allt hon säger är exakt så som det är från ett objektivt synsätt).

Några idioter i förorten är representativa för alla invandrare.

Det är enkelt att arbeta och resonera i svart och vitt, visst är det?

Som jag och många fler redan sagt, vi känner inte igen oss överhuvudtaget i dessa beskrivningar. Om hur var och varannan muslim är antijudiska, förtrycker sina kvinnor, spöar bögar osv osv.

Lustigt nog är majoriteten av mina bekanta där jag bor just muslimer och inte en enda är ens i närheten av den dynga det där jävla Axessforumet snackar om. eller Jimmie Åkesson. Eller Bilingual.

Exakt denna propaganda och giftiga retorik kommer att sluta i koncentrationsläger och tvångsförvisningar en dag. Om det var så illa som dessa extremister (t.ex. ett par av dem i Axess) påstår, skulle det inte vara på tapeten dygnet runt? Folk skulle prata om det? Uppleva det? Det skulle vara stora konflikter? Ett mediadrev? Demonstrationer?

Dra-alla-över-en-kam retorik som Sverigedemokraterna så gärna förespråkar vill jag försvinner så långt ifrån whoa som det bara är möjligt.

För dem så är det total sanning när en person uttalar sig i media om sina upplevelser. Så vadå, det finns inte barbariska muslimska män i förorten som behandlar sina fruar som boskap? Jo men visst. Säkert en och annan. Precis som det finns en och annan av det mesta annat inom alla folkgrupper.

Är det överhuvudtaget någon vettig människa som tror på eller känner igen sig i dessa beskrivningar? Vart fan bor dom då undrar jag, en by styrd av Talibaner eller, :S

Du behöver inte svara mig Bilingual, jag har redan sagt att jag aldrig igen kommer att diskutera ett skit med dig eller några av dina likasinnade här på whoa. Inlägget var mer av en generell ståndpunkt.

2011-07-07 23:04
Det är enkelt att arbeta och resonera i svart och vitt, visst är det?

Ja, det borde ju du veta eftersom du gör det hela tiden. Enligt dig är alla som kritiserar olika kulturyttringar per automatik rasister. Det är inte ett hållbart synsätt, GAIA.

2011-07-07 23:13
Hitta på mer gör det för att få mig att diskutera med mig, du kan lika gärna ge upp. Hitta ett enda inlägg från mig där jag uttryckligen har sagt att kulturkritik är lika med rasism.

2011-07-08 07:33
GAIA:
Men kom igen, det är bara att läsa mellan raderna så förstår man att du tillhör den grupp i samhället som aldrig under några som helst omständigheter vågar diskutera olika kulturella avarter och den påverkan de har på de människor som drabbas.
Admin

2011-07-08 08:36
bilingual

Det går inte att svara på huruvida enskilda detaljer är okej eller inte. En situation där vi ska sitta och bedöma vad som går för sig att diskutera är varken hållbart eller det vi vill. I vilket sammanhang tas ämnet upp? Vad är syftet? Hur presenteras ämnet?

Om det är, som Gaia kallar det "dra-alla-över-en-kam-retorik", så kommer det försvinna.

Är syftet att visa en bild av i det här fallet Rinkeby, som ett ställe som domineras av en skev kvinnosyn så kommer det att försvinna. (Alltså om syftet är att påstå att så här ser det ofta(st) ut i Rinkeby, att det är en nästan absolut sanning att inte alla men många, kanske en majoritet av invånarna eller en majoritet av invånarna med ett specifikt ursprung, lever med skeva kvinnovärderingar).

Däremot är det givetvis okej att lägga ut en tråd om att fenomenet existerar och starta en konstruktiv debatt om det. Det finns ingen som förnekar att det finns personer med skev kvinnosyn, eller kvinnor som lever under förtryck hemma. Men märker vi att någon enbart skriver för att upprepat utmåla vissa grupper som "allmänt dumma i huvudet" eller tillskriver beteende till etnicitet eller liknande faller det under "underliggande agenda". Dvs om vi uppfattar att någon sprider vad vi tolkar som rasistisk propaganda kommer trådarna/inläggen att plockas bort och användaren i värsta fall stängas av.

Jag tror inte att det här är några problem att följa. Alla är tillräckligt vuxna att förstå att det vi är ute efter är att få till mer konstruktiva debatter och få bort propagandan. Om alla kan följa och respektera detta så blir allt bra. Men vi kommer som sagt att bli hårdare med sådant som ligger på gränsen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-07-09 14:42
bilingual:

Jag är nog mer tolerant för SD-retorik än Whoas admins, men jag kan iaf ge min bild av vilken typ av debattör de vill bli av med (och det är förhoppningsvis inte såna som du):

* De diskuterar enbart invandring.
* De reducerar alla diskussioner till att handla om invandring.
* De registrerar sig enbart för detta kampanjsyfte.
* De använder en överväldigande del känsloargument.
* De påstår sig värna om t ex kvinnors eller homosexuellas rättigheter, men för ingen konsekvent linje där utan använder det enbart som moralisk alibi i invandringsfrågor.

Nåt sånt.

Jag kan förstå att det ses som ett problem med tabuer i invandringsrelaterade ämnen. Men det är ett minst lika stort problem när nätdebatten kvävs av organiserade propagandaspridare, som dränker eventuella intressanta kommentarer till varje tidningsartikel med tio gånger så många "muhammedanerna våldtar för det är i deras kultur" - oavsett vad artikeln faktiskt handlade om.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-07-11 18:41
Uppenbarligen har Politik ballat ur och det är bra att något görs. Däremot kan jag inte undgå att fundera över om inte formuleringen är väl generell. Det finns en viss risk, antar jag, att även "legitimt" intressanta debattörer stryker med. Till exempel tyckte jag att det var väldigt tråkigt att chemicalhype/MATSHINZE och allt vad han kallade sig försvann. Säga vad man vill om karl'n, men någon rasist är han absolut inte.

2011-07-11 19:25
JackFalk

Att regeln är generell är för att vi inte vill ta ställning mot eller för enskilda personer/grupper/partier, utan mot främlingsfientlighet i allmänhet. Som det står i regeln så börjar vi om "från noll" nu så att säga. Det som folk har skrivit tidigare spelar liksom ingen roll, utan nu när vi informerat om denna regeln så får folk rätta sig därefter och vi får ta ställning till de som inte gör det helt enkelt. Det är inte som att vi kommer gå ut och banna folk till höger och vänster som vi tycker har "fel åsikt", vi kommer diskutera varje enskilt fall där vi ser att regeln är bruten och så får vi bestämma vad åtgärden ska bli.

2011-09-24 15:11
Sounds good, användare som "svenssone" (tror han kallades så) är definitivt ban-worthy.

Tyvärr är inte bilingual det, eller kammel för den delen trots att dom snorklar i SD träsket.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker