För övrigt tackar jag GAIA för hans ihärdiga rapportering.
Intressepenisen hårdnar!
Är detta att klassa som ett av de värsta massmorden i historien som utförts av en och samma person? Någon som vet?
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01 P24 Det är lugnt, kände att jag var tvungen att göra det för att berätta från ett perspektiv rätt i händelsernas centrum. Det är helt skruvat här alltså. För mig så är Norge lika mkt mitt land som Sverige då jag bott här väldigt länge totalt sett och är uppväxt i Oslo också. Det är chockerande när så många vänner och bekanta är påverkade på ett personligt plan. Det händer verkligen på ens egen bakgård så att säga. Det är skönt att höra flera som bor i Oslo berätta hur de upplever saker på plats, känslorna, hur de uppfattar denna tragedin. Detta saknar motstycke, människor jag pratar med har svårt att greppa det extrema i antalet döda. Det verkar inte finnas någon ände, kan bli fler än hundra döda, de flesta ungdomar.. Hur en person kan planera detta och utföra det är ju helt sinnessjukt, han måste ju ha planerat detta minutiöst i flera år? Norge är ett litet land så detta kommer att prägla och påverka hela landet. Och, ja detta är ett av de värsta massmorden i historien och vi vet ännu inte omfånget av allt..
Det som har hänt är otroligt hemskt och alla borde visa respekt istället för att bråka eller komma med den ena konspirationsteorin efter den andra. Fakta kommer komma fram, det är bara dumt att spekulera just nu, och definitivt dumt att bråka om vilken av era "världsbilder" som är den rätta. Jag förstår att det är väldigt personligt för många, men försök att ta det lugnt i fortsättningen. Jag har rensat tråden från det mesta tjafset. Mina tankar går till alla offer och deras familjer. Fan va sjukt det här är... (Inlägget ändrat av Gogaku 2011-07-23 05:34:55)
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Det är väl inget att sticka under stolen med att man tidigt och därpå länge misstänkte att det rörde sig om islamisk terrorism, aldrig har det väl dock varit tydligare att ondska döljer sig i en mängd ljusskygga vrår i samhället och att den kan riktas mot oss var, när och hur som helst. Död via terrordåd är visserligen en, statistiskt sett, extremt ovanlig företeelse, den väcker dock en tämligen unik fruktan hos en, ett slags primal fear . Förlåt för allt ordbajsande mitt i allt, jag försöker bara ruska av mig det overkliga i alltihop.
Intressepenisen hårdnar!
Jag som är muslim var själv 100% övertygad om att det var muslimer som utfört sprängningen, tror att det är ganska normalt. Men är det bekräftat att det här i Utöya är kopplat till sprängningen? På flashback kan man förövrigt läsa detta:Det lutar år att killen som utförde dåden är en hjälte och att det som hände är konsekvenserna av sossarnas politik.
GM's facebook har blivit borttagen, undrar lite vem som har gjort detta.. Fruktansvärt det som hänt i alla fall. Mine tanker går till som tagit skada av händelsen!
Ärligt talat, fuck bomben, snubben skjuter alltså ner över 80 pers, det är förfan det största fall av spree killing i modern historia, det är helt jävla efterblivet cp det här
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Att gärningsmannen har lyckats skjuta ner minst 80 ungdomar är ju helt ofattbart.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Av någon anledning läste jag det senaste inlägget på oskorei, eftersom jag tror att det är den främsa intelektuella utposten för tänkande nationella... Den var helt enkelt väldigt intresant, speciellt med tanke på att norge, som jag har förstått, har en viss "antikristen" kultur. http://oskorei.motpol.nu/?p=5430 Jag vet inte huruvida posten skrevs som en reaktion på dådet eller ej... Däremot kan jag se vissa paraleller till så kallade "sovereign citizens" i USA, där vissa extrema element har tagit upp maskingevärsstrider mot polisen... Jag undrar om det här är en nordisk motsvarighet. Hemskt som satan, hur som helst.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
80 döda.................... :|
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Jag kan för övrigt skriva under på det mesta av wasteapa's inlägg.... mina misstankar nu går bara mot ren jävla psyksjuka. vilken ideologi som helst kan, och kan inte förklara det här dådet.
Om någon sjuk jävla politiker kommer med anit-terrormetoder pga det här kommer jag börja försvara 911-teorier i ren protest...
För att förhinra sånt här krävs det tankeregistrering, eller beväpnade ungdomar...
Handlar väl alltid om "ren jävla psyksjuka" - du måste vara psykisk störd för att ta det till den här nivån i första stund.. Ingen ideologi är så stark att en psykiskt stabil person tar till sig den, och går ut och gör något som detta. AUF lär varit hans primära mål och bombattentatet var nog mer eller mindre en avledningsmanöver. Tänker främst på att byggnaden såhär års är nästan tom, och hur sadistiskt det gick till på ön. Får se vad polisen säger under dagen/veckan.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Toastare
2011-07-23 09:40
Bazooka, jag misstolkade nog hans inlägg.. Allt är helt sjukt och dödsantalet stiger fortfarande. Som någon skrev på Flashback, det är obehagligt att det känns som han skapat sin facebook och twitter för det här. Att han planerat att lägga upp "snygga" bilder på sig själv för att han visste att de skulle publiceras efter dådet. Dessutom med en gnutta ironi när man läste hans intressen och vilka böcker han gillade. Antagligen ser han väl sig själv som en martyr. "Ren jävla psyksjuka" får väl den rättspsykiatriska undersökningen se om det är.. det han har gjort är långt ifrån friskt.
Jag skyller allt på Emma!
Siffran verkar öka, minst 84 döda på ön just nu.
Update 09:14 Norwegian time: -At least 84 have been confirmed dead at the island, but numbers might still rise. None of the dead have been identified yet, and the police are still searching for bodies on land, but mainly in the water as he also shot at people trying to swim from the island. -The shooter has been charged with the maximum sentence possible in Norway (21 years in prison ) -The shooter has been charged for both the Oslo explosion and the shootings Update 09:30: -Police has raised the estimate to a total of 91 confirmed dead at Utøya (84) and Oslo (7)
rawr
gotdamn vilken psykad grej, känns dock skönt att det var en etnisk norrman så att hela "the fight on terror" saken blir ordentligt omskruvad
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen
2011-07-23 11:49
Dom snackade om fängelse i 21 år för terrorist-shizle. Antar att dom menar sprängningen. Men hur är det med att skjuta ihjäl 84 pers? Borde väl ge bra mycket mer...
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Nazist och nazist, han sägs ju snarare ligga närmare Norges motsvarighet till SD, Fremskrittspartiet där var aktiv i flera år, än någon nazistorganisation. Han ska tydligen vara en sådan person som pratar starkt om "europeisk assimilering", är islamkritisk osv. Det lär väl nystas upp inom de närmsta dagarna, om man bara lyckas sålla bort alla rykten mm. Alla sd:are framstår som patetiska med deras kommentarer, men det är inte ens roligt att se. Inte värt det och man ska nog hålla sig från att sjunka den nivån ("deras nivå"). Det handlar inte bara politiska åsikter; vansinnesdåd är vansinnesdåd. Nåt som dock irriterar mig är alla liknelser med 11 september. Som flera påpekat i tråden är det mycket rimligare att jämföra med Oklahomabombaren, om man nu ska jämföra alls. Vilket jag inte tycker att man ska.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Måne vad läskigt! vad skönt att ni är oskadda. Jag är fortfarande i ckock, och kan inte fatta hur någon kan utföra en sådan hemsk handling... avrätta massa barn och ungdomar...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Förresten, är det nån som vet när och var gärningsmannen greps? Var han kvar på ön eller hade han lyckats ta sig därifrån och kanske försökte komma undan?
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Borde vara tortyr i 21 år som straff.
I choose my own destiny, hiphop way to heaven!
Enligt vad som står i media nu antyder vittnen på ön att det var två skyttar. Det är förstås nog lätt att uppfatta det som två skyttar i allt kaos och den känslomässiga stress som måste infinna sig i en sån här extrem situation, men om det nu är så är det ju ytterst graverande. Det läskiga är ju i så fall om den andre skytten undkommit. Hursomhelst - riktigt sjukt det som hänt. Har lite svårt att förstå hela händelsen mer än att det verkligen känns som en film. En bomb som avledande manöver och sen primär plats där huvudbrottet begås. Creepy.
Det handlar inte bara politiska åsikter; vansinnesdåd är vansinnesdåd. Indeed. Internet svämmar fan över med skadeglada kommentarer om att SD-folk trodde att det var muslimer och så var det "en av dem".
Rasistiska ideologier är knappast de enda som underblåser hat och som kan bidra till vansinnesdåd av detta slag. Det är allt för billigt att göra en politisk poäng av en händelse som denna. En högerextrem mördare är inte = att det lika gärna hade kunnat vara vem som helst ur SD. Det handlar om en person som utfört ett vansinnesdåd. Han gjorde det i ett visst sammanhang, motiverad av vissa principer och han riktade sitt våld mot en viss grupp utifrån detta sammanhang. Den rasistiska ideologin gav honom ett sammanhang att handla utifrån, men i slutänden finns det tusentals människor som rör sig i samma kretsar som aldrig gör något sånt här.
Poängen är att handlingens form till viss del kan tillskrivas ideologin, men handlingen i sig beror på en sjuk människa. Hans galenskap kan som sagt ha underblåsts och validerats av det sammanhang han rörde sig i, men detsamma kan sägas om diverse anti-fascistiska grupperingar, religiösa grupper etc.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
De har nu tydligen gripit en person till. Huruvida han har med dåden att göra är förstås inte säkert...
Henkso
En högerextrem mördare är inte = att det lika gärna hade kunnat vara vem som helst ur SD. - Nej precis. Börjar man med sådana påståenden är man nog tyvärr inte bättre än SD när de drar alla muslimer över en kam pga vad en dåre i Stockholm gör eller vad en del militanta grupper gör i islams namn. Även om jag förstås förstår skadeglädjen i att SD:s simpla skitpropaganda för en gångs skulle åkte på en rejäl propp. De förväntade sig väl enkla poänger om "mångkulturalismens sammanbrott" och väntade sig kunna gapa ännu högre för stängda gränser etc.
Producent
2011-07-23 14:00
Snubben kommer alltså vara 53 år när han kommer ut från kåken. Och han har mördat över 80 unga människor.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Återstår väl att se hur han klarar sig i fängelset...
såna här saker som gör att man önskar att vi fortfarande håller på med tortyr och shit. hoppas han får sjukt mycket stryk i fängelset.
PS - om det nu blir fängelse. Blir det rättspsykiatrisk vård kan han ju, om inte det norska systemet fungerar radikalt annorlunda än det svenska, sitta resten av livet inspärrad.
http://expo.se/2011/terrormisstankt-aktiv-pa-nazistforum_4190.html Solution
http://mikrofonberoende.wordpress.com
Priyan Vad skönt, då kanske det är över, om han som de har gripit är medskyldig till detta terrordåd. Tack för updaten.
Hur kan privatpersoner få licens för automatvapen? Hur kan personer som den här ha vapenlicenser öht - vad är egentligen kriterierna? Vi kan inte förhindra ensamma gärningsmän från att begå vansinnesdåd, men vi kan begränsa skadan. De som kämpar för rätten för vem som helst att bära automatvapen har blod på sina händer.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Ja, för dom visste nog att han var sinnesjuk när han fick licens, blond "helylle" norrbagge helt utan register
Snubben kommer alltså vara 53 år när han kommer ut från kåken. Norsk straffrätt har något som kallas "förvar" den här personen kommer aldrig släppas ut.
Verka ju vara ett modifierat jaktgevär (?) Renodlade krigsvapen borde dock ingen ha licens på
Producent
2011-07-23 16:12
Pratade precis med en kompis i Oslo på telefon. Han hade hört smällen och han bor ändå på Grönland. Hans fönster stod öppet och en vindpust kom in. Det måste ha varit en jäkla smäll!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
En matt och apatisk vardag vaknade folk upp till idag..
min brorsa bor 400 meter därifrån och var hemma, som tur så är det lugnt med han.. helt sjukt ändå :/
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Redaktionen
2011-07-23 17:15
De håller honom inspärrad i häktet med kraftigt beväpnad tung polis utanför och avspärrade gator. Risken för att någon kommer försöka ta sig fram till gärningsmannen är överhängande stor. Folk på gatan pratar om en quisling, dvs en landsförrädare och att han borde hängas framför slottet, hör många som säger att man borde införa dödsstraffet bara för den här saken, göra ett undantag så att säga. Ska ner och fota lite på stan senare, kanske lägger upp något här sen.
Jag beklagar sorgen för Norsk folket. Idag står det "Attakerna i Norge" medan igår hette det "Terrordåd eller Terrorattentat", Är det därför gärningsman är inte muslim ? Från ett inlägg på ab.
FUN LIGHT!!<br>
? Det är fortfarande ett terrorattentat, men nationellt av en högerextrem psykopat. Sen kan man väl säga attackerna i Norge också? I Norge säger de oftast terrordådet, står till exempel det på VG.no.
Det känns svårt att förmå sig själv till en ärlig protest om det nu eventuellt skulle bli tal om dödsstraff för gärningsmannen. Dåden är så omfattande, bestialiska och kallblodigt utförda att de utgör ett slags studie i ondska. Att någonsin överhuvudtaget ens överväga att en sådan person ska återfå sin frihet vore ett direkt brott mot det norska samhället och dess medborgare.
Intressepenisen hårdnar!