I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta bort poltik-forumet?

Whoa Community - Allmänt om whoa

2012-08-14 12:17

Ta bort poltik-forumet?

Jag funderar på om politik-forumet borde tas bort, så får de med främlings-fientligla åsikter diskutera sådana saker på andra forum. Att förvänta er att andra ska sitta och anmäla varandra hela tiden kommer aldrig hända. Vill ni ha ett forum fritt från främlingsfientlighet så får ni börja ha lite bättre koll, eller så tycker jag inte det fungerar att diskutera politik här.

Om ni ändå väljer att ha kvar det:
Angåene Clark/ Ritter som visade sig vara samma person. Hans inlägg i politik-forumen är extremt provocerande och uppbyggda för att skapa okonstruktiva diskussioner. Jag har flera gånger sagt till om att hans inlägg borde tas bort, utan att ens fått något svar. Om ni inte har dem kvar där för att se till att banna eller varna de användare som fortfarande diskuterar på ett invandrar-fientligt sätt, så ser jag ingen anledning att inte ta bort dem.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2012-08-14 12:50
Han är avstängd nu.

Återkommer till tråden vid senare tillfälle.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-08-14 12:51

2012-08-14 12:53
Att han är avstängd vet jag. Men de inläggen han startade är upplagda för att dra in andra personer med främlingsfientliga åsikter. Antingen ger man dem en varning, eller så tar man bort inläggen, eftersom de ändå inte leder till konstruktiva diskussioner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2012-08-14 13:04
Alltså visst, jag är också less på den här skiten som sprids här inne, men jag måste säga att BC99 och flera andra gör ett jävla bra jobb att trycka tillbaka skiten ner i deras halsar hahaha... det är underhållning!

Men bättre moderering och tydligare regler angående rasistisk dynga och allmänt SD skräp vore ju verkligen önskvärt..

Jag vill inte begränsa debatten mer än att den ska vara saklig och fri från dynga som Clark, bilingual m.m. sprider här inne, men eftersom det är en fri värld med nödvändighet av polemik så får jag helt enkelt ignorera deras vita rasistiska arslen för att inte ge de mer utrymme än vad de själva orkar spamma här i väntan på bättre tider.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-08-14 13:08
Men bättre moderering och tydligare regler angående rasistisk dynga och allmänt SD skräp vore ju verkligen önskvärt..

I agree!

Nu syftade jag dock inte på alla inlägg med främlingsfientliga åsikter, utan bara på de som Clark-Ritter har startat. Jag tycker man borde ta bort dem.
Moderator

2012-08-14 13:28
Som enda moderator i Politik vill jag ändå påpeka att jag har tagit bort flera inlägg av Clark/Ritter/ och Bilingual, även av dig Aneek och av BC99 och säkert av fler. Detta gör jag från mitt jobb då jag under sommaren haft väldigt begränsad tillgång till internet utanför arbetstid (när jag kollar på mobilen orkar jag inte sitta och pilla med moderering) så visst finns det en risk att jag ligger lite på latsidan.

Vad gäller trådarna i sig så tycker jag att vill ni inte bemöta deras skräp så kan ni bara låta bli och låta trådarna självdö. Invaderar någon främlingsfientlig person andra trådar i syfte att få till en diskussion där (vilket jag vill minnas att Clark gjorde lite då och då innan han bannades och innan jag blev moderator) ska jag försöka hålla koll och finns bara ett pm bort om jag tar för lång tid på mig.

Anledningen till att jag inte har raderat trådar skapade av (nu senast) Ritter är för att jag tycker att exempelvis pressens ansvar att återspegla verkligheten är något som bör kunna diskuteras här på whoa. Jag brukar tillåta en tråd att gå en bit off topic för att hålla diskussionen levande, men även här anser jag att vill ni inte gå med på att tråden börjar handla om rasism så behöver ni inte diskutera den biten. Ägna er bara åt diskussionen kring pressen så kommer inget utrymme tas upp av skräpdiskussioner.

Jag sitter på jobbet och skriver nu så jag reserverar mig för klumpiga uttryck då jag är lite stressad. Diskutera på så ska jag försöka komma med ytterligare förklaringar i frågan!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-08-14 15:24
kaptenkrok

Det är klart att trådar ska få gå off-topic, men när dom gör det och då går in på ämnen som är främlingsfientliga så tycker jag inte tråden ska va kvar. Då har det spårat ut. Särsklit med tanke på att det är väldigt uppenbart vad det är för person man har att göra med bara genom att läsa trådstarten.

Varför är tråden "rasismen i malmö ökar" kvar till exempel? Det finns inget i den tråden att diskutera som blir konstruktivt, särskilt eftersom trådskaparens syfte var att smutskasta invandrare. Att du inte tog bort den direkt är bara väldigt märkligt.

Forumet är inte välskött. Folk svarar eftersom man inte vill ge personen rätt i sådana absurda åsikter, ni har uttalat noll-tollerans i sånt vilket jag inte tycker att du följer. Bara det att Clark/ ritter kunde hålla på så länge som han gjorde visar på det. Att vara snäll är en fin egenskap, men i detta fallet så kommer det bara förstöra whoas rykte.
Moderator

2012-08-14 15:38
Rasismen ökar i Malmö skapades flera månader innan jag blev moderator i Politik och jag har inte tänkt på den sedan dess, nu är den dock borttagen.

Vad som gör situationen lite knepig är att jag tycker att det här ändå är ämnen som borde gå att diskutera även här på whoa, vilket gör att det ibland blir svårt att dra gränsen för vad som får och inte får sägas. När jag är tillbaka i Umeå och är tillbaka i mitt vanliga liv kan jag ta upp det här till diskussion med mina kolleger här på whoa och kolla om vi kan komma fram till någon lösning.

Tills dess är det fritt fram för dig att rapportera de trådar du tycker bryter mot våra regler så kan jag garantera att vi kommer kolla på saken. Det kan dröja någon dag innan det uppmärksammas eftersom jag ibland har annat för mig än hänga på whoa, men mer än så brukar jag inte dröja.

Vad gäller när du säger till är det hjälpsamt om du inte bara rapporterar användaren och säger "ta bort hans inlägg" utan gärna länkar till var regelbrotten sker.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2012-08-14 15:39
Nu har jag kollat igenom länkarna du lade upp här i tråden och har även tagit bort "Hjälp ang. Polen".

2012-08-14 16:14
Bra. Ett steg framåt.

Kan väl dessutom säga att både jag och några användare till börjar bli trötta på situationen här. Det är inte många som bryr sig om jag försvinner härifrån, men som sagt, jag är inte den enda.

Politiker forumet skulle dessutom behöva mer uppsikt. Antingen att någon som verkligen har tid kan göra det, eller om ni lägger till fler moderatorer som är ansvariga där.

2012-08-14 16:23
Förslagsvis så tror jag BC hade kunnat bli en bra extra till moderator i forumet. Visserligen så kommer han vara lite mer partisk än Kaptenkrok ( vilket är bra om en är totalt opartisk ), men däremot så har han mer koll över forumet eftersom han hänger där mycket. Dom två tillsammans hade kunnat bli ett bra team.
Poet

2012-08-14 17:21
Som jag alltid poängterat, folk får ha vilka åsikter de vill, det är en demokratisk rättighet. Handlar inte om att vissa har obekväma åsikter utan som Aneek skrev, så är det inte diskussion de är ute efter, utan propagandatåg och att sätta griller i folk. Clark/Ritter's senaste tråd är ett praktexempel på det. Förövrigt en enormt patetisk tråd där man försöker pusha en syn som saknar total verklighetsförankring. Alltid upplevt Whoa som den sista platsen där vi ändå ska kunna logga in och slippa se sånt här.

Jag vill också kunna diskutera integration och invandring på ett moget och sansat sätt, då jag har många synpunkter och åsikter på hur vi kan förbättra det, utan att det ska snackas om att invandrare är barbarer och orsaken till alla västvärldens problem. Jag vill också kunna diskutera HBT frågor utan att det ska antydas på att dessa människor skulle vara psykiskt sjuka. Jag vill även kunna diskutera religion utan att det leder till populistiska åsikter om islam. Men man kan inte diskutera sådana ämnen med anti-intellektuella och semi-fascistiska människor.

Hur mycket jag än ogillar Bilingual, Rytger, ItalianStallion, Mästerkatten, Clark/Ritter och alla hans andra användare, så tycker jag inte heller de bör bannas pga deras åsikter, men dessa användare har visat sig gång på gång att de inte är här för att diskutera. Diskussion innebär ju trots allt utbyte av tankar och kunskap. Det är en "two way street". Det finns inte på deras agenda att diskutera och berika sina sinnen med ny information, de har redan bestämt sig i förhand vad de tycker och tänker. De söker sig inte hit av nyfikenhet. Perfekt exempel är Clark/Ritters senaste tråd om SDU's intåg i Pride. Ville han verkligen diskutera ämnet? Nope. Och nötter har en tendens att dra till sig andra nötter. Säker på att ovanstående användare försöker få hit sina polare med liknande åsikter. De har delvis lyckats infiltrera Whoa och jag har sett många vettiga användare (som inte ens har samma åsikter som jag) försvinna från Whoa, just för att de fått nog av tramset i Politikforumet. Vettiga användare försvinner och fylls på av troll.

Dessa användare sprider bara propaganda och lögner. Vilket i min bok är tillräckligt för att banna de på livstid. De bidrar absolut inte med något vettigt, vare sig i Politikforumet eller Whoa rent allmänt. Att tycka och tänka vad man vill, är en demokratisk rättighet, men det kommer med ett stort ansvar. Jag må vara "rough around the edges" ibland och jag erkänner att jag stundtals tappar tålamodet. Men har jag spridit propaganda? Har jag uppviglat till hat och dumheter? Har Aneek, Blweria eller JackFalk för den delen kommit med hatiska uttalanden och provokationer? Försökt med både Clark och Bilingual att ha mogna och sansade diskussioner, skrivit till de privat, utan att ha varit kaxig eller otrevlig. Clark har bara ignorerat mina meddelanden och Bilingual svarade på ett par meddelanden (där han bara upprepade sig mer eller mindre) tills han fick slut på svar. Givetvis så har det inte hindrat de att fortsätta sina propaganda kampanjer i Politikforumet. Uppenbart varför de är på Whoa.

Jag tänker inte komma med ultimatum igen där jag tänker ta bort mig själv från Whoa, om ni inte tar tag i det. För att vara ärlig så känns det lite som om det är försent. Jag har börjat få en avsmak för Whoa rent allmänt. Då jag lagt musiken på hyllan och då jag inte riktigt är så glad för dagens "hip hop", så har Blandat och Politikforumet varit det som fått mig att stanna kvar. Men nu känns inte ens de forumen givande längre.

Jag vet inte längre vad ni kan/bör göra. Finns bara ett Whoa, men det finns 1000 rasistiska forumen dessa filurer kan hänga på. De söker sig hit av en anledning.
At the gates of Eternity...
Moderator

2012-08-14 18:05
Jag tror en anledning till att Politikforumet sett ut som det gjort under en period nu är att det stått helt utan moderator. Hur länge det pågick vet jag inte men när jag upptäckte det erbjöd jag mig att ta den platsen, med förbehållningen att jag nu under sommaren inte skulle kunna göra ett så stort jobb (vilket för övrigt gäller andra delar av whoa under sommaren också, nu har man oftast andra saker för sig än att sitta inne vid en dator).

För min del skulle jag absolut kunna tillämpa en princip där alla trådar som har utgångspunkt att invandrare är kriminella/negativt annorlunda tas bort, men det är ingenting jag har tid till förrän tidigast om två veckor. Det är semestertider nu och som allt annat i Sverige fungerar whoa inte lika smidigt då :)
Poet

2012-08-14 19:21
Kapten: Det är ingen som klandrar dig. Jag gör det i alla fall inte. Vi är alla vuxna människor, vi borde kunna diskutera sånt här utan större problem.

När jag själv var moderator för längesedan så tyckte jag jobbet var ganska simpelt. Ta bort trams i trådarna, redigera om trådar/länkar, omplacera trådar som hamnat i fel forum osv. Nu känns det som om allt ska behövas granskas och synas om huruvida det är regelbrott eller inte.

Vet inte om det är för att riktlinjerna blivit otydliga eller om alla undercover-nazis bara blivit bättre på att hålla sig inom ramarna, men en tydlig negativ effekt har det i alla fall.

2012-08-14 19:22
Jag tror faktiskt att de oändliga diskussionerna uppmuntrar. Speciellt när de inte är konstruktiva. Jag tycker som regel att det är bäst att tiga ihjäl dåliga/tråkiga/meningslösa/rasistiska/etc. trådar.

Tyvärr är det uppenbart att nivån har sänkts i forumet, överlag. Men att stänga forumet känns kanske lite väl...

2012-08-14 19:22
Jag tycker absolut inte forumet ska tas bort, och tycker dessutom att BC är orättvis mot Rytger och Mästerkatten när han klumpar ihop de med övriga ärkenötter.

Det är en tråkig utveckling som sker, men känns som ett nederlag att ta bort forumet.

2012-08-14 19:35
Absolut. Mästerkatten, t.ex., är ju något så unikt som en genomtänkt och välformulerad person åt det konservativa (alla misstolkningar är mina egna) hållet.

Dessutom tycker jag att hetsen kanske är lite väl ensidig. Vi har haft uttalade kommunister i forumet iaf så länge jag har hängt här och de har fram till ett par år sedan spammat fram trådar i ett förbluffande tempo utan något vidare motstånd. Förutom sakligt sådant, från mig och ett par till, då.

2012-08-14 19:45
Dessutom tycker jag att hetsen kanske är lite väl ensidig. Vi har haft uttalade kommunister i forumet iaf så länge jag har hängt här och de har fram till ett par år sedan spammat fram trådar i ett förbluffande tempo utan något vidare motstånd. Förutom sakligt sådant, från mig och ett par till, då.

Sen är det ju oxå skillnad på en kommunist och en person som inte kan tolerera människor pågrund av deras kultur eller hudfärg. Tycker jag iallafall.

2012-08-14 19:47
KaptenKrok

Då ber jag om ursäkt. Visste inte att du precis tagit över det. Jag hoppas det blir bättre snart då!

2012-08-14 19:54
AneekDivine skrev:
Sen är det ju oxå skillnad på en kommunist och en person som inte kan tolerera människor pågrund av deras kultur eller hudfärg. Tycker jag iallafall.

Det handlar om människor som vill använda våldsmonopolet till att inskränka friheten hos tredje part. Sedan handlar det så klart om fråga om hur mycket rasist och hur mycket kommunist. Men speciellt många uttalade rasister har vi inte haft på forumet. Personligen föredrar jag helt klart en Sverigedemokrat framför en kommunist. De förra är i alla fall öppna för demokratiska spelregler.

2012-08-14 20:33
Nåja. Jag har ingen aning om hur kommunisterna betedde sig, så jag ska väl inte uttala mig.
Poet

2012-08-14 20:44
statesofmayhem & JackFalk: Jag skrev mitt inlägg i all hast och med en gnutta frustration. Ni har rätt att Rytger och Mästerkatten inte är i samma kategori som de andra, men jag har alltid fått ett trollande intryck av bägge användarna och jag har aldrig sett de säga emot vare sig Bilingual eller Clark/Ritter när de börjat med sin SD-propaganda.

Poet

2012-08-14 20:46
Just for the record, varken Clark eller Ritter är bannade. Kolla själva.

2012-08-14 20:51
Det är nog fel på din webb-läsare. Båda två är bannade hos mig.

2012-08-14 22:00
om man vill slippa dom kan man ignorera dom bara. ingen pallar att gå till ett forum man inte är intresserad av och bara prata med luft. tycker inte man ska censurera. tycker folk ändå gör bort dom här..

2012-08-14 22:06
För övrigt så tror jag att Billingual är rätt snäll egentligen. Han vet bara inte riktigt hur man gör för att andra ska förstå att han är det.
Poet

2012-08-14 22:43
Aneek: Mycket möjligt, den har betett sig konstigt åt på sistone :S

Easy: Det är bara det att kommer i vägen för de seriösa diskussionerna.

2012-08-15 01:01
asså, jag vill ha kvar politikforumet.

men jag vill inte ha rasism i min dator. jag tar mycket illa upp avv vissa inlägg.
men något som skulle skrämma mig är om dessa nötter blir utestängda helt. då kommer någon av dessa eller någon av deras sympatisörer göra något breivik-liknande. och dit vill jag inte. då tar jag diskussionen.... och så länge reglerna kan efterföljas och och överträdelser bestraffas så får det vara så. det är alltid bra att veta vad fienden pysslar med så man slipper "bli skjuten i sömnen"...

när allt kommer kring så är det demokrati jag vill ha. fullt ut och då är tyvär alla åsikter godkända. hur illa det än gör i mig. men det vore inte ärligt mot mig själv att anse annat.

f.ö. tror jag att mina, rätt ointelligenta svar på rasistisk propaganda fungerar. nötterna vill inte prata med mig längre:)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-08-15 11:14
Tar man bort poltitkforumet hamnar väl bara diskussioner i allmänt. Ibland gör Clark/Ritter politikforumet roligare också, problemet är väl bara när ingen svarar dom, eller när dom har tålamodet att tjata in propaganda mer än någon har lust att svara. Annars är ju diskussion något bra.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-08-19 11:18
BC99 skrev:
statesofmayhem & JackFalk: Jag skrev mitt inlägg i all hast och med en gnutta frustration. Ni har rätt att Rytger och Mästerkatten inte är i samma kategori som de andra, men jag har alltid fått ett trollande intryck av bägge användarna och jag har aldrig sett de säga emot vare sig Bilingual eller Clark/Ritter när de börjat med sin SD-propaganda.

Det kan bero på att jag vanligtvis inte har lika stort problem med deras åsikter som jag har med exempelvis dina. Sen har jag skrivit en del saker som säger emot båda dessa användare. Du är bara för långt åt vänster för att kunna se nyansskillnader.

För övrigt är jag less på att du lyckas göra allt personligt i varenda tråd du deltar i. Finns det något tillfälle när du inte övergår till personattacker?

Fast ifall det ska finnas begränsningar och oönskade åsikter på whoa kan ni lika gärna stänga ner politikforumet. Så kan ni återgå till att betrakta åsikter som ett fashion-statement utan mig.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2012-09-03 03:22
Eftersom jag adresseras i tråden känner jag att det är lämpligt att svara. Jag ser gärna en mer saklig ton i vårt politikforum, och har själv bidragit till att markera mot rasismen där (se här). Problemet är att det finns en vilja hos vissa användare att se alla åsikter som inte passar in i deras egen världsbild som rasistiska. Men när jag säger att en omfattande välfärdsstat inte går att förena med en generös invandringspolitik så beror det betydligt mer på att jag förstår makroekonomi än att jag skulle vara rasist.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Poet

2012-09-10 21:24
Du är bara för långt åt vänster för att kunna se nyansskillnader.

Yeah... du har inte rätt alls. Är man rasist så är man, säger inte att du är det, men pack som Bilingual & Co vill försöka göra skillnad på främlingsfientlighet och rasism. Same shit.
Poet

2012-11-07 00:30
Visade sig att jag hade rätt om dig, Rytger.

“Intuition is the clear conception of the whole at once.”

2012-11-07 01:20
Oh, no. Tänker faktiskt inte försvara mig mot anklagelser om tankebrott.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

Poet

2012-11-07 13:48
Tankebrott? Du har redan formulerat dig ganska väl och visat dina rätta färger.

2012-11-07 14:52
Det finns många enormt jobbiga inslag i Politik just nu. Inga av dem innefattar rytger, det tycker jag ändå att vi borde vara överens om.

Moderator

2012-11-07 14:56
JackFalk skrev:
Det finns många enormt jobbiga inslag i Politik just nu. Inga av dem innefattar rytger, det tycker jag ändå att vi borde vara överens om.

Jag är absolut med dig där. Även om jag oftast inte håller med rytger så tycker jag att han åtminstone håller en god ton. Det smärtar mig lite men just nu är det nästan bara de som har åsikter jag oftast är rätt långt ifrån som faktiskt kan diskutera på ett snyggt sätt.

2012-11-07 16:41
Håller inte riktigt med om Rytger, tycker nog han står och väger på kanten av vad som är ok ibland. Men jag kan hålla med om att hans inlägg är mindre tokiga än vissa på andra sidan av det politiska spektrumet.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-11-07 18:00
För närvarande upplever jag att de ständiga rasistanklagelserna förstör diskussionerna betydligt mer än rasisterna, som för närvarande dessutom lyser med sin frånvaro för allt jag kan se.

Jag tycker också att vi ska komma ihåg att det finns en kostnad till allt det här. Chemicalhype/C-MEDIA till exempel som blev portad under förevändning att han skulle vara rasist, vilket han absolut inte är. Där försvann alla intressanta utbyten i trådar om mellanöstern de senaste 5 åren, typ.

Poet

2012-11-07 18:34
Who?