psykos/Schizofreni..
någon här som har lust och prata lite öppet sådär om de.. någon som kommit ur en, eller har vänner som har hamnat i nån slags psykos..? vad händer igentligen...? vad är verklighet igentligen? hur vet man att de man rör vid finns...? prata på om erfarenheter.. allt du vet. Ordet psykos väcker ofta oro och olust. Men begreppet psykos innebär egentligen bara, att en upplevelse "inte är verklighetsförankrad". Det betyder, att en upplevelse inte motsvaras av ett yttre objektivt fenomen. Att höra något, som ingen annan hör - eller att se något, som ingen annan ser - är exempel på psykotiska upplevelser.
kul att de körs
läs "vingklippt ängel" av berny pålsson, handlar om hur hon lever med sin schizofreni.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Tro mig eh_japp, har man sätt hur verkligheten ser ut kan du inte föreställa dig hur det är att hamna i en grov psykos. Det finns inte ord jag kan förklara!
Music is my boyfriend!
Orgasm F17 jag har inte sagt nåt om mig själv.. ..vill bara få höra lite personliga upplevelser om de var någon som ville dela med sig av erfarenheterna. Misery_chick får kolla den boken tackar...
kul att de körs
eh_japp det var inte så jag menade heller, mer som att du aldrig skulle kunna tänka dig hur det är. För att veta måste man ju uppleva, men sedan när du upplevt och hur mycket du än vill förklara hur det var så går det inte. Så är det iaf för mig, en grej jag aldrig någonsin kommer att glömma, men ändå aldrig kommer kunna förklara
Music is my boyfriend!
Orgasm F17 ja förstår... svårt och hitta ord.. man vet inte vad som är verklighet. om de är verkligt eller är man bara i en dröm..? den "verkliga" verkligheten som man brukar va i är de verkligen den riktiga verkligheten..? eller är de nåt som någon bara har hittat på och dom leker med oss som i dockor..
kul att de körs
eh_japp Exakt sådär tänkte jag när jag var i "prosessen". Ungefär, det kanske är såhär det ska vara och inte så det var innan jag hamnade här? Man blir helt dum i huvudet av att tänka så just då. Min psykos fick jag av mitt dåliga psyke, min hjärna klarade inte av det jag höll på med då för 1 år sen. Vissa kan få en skön känsla vissa kan få en otroligt rädd känsla och det var det jag fick. Jag låg ner i 6 timmar medans jag var i ingenstans, jag kände att om jag ställer mig upp nu så kommer jag flyga iväg typ. Inget var sig likt, jag såg inget som det "rätta". Det var hemskt att känna i 6 timmar att nu kommer jag aldrig ur det här, men jag hade tur. Min överdosering släppte sakta men säkert och en vecka fram visste jag inte vad jag gjorde vad jag hette eller vart jag var. Överdosering som leder till psykoser är mycket farliga. Vet inte om du kanske hört den där historien om killen som trodde han var en apelsin? Han hade hamnat i en psykos och trodde han var en apelsin, och han fastnade så. Vet dock inte om den är sann? Den historian tänkte jag på och trodde samma sak skulle hända mig bara att jag trodde att jag skulle bli sjuk i huvudet.
Music is my boyfriend!
ja han som mest satt o skrek för han trodde folk skulle äta upp honom? den har jag oxå hört.ashemskt ju.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Orgasm F17 förstår.. såg saker suddigt och allting rörde sig i slowmotion.. vännerna försökte prata med mig men de som sa något lät som monster.. tänkte också på att inte va rädd.. försöka och njuta.. men de är inte så lätt så ha sprang omkring i flera timmar ute.. tur att de inte var så kallt men kunnde inte sitta still för då åkte man inåt, man flög ur kroppen 2 cm ungefär och var som ett skal ovanpå och sen blev de som still bilder allting när man hade ögonen öppna. såg som nån sort lång blomma i brunt/beight och den kom närmare mig och hukade sig så vart den stor och den hade som 50 olika öppningar så ploppa de ut som nötter ur den.. den var i metall med. har inte kännt mig likadan sen de hände och kom och tänka på de idag.. man tänker annorlunda på nåt vis som man tänker för mycke..! jag har också väldigt dåligt psyke och schizofreni ligger i min släckt.. men känner du sig annorlunda efter nu..? hade du din i 6 timmar..? allså de aktiva ruset.?
kul att de körs
Damn att "tappa förnufet" är nog bland det värsta jag kan tänka mig..!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
eh_japp Du har nog vart med om samma som jag, såg också allt i slowmotchen! Det här hände i slutet på augusti och jag kan fortfarande känna den där hemska och rädda känslan när jag tex lyssnar på typ trance eller nått sånt. Tänker jag på det "hårt" så får jag också tillbaka det. Det är typ som ett tryck som stiger sig upp i huvudet på en! Vad hade du gjort för att det här hände dig?
Music is my boyfriend!
Orgasm F17 känns verkligen skön att inte va ensam kan ja säga... :) jo.. ellehur.. om man tänker på de så får man smått panik och så.. vill helst inte tänka alls.. :) nej ja vet inte om ja vågar berätta de... :( inte såhär öppet då..
kul att de körs
på roskilde fick jag liknande psykos... jag kunde inte ligga still utan det kändes som marken lutade och jag rullade hela tiden.... var riktigt jävla creepy... tur man hade nån att stödja sig mot... tills man rullade över henne! hehe
"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"
eh_japp Ja! :) Trodde först ibörjan att jag var helt ensam om det också. Eller ibörjan var jag det och folk tyckte jag var helt dum i huvet liksom, men så fick jag höra att en av mina kompisar vart med om ungefär samma sak... Skicka ett mess om du känner att du orkar/vill berätta
Music is my boyfriend!
polyphonic haha där börja ja skratta asså.. :) förlåt men de lät riktigt kul.. men du var inte så rädd då va..? de är de som är hemligheten.. man ska inte bli rädd. man ska njuta.. men varför är de så svårt?
kul att de körs
eh_japp har man bad psyke (som betyder att man kanske inte mått så bra jämt) är det inte alltid lätt att övervinna rädslan
Music is my boyfriend!
Orgasm F17 jo de måste va därför... otroligt jobbigt..
kul att de körs
haha han me apelsinen! va de inte så att han va skit rädd för att nån skulle skala han=) hörde det i samband med mönstring så jag tror de bara är en myt. men lite småroligt endå=)
www.davidicke.com
eh_japp om man blir psykotisk och inte fattar vad fan det är som händer så är det nog rätt svårt att njuta av det.
lofo P62 Jo precis!
Music is my boyfriend!
och apelsinsnubben som försökte skala sig själv eller hur det nu var är en skräckhistoria som de drog i skolor förut när de undervisade som droger. jag tror den är rent bull, faktiskt.
haha, om man nu är en apelsin, varför skulle man vilja skala sig själv? alla varelser har väll självbevarelsedrift. som att en gris automatiskt vill steka sig till bacon.
päronpung P20 Om du läser hela tråden så fattar du vad vi snackar om
Music is my boyfriend!
ja säger bara att det är konstigt att säga att nån tror att den e en apelsin som försöker skala sig själv
päronpung P20 är man i en psykos kan man tro vad som helst
Music is my boyfriend!
haha shit ja måste ha dålig humor ida ja börja garva IGEN av en sånhär sak "som att en gris automatiskt vill steka sig till bacon." hahahahhahah sant dom Orgasm säger.. man kan tro eller se vadsomhelst.
kul att de körs
Jag säger som Misery , läs vingklippt ängel. En av de bästa jag läst.
Jag har dessvärre en bekant som hade för sig att alla kunde höra vad han tänkte. Alltså att hans tankar kom fram i form av ljud ur hans huvud.
En tjej på ett kollo jag var på blev psykotisk mitt i natten och trodde att alla var läkare som skulle förgifta hene. Sen sprang hon in i skogen och försvann.
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
fight club och donnie darko..
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
hört om en kille od:ade på syra och trodde att han hade svalt alla stjärnor på himlen, han slet ut halsen på sig själv "för att få ut stjärnorna".. måste jag säga att han dog?
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
Vizious F19 Är det förresten inte så att man mer eller mindre kan undvika ett utblommande av skitzofreni sålänge man håller sig borta från droger? Är jag helt fel ute eller fungerar det som en slags trigger? Mjo, dom flesta droger fungerar som triggers (dock ej Nikotin) så om du är orolig att du ska få det, undvik att använda droger under längre perioder. Sen finns det ju vissa droger som är mer "psykosframkallande" än andra men dom får man veta själv vilka det är eftersom det varier från person till person.
Vizious F19 Låter ungefär som samma sak som hände mig, inte själva grejen men själva skräcken. Tror nog att alla får någon slags skräck när det händer. Har aldrig själv vart så rädd i hela mitt liv som jag var då... och jag blir rädd än idag av tanken på att bli rädd eller skrämd. Jag har inte tagit upp min historia så. För att göra en historia kort.. I augusti var ja på fest med ett gäng hade käkat ectasy 2 dagar i rad och inte sovit på 48 timmar, käkade den kvällen igen 4 st och rökte på som fan (var ledsen) och så sa det bara poff utabahelvete så var jag i den andra världen... 6-7 timmat höll det i, trodde jag skulle bli galen.. mina kompisar fattade inte vad det var med mig, jag gick ut till vardagsrummet tog tag i glasbordet och tänkte stå det i huvudet på mig innan dom stoppade mig, jag sa till dom att dom skulle ringa maria pol och att jag håller på att bli sjuk i huvet, sen la jag mig ner för att ta det lungt, jag visste att jag måste ta det lungt och att jag inte får flippa ur för då är det kört.. så jag klarade mig ur det som tur var, hjärnan får en att tänka så sjukt annorlunda, man kan komma på att göra vad som helst och det är livsfarligt!
Music is my boyfriend!
Inte samma sak... Schizofreni föds du med, eller rättare sagt en potential som kan utlösa schizofreni vi t.ex. trauman eller stress. En psykos är ett tillstånd som påminner symptomatiskt om det en schizofren person upplever. Dock kan vissa droger ge dig schizofren men eftersom det inte slår ut 100% beror nog det också på denna s.k. potential. /Peace
Flicka Sotlugg Mjo, om du syftar på vid droganvändning så skulle jag tro det...
Vizious F19 Grejen var att jag överdoserade och fick psykos... Man ska aldrig blanda droger ihop, som jag gjorde
Music is my boyfriend!
blev rädd och bara läsa de Vizious F19 berätta. skräcken och rädslan är farligast.. vill ha aldrig ha såhär igen i restan av mitt liv. håller med om de. de är själva "verklighets" grejen.. va som är verklighet och vad som inte är. de är där man kan förlora sig själv.. tappa modet.. om inte allt blir som de var förut..
kul att de körs
Vizious F19 tro mig det var psykos i högsta grad!
Music is my boyfriend!
Jag fick panik ågnest förut.. hände då och då. de va de värsta jag har varit med om. Jag berättade bara för en kompis sökte inte hjälp. men var nära på att göra de. det var som "små psykoser". det gick över efter ett tag.
Ni behöver sånna som mej. Ni behöver sånna som mej, så ni kan peka med era jävla fingrar o säga: Titta, där är elakingen
Vizious F19 precis de ja tänkte på.. har man lärt sig och acceptera dom eller har dom minskat..? jag har nog inte lika mycke som dig eller Orgasm F17 .. men jag är väl känslig så för mig känns de så stort.. och att de kommer tillbaka nu, eller har de funnits där hela tiden..? man borde verkligen se efter sitt inre.. för därifrån utgår livet..
kul att de körs
eh_japp alla är olika känsliga & grejen är olika från person till person.. för dig är det väldigt stort det förstår jag det var en stor grej för mig också och jag tror nog inte det går alls att jämnföra vad som hänt oss, men i princip är det samma grej
Music is my boyfriend!
GAIA P23 har man varit psykotisk i över sex månader(tror jag det är) så klassas man som schizofren. lillegul-one P17 panikångest och psykoser är helt olika saker.
Vizious F19 Det kommer komma tillbaka många gånger, har man gått på droger blir man inte "fri" på bara några månader. Jag har pratat med folk som kan sånt där och fått den hjälp jag behövt. Efter 3-4 år sa dom att jag skulle vara "klar i skallen" Jag har vart ren 5 månader, men det känns som om jag är veck hela tiden i vissa stunder. Och ibland slår det till och så är jag "där" i det psykostillståndet jag var i förut. Då höll det i i 6-7 timmar dom gångerna jag får det nu varar den inte längre än 30 sek
Music is my boyfriend!
Vizious F19 Mår du otroligt dåligt av det finns det medecin du kan få, gå till maria pol och prata med dom om du känner att det börjar bli allvarligt eller jobbigt. Finns också en sak som kallas "smarta mistan" där det står saker du kan göra för att må bättre
Music is my boyfriend!
Vizious F19 Jag förstår vad du menar, men är du inte rädd när det kommer tillbaka? Är du inte rädd att någon gång kanske fastna där? Så tänker jag, efter min stora överdosering rökte jag en gång efter, fick exakt samma sak igen dock i kanske max 15 min. Det var hemskt att få uppleva den igen... Nu vågar jag inte göra det igen för jag är rädd att fasta i det tillståndet. Min hjärna är totalt fuckad. Bara jag ens skriver/tänker/säger HJÄRNA skruvar det sig där uppe. Skulle jag inte veta annat skulle jag fan tro att jag nästan är halvt hjärndöd, så känns det. Det är väldigt svårt nu att veta vart man bör ligga det känner jag också, och jag tror det är omöjligt att få svar på det, nästan som att man skulle säga att det är försent
Music is my boyfriend!
Vizious F19 Förstår... Men då undrar jag om det jag var med om var värre? För det som hände mig avskräckte mig något fruktansvärt! Jag är så jävla rädd att det ska hända igen, klart jag har fruktansvärd abs men jag skulle aldrig för något röra en drog igen, aldrig inte efter det där. Hade det inte vart så fruktansvärt som det var hade jag nog inte brytt mig om att få upplevelsen igen men det här går inte att förklara och jag vill aldrig mer vara med om det. Jag höll på inte alls så länge men väldigt mycket. Under 1 år missbrukade jag ectasy i princip.. inte varannan dag men varje helg (3 dagar) och ibland någon dag under veckan och det var då ungefär 13 tabletter på en vecka... Plus att jag rökte nästan varje dag.. Shit efter jag skrivit det här låter det som om jag verkligen är hjärndöd
Music is my boyfriend!
asså med panik ångesten kom det som "små hallisar" typ en gång blundade jag o det kändes som om jag gjorde en vält i ett hav av adrenalin. en gång kändes det som om jag hade skor av adrenalin och det spred sig som maskar upp i kroppen samtidigt som jag fick en känsla av att det inte var på riktigt. vissa dagar kunde jag sitta o tänkta på något skit skumt. typ som att jag inte lever, att jag bara drömmer hela mitt liv osv
Ni behöver sånna som mej. Ni behöver sånna som mej, så ni kan peka med era jävla fingrar o säga: Titta, där är elakingen
Vizious F19 Där ser jag direkt en skillnad på dig och mig. Lättare att gråta än att le, konstigt skönt att göra illa sig själv, att knarka sig bortom alla rimliga gränser. Jag ler hellre, jag lurar mig själv med att allt är okej. Det är fel och det gör mig kanske till en dålig människa men det hjälper mig iaf... När jag är ledsen så gör jag något jag tycker om, jag straffar inte mig själv så. Jag straffar mig indirekt ist, på ett sätt som inte JAG vet, innerst inne vet jag det men jag är en faktumförnekare.. vet inte om du förstog mig riktigt. Kan ta ett exempel, låter väldigt dumt kanske men. Är jag ledsen ist för att gråta så kanske jag hoppar över en hel dags mat, på så sätt är det ett straff liksom.. Nu börjar vi kommer från ämnet. Men där är skillnaden mellan olika människor och då är det klart att grejen blir också olika för alla. Jag tycker du kanske ska försöka ändra ditt tänkande, innan det blir försent på riktigt.. om du tänker själv så får du kanske en uppfattning på hur illa det kan gå för dig
Music is my boyfriend!
Linus Jag fattar vad du menar, det låter som rusen jag fick när jag missbrukade E.
Music is my boyfriend!
Orgasm F17 Jag hade rökt hasch under en längre tid och slutade. sen fick jag sänna där grejer i typ 1 år efteråt
Vizious F19 Det låter väldigt jobbigt. Jag är egentligen en stark människa så jag kan inse ibland att mina tankar är fel, vet inte vad jag kan säga mer till dig än att försöka tänka på ett annat sätt. Visst kommer det bli svårt men det måste iaf få en chans? Jag fick ingen medecin däremot massa råd. Jag ville själv inte ha någon medecin utan jag ville klara det själv. Mycket sova, hjärnan måste vila. Eftersom min hjärna är väldigt förstörd så drömmer jag mycket som kan vara väldigt jobbigt och sliter på mig. Jag har ibland spänningar i kroppen som ja inte märker av och psykologen sa även att jag ska tänka på de så ofta ja kan och komma på mig själv att slappna av... Han gav mig även ett namn på det jag berätta vafan va det K... psykos.. vänta jag kommer på det snart
Music is my boyfriend!