I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Funderar på att bli kristen.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-07-12 00:36

Funderar på att bli kristen.

Har funderat på det ett tag nu, ska man bli det.
Man förlorar inte så mycket, om man verkligen tror på det så lever man nog ett gott liv o om d e sant så kommer man kanske till himlen när man dör sånt.
Fast o andra sidan så e alla dessa kristna så äckligt övertrevliga o töntiga, sån vill ja inte bli. D e svårt det där, kanske skulle ta o läsa bibeln först.

In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2004-07-12 00:44
Myxzptlk P-1

Jaha, så d e så, trode d bara va en av dessa fördommar ja hade fått från att träffa ett fåtal kristna eller sett på Oprah Winfry.

2004-07-12 00:45
Du kan ju börja med att skaffa dig ett liv. Varför frågar du ens folk på whoa vad de tycker om saken? Om du inte är 100% säker på din sak, så bli inte kristen. Vad är felet med folk, varför måste alla passa in i något fack?

För övrigt verkar du känna alla kristna människor eftersom du kan säga att kristna är äckligt övertrevliga och töntiga?

Mitt råd till dig är att själv fundera över hela saken och gör som du känner att är bäst.
Still in the bridge

2004-07-12 00:53
Man förlorar inte så mycket, om man verkligen tror på det så lever man nog ett gott liv o om d e sant så kommer man kanske till himlen när man dör sånt.
Du har klarat dig hittills, förstår inte riktigt varför du skulle vilja engagera dig vid 18 års ålder, men det e ju din sak.
Kan bara säga att majoriteten av aktiva kristna e hysteriskt hjärntvättade.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-12 01:06
mm läs bibeln först så du vet vad de handlar om..
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2004-07-12 01:25
om du tror på det är du kristen, om du inte tror på de men fösöker e du fake...... iofs suger båda

2004-07-12 01:46
EmCi_Emm F0
och det vet du genom att ha träffat majoriteten av alla aktiva (hur fan man nu är inaktiv) kristna?

jag är kristen. jag är inte ett dugg trevlig för det...förresten, hur fan kan man välja att tro på nåt? antingen så tror du eller så gör du inte det, men snacka inte som att du gör ett medvetet val. att tro på gud är inte samma sak som att byta klädstil.

2004-07-12 02:02
kristendom och religion i helhet är ganska bra exempel på intellektuellt förfall... jag försöker se så objektivt som möjligt på saker och ting... det faktum att jag inte är kristen är ett resultat av det... jag känner att det vore under min värdighet att tro på nån religion... antingen släpper du efter och blir kristen eller så behåller du din intellektuella värdighet... prioriteringsfråga...
What would macgyver do?

2004-07-12 02:42
Demento - Visst kan man välja vad man ska tro. Röde Orm, alltså vikingen i dendär boken, byter religion flera gånger: asatro - islam - kristendom. Men kristendomen (och även andra) har regler som "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" och är man inne i det tänket så kan valfrihet verka helt vansinnigt.

Pilsner - objektivt så går det inte att bevisa att det finns en gud (eller flera gudar). Det går inte heller att bevisa att inga gudar finns. När inget går att bevisa så bör man välja den enklaste möjligheten (varför krångla till det?) och jag tycker nog att det enklaste är att inga gudar finns. Överens så långt? - Å andra sidan kan man ha olika åsikter om vad som är enklast. Och å tredje sidan så måste människor inte vara objektiva...
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2004-07-12 02:48
inget går att bevisa objektivt eller inte... men det känns ju nånstans med logiskt att inte tro på gudar än att just tro på fadern, sonen och den helige anden(lyssna bara på hur det låter:))... näe man måste ju inte va objektiv, men iaf jag har principer mot intellektuellt förfall/brist på objektivitet... sen är ju sånt såklart upp till var å en vad man ska tycka...
What would macgyver do?

2004-07-12 03:08
Demento:
Det beror ju på hur man definierar kristen..Jag tycker inte man ska kalla sig kristen om man verkligen inte tror på gud.
Enligt mig e man inte kristen för att man döpts i kyrkan och blivit konfirmerad.
Öh, är det väldigt svårt att vara inaktiv kristen? Tror det e rätt så mycket vanligare att vara inaktiv än aktiv.
Och nej, självklart har jag inte träffat majoriteten av aktiva kristna, jag talar efter egna erfarenheter och efter min egna mening.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-12 03:37
EmCi_Emm F0
ja det är väl en definitionsfråga men jag tycker iaf inte att man kan kalla sig kristen enbart för att man är döpt. jag syftade snarare på folk som tror på gud. fast jag är å andra sidan inte ens döpt själv, ingen i min familj är kristen så det har inte blivit så. gud är ju allsmäktig så han vet var han har mig ändå... :)

flu P42
ja, men röde orm var å andra sidan en lusig jävla viking ;) nä...jag fattar vad du menar.

jag känner att det vore under min värdighet att tro på nån religion

kan mycket väl vara bland det dummare jag läst på länge. lönlöst att ens argumentera.

Skivsamlare

2004-07-12 04:17
nam1986 P18
du gör såklart som du vill men jag råder dig att läsa på lite om alla olika religioner du stöter på. bilda sen en egen uppfattning om vad Gud är (till skillnad från tomtarna här på whoa som är hjärntvättade om vårt kära sekulariseade skitsamhälle)

2004-07-12 04:41
^^ håller me. bilda din egen uppfattning genom att läsa om olika religioner... om du tror på Gud så råder jag daj att läsa dom tre religionerna...
lyssna inte så mycket på folk. lyssna till ditt inre.,.. din inre röst o magkänsla.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Groupie

2004-07-12 08:30
Killen funderar på att börja tro , är det inte det han säger..? I så fall önskar jag dig lycka till, grabben... Skaffa en hobby eller nåt i stället, kanske en hundvalp... Hmpfh
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.

2004-07-12 11:10
Ok, shit va alla blev ruttet sura, för det första skrev jag det för att jag hade tråkigt o var trött, sen hade ja faktiskt tänkt att ja skulle sätta mig in i det lite mer, kanske inte bli kristen men lixom tänka lite mer på budskapet o så innan man förkastar det, som jag gjort tidigare.
Sen så e jag ateist just nu, har lixom inte blivit tilltalad av nån religion, men ja vet inte, kanske för att ja inte har satt in mig i dem tillräckligt. Visst, kan ja läsa på lite mer om andra religioner, men man måste juh börja nånstans o kristendomen låg närmast i det samhälle som vi lever i idag.
O nu säger väl många: "Vafför tro på nån religion överhuvudtaget?", tror att de har mer en sak att leva för, de tror på något o livet blir nog vad man gör det till, o har man varit en god kristen/hindu osv. så vet man att man har levt ett bra liv o får belöning för det när man dör. Tror det e lite d där oxå som har fastnat på min hjärna, va som händer när man dör. Har fått för mig att det man tror på kommer hända när man dör, än så länge tror ja inte nåt händer, vilket ja tycker e rätt skrämmande.
Aja, nu har ja väl gjort ännu fler folk arga. Synd om er.

2004-07-12 11:18
Demento P18

Asså, ok, man kan inte välja att tro på Gud, men så här känner jag iaf, jag tror på nån slags överhet, vet dock inte vad. Skulle juh kunna va Gud om man så vill.

2004-07-12 11:40
Jo, jag vet men d e där som dom (framförallt kristna) när dom bara e ute för att värva en, så säger dom typ, jesus finns inom alla o du kommer att finna honom min vän. Ifs, vissa präster brukar gå att prata med, fast dom brukar däremot aldrig fatta va man menar. Äh, tror jag lägger den här idén på is, d va en dum idé.

2004-07-12 13:13
nam1986 P18

tja, om du FUNDERAR på att bli det, så är du redan det.

jag är kristen, men jag går aldrig i kyrkan utom då jag e hjälpledare eller skolavslutningar och liknande. KU också, och det är bara kul, men jag är inte sådär "övertrevlig", utan normal i alla andra avseenden.. :)

tips: läs När Änglar Dör.. en bra bok, och du läser en bättre version på bibeldelar.. läser du bibeln blir du bara avskräckt för den är så tråkig att man spyr.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-07-12 14:11
Lite fördomar alla här hade om kristna då...

Majoriteten av alla jag träffat som är kristna är inte hjärntvättade, övertrevliga osv.

Det är pingstförsamlingen ni blandar ihop vanliga kristna med.

Jag är själv inte det men tycker det är soft med folk som blir det, speciellt om det hjälper dom inte på ett bättre liv.

2004-07-12 14:53
LittleJohnny

pingst och jehovas.

har f.ö aldrig träffat nån som är sån annars.. :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-07-12 16:47
Don't do it man , go buddah eller rastafari =)
24/7 always keepin it.

2004-07-12 18:10
rastafari är ju iofs en form av kristendom, samma bok. Samma gud, och för många är ju jesus inblandad också.

2004-07-12 18:20
mmm, men om man FUNDERAR på det så är man det redan. man har bara inte insett det än då.

2004-07-12 18:24
stämmer. skulle jag va värsta svinet och våldta och skit, så skulle jag inte komma till himlen hur mkt jag än tror.

även om det är precis så protestantismen säger :/ tror man är man så gott som där..

men katolikerna har nog en mer stämmande teori: tro om du vill, bara du är snäll och go och gla är du så gott som där ;)

2004-07-12 20:22
Jag är kristen, och jag är definitivt inte hjärntvättad o verkligen inte övertrevlig.

Och angående frågan om vem som kommer till "himlen" eller inte, kanske man först skall definiera vad som menas med himmel. Ingenstans i bibeln står det att man kommer till himeln när man dör, man pratar om evigt liv . Ni som inte tror och hatar religion kan ju läsa på innan ni yttrar er om det ni så gärna fördömer.
Skåne!

2004-07-12 20:36
Nikanor

Mycket möjligt. Verkar dock som att de flesta (icketroende) inte vet innebörden av uttrycket.
Skåne!

2004-07-12 21:25
Jag tror bara på mig själv o the allmighty Love :D
24/7 always keepin it.

2004-07-12 21:57
Jo men d e såklart att ja inte tror att man kommer till himlen bara för att man e kristen, kristendomen e juh som alla andra religioner bara en hjälp in på en väg för att vara en god människa som tror på en Gud (detta gäller inte alla religioner) o så.
Men tror inte riktigt att jag e en god människa o tror på Gud, e fortfarande fast i det här med att jag måste klara mig själv o ha pengar o saker än att vara god mot andra. Visst, kan jag vara god mot andra om jag inte förlorar når på det, vilket e bra det med på ett visst sätt, men man måste juh våga offra lite för att andra som har det piss sämst ska få det bättre.
D gör inte jag, e för egoistisk tror jag eller så tror ja inte på det. Vet inte vad det är.
Tror nog att jag e väldigt mycket som Liiinnn F17, kände igen mig i väldigt mycket hon skrev.

2004-07-12 22:42
Nikanor

tja, jag tror att du uttryckte det hela bäst :) empati och godhet är i mina ögon samma sak.

2004-07-13 21:42
chapter P14

du skulle ju kanske vilja läsa andra böcker än bibeln, som såvitt jag vet, får våran präst att somna.. iaf enligt henne så är den så tråkig som en bok kan bli.

nej, läs När Änglar Dör och coola böcker istället B)

2004-07-13 22:11
okej :)

det är en väldigt annorlunda syn på hela bibeln :)

2004-07-13 22:56
Att bli kristen är som att acseptera den enkla förklaringen(san eller ej) på livets problem. Att allt sker av gud vilja, bla bla bla bla och därmed få sinnes ro.
Tex:
Din farfar dör, då tror(intalar sig själv) att han kommer till himlen och det är guds vilja osv och dermed blir det hela mycket enklare att hantera än att han bara dog för att han var gammal och du kommer aldrig att träffa han igen.

Båda sakerna har väl sina för och nackdelar. Om man är eller inte är kristen.

Om man blir seriös troende kristen då känner man mycket psykiska påfrestningar då man syndar eller gör nåt som anses som syndigt, tex fortsätta se på filmen när dem har sex i den(vanlig action rulle).
Är om okristen är man fri från denna "fänglese" att man måste följa massa lagar, tänka på ett speciellt sätt, tro på ett speciellt sätt, istället för att ha en egen upfattning om vad som är rätt eller fel. (Rätt eller fel att vara en bög? kristna anser att det är fel)
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2004-07-13 23:01
bli å bli, tro istället
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2004-07-13 23:08
nam1986 P18
att vara kristen är knappast nån hobby som innehåller massa egoistiska fördelar + att du har skapliga fördomar när det gäller kristna,
varför är det ett problem med folk som är trevliga?
vad är det som är töntigt med kristna?

jag kan själv tycka att en del kristna kan vara in snöade i tron & inte kan leva livet fullt ut, men det är bara en grupp av dom kristna som är så, du kanske har träffat fel personer & där efter bildat dig en schablon (stavning) bild av hur alla kristna är?

personligen så är jag den samma som förut förutom att jag har andra värderingar & uppskattar andra saker här i livet.

2004-07-13 23:22

ehrrr. varför bry sig om kristna är töntiga o äckligt övertrevliga?
..om sånt påverkar ditt beslut..så vet jag fasen heller..

2004-07-14 00:01
Turist
var och en som tror har sitt eget avtal med sin gud. "Inga p-rullar och inget bögande" är fundamentalism. Men fundamentalister gillar att höras och synas mycket eftersom de vill visa att de är mycket "bättre" (på att tro? suck...) än andra.

Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2004-07-14 02:40
flu P42

Vafan snacka du om ?? Att se på p-rulle och vara bög är syndigt enligt den kristna tro, det är därför dem inte gillar det. Fundamantalister my ass.

2004-07-14 03:00
Turist P18
haha nöt...backa gärna upp det där med p-rullar med lite fakta. kan du dra fram nån bibelvers som förbjuder porr eller? att vara bög...well det är en annan historia. fast allt är ju såklart en tolkningsfråga. men p-rullar kan du knappast läsa om i bibeln.

2004-07-14 03:24
Demento P18

Vem sa nåt om bilbel. Är det bibel som står och snackar i kyrkan ?
Detdär med p-rulle, det är min kristna tjej kompis som är så, hon tittar bort varje gång det är nån naken.

2004-07-14 03:25
Demento P18

+ så hadde dem inte film,video eller TV på den tiden.

2004-07-14 03:53
det är ju precis det jag menar. och det som det borde stå och pratas om i kyrkan är inte vad en präst eller ens nåt jävla samfund har för åsikter om porr. det betyder inte att den kristna tron nödvändigtvis är emot porr. det är bara det att det finns mycket mer moraltanter inom kyrkan än andra ställen. och din kristna tjejkompis är inte alla kristna. ska du döma alla svarta utifrån killen från ghana du känner? eller kanske alla asiater utifrån din polare från kina? precis lika idiotiskt...

+ så hadde dem inte film,video eller TV på den tiden.
no shit sherlock. och ändå påstår du att den "kristna tron" är emot p-rullar?

2004-07-14 04:15
Demento P18

Om man frågar en präst (som ska då representera den kristna tro) vad han tycker om p-rullar vad tror du han säger ?

Sen så är det inte fel att dömma eftersom alla andra gör det.

2004-07-14 09:39
nam1986 P18 skaffa en hobby istället

2004-07-14 18:47
Demento P18

tja, jag tror väl snarare att det är det att tjejer säljer sig, som de gör i porrfilmer (för de p-stjärnorna är en slags prostituerade, ja.) som de har nåt emot.

2004-07-15 12:22
onda behöver inte vara svaga, eller ens losers.

2004-07-15 15:42
_Mackan_Breaker_ P16
hehe ja...porrfilm kanske inte kan klassas som att "hedra din fader och moder" heller ;) (kan ju tillägga att killarna prostituerar sig på exakt samma sätt i p-filmer eftersom även dom är inhyrda) så enligt ditt sinsätt så borde en präst inte ha några som helst problem med att jag spelar in porrfilmer med frivilliga kvinnor som inte får nåt betalt och sedan lägger ut det gratis till allmän beskådan? jag tror inte att det hade klassats som något bra av kyrkan det heller :)

MuleMan
världens i särklass dummaste argument. någonsin.

2004-07-15 18:44
^^ rätt...
ibland känns d som om folk här påstår att dom inte tror bara för att d verkar vara "modernt" att påstå d...

alla människor tror på något. faktist...

2004-07-15 19:02
men du har iaf nåt att tro på... till skillnad ifrån folk som bara "nej. jag e jag. jag e Gud. jag e allsmäktig o jag e odödlig" o sånt...

2004-07-15 19:42
igelkotten så du påstår inte att d har blivit mycket mer "modernt" att inte tro?! hörru jag dömmer inte ateister. har polare som e d... mycket nära polare. o dom vet lika mycket som maj att detta me att inte tro mer än på saj själv har bara blivit för modernt.

2004-07-15 22:46
Kristen är väl ändå inget man blir bara sådär?
Antingen är man det eller så är man inte det helt enkelt?