I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dansa snyggt på klubben?

Övrigt - Blandat

2012-11-29 19:47
Men Blweria. Det var du som tog upp begreppen. Jag skiter fullständigt i begrepp. Poängen är att alla människor gör generaliseringar, men alla människor är inte rasister för det.

En rasist blir man när man anser att vi är uppdelade i raser beroende på yttre kännetecken och gör en specifik ras är bättre än den andra. Därmed ger man sig själv rättigheten att behandla den lägre stående rasen sämre.

Bara för att en person har fördomen att alla zigenare går i stora kjolar, så behöver det nödvändigtvis inte betyda att den personen tycker zigenare har ett lägre värde eller mindre rättigheter. Det betyder antagligen bara att den personen aldrig har träffat på zigenare som inte gått i stora kjolar.

Att vara rasist är att dra generaliseringar och fördomar snäppet längre och börja behandla människor illa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-29 19:48
Att börja behandla andra människor sämre pågrund av deras utseende ska det stå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-29 19:50
En rasist blir man när man anser att vi är uppdelade i raser beroende på yttre kännetecken och gör en specifik ras är bättre än den andra.

"vita kan inte dansa"

kan du snälla sluta bajsa ord nu?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-11-29 19:57
Har forward någonstans behandlat BC99 bättre än vad han behandlat andra som är vita i det här forumet? Han har kläckt ur sig generaliseringar, ja. Men han behandlar inte någon sämre på grund av deras hudfärg.

2012-11-29 20:03
asså, har det ens med något att göra!?

-Mark Twain
Graffare

2012-11-29 20:04
SofiaBayo skrev:
,och argumentera sakligt istället.

Säger hon som undvikit att svara på i princip alla inlägg jag adresserat henne i den här tråden.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-11-29 20:09
Att ni orkar...

Tillbaks till ämnet nu.
pistol

2012-11-29 20:12
Frågan är om du ens vill förstå vad det är jag försöker säga till dig.

Det är skillnad på att generalisera, och på att vara en rasist.

Alla människor generaliserar men inte alla behandlar andra människor sämre på grund av deras hudfärg eller härkomst, vilket är det en rasist gör.

2012-11-29 20:14
stayblack skrev:
SofiaBayo skrev:
,och argumentera sakligt istället.

Säger hon som undvikit att svara på i princip alla inlägg jag adresserat henne i den här tråden.

Sorry. Jag undviker inte att svara på dem, men det tar redan rätt mycket energi att ha diskussionen med Blweria så du får nöja dig med att sitta och läsa den. Vi kan diskutera det i PM någon annan dag om du tycker det känns viktigt.

2012-11-29 20:19
sofia, ge din logik till sd så kanske vi har ett "generaliseringsparti" på 20 % till nästa val.
jag orkar inte med varken semi-rasism eller "vanlig" rasism längre. min poäng står i tråden.
grundtanken är att aldrig acceptera rasism öht!

kommer tillbaka om det blir snack om dans
puss

-Mark Twain

2012-11-29 20:33
Jag håller med till 300 procent: acceptera inte rasism. Men Forward är ingen rasist, så sluta slänga ut begreppet till höger och vänster, utan att ha koll på vad det egentligen betyder.

SD gör grova generaliseringar, men rasister blir dom när vill börja ta ifrån vissa människor rättigheter ( som att få utöva sin religion, ge dem högre straff eller ta ifrån dem rätten att bo kvar i landet ) på grund av deras hudfärg eller härkomst.

2012-11-29 20:44
o försök inte fjäska in dig när du precis kallat mig äcklig och påstår att du tappat respekten för mig. En ursäkt hade varit på sin plats.
Poet

2012-11-29 22:48
Att ha fördomar är inte samma sak som att vara rasist. Om man i all ärlighet ser människor i "raser", så är man rasist. Sen kan det vara så att man ser upp till vissa "raser", som tex svarta som önskar de vore vita, tvärtom osv. Man är fortfarande en rasist för det förutsätter att man ser på sig själv och andra människor som olika värda.

Sen att ha fördomar, det har vi ju alla. Man måste bara låta bli att styras utav de. Låter man ens tankar bli ord, så är det bara en tidsfråga innan ens ord blir till handlingar och har man gjort det så kommer det definiera ens karaktär.
At the gates of Eternity...

2012-11-29 23:10
BC99

Ja. Att ha fördomar och göra generaliseringar är inte detsamma som rasism och rasism är inte enbart att dela in folk i raser. Jag kan till exempel se att din hudfärg är brun och att min är vit, men att jag påpekar det gör mig inte till en rasist. Om jag däremot skulle tycka att jag var bättre än dig bara för att min hudfärg är annorlunda, så är jag rasist. Rasism blir det när man delar upp hudfärg och härkomst i hierarkier där det ena är bättre än det andra.

2012-11-29 23:23
Följ takten bror! Sen har man väl alltid någon tjej man dansar med som hjälper en gladeligen :) Fan dansa med ens flickvän på klubben till någon sexig låt efter några groggar är det det bästa!
Poet

2012-11-29 23:45
Sofia: Jag vet inte om du märker det, men du säger ju emot dig själv :/

Rasism blir det när man delar upp hudfärg och härkomst i hierarkier där det ena är bättre än det andra.

Att säga att vita inte kan hoppa, dansa eller spela basket, är det då inte att man tycker att icke-vita är bättre?

2012-11-29 23:57
Ja... När det kommer till att grovt generalisera fysiska/psykiska kvalitéer, utan att ens inse att det just är en generalisering så är man ute och åker skridskor på rassei-sen.

2012-11-30 00:46
Att säga att vita inte kan hoppa, dansa eller spela basket, är det då inte att man tycker att icke-vita är bättre?

Fast nu diskuterar vi begreppet rasism:
Att påstå att en vit inte kan dansa, är en generalisering. Om man däremot tycker vita är mindre värda och har färre rättigheter eftersom dom inte kan dansa, så är man en rasist. Rasism har att göra med vilket värde man sätter på en människa. Om jag påstår att vita människor är sämre på basket så gör jag en generalisering, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att jag tycker att svarta människor är mer värdefulla än vita. Där har du skillnaden.

2012-11-30 00:48
Jag säger inte emot mig själv :) Jag försöker förklara att det finns en skillnad mellan rasism och generaliseringar. Generaliseringar och fördomar finns i varenda kottes huvud, men alla är inte rasister för det.

2012-11-30 01:16
SofiaBayo

Jag är ledsen, men rasism är den enkla handlingen diskutera i termer om ras, punkt. Du kan inte tycka dig ur det, det finns inte utrymme för diskussion här. Generalisera är ett mycket vidare begrepp, man skulle kunna säga att generalisera i rastermer är rasism. Eftersom vi inte accepterar rasbegreppet idag är alla referenser till ras rasistiska. Rasism har nödvändigtvis ingenting att göra med vilka värderingar man har eller tilldelar människor, men rasister råkar generellt sett vara kassa människor. See what I did there.
Poet

2012-11-30 01:33
States: Tar du över här? För jag ger officiellt upp hehe
Groupie

2012-11-30 02:48
Fyfan vad tråden har ballat ur.

Pallar inte mer er nu. Håller mig fan till stampa mer leeroy moves.

2012-11-30 04:40
Stampa på med leroy, dansa och ha kul!

Och läste jag precis att SD inte är rasister?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Battlerappare

2012-11-30 07:59
SofiaBayo fortsätter fucka upp som alltid, såbra

2012-11-30 08:50
om man e både svart och vit då? e man grymt bra på att inte dansa då eller?
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2012-11-30 08:53
Eftersom ingen av er verkar ta reda på fakta så gör jag det år er:

Eng: racism.

1. Ideologiska föreställningar om den egna rasens överlägsenhet över andra raser. Hit hör föreställningar om den ariska rasens förmenta överlägsenhet över andra raser.

2. Förföljelse och trakasserier riktade från den dominerande delen av befolkningen mot individer och grupper som har annan hudfärg.

3. Åtgärder av olika slag som, utan att det sägs rent ut, ger förmåner åt den politiskt dominerande etniska gruppen i samhället samtidigt som andra utestängs från en mängd medborgerliga rättigheter.

ur ett lexikon från Henry Egidius

2012-11-30 08:59
återigen: en enbart generalisering gör inte en människa till rasist utan det krävs andra komponenter innan man friskt börjar kalla folk det till höger och vänster.

Nu pallar jag inte diskutera det här mer. Om ni inte är intresserade av fakta utan enbart slänger ur er spekulationer som passar in i er värld, så kan jag inte hjälpa er.

Prostatauffe

Välkommen till whoa! :D

2012-11-30 09:15
För att göra det ännu tydligare så jag slipper ha denna diskussionen:

rasism

En rasistisk världsbild bygger på antagandet att människan kan delas in i olika raser, ungefär som hundar.

Människoraserna går att särskilja genom att de ser olika ut, men även att de har olika mentala och intellektuella egenskaper. Utifrån dessa yttre och inre olikheter rangordnas människoraserna. Den vita eller ariska rasen är, enligt en rasistisk ideologi, den högst stående rasen och de andra är inte lika mycket värda.

Det mest kända exemplet på hur en rasistisk ideologi har använts i praktiken är när Adolf Hitler styrde Tyskland. Hitler ansåg att den vita rasen skulle styra världen och att det judiska folket var ett hot mot "den vita rasens" överlevnad. Hans lösning var att samla ihop alla judar i läger. Dit skickades också bland annat romer, homosexuella och människor med olika typer av mentala sjukdomar. De som inte avlivades på en gång fick arbeta och bo i läger under slavlika förhållanden.

http://skola.expo.se/rasism_94.html

Vad är det för skillnad på rasism och främlingsfientlighet?

Rasism kan kortfattat sägas vara teorier som utgår från att mänskligheten kan delas in i olika raser, att dessa raser har olika egenskaper och begåvningar, att det finns underlägsna och överlägsna raser och att människor därmed kan behandlas på olika sätt med hänvisning till ras.

Ibland framförs åsikten att ordet främlingsfientlighet används för att man inte vill nämna saker vid dessa rätta namn och använda ordet rasism, eftersom det låter hårdare. Andra menar att en skillnad mellan rasism och främlingsfientlighet är att främlingsfientligheten också kan drabba människor som på något sätt är annorlunda än majoriteten i ett visst sammanhang, även om de har samma etniska tillhörighet.

Grunden till rasismen och främlingsfientligheten är i vilket fall exakt den samma: antagandet att det är möjligt att dela in mänskligheten i grupper, behovet av att göra så och sedan behandla människor olika beroende på vilken grupp de tillhör.

http://www.levandehistoria.se/node/349

2012-11-30 09:25

...

När överlägsenhet, okunskap och rädsla kombineras med fördomar – och att ha fördomar faller sig ganska naturligt för människan – kan det i värsta fall resultera i rasism.
...

Med begreppet rasism avses att man ger en viss grupp människor ett lägre värde än andra grupper på basis av t.ex. hudfärg, nationalitet, etniskt ursprung, kultur, modersmål eller religion. Rasism handlar alltså om att nervärdera människovärdet hos en människogrupp eller en företrädare för gruppen. Traditionellt har rasism förknippats med rasdiskriminering, men idag motiveras rasism med skillnader mellan olika kulturer: de kulturella skillnaderna anses vara grundläggande och den främmande kulturen ett hot mot majoritetskulturen. Men till exempel dagens finländska kultur har uppstått genom möten mellan kulturer.

....

http://www.omvarderadinafordomar.fi/node/5214

2012-11-30 10:16
fjäska

hahahahahaha

en ursäkt på riktigt!?

kallar man någon för sverigedemokrat så är det den naturliga responsen.
du är äcklig.

-Mark Twain

2012-11-30 10:40
Oj. Haha!

Jag påstår inte att du ÄR en sverigedemokrat, men när man slänger ur sig begreppet rasism utan att veta vad det egentligen betyder, så sjunker man ner på deras nivå där man väljer att använda ord så som det passar in i ens egen världsbild.

Som sagt så tror jag du är smartare än så, och jag tror verkligen du är smartare än att sitta och kalla människor äckliga på internet, bara för att du inte har ordentliga argument till svars.

2012-11-30 10:46
Men jag ber om ursäkt för det. Jag antar att jag sjunker ner på samma låga nivå när jag börjar kalla dig nedsättande saker, eftersom du kallar andra människor nedsättande saker. Det var något jag skrev i stundens hetta, och var inte menat som att du är en sverigedemokrat.

2012-11-30 10:48
asså, jag har kallat en person rasist och det har jag gjort enligt dina sätt att definiera ordet. DU har skrivit på flera olika sätt exakt samma sak om att dela upp i färg och lägga på något som ena färger kan/inte kan. det ÄR rasistiskt. rasist...

att du inte tycker det trots att du beskrivit det så skiter jag i. det räcker liksom nu. om jag inte visste bättre så skulle jag tro att du har en hel del problem var du egentligen har ditt huvud i färgfrågan. vilket gör dig rädd att du kanske är rasist.

på riktigt. jag sätter min gräns. du kan ha din. men du kan inte ta bort betydelsen på vad vi faktiskt diskuterar. rasism, dela upp vita från resten samt säga att dessa inte kan något specifikt. är inte det rasism för en idiot så vad fan är det!?

-Mark Twain

2012-11-30 10:49
ursäkter är rätt OffTopic och rätt ointressant.

-Mark Twain

2012-11-30 10:58
Det här handlar inte om åsikter. Det här handlar om ett ords faktiska betydelse. Du har kallat någon rasist utifrån vad du antar att ordet betyder, utan att veta vad det faktiskt har för betydelse. Men jag pallar inte heller diskutera det längre.

Ursäkter är väldigt on-topic. Särskilt om man väljer att bete sig illa mot någon i en tråd. Men å andra sidan så vet jag om att du har sagt att du vill bete dig illa i trådar utan att behöva ta ansvar för det du säger, så det får väl tala för sig själv.

2012-11-30 11:10
på yttre kännetecken och gör en specifik ras är bättre än den andra.

du skrev det där. du sa att det var rasism.

vita (yttre kännetecken) kan inte dansa (bättre eller sämre än en annan "ras")

rasism!

försök inte göra något av det här som det inte är.

jag kommer ALLTID kalla folk som delar upp på det här sättet för rasist. om det är klumpigt ordval eller inte spelar mig ingen jävla roll. tanken som ligger före ordet är där och den ÄR rasistisk!

kan du inte bara svälja din spelade stolthet och fatta det????

-Mark Twain

2012-11-30 11:12
Men å andra sidan så vet jag om att du har sagt att du vill bete dig illa i trådar utan att behöva ta ansvar för det du säger, så det får väl tala för sig själv

ja, illa mot idioter. och du kvalade precis in där. grattis!

-Mark Twain
Poet

2012-11-30 11:36
Vad bra att vi har Sofia som kan förklara för oss andra vad rasism är.

2012-11-30 11:37
Ja du har rätt. Jag blir en idiot när jag fortsätter ha en diskussion med en person som uppenbarligen inte är intresserad av kunskap.

Man blir inte en rasist bara för att man generaliserar, utan det krävs fler komponenter i kombination med varandra för att det ska kallas rasism, och det är fakta.

Men använd du ordet så överflödigt som du vill, det gör väl antagligen världen i ditt huvud lättare.

Nu släpper vi det här, i respekt för trådstartaren.

Over and out.

2012-11-30 11:47
sofia, trevligt att du utgår från tråden. det blir liksom kul men aningen jobbigt att se dig säga emot mig men ändå backar mig med dina förklaringar om vad rasism är.

jag behöver varken det ensa eller det andra. tror inte många andra heller i tråden behöver se dina knutar på dig själv heller. vissa kanske skulle kalla dom pinsamma och andra skulle kanske bli imponerade av hur många knutar en person kan slå på sig själv innan luften tar slut.

-Mark Twain

2012-11-30 12:00
Jag har gett den här tråden ren fakta. Både från ett lexikon och ett flertal artiklar. Börjar man kalla folk för äckliga och pratar om knutar i luften istället för att erkänna att faktan står för sig själv, så finns det inte mycket mer en person kan göra.

Det är dessutom jävligt lätt att vara kaxig på internet när man har ett flertal personer bakom sig som sitter och beter sig lika illa, men hade vi möts personligen eller tagit det på telefon ensamma så hade du antagligen varit värsta tönten.

over and out.

2012-11-30 12:06
välkommen till sthlm.

-Mark Twain

2012-11-30 12:10
När jag har pengar så åker jag gärna upp. Du är dock välkommen att ringa mig. Det ser jag verkligen fram emot.

2012-11-30 12:11
kommer inte hända :)

-Mark Twain

2012-11-30 12:14
Exakt. För du sitter bakom din dator som om det vore en snutte-filt.

2012-11-30 12:19
hon blev arg :)

-Mark Twain

2012-11-30 12:24
Not at all. De flesta som sitter och gömmer sig bakom en skärm och är kaxiga och elaka är det eftersom dom egentligen är fega och känsliga som små bommulstussar. Du är ett väldigt bra exempel på det :)

2012-11-30 12:28
hade du känt mig så hade jag nog blivit glad över komplimangen :)

men vad har det med något av ämnena rent faktamässigt att göra? är det inte lite väl personligt och utanför sakfrågan för att vara du?

-Mark Twain

2012-11-30 12:29
Spoileratt pm´a varandra nån gång i veckan betyder inte att man känner någon ;)

-Mark Twain

2012-11-30 12:32
Är det inte utanför sakfrågan att överhuvudtaget börja kalla någon för rasist i en tråd där man egentligen ska diskutera dans?