I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan ett vetenskapligt bevis övertyga dig till.....

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-08-31 22:33
För mig som kristen spelar inte vetenskap om ämnet någon större roll för jag har redan gjort mitt ställningstagande och bestämt mig för att tro men eftersom jag ser det som positivt att andra också börjar tro ser jag den här typen av forskningsreslutat som bra eftersom det kanske kan hjälpa andra.

För mig handlar inte religion och tro om bevis utan mer om att ha tillit till något utan konkreta bevis. Det hade väl inte varit särskillt svårt för någon att tro om allt varit självklart men som det är så finns inte alla bevis utan det handlar istället om att man ska tro och en tro får man bygga på något som inte bara handlar om konkreta sanningar. Gud kunde valt att vara mer konkret för att få alla människor att följa honom men nu krävs det mer, att man vågar lita på något utan att ha haft nåogn fysisk kontakt med Gud.

Någon som förstår vad jag menar?
Så det så!!

2004-09-02 10:42
I Koranen står det att himlen består utav sju "våningar"
Gör den det i verkligheten? Någon vetenskapsman härinne som vet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-05 11:51
Mer intressant att diskutera religion med folk som faktiskt valt sin religion själva... dvs inte personer som är infödda i en religion de tar som en självklarhet utan personer som vid mogen ålder faktiskt valt sin tro själva helt på egen hand.
Look with your own eyes - See with your own mind

2004-09-05 12:30
Wontu P24

utifrån mitt perspektiv, bland annat
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-09-05 12:56
PenDragon P20

De flesta som vuxit upp i en religion har även gjort sitt val själva när de blir äldre... Jag är uppvuxen i kristendomen men trots det har jag själv funderat över saken när jag blev äldre... Om inte annat så gör nog många det under konfirmationstiden om man är kristen.
Så det så!!

2004-09-05 13:00
Little_Shine F17

du tror inte det faktum att de växt upp i en religiös familj och alltid fått lära sig att den är rätt påverkart dessa människors val ganska rejält?

2004-09-05 13:14
jag har för mig att det stog ufo i bibeln 9000 gånger?

2004-09-05 16:56
Misery_chick

Jo, det är klart att det spelar in eftersom ens grundtankar bygger på det men det är fortfarande ett medvetet val. För mig personligen är sådant här viktigt så jag är väldigt kritisk vid sådana här saker och därmed är mitt val mer oberoende av mina föräldrar.
Så det så!!

2004-09-05 18:03
ifalas_1

jag är ateist, men jag har aldrig blivit "proppad full med ateistiska ideer"

2004-09-05 18:04
har inte läst hela tråden tyvärr

jag tror på jävligt mycket i bibeln, faktamässigt men inte teologiskt, ingenting som ett par gubbar har skrivit kan bevisa guds existens. bibeln är en förbannat bra historiebok men gud-biten är bullshit anser jag.

forskare har hittat en uppsättning gener som de tror gör att människor tror på högre makter. de troende kan säga att det är gud som har lagt dit den. de icke-troende kan säga att det är en funktion som gör att människor ska kunna förklara saker de inte förstår.

jag anser att varje människa som är troende smutsar ner sitt sinne och hindrar honom att se klart. se till ditt eget inre, förstå dig själv och ditt psyke, jaga inte en massa sagofigurer som jesus och gud. men det är min åsikt och allas åsikter går isär. det betyder inte att jag har rätt men en troende brukar man inte kunna diskutera med, därför anser jag att NI är blinda

och religion är hjärntvättning. jag hängde med en kompis till söndagsskolan när jag va 6 år gammal. mina föräldrar va oroliga som fan för att det enda jag pratade om var gud och jesus. hur fan kan man pracka på ett barn sina åsikter till den grad att man blir fanatisk???
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2004-09-05 18:13
e de bättre o proppa folk fulla med religiösa budskap?

en sån skola skulle jag absolut inte vilja gå i
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2004-09-05 18:13
ifalas_1

på vilket sätt?

jag har aldrig fått lära mig att gud finns, men inte heller att gud inte finns, utan snarare att folk tror på olika saker, ingen har sagt åt mig vad jag ska tro.

2004-09-05 20:14
Vad i helvete är ateistiska idéer?
Det är inte direkt så att folk som inte växer upp i religiösa hem blir fullproppade av anti-religiösa idéer.
Det är snarare där man faktiskt har att eget val helt fritt av idéer från familjen.

Little_Shine F17
Att påstå att många tänker över sin religion under konfirmationen känns bara som ytterligare ett skämt i denna fars som kallas kristendom. Är nästan helt säker på att åtminstone 80% av de som konfirmerar sig gör det enbart av antingen tradition eller för presenterna.

För övrigt så klassas ju hela detta landet som kristet enbart pga tradition. Dagen staten skildes från kyrkan jublade jag.

Nej jag tänker bara föra en seriös diskussion med personer som valt sin egen "religion", som för övrigt är ett fult ord enligt mig.

Jag anser definitivt inte att folk som vuxit upp i religiösa hem och klamrar sig fast vid samma religion har gjort ett val.
Det enda val de har gjort är att hålla fast vid det enklaste valet.
Det val som innebär minst ansträngning, dvs valet deras föräldrar redan gjort åt dem.

2004-09-05 20:22
Jag förstår inte varför man skulle bli religiös pga vetenskapliga bevis när man klarat sig utan att tro på något i hela sitt liv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-05 21:59
PenDragon P20

Om du hade läst ordentligt vad jag skrev så hade du sett att jag enbart syftade på de som vuxit upp i kristna hem (eller så var det jag som var otydlig)... Om man har vuxit upp i ett kristet hem så tror jag att man funderar över vad det egentligen är man tror på under sin konfirmationstid eller i annat fall efteråt.
Så det så!!

2004-09-05 22:02
ifalas_1

Sant.. Det finns mycket ateistisk propaganda... Om man är ateist märker man kanske inte av det men i skolan finns det lärare som kan skratta rent ut åt livsåskådningar. Jag har själv varit med om att en lärare suttit och förlöjligat något som jag tror på, det är hemskt. Men om man är ateist kanske man inte lägger märke till det.
Så det så!!

2004-09-05 22:30
syndafloden och noaks ark kan mycket väl vara verkliga, men det säger inte ett piss om gud.. svarta havet kan ha fyllts till följd av ett skalv, de som bodde där trodde det var gud som gjort det, och att hela världen översvämmats! inte så svårt..

sen va d nån i början som sa att om man trodde på vetenskapen så hävdade man att den inte kunde ifrågasättas?
vetenskapen måste ifrågasättas gång på gång för att komma närmare sanningen, men när den ifrågasätts måste man ha en seriös och trolig, ny teori, och kunna grunda den i tester..

2004-09-05 22:33
Little_Shine F17

tror du inte det finns religiösa lärare?

2004-09-06 00:37
För det första kan jag tillägga att jag inte är ateist, jag är buddhist, av val, vid vuxen ålder.
För det andra så vill jag nog påstå att samtliga religionslärare jag haft har varit högkristna och knappast ateister. Rent generellt kan jag inte påstå att jag under min skolgång känt av några ateistiska drag hos folk, och ja, jag är observant på sådant.
Stör mig enormt att så många människor yttrar sig om religioner de uppenbarligen inte vet ett skit om.
Men faktum kvarstår gott folk, det finns ingen gud, vi är ensamma, vi har bara varandra.
Ta vara på varandra istället för att tro att någon liten gubbe där uppe styr över allt.

2004-09-06 03:08
ifalas_1

Oj, du var visst inte så påläst när det handlade om andra religioner än Islam?
Hur kan man bli buddhist?
Kan man bli mycket dummare än vad du är?
<hint> www.google.com </hint>

2004-09-06 03:31
ifalas_1

Istället för att försöka dölja din okunskap kan du väl åtminstone försöka att förklara dig istället för att bevisa att jag har helt rätt när jag tänker på dig som en totalt obegåvad och opåläst idiot som tror att "HAHAHHAHAHA " håller som argument i en diskussion för personer med en ålder överstigande 5.

2004-09-06 09:41
ifalas_1

men kom igen männska, varför skulle man inte kunna bli buddist, vad är det roliga med det?

2004-09-06 10:58
Misery_chick
Det är förmodligen tämligen underhållande för en person som blivit hjärntvättad från sin födsel att hans "religion" är den rätta :)
Bara att skaka på huvudet åt sådana människor och hoppas att de någon gång kommer ut ur sin lilla egna värld.

2004-09-06 12:26
Ihna F20

sluta prata om saker du tror som om de vore fakta, för det är det inte.

2004-09-06 12:29
Ihna F20

ja, det kommer ju visa sig när man dör...
men innan dess så kan man inte veta, du är säker på att gud finns, jag är säker på att gud inte finns,
du har rätt till din åsikt men att framställa sin tro som fakta är enbart dumt.

2004-09-06 12:39
Ihna F20

att gud finns är inte fakta

2004-09-06 12:40
Ihna F20

vet du vad ordet "fakta" betyder?

2004-09-06 12:42
Fakta är något som är avgörbart genom direkt mätning. Vid oenighet om fakta är det lätt att mäta och därmed avgöra vem som har rätt och vem som har fel. Ex.: Den där tågvagnen är minst tio meter lång.

Härledning är något avgörbart men som inte är direkt mätbart. Ex.: Om man kopplar samman alla tågvagnar i hela världen blir tåget minst 1000 km långt.

Åsikt är något som inte kan mätas eller härledas från mätningar. Ex.: Den där tågvagnen är gräsligt ful.

det är din åsikt att gud finns, det är något du tror , det är inte fakta

2004-09-06 14:16
Väl talat Misery_chick :)
För övrigt Ihna F20, så syftade jag definitivt inte på enbart muslimer. Syftade lika mycket på kristendom och judendom.

2004-09-06 19:28
har inte läst men,
ifalas_1
jag skulle åkså kunna gjöra en sida och skriva massa skit..
Var lite kreativ för fan!

2004-09-06 19:40
Ihna F20

Känns inte relevant, finns det säkerligen någonstans. Skulle inte vilja ha en sån konversation med någon hjärntvättad person heller.
Jag håller fast vid det jag sa från början: De enda personerna vars åsikt jag finner relevant i denna diskussionen är personer som vid vuxen ålder valt sin egen "tro". INTE, INTE, INTE, INTE folk som är uppvuxna i ett religiöst hem och fortfarande håller fast vid denna religion.

Har jag uttryckt mig klart nog?

2004-09-06 19:50
Det man kan säga är att syndafloden refereras till i många äldre skönlitterära verk, bland annat i Gilgamesh (som till delar innehåller saker som senare skulle återkomma i bland annat Bibeln) och även andra religiösa texter. Att någon sådan typ av översvämning drabbat delar av jorden räknar jag nästan med, eftersom tanken är så vittspridd. Det har däremot ingenting med Gud att göra, i min världsbild.

2004-09-06 21:51
Misery_chick
Jag vet att det finns lärare som tillhör olika religioner men ockås de som är ateister. Vad man måste vara vaksam med som lärare i religion (och andra ämnen med) är att inte tracka ner på annat än det man själv tror, dvs: Kristna lärare får inte tracka ateister för deras tro eller icke-tro eller vad man ska säga, och läare som är ateister får itne smutskasta någon religion.

PenDragon P20
Jag säger inte att alla lärare är ateister och propagerar för det utan jag berättar bara att de finns men så kanske det är jag som råkat ut för det och inte du...
Jag kan också störa mig på människor som snackar om religioner utan att veta ett skit om dem men som det står i bibeln "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?"... Du säger "Ta vara på varandra istället för att tro att någon liten gubbe där uppe styr över allt." .. Hade du känt till kristendomen (och även andra religioner) bättre hade du kanske vetat att mycket går ut på att ta hand om varandra.. osv.
Så det så!!

2004-09-06 22:11
Vadå om det fanns ett vetenskapligt bevis för guds existens så skulle jag ju inte bli troende då skulle jag ju snarare vara en vetande.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2004-09-06 23:32
Ihna F20

Då förstår jag inte varför du tar åt dig då jag bevisligen inte syftar på dig :)

Little_Shine F17

Är väl medveten om att mer eller mindre alla "världsreligioner" propagerar för att man ska ta hand om varann. Men det ursäktar inte deras korståg för att tvinga på folk deras religion. Något buddhister aldrig försökt sig på. Som jag sa tidigare, ingen har någonsin fört ett krig i buddhismens namn.

2004-09-06 23:33
Little_Shine F17

håller med, men som sagt så har jag aldrig direkt råkat ut dör det

2004-09-07 00:18
ifalas_1

Inte relevant. Alla korståg som tvingat på människor Islam och (framför allt) Kristendom är oförsvarbart. Så enkelt är det.
Det har aldrig och kommer aldrig att föras ett krig i buddhismens namn. Det är något som varken Kristendomen eller Islam kan skryta om, så enkelt är det :)
Påstå inte att muslimer eller kristna endast handlat i "självförsvar" för det är komplett skitsnack.

2004-09-07 01:38
Kan ärligt säga att jag inte kan backa upp det jag säger med några källor för tillfället, men jag vill minnas att Araber intog och höll stora delar av bl.a. Spanien för "några" år sedan, där de lät bygga moskeér osv. Vilket för mig tyder på korstågsliknande företeelser. Att de skulle vara fanatiska har jag aldrig påstått.

Påstår du att ingen fört ett krig i Islams namn? Det var ju det jag främst syftade på. Det förs ju för allt i världen krig IDAG i Islams namn. Säkerligen i många andra religioners namn också, men icke Buddhismen. Det är så enkelt. Det finns bara en religion av större format som kan hävda detta. Så enkelt är det :)

2004-09-07 01:38
Väldigt vitsigt med "Buddhy Boy" för övrigt. Humor på hög nivå.

2004-09-07 01:39
Måste för övrigt säga att det finns gott om myter inom både kristendom och islam.
Säkerligen har båda sidor dessutom överdrivet den andra "sidans" negativa sidor, som alltid när två sidor står mot varann.

2004-09-07 10:46
Eksem: Är inte det skapelseberättelsens "världhav" som man antar har samma källa som andra myter som gilgamesh? Och inte syndafloden?

För övrigt så lärs kristna & demokratiska värderingar ut i svenska skolan. De ska det i alla fall göras enligt skolplanen.

Tack för det Kd.
I'm back!

2004-09-07 11:02
Varför skulle de hämta sina berättelser från luften? Det är klart att de som skrev Bibeln och liknande inspirerats av och tolkat verkliga händelser.

2004-09-07 11:06
Doggland F-1

"För övrigt så lärs kristna & demokratiska värderingar ut i svenska skolan. De ska det i alla fall göras enligt skolplanen. "

Jasså? Det har jag definitivt inte märkt av. På vilket vis skulle detta gå till menar du? Demokratiska värderingar ja, kristna värderingar? Hell no.

2004-09-07 11:26
Det är bestämt så. Kd jobbade hårt för att få förslaget godtaget. Om det var 94, eller när det var. De brydde sig inte mycket om de andra besluten i den borgerliga koalitionsregeringen...

De demokratiska sekulariserade värdena är ju förståss väldigt lika de kristna värdegrunden.

Sedan kan jag ju inte lova att dina lärare följt läroplaner o dyl. Du får väl klaga till rektorn eller något om du inte fått den värdegrund du skall ha.
I'm back!

2004-09-07 12:40
Doggland

Nä, den gamle mannen som uppnåt odödlighet och hans fru, som Gilgamesh besöker, var ju de enda som överlevde den stora floden som dränkte hela världen.

2004-09-07 12:50
Eksem: Där ser man. Måste säga det att det var ett tag sedan jag läste religionshistorian, så vissa delar är litet luddiga :)

Vet du vilka skapelseberättelserna som man brukar jämföra är?
I'm back!

2004-09-07 13:13
PenDragon P20

Om du ska uttala dig om krig som förts i Islam och Kristendomens namn så tycker jag att du ska ta reda på mer fakta först. Att påstå att inga krig förts i Bugddhismens namn är ren Bullshit. För att vara Buddhist verkar du vara dåligt påläst, speciellt om du ska yttra dig i ämnet.

Ett exempel på krig som förts i Buddhismens namn:
De Buddhistiska Singaleserna har krigat mot de hinduiska Tamilerna på Sri Lanka under en rätt lång tid.. Istället för att säga att inga krig förts i Buddhismen kan du ju säga att du inte VET några krig som förts i Buddhismens namn, mr tror-sig-veta-allt..
Så det så!!

2004-09-07 13:22
Little_Shine F17

Nej, det är inte "ren Bullshit".
Du måste verkligen lära dig att skilja på buddhister som krigar och krig som förs i buddhismens namn. ENORM SKILLNAD.
Jag citerar egentligen bara en viss herre vid namn Dalai Lama, du kanske rent av har hört talas om honom? Även om jag inte kan påstå att jag är lamaist så finner jag det uppenbart att denna man är en mycket vis person som faktiskt gör nytta för folk även utanför sin egen "religion".

Har jag kallat dig Miss Smarty-pants eller lliknande förresten? Har inget minne av det iaf... bara nyfiken på vad som framkallade din söta kommentar "mr tror-sig-veta-allt".

Det finns två alternativ, det ena är att fortsätta denna konversation på en lugn och sansad nivå, det andra är att ge var och en av deltagarna i diskussionen en varsin paj som vi sedan kan kasta på varann.

2004-09-07 13:24
Doggland F-1

Jag fasthåller att det du säger verkar tämligen otroligt. Framför allt när staten och kyrkan sedan några år tillbaka är skiljda.
Dessutom har jag inte märkt några företeelser av kristendom i något annat ämne än religion, där även andra "världsreligioner" nämns.

2004-09-07 13:40
länk

Läroplan för skolan - skolans värdegrund

1. Skolans värdegrund och uppdrag

Grundläggande värden
Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (1985:1100) slår fast att verksamheten skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).

Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.

Människolivets okränkbarhet , individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet , tolerans och ansvarstagande .

Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell.

Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.

Det är mina kursiveringar. De två första är starkt bundna till den kristna traditionen (ja den andra säger ju faktiskt det uttryckligen), generositet och ansvarstagande är inte nödvändigt kristna, men de ligger nog närmare en kristen värdegrund än en demokratisk.
I'm back!