I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur har Ipred påverkat dig?

Övrigt - Blandat

2009-04-06 22:50
hahaha, wow.
phow phow.
Moderator

2009-04-06 22:56
Gör inte narr av pada nu , ta åt er av det han delar med sig istället.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-04-06 23:43
om dom tog din dator för att du tankar grejer från nätet så lovar jag att fullfölja mitt tidigare inlägg.
work some magic

2009-04-07 11:16
Alltså, är det inte företagen som har rätt att spåra IP
om någon tankar typ från dom?
Polisen letar väl inte direkt efter fildelare?
Highfive anyone, anyone?

2009-04-07 14:01
Padawon P18 Liar liar, pants on fire!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-07 14:11
Nej, på allvar... Han är fett farlig.. :S
Blunted in stockholm

2009-04-07 14:13
Hehe asså, har han hotat dig också?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-07 14:42
Har inte påverkat mig alls faktiskt. Tankar på som vanligt.

2009-04-10 01:02
4000 böter lutar de åt
Geni

2009-04-10 01:14
Sidan jag tankar all min film ifrån har typ strypt flödet helt på uploads.. jävla skit ipred :(
my name is xelly smelly

2009-04-10 14:18
Om inte jag är helt ute och cyklar, drömt något jävligt konstigt eller fått i mig nåt otrevligt så har jag för mig att man får en ny ip-adress när man gör uppdateringar osv på datorn?
Och är det så, så känns ju denna lag jävligt meningslös.

Och förövrigt så har den inte påverkat mig ett skit. Dom vill ju bara åt personerna som maxxar. Som laddar ner så löjligt mycket att dom skulle kunna livnära sig påt.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2009-04-10 18:39
Lacroix F20

Även om du skulle få en ny IP adress av det, vilket jag har svårt att tro, så är det fortfarande din ISP som tillhandahåller den till dig, så det spelar liksom ingen roll.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-04-10 19:26

2009-04-10 19:37
Hahahaha, helt flippad.

2009-04-10 19:44
Dagens Svenskbladet vet väl alla att det är en skämtsida :P?

Lacroix F20

Som han säger, det spelar ingen roll, tänk såhär att du ändrar din adress i riktiga livet, går inte att göra något åt det.

"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-04-10 19:46
Äh. Skaffa hund ffs haha

2009-04-10 21:02
kanske mp3 djs måsta börja köpa sina skivor muhaha

2009-04-11 00:37
Inte tankat ett skit och det finns så mycket skit jag vill tanka :/

Måste dra ner alla säsonger av Nollor och nördar :( men det får vänta
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-04-11 00:50
Hur jag har påverkats av ipred: Alla polare har av någon(?) anledning börjat fråga mig hur stor risken är nu med Ipred och allt.. wtf inte vet jag?!
 Im the motherflippin...

2009-04-11 01:25
har massa skit på datorn som någon annan tankat :D

2009-04-11 12:04
Alltså det här med VPN och hastighet, använder du en gratis VPN tjänst så ska du vara glad att du har någon hastighet alls, antar att det kräver ganska kraftfulla servrar för att styra trafik så det är fullt förståeligt att de inte har resurser att styra hur mycket trafik som helst gratis....

Den bästa VPN tjänsten jag har hittat håller på startas nu det är Ipredator som drivs av TPB lirarna, och de skall alltså för 50kr/mån kunna styra din trafik utan hastighetsförlust upp till 100mbit, samt att INGA loggar sparas :) grymt värt en femtiolapp i månaden...
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2009-04-11 13:20
Laddar ner som aldrig förr. Gäller bara att vara lite försiktig med vad och när man laddar ner, speciellt nya releaser. Men det verkar inte folk förstå.

2009-04-12 12:19
Springsten(en):D

Alright, kanske var lite dumt tänkt av mig. hehe. Men det du säger verkar vettigt.

"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Hangaround

2009-04-12 13:26
Allt man läser om att fler köper och hyr film/musik mer nu än före Ipred sjösattes är ren och skär skrämsel propaganda.

Redan innan ipred chillade jag när det kom till svensk film/musik/ljudböcker. Det är väl fortfarande det som man tar det lugnt med.

Alla laddar ned...att åka dit vore ju som att vinna på lotto fast tvärtom.
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2009-04-12 16:42
haha jadu, känns som det kmr sluta illa om alla blir livrädda för att ladda ner
Highfive anyone, anyone?

2009-04-12 17:12
VÅGAR FAN EJ TANKA LÄNGRE, GÅR TILL MIN VIDEOHANDLARE O KÖPER POLL LULLAR, SÅ JÄÄVLA DYRT MEN POPPEN BLI G L A!

2009-04-12 18:57
VPN Tunneling > Henrik Ponten
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2009-04-12 19:02
Dom har åkt dit hittills använde inte dom krypterade vpn.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-12 21:03
hehe fan va sjukt egentligen, nästan alla här är kriminella jävlar =D..
Förut var kriminella såna med tatueringar o rakad skalle som alla visste vem det är.. Nu är varenda jävel under 30 kriminell.
Och den tidigare så fredliga datanörden är det nu värre häxjakt på än någon annan kriminell grupp som jag minns det iaf =D
Det är så viktigt att vi till och med lagt brottsbekämpning i privata händer istället för den så självklara våldsmonopolen som Polisen haft tills nu!

hsh, till saken, jag laddar ned ytterst sällan, har perioder då jag laddar mkt musik, men då handlar det oftast om sån som inte är så mainstream. Så inte påverkat mig nämnvärt än så länge.

Men viktigast av allt tycker jag är att alla som inte stödjer denna lag bojkottar alla som beivrar den! t.ex dessa äckliga bokförlag som på Ipreds första dygn gick ut o stämnde någon, jag har alltid köpt mina böcker, men helvete eller att jag tänker ge dessa giriga svin ett enda öre till av mina hårt förvärvade pengar.

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-04-12 21:05
Har dock börjat försöka göra lite musik nu, funderar på att släppa album i höst, sen ska det jagas fildelare som ska få betala dyrt >:D
prinsen i hundkostym.

2009-04-12 23:31
Jag tankar inte. =)
Dra åt helvete!

2009-04-14 15:25
Kan man inte köra trådlöst och hävda att någon annan kopplat upp sig mot ditt internet?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-04-14 15:32
d-beck P21

Jodå, frågan är bara hur detta kommer gå i rätten.
Viktigt är ju vad man säger så man inte försäger sig att man vet att fildelande har sketts via ditt nätverk, då skulle dom nug kunna fälla dig för hjälp mot fildelning med öppet närverk just för fildelning.

Men INGEN vet, har inte prövats i en rätt ännu, men det vore sjukt om man blir fälld för att ha öppet nätverk med anklagelse att det skulle vara gort för fildelning, Allt man behöver säga är ju "Jag öppnade mitt nätverk för jag vill dela med mig utav gratis internet till samhället" så finns det inga bevis mot dig, Om du endå blir fälld är det rättsligt fel.

Då vet jag inte vad som kan hända :S man borde kunna överklaga ett sådant beslut, fast saken är ju att om man inte lyckas åker på hela smällen med alla kostnader.

2009-04-14 16:37
d-beck P21

Det finns ingen lag som säger att du inte får ha ett öppet trådlöst nätverk, och om du skulle ha det och någon laddar ner på det så är det mycket liten chans att du åker dit för det.

Hela grejen är att dom måste kunna bevisa att det är DU som har laddat ner/laddat upp.
En screenshot där ditt IP är med räcker inte som bevisning, och om man kollar på rättsfall i Danmark som har haft IPREDlagen i flera år så ser man att många (alla?) har blivit friade för att någon annan har laddat ner genom deras nätverk.

Jag tror att de flesta fall kommer att sluta med en förlikning (uppgörelse i godo utan rättslig prövning) men hamnar det i rätten så är det svårt att bevisa att du har gjort något.

I Danmark så har ett femtontal fall åkt upp i rätten och jag tror det är två som har förlorat, och båda två har erkänt, resten har nekat och gått fria.

2009-04-14 16:37
Jag blev väldigt arg igår.

Min kompis frågade om jag kunde ladda ner en film och lite musik till honom.
Okej varför inte tänkte jag, men jag frågade honom varför han inte kunde göra det själv.
"Jag är rädd för att åka fast, du håller ju fortfarande på med sådant" svara han.
Gör det själv bara svarade jag.
"Jag vill inte få en mille i böter" svarade han då.

blev riktigt sur -.-

Get Random!

2009-04-14 16:44
KinG-PhiL
haha fan va dåligt nästa gång du är hemma hos honom tanka ner nått när han inte kollar
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-14 17:01
KinG-PhiL

haha vafan är det för polare då, vilken grej :P

2009-04-14 17:07
Bästa sättet att skydda sig mot ipred är att alltid ha med en usb-sticka och ladda ner på hemmafester :)

2009-04-14 18:11
RenegadeHard
bra idé! :)

Fatcaesar P22
Håller med dig, han är rätt skum.
Han ville inte ge mig en spotify invite för att jag hade sagt att jag kunde skaffa det själv bl.a

men men , jag lever på ändå :)
Get Random!

2009-04-14 22:18
Blev bannad från min torrentsida, så nu har jag ingenstans att ladda ner ifrån :(. Icke bra, icke bra!.
*snaark*

2009-04-15 13:23
Jag är nu polisanmäld och ska troligtvis betala 250 000.

Nä skoja bara :P Ville bara skrämmas lite.

Nej för faen jag bryr mig verkligen inte men man har det i bakhuvudet hela tiden.

Piratebay borde ju vara där det är störst chans att bli bustad men det är kanske det alla tror. Så plockar dom snart en liten fildelare på någon sluten liten sida och då känner man sig inte säker någonstanns längre.

Om alla bara tankar 24/7 så orkar dom inte tillslut:D
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-04-15 14:35
Hur stora summor talar vi om i bötesväg? Förstår självklart att det är olika beroende på vad och hur mycket man tankar ner, men hur ränkar de ut det?

Jag är lite inne på att starta upp en slags ipred-kassa. Ska fungera precis som planka.nu fast för de som torskar på ipred istället. Hm, vet att det är snack på g om det, ska kolla runt lite.

Annars tycker jag att vi alla ska tanka ner så mycket som möjligt, ipred ska inte stoppa oss. Lite motstånd, please!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2009-04-15 15:03
pajson F23

13.000 låtar = 220.000 kronor i Danmark(http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2026105.svd)
13.000 låtar = 51.000 krono på Åland (http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3893550.ab

Det varierar alltså med ganska stor marginal

2009-04-15 18:02
Jag tycker det viktigaste är inte att alla laddar ned så mycket som möjligt, men att man aldrig stödjer dessa bolag som står bakom denna lagen och stämmer folk, exempelvis dessa bokförlag som gick igång bara timmarna efter lagen trätt kraft, t.ex Jan Guillou har tiggt sin sista krona från min börs ivf!
prinsen i hundkostym.

2009-04-15 19:39
hold the fök öööp!

det är väl fildelare dom jagar efter? inte dom som laddar ner?

2009-04-15 20:43
Okey, att fildela då. Jag har ärligt talat inte 100 koll på ipred, men vet tillräckligt. Hur som så tycker jag inte att vi ska låta oss skrämmas av det.

Hm, någon uppskattning på hur mycket man får i Sverige, hur de bedömer mängden böter osv.

Nu har jag något att göra om dagarna :)
Rappare

2009-04-17 09:55
hold the fök öööp!

det är väl fildelare dom jagar efter? inte dom som laddar ner?

Nej. De är efter båda.

Själv har IPRED gjort att jag köpt en anonymiseringstjänst så jag slipper att någon sitter och övervakar min internet trafik. Men detta gjorde att internet gick så långsamt att det inte var värt det, så jag tar mina chanser och ser om jag någonsin får böter för att jag laddar ner nyaste avsnitten av mina tv-serier. Vilket jag betvivlar eftersom när de väl sänts i USA har de redan fått in alla reklam intäkter de kan tänka sig så de bryr sig nog knappast om jag ser det på datorn dagen efter i Sverige.

Funderar på att byta till Bahnhof bara för att de påstår att de inte lagrar IP nummer. Inte för att jag har så många skelett i garderoben men det känns inte som storebror tittar en över axeln hela tiden då.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2009-04-17 11:55
Hah, det är bara att vänja sig vid storebror och köra på ändå... snart lär vi ju få övervakningskameror i våra egna hem ändå!

Ja, men som du säger har ju vissa redan fått in sina intäkter och då kan de ju inte vara lika mycket ute efter nerladdare? Samtidigt som vissa har pinnar i röven och gör allt för att förpesta andras tillvaro. Jag tycker fortfarande att vi bara ska fortsätta som om ipred aldrig funnits, bygga upp en säkerhet för ifall någon skulle åka fast osv. Mongoipred!

2009-04-17 12:04
Skaffa Bahnhof som internetleverantör. Då är ni skyddade eftersom de inte sparar information om vilket ip som är knutet till vilken kund.

Sen känns Länk till http://ipred.bitchware.se bra också!
8 diagrams!

2009-04-17 16:36
slim_solle P22

vad är det för sida?
Get Random!