I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur har Ipred påverkat dig?

Övrigt - Blandat

2009-04-02 14:23

Hur har Ipred påverkat dig?

Ja, som rubriken lyder. Hur har Iprod påverkat dig?
Visst den har bara funnits 2 dagar, men
man kan även fråga, Hur tror du att den kommer att påverka dig?

Någon som är bra på Ipred-lagen?
Är det stor chans att åka dit om man tankar hem
Serier och någon låt då och då? Eller whats up with the law?

Highfive anyone, anyone?

2009-04-02 14:26
Som jag har förstått det så är det relativt lugnt att tanka från slutna trackers, osvensk material och material utan någon vidare "prio" Vad som det förmodligen inte kommer ligga någon prio på får du försöka räkna ut själv.
Ipred har inte påverkat mig ett skit so far och tänker inte oroa mig i onödan heller. Skrämseltaktiken funkar inte.

2009-04-02 14:53
word på Jimmy, jag har tankat som vanligt .. jag har klarat mig fin fint bortsett från boten på 120lök :)
Get Random!

2009-04-02 15:02
Rent teoretiskt kan man lika gärna åka dit på utländska verk som svenska, privata trackers eller öppna.

Om jag ville förstärka skräcken som svenska fildelare uppenbarligen har nu så skulle jag satsa på att snabbt sätta dit någon som inte fildelar så värst mycket.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-04-02 15:03
Ingenting har hänt mig, men jag tankar inte hem lika mycket heller.
Om man är sugen på någonting, sen blir man inte sugen längre.
Är man avsugen då ?:S
Admin

2009-04-02 15:04
Inte nämnvärt förutom att det irriterar mig mer och mer att företagsvärlden ska in försöka dominera internet som länge varit en plats för demokrati på riktigt. Nu ska saker regleras och förbjudas och allt ska göras pengar på.

Det i sig är värre än Ipred som sak.

Annars är jag inte särskilt orolig. Jag kan så här på rak arm minnas en svensk film jag laddat ner, Hundtricket 2002, efter ett par år låg den kvar orörd på datorn och till slut slängde jag den utan att ha sett den. Annat som tankas kan ofta streamas ändå så tror inte folk bryr sig. När det gäller musik är det ändå mest ounderground, lagliga mixtapes och liknande. Folk som oftast ändå inte verkar bry sig. Har nog aldrig tankat något från exempelvis "kändislistan" som skrev under den där debattartikeln i DN i höstas. Det är väl snarare ett faktum att Magnus Uggla tillhör skaran artister som ALDRIG skulle slå igenom idag men ändå är de som skriker högst.

Tror jag det. De slog igenom under tid då skivbolagen dikterade vad som spelades på radio och därmed vad vi lyssnade på. Idag har vi alternativ, utbudet är miljoner gånger större så vi skiter i Magnus Uggla och hans värdelösa gelikar. Fyra sekunder och efterfest på hans balkong. Kvalitetsmusik!
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-04-02 15:18
Tankar precis lika mycket som jag alltid gjort...
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2009-04-02 15:41
Värt att tänka på är att många filmer från Hollywood har sålt licenser till filmerna till SVT, SF och andra mediaföretag här i sverige som likagärna kan tillämpa lagen på till exempel Jurassic Park och liknande grejor.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2009-04-02 15:51
Tankar inte mer porr nu, i vilket fall som helst :(

10-4, over...
Jag har flyttat till Kiruna och bott där i 1 år bara för den lattjo dialektens skull.

2009-04-02 16:41
är paranoid, har ingen ny musik på mp3'n, har börjat få exem från stress...det kommer bli värre...

nämen seriöst det är ju inte så jobbigt om man e hemma för det mesta finns ändå på youtube, myspace osv...men jag vill ha nya saker på mp3'n o jag är på allvar lite paranoid över att begå brott som jag inte vet hur man klarar sig från o hur man påverkar.

2009-04-02 17:14
det enda jag har märkt av är att nedladdningarna går långsammare idag, fega kräk
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-04-02 17:38
Är det därför youtube har varit så segt idag och igår, för att de lyssnar på musik där istället för att ladda ner det?

2009-04-02 17:44
Fast hela världen använder ju youtube och lagen gäller väl än så länge bara i Sverige av vad jag förstod..så det borde inte var anledningen

2009-04-02 18:06
Jag känner mig lugn. Jag laddar inte ner serier och storfilmer. Någon enstaka låt och skiva, min nedladdning har nog minskat lite nu pga spotify.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2009-04-02 18:23
Laddar inte ner, så påverkar mig ingenting.
Delam tange barat

2009-04-02 18:43
rachel: vad har du gjort dom senaste åren då?

2009-04-02 18:46
Har ju varit en del snack om program som gär IPRED helt meningslöst. Vet inte om det är ett speciellt eller flera. Men kanske är lika bra att skaffa sig nu.

Nån som har koll på vart man fixar och hur det funkar ?

2009-04-02 18:56
Men asså hur kan man åka fast?
Dom kommer aldrig kunna bevisa vem som tanka en fil?
Highfive anyone, anyone?

2009-04-02 19:00
Jag antar att du är ansvarig över ditt IP-nr eller ngt...eller kan man bara säga att man hade fest o att någon kopplade upp sig? det vore ju det fetaste!

2009-04-02 19:36
Mrsalesman

Så kan det inte funka.. Vi har 2 datorer och är 5 i familjen..
Hur ska dom veta vem det var?
Man måste väl kunna bevisa vem som laddat ner?
Och det måste nästan vara omöjligt?
Highfive anyone, anyone?

2009-04-02 19:43
ja asså jag hoppas att du har rätt!!!! får om så är fallet kommer man alltid kunna skylla på andra i princip

2009-04-02 20:56
Jag tar bara ipren nan gang i bland om jag har riktigt ont i huvudet. Brukar funka bra. Inga biverkningar vad jag har markt iaf. Men oftast racker det med att dricka mycket vatten.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2009-04-02 21:03
Spårar dom inte ens MAC-adress?
För om det bara är IP:n så är det väl bara att ta sin laptop till biblioteket och tanka där?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-02 21:15
Peter Bratt sade någonting i stil med att "demokratin är aldrig vunnen - det är en ständig kamp", man kan alltså aldrig bara luta sig tillbaks, klappa sig för magen och säga "nu har vi demokrati" och vara nöjd sen, den måste ständigt underhållas och kämpas för. Steg för steg, sakta, sakta, plockar de bort små bitar av demokrati under våra fötter. Det känns som att det är det vi gjort i Sverige under många år, trott att inget rubbar demokratin, lutat oss tillbaka och klappat oss om magen, t-t-t-t! Detta är bara början vill jag lova.

Fildelning är den nya terrorn. Ändamålet helgar tydligen medlen.
Intressepenisen hårdnar!

2009-04-02 21:28
Det var ovanligt få seeders på senaste Lostavsnittet....
Dock slog jag personbästa i antal nerladdad GIG per dag just idag ! :) Grattis till mig
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-04-02 21:49
alltså, det är ju dom stora uppladdarna som kommer ryka i första hand, sen kommer de väl plocka några stycken av oss "vanliga" fildelare, vi som inte laddar upp från starten men gärna delar med oss när vi väl laddat ner.

Men jag är inte speciellt orolig, om 2 dagar kommer det nog ett alldeles lysande bra program som gör att min IP adress är för evigt gömd, sen är det inget mer med det :)
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2009-04-02 21:51
De slog igenom under tid då skivbolagen dikterade vad som spelades på radio och därmed vad vi lyssnade på.

Så gör dom ju ännu.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2009-04-02 23:50
MRaalesman öh. inte laddat ner kanske och istället använt lagliga vägar? hört talas om det någon gång? :) kanske tagit emot lite låtar från vänner ett par gånger då dem skickat, men mer än så är det inte. inget jag påverkas av alltså (nästan) alls egentligen.
Delam tange barat
Moderator

2009-04-03 00:00
Haha justfaen, det är väl inte lagligt att skicka licenserade mp3or (eller vad man ska kalla det) till varandra via msn och sånt heller?
Men har hört att det bara är att säga att man använder sig av öppet trådlöst internet (så hela granområdet skulle kunna koppla upp sig) och det är lugnt.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Rappare

2009-04-03 00:15
Palla bry sig om den här lagen, bara ladda ner det man vill se/höra ju.
tänker fortsätta tills jag får mig en böteslapp & är böter lite så fortsätter jag efter det endå.
www.soundcloud.com/slackerlifecrew

2009-04-03 01:11
ramuz aa det borde ju funka,det fanns nån tråd på flashback om att om alla bytte till öppna nätverk så skulle dem inte kunna fälla en enda fildelare

2009-04-03 02:25
Jag tar det lungt och väntar på att någon nörd ska hitta en lösning på detta för det är väll de nördar är tillför
och vem fan är du?

2009-04-03 04:09
Efter IPRED kommer ACTA

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2009-04-03 04:11
akta acta ahhaahaahha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-03 07:23
Vakter som beslagtar din mp3spelare på flygplatser, myndigheter som kontrollerar vilka böcker du lånar på biblioteket, poliser som kommer hem till dig och hämtar dina data, tv reklam som påverkar ditt undermedvetna, dina barn kommer chipmärkas.

Rökridån gör att du inte ens förstår att framtiden är här.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-03 08:12
isofu : HAHAHAHAAHAHHAAHAHA

2009-04-03 09:00
alltså varför ladda ner när man kan se allt på stream... nya avsnitt av tex. Lost finns ju på stream sidor..
-.-DMX-.-

2009-04-03 09:14
Dmx_4ever P22

för att kvalitén suger apballe
Get Random!

2009-04-03 09:46
RenegadeHard

hahahahahaha
Det är bara att älska.

2009-04-03 13:39
måste ju minst ha 720p kvalitet när man ser serier ju
http://duckdown82.tumblr.com/

2009-04-03 13:54
det enda som har hänt är väl att man får betala 50 spänn extra i månaden för att vara anonym på internet. denna lag kommer ju bara åt teknikokunniga 40-åriga kärringar som vill höra de senste per gessle hitsen. folk som laddar ner fler gb per dag är oberörda. mycket bra lag.
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat

2009-04-03 22:38
testify aa tills anonymitetsprogram blir olagliga

2009-04-04 01:13

2009-04-04 01:26
Denna lagen suger ingen vågar ladda upp typ, jag vill se mkt film på påsklovet men de finns ju fan inget nytt. skitlag
Geni

2009-04-04 01:40
Alltså vad händer om dom kommer på att jag tanker hem en film/låt?
Vad får man böta?
Highfive anyone, anyone?

2009-04-04 01:43
jag laddade ner film för resten av livet nu innan den första april.
Men lite tråkigt att inte få se så många nya filmer, för då MÅSTE jag ju gå på bio........... -.-

Eller vänta i 76235 år
Fejna fezken!
Skivsamlare

2009-04-04 02:49
frida, haha jag med. dock tankade jag till 40min in på 1a april, undra om jag blir berövad på hela min skatteåterbäring nu? :(

nääääääääääääääääääääääää!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-04-04 03:05
till dom som sagt att man kan skylla på att man haft fest å nån laddat ner osv:
det funkar inte så.. den som äger uppkopplingen får skulden, och måste bevisa att det inte var han/hon som laddade ner om det nu va så..

men för å svara på frågan, ja det har påverkat mig.. jag bor inneboende hos en polare, å han har slutat tanka ner totalt i väntan på å se vad som händer.. så det betyder att jag inte heller "får" ladda ner, fastän det egentligen inte e sagt att det e så.. så det suger, med tanke på att jag mer eller mindre precis hittat min gamla ipod också..
Face it motherfucka, I can pay to get rid of you
I got more heads in the hood than pagan rituals

2009-04-04 09:10
Rucser P21
om du tankar ett par mp3r så är det nog inte så farligt nu i början kommer dom bara klämma dit dom som tankar en massa, tror jag ijallafall

2009-04-04 09:25
Exe-Poused
nej, dessa "program" kommer aldrig bli olagliga. det är som om man skulle förbjuda bilar för att bli kvitt med rattfylleri. även om det nu skulle hända att skiten blir olagligt hur ska dom haffa folk? dom är ju anonyma!
:D

2009-04-04 09:38
Vad menar du med anonyma ?