I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-09-15 21:59

Rikssvenska?

Vad är rikssvenska för er? För mig är det jag och mina kompisar pratar rikssvenska, men jag antar att det inte skulle vara det i era öron... till exempel skåningarna, tycker ni att ni snackar rikssvenska?

Intressepenisen hårdnar!

2004-09-15 22:00
Kommer från Östersund för övrigt.
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-15 22:03
jag tycker att hultsfredsdialekten är rikssvenska.. trots att jag inte snackar det... eller nån jag känner heller för den delen..

men den e dope...

allvarligt talit.. fuck rikssvenska.. dom idioterna som säger att stockholmska eller uppsalska(?) är rikssvenska borde spela in nån sån röst på band o sen lyssna på den noga för den är så eckligt ecklig...

skånska, göteborgska, norrländska osv går bra som rikssvenska för mig :j
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-09-15 22:08
Något annat som förvnar mig och faktiskt STÖR mig är att många från söder verkar tro att hela Norrland har en slags homogen dialekt som alla talar. Ta t. ex. en klyktattare, den låter ju verkligen inte som en Kiruna-bo eller en väst-jamte. T. ex. Långt ifrån alla norrlänningar säger "vars", jag gör inte det, det finns inte naturligt i min dialekt, jag säger "vartt". Norrland, d.v.s. nästan 2/3 av Sverige, som dessutom är så glesbebott som det är bjuder ju på mer dialektala skillnader än vad större delarna av Södra Sverige gör... konstig fördom.
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-15 22:09
Hur låter Uppsalska(?) då? Jag har aldrig fått en bild av hur det låter trots att jag varit där flera gånger.
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-15 22:09
uttryck är väl inte en del av dialekten?

jag vet inget om norrland.. så allt som låter som norrländska för mig är det! :j
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-09-15 22:10
wasteapa01 P17:

vet inte om det är nån skillnad mellan stockholmska och uppsalska(?)

det jag vet är att min polare har en flickvän som kommer från uppsala.. o hon låter hemskt.. fast hon e snäll :j

2004-09-15 22:12
uttryck är väl inte en del av dialekten?

Vad menar du? :S
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-15 22:58
wasteapa01 P17:

"Långt ifrån alla norrlänningar säger "vars", jag gör inte det, det finns inte naturligt i min dialekt, jag säger "vartt". "

det typ.. uttryck. sånt man säger.

2004-09-15 23:07
Jag tror alltid att folk skojar om de snackar norrköpingsdialekt.. asså ... inte att de skojar om allt de säger utan att de gör till sin dialekt.. :j

2004-09-16 11:20
jag pratade typ rikssvenska förut, efter att ha bott i norrtälje tio år... men nu har jag bott i stockholm för länge =)

alltså hur svårt är det att inse att man pratar dialekt? typ skåningar och så som tror att det är rikssvenska förstår jag mej inte på.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-09-16 12:44
Dengis: mkt möjligt... det är iaf lika obehagligt .. om inte värre...

Refused: tror skåningar att de talar rikssvenska?

2004-09-16 13:44
Jag talar själv finlandssvenska och tycker att folk från typ Stockholm och Uppsala talar "rikssvenska". Vet inte varför jag inte tycker att skåningar och norrlänningar talar rikssvenska men..
Still in the bridge

2004-09-16 13:50
haha för att de pratar dialekt kanske?

2004-09-16 14:11
Har aldrig varit där. Kan du spela in din röst o lägga upp i mp3format?

:j

2004-09-16 14:15
Rikssvenska är när man inte kan höra på dialekten, varifrån i Sverige personen kommer ifrån.
If not now, when?

2004-09-16 14:15
JO!!! ni låter som fan!!

ni låter kaxxigt och som om ni e riktiga bimbos hela högen.

Egentligen ska man ju inte dra alla över en kant som jag gör nu... men iaf :j

Ni är säkert jättesnälla ändå.

2004-09-16 14:32
PlayerJoe: så kallad "norrköpingsdialekt" snackas knappt i norrköping längre. jag kan komma på en jag känner som snackar så... "norrköpingska" är mest utbredd utanför norrköping, i byar och små samhällen. there you have it.

2004-09-16 14:34
Jag vet inte riktigt om jag snackar om riktig norrköpingsdialekt.. tror knappast det om det är så få som snackar det..

men det är en rolig dialekt ni snackar iaf :j

2004-09-16 14:50
jag pratar rikssvenska

2004-09-16 15:18
Västerås är ett bra exempel på rikssvenska.
http://www.klubbsolid.se

2004-09-16 15:22
playerjoe: höddö du, jag snackar inte norrköpingska... jag snackar en blandning av stockholmska och mild mild mild norrköpingska. alltid när jag åker upp till stockholm mobbar mina polare mig för min dialekt som knappt finns och här hör alla direkt att jag är stockholmare... jobbig sits.

2004-09-16 15:37
4thFloor F28
nej du. västerås är rikssvenska så det skriker om det. här grundade gustav wasa sveriges regering och det är mitt i mälardalen. gnällbältet är snarare örebro! ;)

2004-09-16 15:39
I sthlm pratar man rikssvenska. sådetså.

2004-09-16 15:59
jag är från Nyköping. här pratar vi rikssvenska. nästan iaf.
o säg inte att man pratar riksvenska i sthlm..
vågar du köra på mig igen då fitta?

2004-09-16 16:15
jag älskar hur dom pratar i norrköping! så jävla roligt och gulligt :D
Save the Planet, Kill Yourself!

2004-09-16 16:32
ja fan, sura är sjukt. och sthlm är verkligen inte rikssvenska!!

2004-09-16 16:48
rikssvenska finns bara på typ nyheterna och aktuellt... alla ställen i sverige har sin dialekt... stockholmska är den dialekt som mest liknar rikssvenskan enligt språkforskarna...
What would macgyver do?

2004-09-16 17:34
Enligt Fredrik Lindström, och många andra, är det Norrköing som talar Rikssvenska. Sedan var det något annat ställe och på "tredje plats" kom Västerås.
Jag tycker dock att Västerås har någon form av dialekt, eller så är det mina öron det är fel på.
Stockholmska är inte rikssvenska i alla fall! :)
What we do in life echos in eternity.

2004-09-16 18:20
jag bor i umeå och dom allra flesta här uppe har ingen särskild norrländsk dialekt, det är mest folk som kommer från byar och små samhällen utanför umeå som har en riktig norrlandsdialekt...fast det är klart, man använder sig ju t e x av ordet "he" som i "he den på bordet". men det är ett av få undantag :)

jag tycker att vi pratar ganska ren svenska här...men om jag skulle umgås lite med ett gäng stockholmare skulle dom säkert tycka att jag har skitskum dialekt...

2004-09-16 18:22
sthlm, allt annat är på landet. vi är både vackra och snakar så folk förstår;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-16 19:25
Fjong P19
Ja! Ursäkta, det är rätt. Det är alltså Nyköping, inte Norrköping.

Det var förövrigt även Arboga som räknades till de tre jag nämnde tidigare.
(Västerås, Arboga och Nyköping)

2004-09-16 20:12
jag bor i alla fall i rikssverige!!
vadå? jag dyster?

2004-09-16 20:34
riktig svenska är smålänska så är det
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2004-09-17 00:27
doFFa

jasså :D
Save the Planet, Kill Yourself!

2004-09-17 01:01
4thFloor F28 : pratar man rikssvenska så kan man inte höra på personen från vart han/hon kommer. DET kan man med folk från uppsala/stockholm.

Whattup P19 : tänk på att man själv inte uppfattar sin dialekt lika mkt som andra gör.

doFFa P20 : Jao det låter roligt som fan.. fast obland händer det att jag inte tar saker ni säger på allvar... sry för det.

sune P20 : woOOoOoooOrd :j stockholmska är dialekt.

breaky_grl F18 : han lär ju ha fett fel. fast alla får ju tycka vad de vill :j

Demento P18 : jao så tror jag verkligen att det är.. att man själv inte märker av sin o sina kamraters dialekt lika väl som andra gör det.. :j

För övrigt så skulle jag nog vilja påstå att göteborgska borde vara rikssvenska för att det låter så fett mysigt :j

2004-09-17 03:51
PlayerJoe
Alla får inte tycka som dom vill om allting. Man kan till exempel inte tycka att 2+2 = 5, för då har man fel.

Men lindström påstår att Arbogaborna ska snacka rikssvenska, så då lär det ju vara så. Även om stockholmska är det som låter bäst (vilket inte är i närheten av samma sak)

2004-09-17 10:47
mariefred där pratar man rikssvenska o därifrån kommer moi

2004-09-17 11:38
PlayerJoe
Jag vettifan, men han grundade det på att det var där det lät mest neutralt och en massa annat. Jag kan citera om du vill höra!

Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket heller.. :)

2004-09-17 13:38
Robbie P20: Jo det är klart att det är fel.. men det kommer ju ingen och halshugger en om man tror att det är så.

breaky_grl F18: nah du behöver inte citera, jag tror dig :D. Fredrik Lidström är jävligt skän iaf.. håller på och läser hans bok "världens dåligaste språk" eller.. jag har börjat p åden iaf :j

alla tycker at de pratar rikssvenska men ingen har nämt min stad så jag slår väl ett slag; I JÖNKÖPING PRATAR ALLA RIKSSVENSKA!

2004-09-17 14:36
PlayerJoe
Ah, jag har den i bokhyllan. Hehe. Läs "Jordens smartaste ord" om du inte läst den.
Det finns stycken som är rätt tråkiga att plöjja igenom, men boken är bra :)

2004-09-17 14:39
Lyssna på en nyhetssändning. Det är rikssvenska.

2004-09-17 16:49
breaky_grl F18: jao det måste jag göra.. har massa chomsky jag måste plöja igenom först bara men sen! :j

LittleJohnny: Ibland, ja. Ibland kan man inte höra vartifrån nyhetsupplösarna kommer. Men det finns ju de som talar dialekt där med...

2004-09-17 17:15
Skåninagr t. ex., mycket sådant folk i TV/Radio... undrar varför det är så accepterat när de aldrig skulle kunna tänka sig att ta in något slag av norrläning att vara nyhetsuppläsare?
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-17 18:05
Kjellkriminell F10
när du var här pratade alla bara med dialekt för att du inte ska bli ledsen över att dina fördomar inte stämmer :)

2004-09-17 18:46
GfR

Troligtvis ja.
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-17 19:26
FLER NORRLÄNNINGAR SOM NYHETSUPPLÄSARE!

2004-09-17 23:39
player joe:
tänk på att man själv inte uppfattar sin dialekt lika mkt som andra gör.

jo men jag har ju hört min röst inspelad, då får man ett helt annat perspektiv och då låter jag verkligen som ett mellanting... vilket bara bevisas av att folk i stockholm mobbar mig för min norrköpingsdialekt och folk här ofta hör direkt att jag e stockholmare. yo!

2004-09-17 23:48
Ähh här i Uppsala pratar vi rikssvenska. Vi pratar precis som orden stavas utan några utdragningar. (Med några få undantag)

2004-09-18 00:51
Vadå "bevisat"?
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-18 00:54
Låter inte som mycket till bevis, alla språkforskare hävdar olika.
Intressepenisen hårdnar!