I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-09-18 01:39
Fueldog: jag har för vana att vara överkritiskt mot allt jag har. :)
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-18 10:43
"Nyköping har alltså i sin naturliga dialekt haft ungefär samma e- och ä -ljud som i skriftspråket och rikssvenskan. Men Stokholm, och andra viktiga städer som Strängnäs, Södertälje, Sigtuna, Enköping eller Uppsala, har istället tillhört det område där man 'blandar ihop e och ä'. Då blir det svårt att göra anspråk på rikssvenska."

Fredrik Lindström, Jordens smartase ord.
Som han också skriver, det finns nästan lika många som tycker olika om vad som är rikssvenska, som det finns personer i Sverige. Så det där är väl bara en riktlinje då.
What we do in life echos in eternity.

2004-09-19 21:57
JAG MÅSTE BE OM URSÄKT;

jag hörde nån på robinson som var från norrköping (pinsamt med robinson jag vet .. men pistol mot huvudet osv.. jag var tvingad). och hon pratade INTE norrköpingska så som jag menade utan mer rikssvenska.. de norrköpingsbor jag träffat kanske bara är mobboffer eller liknande.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-09-19 22:18
Rikssvenskan kommer ifrån mälardalen då det var där bibeln översattes för massvis med år sen. Snubben översatte den alltså till det vi idag kallar rikssvenska. Eftersom bibeln spred sig över hela landet så småning om så blev alltså detta rikssvenska..

Lite kladdigt förklarat.. hoppas folk förstår iaf..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-19 22:20
jodå klart man hajjar... de som skrev bibeln bor i mälardalen o därför är alla kristna.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-09-20 09:01
Alla verkar ju ha sina egna små verkligheter.
Intressepenisen hårdnar!