I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stor explosion i Oslo!

Övrigt - Blandat

2011-07-22 21:21
Vill bara förtydliga att jag inte tycker att det är sinnessjukt att det är en nordisk person som sköt folk. Det sinnessjuka är skjutandet i sig.

För övrigt, känns det inte jävligt mycket som att det är en ensam galning som har gjort detta? Får lite Ted Kaczynski-vibbar av hela grejen. Det verkar ju dessutom vara riktat mot arbeiderpartiet snarare än mot Norge som helhet.

Galen kille lämnar en bilbomb inne i stan, tar sin skåpbil, rullar ut till ungdomslägret och börjar skjuta folk strax efter att det smäller till i stan.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2011-07-22 21:23
Nu har Ansar al-Jihad al-Alami tagit på sig dådet. Tror vi får ta och vänta en stund innan vi får tillräckligt med kött på benen för att se över vilka som är ansvariga.

2011-07-22 21:32
Fy fan va sjukt detta är, bodde några minuter därifrån förut. Känns fruktansvärt att detta händer.
Finner inga ord..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-22 21:34
10 döda ungdomar på ön, vila i frid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-22 21:35
Har svårt att tänka mig att det skulle vara araber som ligger bakom dådet. Hela attentatet känns väldigt surrealistiskt. Men som någon skrev tidigare så sker detta dagligen på vår jord.

Vila i fred kamrater
pistol

2011-07-22 21:38
Jihad verkar tagit på sig skulden.. men media pratar om Al-Qaida och dessutom Khadaffi för något dem sagt. Khadaffi har tydligen sagt något i stil med att "länderna som bomber oss ska få stå till svars" och Al-Qaida detsamma, och Norge är delaktig i både Afghanistan och Libyen.

Journalister...

Barn skjutandet är så.... ah jag vet inte.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-07-22 22:41
Var ute och gick en sväng nere i city nyss.. De har spärrat av hela Oslo typ, nästan inget folk ute. Man liksom märkte hur tryckt stämningen var, ingen skrattade, ingen festade, många såg ängsliga ut..

Snackade lite med några pakistanska bekanta. De var rädda och vågade nästan inte ta sig hem då flera muslimska invandrare har blivit misshandlade i Oslo nu ikväll..

En av de mörkaste dagarna i Norges historia är ett faktum.

2011-07-22 22:51
Skytten de tog verkar vara norsk medborgare och också etniskt norsk, de vet fortfarande inte agendan bakom detta eller exakt omfattning. Det är möjligt att det är en enda galen extremist så som Ted Kaczynski eller Timothy McVeigh som ligger bakom allt även om det ska mycket till för att en enda person ska kunna organisera allt som har skett. Kanske han är en del av ett extremistnätverk som Al Qaida, kanske han är en enda sociopat med sjuka vanföreställningar, kanske ditt, kanske datt. Tyvärr i kölvattnet till islamistisk terrorism så är skadan redan skedd där, många kommer vara misstänksamma och splittringen mellan folkgrupper ökar.

2011-07-22 23:15
Helt galet, hoppas att alla polare i Oslo är ok.

Det finns helt klart extremister från diverse krigshärdar som inte
skulle tveka att göra ett sådant här dåd. Det kan också ha varit
en false flag, även om det är i det närmaste förbjudet att erkänna
att det kan vara det, så kan man inte utesluta det hur som helst.
Det verkar vara en riktigt ordentlig bomb minst sagt, det kan inte
vara hur lätt som helst att genomföra ett sådant här dåd.

I vilket fall kan vi alla hålla med om att dödandet av oskyldiga var
det än är på jorden är det värsta brott som finns, och att de skyldiga
SKA straffas.

Håll huvudet kallt, lyssna noga på hur media framställer
det hela, vilka bevis som läggs fram och vilka syften som gagnas av
allt detta i slutet. Om en vecka eller två kommer de flesta att ha en
färdig bild i sina huvuden av vad som hände, vem som bär skulden
och vad allt innebär, och den bilden kommer vara skapad av massmedia.

Jag hoppas att ni som är i Olso dokumenterar så myket ni kan när
den värsta krisen är över. Intervjua folk som sett något, gör egna
observationer och skapa er egen bild av händelseförloppet.

2011-07-22 23:17
Dieallot, jag bara väntade på att det skulle dyka upp någon Bror duktig som vill framhålla vilken präktig kosmopolit han är och demonstrativt visa upp att han minsann inte är så imponerad över att några futtiga dussintals ungdomar massakreras i grannlandet eftersom "det händer hela tiden i andra delar av världen".

Vem har sagt att det "är cool" att liknande saker händer någon annanstans? och varför får en person som är tagen av ett massmord inte uttrycka en samhörighet med någon annan utan att du ska komma in och fnysa? Skulle du ha gjort det i ett kondoleansforum över ett blodigt dåd i Sydamerika om någon från tja säg Peru kallade bolivianer för ett broderfolk, för att ta något slags slumpmässigt exempel? Nä, det skulle du inte. Så du kan väl låta de skjutna fjortonåringarnas kroppar åtminstone kallna lite innan du sätter igång.
Admin

2011-07-22 23:36
Om skytten är lång och blond låter det inte direkt som ett islamistiskt terrordåd. Och har det koppling till bombattentatet låter det spontant mer som ett högerextremistiskt dåd (på ett sätt hoppas jag verkligen inte att det var någon utländsk organisation, mer xenofobi är inte vad Europa behöver). Men vi får väl se vad de kommer fram till. Tragiskt i vilket fall som helst.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Toastare

2011-07-22 23:50
Polisen har ju uttalat sig om att den gruppering den gripna skytten tillhör är känd av polisen. De pratar också om en form av "inhemsk terrorism" och om högerextremister. Fast man vet ju inte.. det kan ju vara en galning. Hemskt vilket som, riktigt tragiskt.. ska bli intressant att se vem personen de gripit är. Håller med Evo..

och de islamistiska grupperingar som tagit på sig dådet har ju också avsagt sig det hela.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-07-22 23:51
BazookaTooth, han citerade Jimmy Åkessons twitter..
Jag skyller allt på Emma!

2011-07-23 00:10
Gjorde jag?

Cool!

Nu sa jag det igen.

2011-07-23 00:11
De snackar om 4 olika varianter som vi säkert får svar på imorgon:

1. Mannen är helt enkelt knäpp, komplett loco.

2. Mannen är en Afghanistan eller annat krig-veteran som har flippat och tappat förankringen med verkligheten.

3. Mannen är medlem i ett högerextremt nätverk, dvs nynazist.

4. Mannen är medlem av en islamistisk extremtistgruppering och lokalt rekryterad.

Det är oklart om han arbetade ensam eller med hjälp av en organisation. Det mesta pekar på att han inte var ensam då det ska otroligt mkt till för att komma undan med allt som har skett, på egen hand.

2011-07-23 00:13
Bounty - men det är fortfarande minst en här i tråden som använt ordet broderfolk tidigare, så min reaktion kvarstår nog. För övrigt är jag inte övertygad om att ens Jimmie Åkesson tycker att blodbad i andra delar av världen är "cool". Vem vet, till och med han kanske kan få beklaga en massaker utan att man självklart ska göra det till en chans att raljera? Det finns andra och berättigade tillfällen till det.

I diskussionen om gärningsmannen så är det lite intressant också att "SSU"-lägret som attackerades i dag hade besök av Norges utrikesminister igår och han krävde då att Israel ska riva muren och att palestinierna ska få en egen stat. Lägerdeltagarna själva krävde en bojkott mot Israel. Stärker ju lite teorin om högerextrema motiv, kanske.

http://politisk.tv2.no/nyheter/st%C3%B8re-om-israel-palestina-konflikten-%E2%80%93-okkupasjonen-ma-opph%C3%B8re-muren-ma-rives-og-det-ma-skje-na/

2011-07-23 00:15
Eller ja, alltså...rent nazistiska organisationer kanske inte skulle bli så arga på krav på bojkotter mot Israel..men en allmänt knäpp rasistisk muslimhatare kunde ju bli det.

2011-07-23 00:27
De har hittat flera odetonerade sprängmedel på Utöya, fan vad läskigt.. Tänk om de hade gått av också, det var ju nästan 700 ungdomar på det lägret. Polisen har sagt att antalet döda kommer att öka också men säger inte så mkt mer.

2011-07-23 00:32
Just nu går tungt beväpnad polis in i den gripna mannens lägenhet för att genomsöka den för bevis och annat.

2011-07-23 00:36
Preskinn:

Klart det är tillåtet att erkänna att det finns en möjlighet att det var en false flag, precis som det är tillåtet att erkänna att det finns en möjlighet att det var en Act Of God, aliens, en tidsresenär eller något annat sjukt osannolikt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-07-23 00:37
Det är ingen som vet om det är nynazistiskt, Al Qaida-relaterat eller en ensam galnings verk. Mer info kommer framöver.

2011-07-23 00:41
Det är ingen som vet om det är nynazistiskt

Personen vars bostad polisen i norge genomför husransakan i är dokumenterad nazist. som greps med polisuniform och sprängämnen är dokumenterad nazist.

Men alltid skoj att se begåvningsreserven resonera.

(Inlägget ändrat av Mabande p.g.a. regeln mot uthängning 2011-07-23 01:02:02)

2011-07-23 00:44
Polisen säger inte namnet på den som är gripen och sitter häktad. Vare sig personer som är nämnda av polisen, regeringen, media. Jag litar mer på dem än på vad någon person på whoa säger och spekulerar i.

(Inlägget ändrat av Mabande 2011-07-23 01:01:18)

2011-07-23 00:46

2011-07-23 00:49
Oj, vad Kent Ekeroths (SD) försök att hetsa mot muslimer backfireade nu...

http://twitter.com/#!/kentekeroth
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-07-23 00:50
denne man sägs det vara

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiaksjon-hos-paagrepet-mann-32-i-oslo-3544610.html#.Tin80gGs0xY.twitter

(Inlägget ändrat av Mabande p.g.a. reglerna 2011-07-23 01:03:16)

2011-07-23 00:56
Terrorism, oavsett vem avsändaren är, är ondskan personifierad i vårt århundrade. Extremvänster för 40 år sedan, extremhöger sedan andra världskriget, extremislamister de senaste 30 åren, religiösa fundamentalister med jämna mellanrum som påstår att Gud säger åt dem att rensa upp i allt, kristna som judar som muslimer and what not.

2011-07-23 01:00
gud.. det hände utanför min dörr. Hela huset hoppade till, porslin gick sönder och min roomies tak rasade. Jag är sjukt skärrad.

2011-07-23 01:03
Måne

Shit! Har en väninna som bor där också som säger samma sak mer eller mindre. Hur ser det ut utanför ditt hem? Inbördeskrig looken eller? Kan du röra dig utanför ditt hem eller är allt helt avspärrat? Berätta lite är du snäll om vad du ser och känner.

2011-07-23 01:07
Allmän information.

Uthängning är fortfarande inte tillåtet på Whoa.
I den här tråden har det dykt upp tre olika namn på den anhållne skytten och som ni kanske förstår kan inte alla av dem vara rätt. Med lite otur är inget av dem rätt.
Minst två pers ska alltså slippa anklagas för att vara samvetslösa as och därför tas alla namn bort.

M.v.h. Mabande - Admin Crew: Regulators
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2011-07-23 01:09
Måne - Goddamn! : /
Ta hand om dig!

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2011-07-23 01:19
Gaia: Nu är det mesta sopat: allt som gick sönder, glas osv.
Alla fönsterrutor har blivit igenbommade av trä och det mesta är avspärrat. Dom tog tag i den skiten ganska snabbt efter att det hade hänt.

Nu är det tyst och jag ser inte en enda människa ute. Det är ovanligt tyst för att vara oslos stökigaste kvarter. Men det var som jobbigast direkt när det hände. När vårt hus började skaka och gå sönder så sprang jag ut för att kolla vad fan det var som hade hänt. Verkligen HELA jävla centrala oslo låg i spillror. Det var rökigt, folk sprang, grät och var panikslagna. En del låg på marken och var skadade, av trycket eller glassplitter i kroppen. Hela jävla oslo tjutade och polis/ambulans/brandkår körde i tusen olika riktningar och riktigt snabbt (blev nästan påkörd av brandkåren). Jag vågade inte känna något till en en början, jag var bara alldeles paralyserad och kände mig tvungen att gå runt hela stan för att ta reda på hur stort det var. Det var när jag såg storleken på dådet som jag började känna. Jag kände mig äcklad, orolig och trött på den kaotiska synen. Hjärtat löpte amok och känslan av att "det är inte över:gå hem" började infinna sig. Hjärtat löpte amok och jag drog hem för att pussa på min lillasyster.

Huvva. Verkligen, huvva.

2011-07-23 01:26
Notera att det är min födelsedag också. När jag föddes var det jordbävning, och nu detta. Det är säkert mitt fel :(

2011-07-23 01:27
Måne

Fy fan.. fy fan.. skönt att du inte skadade dig. Har du tagit några bilder av förödelsen? Tänkte dra ner imorrn och titta. Känns som det är viktigt att se hela förödelsen på ngt vis, vet inte varför men det bara är så. Såg du riktigt hemska saker eller? Döda eller skadade människor? Vilken jävla horror det måste ha varit för dig alltså..

2011-07-23 01:28
Måne

Grattis! Till att du klarade dig utan men! Måste har varit den bästa födelsedagen någonsin? Tänk om du hade gått ut från din lägenhet, ut på gatan, tänk hur illa det kunde ha gått? Fy fan alltså..

2011-07-23 01:46
Gaia: Du kommer nog inte se så mycket imorrn, förutom igenbommade fönster och avspärrningar. Bara någon timme efter dådet var folk på plats för att bomma igen fönstret. Glassplittret tror jag är bortsopat helt och hållet.
Jag tog tyvärr inga foton, men det var många andra som gjorde det. Så snart kommer bilder på det ena och andra att florera runt på nätet.
Jag såg inga döda människor, som tur var, men riktigt skadade människor. Det värsta var en gammal gubbe som fått en rejäl glasbit i huvudet. Då ville jag verkligen spy.. Pallar inte se sköra människor skadas så där. Det var samma sak med barnen och hundarna, så förvirrade och skräckslagna.

Det här kommer kanske låta konstigt, och kanske skickar jag lite psykovibbar, men det var något fint över situationen också. En stad i en sådan kaotisk situation är... lite fint. Men det finaste var att se hur humana folk betedde sig. Människor hjälpde varandra på ett sätt jag aldrig sett förut. de pratade, tröstade och kramades.. totala främlingar liksom.

Nu har jag inte läst hela tråden, men var befann du dig? D-becks och *emelie* kände av vibrationerna av bomben från Nordstrand.

2011-07-23 02:02
Nu går larmet utanför lägenheten

2011-07-23 02:05
Måne

Jävligt dumt av dom att börja reparera då det ryktades om fler bomber. Ska nog ner och se lite ändå, asså den där jävla bomben.. Hur stor måste inte den varit? :S

Crazy att gå runt och se skadade människor, man tror ju inte att man går runt i Oslo liksom..

Jaa.. Har sett och hört mkt sånt också, om hur snabbt alla är där, både i Oslo och utanför Utöya. Känns skönt att människor är så empatiska och varma.

Ca, 2 km från området, mitt på Lökka mer eller mindre. Trodde de höll på att att spränga i marken eller ngt så som vägarbetare gör ibland.

2011-07-23 02:14
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080610

Anders Behring Breivik, 32 år gammal och extremhöger är gripen och rapporteras i media nu med fullt namn. Det står inget om han arbetade ensam eller tillsammans med andra.

2011-07-23 02:14
De har bekräftat att han heter Anders Behring Breivik. Har inte läst hela tråden så vet inte om det nämnts tidigare. Skulle vilja veta varför? och hur en sådan person tänker.
I choose my own destiny, hiphop way to heaven!

2011-07-23 02:17
Ja, hur tänker terrorister? Jag tror de inte tänker så mkt, de handlar nog mest på hat, blint hat. Förjävligt.. Nazister i sig tänker också i svart och vitt. Kombinera en nazist med terrorism och du får massförstörelse.

2011-07-23 02:40

Ungdomar som ligger nedskjutna i strandkanten.. Oroväckande att det fortfarande saknas flera ungdomar, det vill säga, de har inte hittat dem. Kan vara att de ligger på bottnen då många kastade sig i vattnet och gärningsmannen sköt mot dem när de låg i vattnet. Det verkar lite som nyhetsflödet har stannat upp lite. Flera av de norska nyhetsredaktionerna ligger nere då det är avspärrat.

2011-07-23 02:42

Fler bilder från Oslo City..

2011-07-23 02:43

2011-07-23 02:47

Så ser ansiktet till ondskan ut. Detta är mannen polisen har gripit under kvällen och som media gått ut och sagt är den ansvariga för helvetesdåden.

2011-07-23 03:05
Här är den fulla amatörvideon upplagd på youtube:

2011-07-23 03:22
Det har varit nästan lika intressant att följa opportunistiska SDare på twitter som att följa den här tråden nu de senaste timmarna.

I början när media misstänkte muslimska fundamentalistiska terrorgrupper (pga att vissa av dem gick ut och sa att de låg bakom dådet) så var SD folk över skiten som gamar.

Sedan när det sades att det kanske var en högerextremistisk person så säger de istället, saxat från ekeroths twitter: "Nazism o islam ligger väldigt nära varann på mnga sätt".

Hur kan man ens fortfarande ta dessa clowner på allvar?
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2011-07-23 03:33
marvingaye

Ja, SD'are gjorde ju faktiskt så att de gick ut och SA att det var så. Fanns inga andra varianter. Lite snopet när det visade sig vara en nazist istället.. Men jag kan köpa att de flesta först trodde att det var ett attentat från Al Qaida då de faktiskt har hotat Norge tidigare. Sen har ju Norge gjort ett par saker som ganska enkelt kunde motivera en attack från dem. Nato, Afghanistan, Libyen, inblandningar i oljebranschen världen runt, Muhammedteckningar etc. På sätt och vis är det nästan skönt att det inte var Al Qaida då jag är rädd för hur samhället kan bli här. De flesta bekanta till mig i Oslo är muslimer och säkert 35% av befolkningen i Oslo är muslimer. Tyvärr tror jag att misstro och misstänksamhet kan öka lite ändå trots att det var en norsk nazist som stod bakom detta. Folk på gatan har fått in ordet "terror" i sina huvuden.. En mörk dag i Norges historia..

Att aktivt arbeta för att krossa SD är en självklarhet. De är ett gäng rasister i fin förklädnad och sminkade begrepp och dold propaganda.

Men nu handlar inte tråden om detta heller iofs men intressant notis.

2011-07-23 04:00
Senaste nytt:

Polisen i Norge säger nu att det är MINST 80 döda ungdomar på Utöya.. Shit alltså! Herregud!

Det här saknar ju motstycke i nordisk kriminalhistoria..

Det kan bli ännu fler säger polisen för de saknar fortfarande många ungdomar..

Saknar ord för detta helvetesdåd, knappt så det går att tro på att det verkligen har skett..

Hur kan en enda människa göra något sådant? Planera det? Utföra det? Är det djävulen eller?

Vi får nog vänta tills imorgon för att se om förhören med gärningsmannen har gett oss fler medskyldiga.

2011-07-23 04:22
Jag kallar norrmän för broderfolk - är jag också nazist nu? Jag är jämte, d.v.s. från Jämtland, och har flera norrmän i släkten. Jämtland gränsar mot Norge med över 30 mil och på många håll är riksgränsen väldigt flytande eller i det närmaste obefintlig. Varje år turistar tiotusentals norrmän i Jämtland och det absoluta flertalet är sociala, fredliga människor som uppskattar sin vistelse öster om riksgränsen. Vi talar i stort sett samma språk, delar i mångt och mycket samma värderingar och uppskattar varandras grannskap - därav broderfolk. Deras tragedi är inte särskilt svår för mig att ta till mig. Kort sagt: håll käften.

För övrigt hörde jag just att över 80(!!!) döda har rapporterats. Detta är något så sjukt att ord knappast räcker till. Förbannade djävla dåre, helst av allt hade man väl i all sitt vrede velat se dig dränkas i piss till allmän beskådan, kanske hade dock den någotsånär rättrådige demokraten i en velat se dig spendera resten av ditt liv i isoleringscell.

Jag repeterar: över 80(!!!) döda!
Intressepenisen hårdnar!