vad för hjälp ska jag ha? kanske du kan hjälpa mig med vad det nu är jag ska ha hjälp med? Går nog inte.. Beyond!
så du ville bara skriva något när du skrev "sök hjälp"? du hade inget bättre för dig? du kan få en dans om du inte tror jag kan dansa din lilla pajas
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Zzzz.. Visste väl att det var inget vidare genuint kring... nåt överhuvudtaget.. Boring.. att du är en sån... Du gnäller på saker du gör själv..... Och nu var det ju du som skulle gå på danskurs. Jag håller inte i den, tack och lov. Men gör ett försök men jag tvivlar, sällan sett maken till tight skitnödig liten cracker
vilken liten fjolla... ..och rasse-skalle du har ingen aning om vem jag är, du har aldrig sett mer än en profilbild på mig. att du suger på att dansa, skriva och debattera borde vara ditt egna problem. men det blir mitt när du tror att jag är "vit" och exakt likadan som du. tanken därbakom är rasistisk. du delar upp vitt och svart med olika förkunskaper. gång på gång. om du nån gång i ditt liv ska kalla mig något så ska du göra det i mitt ansikte! varmt välkommen!
Moderator
2012-11-29 14:54
Blweria skrev: tanken därbakom är rasistisk. du delar upp vitt och svart med olika förkunskaper.word.doc
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Men seriöst? Det är ju uppenbart att Forward inte menar något illa och att han bara fällde en klumpig kommentar. Vad är det för fel på er?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
och sen upprepa det klumpiga? hur ska det vara ok?
kossorna har hajat läget iaf...
Jag är vit som snö men jag skiter fullständigt i den kommentaren, jag vet att jag dansar bra. Vad är poängen med att ta illa upp mer än att konstatera att han antagligen själv inte kan dansa eftersom han är vit? Isåfall är vi rasister hela högen, för ALLA människor dömer ibland.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
på riktigt....vem bryr sig om du är vit som snö? vem bryr sig om du dansar bra? vad har det med att döma ut alla vita att göra?
Blweria skrev: tanken därbakom är rasistisk. du delar upp vitt och svart med olika förkunskaper. word.doc Triple co-sign.
Forward : Du verkar ha hjärtat på rätt plats, men du uttrycker dig väldigt okänsligt ibland. Ska man resonera som du gör, så måste man göra skillnad på alla etniciteter. Du får vita att låta genetiskt sämre. Och det strider mot hela min tro på mänskligheten. Finns bara en ras och det är den mänskliga rasen. En värld, ett folk. Alla människor består
minst 99,9% av samma genetiska arvsmassa. Oavsett bakgrund. Med det sagt så har vi fler likheter än skillnader. Allt annat är egentligen saker vi har lärt oss. Tabula rasa.
Visst har vi vissa små genetiska skillnader. Men det ligger allt i den där 0,1% enheten. Alltså en promille skiljer oss åt. Och det är saker som att de enda folkslag som naturligt tål laktos är tex nord européer och masayfolket i Kenya. Säger sig ganska självt varför dessa folkslag tål mejeriprodukter bättre än alla andra. Roliga är att de folkslag som oftast inte tål laktos, har inga problem med får- och getost. Go figure.
Vi från lite varmare breddgrader brukar ha kroppar som samlar vätska lättare än övriga folkslag. Go figure.
Jag som har etiopiskt blod i mig, har en typiskt etiopisk maratonlöpar kropp. Go figure.
Vita har generellt tunnare hud än andra folkslag och därmed känsligare för längre exponering av solljus. Go figure...
Alla människor, oavsett etnicitet, är kapabla till att ha samma förmågor. Allt handlar om miljö och förutsättningar.
At the gates of Eternity...
Blweria Det har att göra med att du beter dig som en liten känslig sverigedemokrat som tar illa upp för alla små-kommentarer och kallar det omvänd rasism, istället för att se var du själv beter dig dömande.
jag kallar det inet omvänd rasism. jag kallar det rasism! riktigt vidrigt av dig att kalla mig sverigedemokrat. äckligt! fan ere för fel på dig!?
Sluta ta illa upp för en skitkommentar, och sluta kalla folk för saker bara för att du inte kan uttrycka dig mer kärleksfullt. Det är en sak att säga att man tar illa upp för en kommentar och att det inte stämmer, och det är en annan sak att börja kalla någon för rasist för det. Det du och andra håller på med nu är mobbing mot Forward, och han menar inte ens något illa. Jag har sagt detta till dig förut Blweria, men du är bättre än så.
Graffare
2012-11-29 15:55
Haha det här har ju tagit helt sjuka proportioner. Till SofiaBayo : Ja, alla människor dömer och det är nog ofrånkomligt. Däremot kan man dra en skiljelinje mellan å ena sidan dom som är medvetna och reflekterar över det och å andra sidan folk som Forward som fullständigt skiter i det och ångar på med att krydda från början redan korkade inlägg med fördomar. Jag har förstått att du har väldigt lätt för att se över allehanda beteenden men jag tycker det är var och ens fulla rätt (om inte plikt!) att reagera. Det är direkt kopplat till civilkurage, något jag anser att fler borde syssla med istället för att använda sitt goda hjärta som skygglappar a la vända andra kinden till. Dessutom finns det inget som heter "omvänd rasism", bara ytterligare ett uttryck för vår egen etnocentrism.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
sofia, nej, det är inte mobbing att peka ut en rasistisk kommentar som efter utpekandet upprepas...om du tror att det är så så är nog ditt huvud aningen skruvat. och du vet heller inget om mig. tro aldrig det! vad du gör är att backa upp en rasist eller idiot. valet är ett måste. det visar det som står i tråden.
Omvänd rasism finns, men majoriteten av alla som använder det ordet vet inte vad det innebär. Omvänd rasism kan tex vara en vit domare som i rädsla för att bli stämplad som rasist, dömer alla vita misstänkta till hårdare straff än vad han hade dömt de som har icke-vit bakgrund tex. Eller så sympatiserar han helt enkelt bara mer med de icke-vita. Jag har haft en och annan lärare sen grundskolan som varit så. Det är ett kontraproduktivt beteende som inte gynnar någon part alls.
Graffare
2012-11-29 16:12
Det har jag inte tänkt på BC! (även jag har invändningar även mot den definitionen)
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
Graffare
2012-11-29 16:13
Enligt den definitionen är det ju dessutom precis vad Forward sysslar med i den här tråden.
stayblack Jag tycker det är jävligt fegt när det är flera stycken som attackerar en person, och särskilt mot en person som uppenbarligen inte menar något illa. Sen struntar jag i vad diskussionen handlar om, det finns bättre sätt att tillrättavisa en person.
Stayblack : Det går självklart att applicera på alla läger. Kan vara araber som bara vill ha svenska anställda till sin butik/restaurang tex, svarta snubben som bara vill ha asiatiska brudar osv.
hahaha....ååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!! vid min balle! en folkmassa får inte demostrera mot en rasist sofia? "jag tycker...." asså....hade människan lagt ner på en gång så hade det slutat där och då. det fattar du också!
Han är inte en rasist Blweria. Han har sagt en klumpig kommentar, och han har dessutom uttryckt att du inte ska ta det han skriver på blodigt allvar. Nästa gång du fäller nått klumpigt och alla andra går emot dig så kommer jag backa dig på samma sätt. Jag känner dig tillräckligt för att veta att du är en bra människa.
Graffare
2012-11-29 16:38
BC99: Absolut, jag är med på resonemanget. Min invändning är väl mer att alla uttryck du beskriver förenas i en central tanke om att den ena etniciteten är bättre än den andra. Då kan jag tycka att "utövarens" etnicitet blir ganska irrelevant i ljuset av att någon annan eventuellt upplever en kränkning. I min mening skulle man kunna vidga "omvänd rasism"-begreppet inte bara till att prata om rasism generellt, utan även till diskriminering i allmänhet. Tycker inte det finns några gradskillnader då allt bygger på den subjektiva upplevelsen.
Jag känner dig tillräckligt för att veta att du är en bra människa och ändå backar du en liten fjant som flera gånger fäller samma rasistiska kommentar?
din backning behöver jag inte.
tänk om TS hade dansat i duschen sen barnsben då hade inte det här hänt...
Moderator
2012-11-29 16:55
SofiaBayo skrev: Han är inte en rasist Blweria. Han har sagt en klumpig kommentar, och han har dessutom uttryckt att du inte ska ta det han skriver på blodigt allvar. Nästa gång du fäller nått klumpigt och alla andra går emot dig så kommer jag backa dig på samma sätt. Jag känner dig tillräckligt för att veta att du är en bra människa.Fast Forward har ju gjort klart ganska många gånger att han faktiskt tänker på det här sättet. Hade någon annan sagt det en gång hade jag inte ens tänkt på det, men Forward ger verkligen intrycket av att tänka i rastermer och är därmed rasist. Sen får man väl vara glad för att hans rasism är riktad mot vita eftersom vi har det rätt bra ställt i samhället och det inte är lika illa med de sortens tankar riktade mot oss. But still.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Jag backar upp en fjant som har sagt till att du inte ska ta det han säger på allvar, vilket du inte vill tro på. Min förra sång-lärare sa till mig att vita inte kan sjunga på samma sätt som svarta och att jag ska ge upp att vilja lära mig det. Min nya sång-lärare sa till mig att det visst går, bara man har rätt tekniker. Betyder det att min gamla sång-lärare är rasistisk? Betyder det att jag ska ringa upp henne och börja skrika "DIN JÄVLA RASSE-JÄVEL!" och slänga på luren? Nej. Okunnig, ja, men inte rasistisk.
KaptenKrok skrev: SofiaBayo skrev: Han är inte en rasist Blweria. Han har sagt en klumpig kommentar, och han har dessutom uttryckt att du inte ska ta det han skriver på blodigt allvar. Nästa gång du fäller nått klumpigt och alla andra går emot dig så kommer jag backa dig på samma sätt. Jag känner dig tillräckligt för att veta att du är en bra människa. Fast Forward har ju gjort klart ganska många gånger att han faktiskt tänker på det här sättet. Hade någon annan sagt det en gång hade jag inte ens tänkt på det, men Forward ger verkligen intrycket av att tänka i rastermer och är därmed rasist. Sen får man väl vara glad för att hans rasism är riktad mot vita eftersom vi har det rätt bra ställt i samhället och det inte är lika illa med de sortens tankar riktade mot oss. But still.Då har jag missat det. Läser man enbart den här tråden så kan man tycka att reaktionerna är överdrivna.
Hade varit intressant att höra Forward åsikter. Anser du att vita är sämre än svarta?
Min förra sång-lärare sa till mig att vita inte kan sjunga på samma sätt som svarta jo, det är ett rasistiskt synsett
Tror du att jag gör saken bättre genom att börja skrika rasist till henne då?
kan ju inte ge dig ett svar utan frågetecken... varför ska jag berätta för dig hur du ska leva ditt liv?
Stayblack :
I min mening skulle man kunna vidga "omvänd rasism"-begreppet inte bara till att prata om rasism generellt, utan även till diskriminering i allmänhet. Jag håller med dig. Jag bara beskrev vad termen betyder, inte att jag håller med om uttrycket eller ens kommit på det hehe :)
Eller så undviker du svara på frågan eftersom den relaterar direkt till hur du beter dig mot Forward. Ännu bättre. Vi säger att jag hade trott på henne och sjungit på det sättet i några år. Sen kommer jag till en ny pedagog och då ber hon mig sjunga på det här sättet, varpå jag svarar att jag inte kan sjunga så eftersom jag är vit. Tror du jag mår bättre av att hon ställer sig och vrålar att jag är en rasist?
Sofia : Så vad gör en till rasist om det inte är sättet man tänker/uttrycker sig på? Även om detta är "positiv rasism" i den bemärkelsen, så är det rasistiskt för alla parter. Vita är oförmögna att kunna dansa, spela basket och diverse andra "ghetto aktiviteter" och samtidigt ska vi känna oss smickrade för att vi har rytmen i blodet, hoppar högt, rappar och har storka kukar/rövar? Ser du verkligen inte felet i sådana grova generaliseringar? Även om det inte är illa menat eller om man ska ta det på allvar?
jag vet hur jag skulle reagera och jag tror att jag gjort det rätt tydligt i den här tråden. i ditt "bättre" resonemang så visar du upp tredubbel idioti. uttrycket myntat redan i antikens grekland. återigen, varför ska jag in och rota i hur du ska göra i ditt liv?
Ser du verkligen inte felet i sådana grova generaliseringar? Även om det inte är illa menat eller om man ska ta det på allvar? Jo det gör jag. Men att kalla någon för rasist är ett ganska starkt påhopp. Att vara rasistiskt innebär så mycket mer. Det handlar om att man undviker vissa människor pågrund av deras hudfärg, tror det värsta om dem och dessutom behandlar dem sämre. Att man ibland generaliserar behöver nödvändigtvis inte betyda att man är rasist, eftersom det skulle göra oss alla till rasister.
saknas det kanske ett ord i svenskan då...? halvrasse? semi-rasist? smygrasist är vedertaget och väl använt av personen i fråga ras-osäker? finns det olika nivåer av "rasist"? vilka är dessa nivåer isf? när får man reagera på en rasistisk kommentar? ...kan säkert spy fram en mängd fler idiotiska frågor som följd på ditt resonemang sofia.
Producent
2012-11-29 17:51
Jag kan ha fel, men är man inte rasism när man tror att det finns olika raser av människor och gör skillnad på folk? Rasism behöver väl inte ha någonting med hat eller tyck illa om, utan har mer med ras att göra? Det Sofia skriver om rasism låter mer som en livsstil.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Ja. Isåfall är vi alla semi-rassar. Den som aldrig gjort en generalisering, än om på skämt, ljuger. Själv trodde jag till exempel att alla svara hade stora kukar fram tills att jag träffade en som inte hade det. Det gjorde mig inte till en rasist varken då eller nu för jag hade överhuvudtaget inte blivit kär i eller legat med svarta om jag var en rasist. Däremot så visste jag inget annat. Sluta leta efter nedsättande ord som du kan kalla folk som du anser beter sig illa, och argumentera sakligt istället.
hela begreppet rasism är skevt. men jag tror alla förstår ungefär vad det innebär. som BC sa tidigare så finns det inte olika raser av människor. vi kommer i olika former och färger men vi är samma ras. vilket gör begreppet skevt.
hah hur fan gled ni över från "dansa snyggt på klubben" till detta?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
behöver nog inte leta längre...du cementerade det.
Isåfall är vi alla semi-rassar om du kan förklara hur jag är det så skulle jag bli väldigt rädd och sjukt imponerad.
misery_chick någon kläckte ur sig "vita kan inte dansa" :)
ja jag skulle också vara sjukt intresserad av på vilket sätt jag skulle vara "semi-rasse"
ffs, använd inte ord om du inte vet vad de betyder.
Blwnågon kläckte ur sig "vita kan inte dansa" :) ah, that'll do it.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent
2012-11-29 18:37
Det är en sak att säga en åsikt och vara fördomsfull och en annan sak att säga samma sak med att ha fakta bakom sig. Om jag säger att italienska bilar är säkrare än japanska bilar, så är jag fördomsfull. Om jag skulle ha läst undersökningar och forskningar angående det och de visar på att det stämmer, då skulle jag kunna säga samma sak utan att vara fördomsfull.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Helt med Blweria i denna tråd... Kul att Forvard kanske ser en som en taktlös untermänch... Hört den där "nej jag kan inte dansa jag har ju inte rytmen i blodet" från typiska PK-folk... Som är helt seriösa... Men nerå det är jackfalck(?!) som av nån outgrundlig anledning blir kallad rasist...
Ska lägga in en reservation och be om ursäkt till forward om jag evnt missupfattat nånting... Tröttheten
som BC sa tidigare så finns det inte olika raser av människor. vi kommer i olika former och färger men vi är samma ras. vilket gör begreppet skevt. Sluta använda det begreppet isåfall. Du gör en väldigt stor generalisering av vad rasism är och drar med den största delen av mänskligheten i det begreppet. Prata istället om det du nämner ovan istället för att namn-kalla folk.
om du kan förklara hur jag är det så skulle jag bli väldigt rädd och sjukt imponerad. Eftersom ALLA människor gör generaliseringar. Hjärnan är uppbyggd på det sättet. Så länge man inte är en guru som har förstått att man ska leva efter hjärtat ( vilket de flesta av oss inte heller gör ) så är det så vi beter oss.
ska jag använda ett ej ännu uppfunnet begrepp istället? blabla är en -förut användes ordet rasist-...?? och nu kallar du mig semi-rasse utan någon som helst förklaring förutom att "hjärnan fungerar så"? respekten för dig rann av mig jävligt snabbt nu. vad är en semi-rasse? egentligen är jag inte intresserad men av någon anledning vill jag se hur det ser ut att svara på en sån fråga. (frågan i sig är riktigt idiotisk...så svaret blir...????)