Aldrig funderat över vad pax betyder?
Ni kommer väl ihåg när man var liten och lekte tagare och det alltid fanns en plats där man kunde vila och inte kunde bli tagen. "Pax". Funderade ni aldrig över vad pax betydde? Det gjorde jag! Och nu har jag fått reda på det, genom en ren slump. Satt och pluggade till ett historieprov och vips där var det! "Pax Romana"= Den romerska freden. Pax betyder fred på latin! Så självklart! Den plats där man inte får blir tagen, där råder det fred. Och detta har jag funderat på så länge. Jag hoppas jag kan dela med mig av min nya vetskap till flera undrare där ute.
Tänk på universum
vackert :)
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>
Visst :)
Tänk på universum
det står intatuerat på min högra fot.... så jo. de har jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha har jag aldrig tänkt på. visste iofs att pax betydde fred, men inte visste jag att man rockade latin som kids
Peppis F22 Okej, kul. supsup P3 Jobbigt! Fredzon_mandela P20 Häftigt eller hur.
Tänk på universum
rrick P56 Vad snackar du om? Jag och alla jag känner sa alltid pax när vi lekte tagare.
Tänk på universum
"Ge FAN! Jag har fan paxat den här, din jävel!" så kunde det ju låta på mitt fritids i alla fall.
-there's more than one way to hell. it ain't no right way!
rrick P56 talar sanning. Jag har nog bara använt det i det sammanhanget. när man paxade nåt
Nä nä kom inte och förstör min grej nu. Jag har iaf ALLTID använt det som pax vid tagare. Okej när man "paxar" någonting också men det är inte det jag pratar om nu.
Tänk på universum
om man paxar nått så får andra inte ofreda det man har paxat, med andra ord man fredar det man har paxat.. låter det ok??
"The beast looked upon the face of beauty. Beauty stayed his hand, and from that moment he was as one dead"
Jepp det låter okej.
Tänk på universum
vad är tagare?!
Allah inaal din Tabon Imok
Lekte du aldrig tagare när du var liten? Eller tjuv och polis?
Tänk på universum
jag lekte kull..
Allah inaal din Tabon Imok
pax är både frizon när man jagar o "bokning" typ pax för chokladglassen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
aldrig hört nån använda pax så... som sagt, man "paxar" något men det är ju en annan sak. måste vara nåt dialektalt ;-)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
att pax betyder fred berättade min far för mig när jag var ca 5-6 år. han var ganska mycket för att jag skulle kunna vad olika uttryck betydde och så.
Tack så mycket! Jag har använt det ordet tusentals gånger utan att veta vad det egentligen betyder :) Synd att min lillebror inte använder det, då kan jag inte lära honom det :P
Så pax är fred, hur säger man 'krig' på latin då?
EhsanK P19 krig heter 'bellum' på latin.
haha här nere där jag bor "pangsade" vi saker ist för paxade
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
då droppar jag bomben om att tomatketchupskämtet bara funkar på engelska?
all fire burns, little baby, you´ll learn
supersentaidanne P22 det var en chock när jag upptäckte att det var så mkt bättre på engelska.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
lyssna nu. det heter kull, inte tagare. det stället man inte kan bli tagen på heter pass. om jag t.ex ska lämna min stol för att gå och hämta nåt, så säger mina vänner att stolen är paxad om nån annan vill sätta sig där. så är det. bönder ;)
de lärde min mamma mig när ja var liten.. :P hon e språkfreak
Superflajj. http://aakermans.wordpress.com
Okej men när jag växte upp sa vi iaf pax när vi lekte tagare. Och JA det hette tagare!
Tänk på universum
hette det typ inte tjofe eller hur fan man stavar det???
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg
ni är ute o cyklar, det heter pjätt ! :)
pjätt när man tog någon och när man var i säkerhet hette det pax. iaf här i Skåne
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
För det första heter det KULL och för det andra hette fristaden i kull PASS PAX är som SHOTGUN på engelska, när man förbokar tex framsätet i bilen.
fullfjädrad när jag kickat en gås..
pigglaen P16: men jag har ju sagt det juh
pyssling men jag orkar ju inte läsa alla inlägg...
killaskrillakid P19 baxa betyder flytta, bända, bryta. och som jag förstått det så betyder det (på slang) att sno, snatta, stjäla något. och jag är sthlmare btw.
jag skulle vilja tacka sofia och whoa för denna uppenbarelse!
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
i mina hemmatrakter använde vi pax både i tafatt och när vi paxade kudden-platsen-kanalväljaren eller den bästa leksaken. For sure! pax vobiscum
when I play doctor, I play to win
junkgirl: japp, baxa betyder sno. tror däremot herr "krillaskid" gärna tolkar in våld i det mesta.
Refused P24 jo. skönt att slippa grabben.
Battlerappare
2005-04-08 15:08
ehm, Pax här i stockholm andvände vi när vi skulle "paxa något" typ "pax för den bilen" vafan är Tagare för nått btw :p?
:c
pax betyder fred på latin :)
oj :P såg att de redan stor...bodde i mariefred innan o där fanns för längesen ett kloster som hette paxmarie därför heter nu BYN mariefred... så alla vet :P
kxn tagare är fel ord för KULL.
pigglaen: det heter kus. den som jagar är kusare. sen har man ett ställe, tex en bänk lr nåt som är pax. där kan man inte bli kusad/tagen. blir kan kusad får man jaga. o det är ingen tillbakakaka som gäller =) kull låter så gammaldags...mormor sa säkert så typ =)
Pax är ju något man paxat... Vi sa "tagen" i lekar.
Battlerappare
2005-04-08 17:46
fin jacka du har pigglaen, har en likadan fast gul/svar :p
:c
för dem som följde vox pop så kan jag ju säga att det var en förkortning på vox populis (stavning?) vilket betyder folkets röst. när vi ändå är inne på latin liksom...
princess: det heter kus. den som jagar är kusare. haha whaaat... det ordet är du nog ensam om =)
"när vi lekte tagare." haha, det var det gulligaste jag har hört på länge :) är det ett lokalt uttryck för "kull" eller?
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
jag tror det är den personen som tar dom andra i datten? förövrigt är jag så förbannat allmänbildad så jag redan visste vad pax betydde. Woho :]
Snäll kille 18 söker tjej eller liknande.
jo det heter kus. alla i nyköping sa så iallafall hehe