I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

19 åringen ifrån Lund!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-09-27 19:06
Feel_the_beat

döda sin pojkvän?
hur får du det att gå ihop?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-09-27 19:09
fy fan.

och fy fan för er.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-27 19:09
Riktigt tragiskt...:(
Meep meep
Rappare

2005-09-27 23:04
Soheil ; haha, och man har press över att äta mat då? Dessutom finns det ingen risk med att äta mat, förutom att kanske sätta den i halsen. Det finns risk med att gå på ett tågspår.

Om man resonerar som du skulle man ju lika gärna kunna säga att det var SJ's fel som bokat in att tåget skulle köra precis de tiderna.

Hursomhelst. Min uppfattning är att det var en tragisk olycka.
Ingens fel.

2005-09-28 00:07
Omen22 Men.. spelar du dum eller slog du huvudet på spiken?

"haha, och man har press över att äta mat då? Dessutom finns det ingen risk med att äta mat, förutom att kanske sätta den i halsen. Det finns risk med att gå på ett tågspår."

Läs det vi har skrivit igen, ställ dig sedan i hörnet och skäms en stund.
Vem är du, tjänsteman?

2005-09-28 14:42
de är fler människor som tar självmord än som dör i trafiken?

vem gjorde fel? hon eller han

tror de ligger något skamligt över att ta sitt liv idag , de därför folk håller på o chatar om att de är hanns eller hennes fel.

varje död människa är en tragedi spelar ingen roll om de sker på en väg eller krok i vardagsrummet

när ska samhället reagera och sattsa lika många miljarder på trafiksäkerhet som människo psykisk säkerhet?

mer pengar till psykvården och kaske framföralllt akutpsyk som jag tror behöver fler platser

rösta på de parti i nästa val som vill ha en noll vision i självmord
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-28 14:45
andiez P25

jo akutpsyk skulle behöva byggas ut rejält.

2005-09-28 15:19
Mina tankar går till pojkens familj.

Rappare

2005-09-28 17:56
Soheil ; Skämmas över vad? Jag visar bara på att ditt argument var lika fattigt på de detaljer som du påstod att mitt fattades.

2005-09-28 18:29
Omen22 Men hahaha.. EXAKT! Du erkänner att ditt argument sög milsten i samma veva; därför jag undrade om du slog huvudet på spiken.

Geesh..
Vem är du, tjänsteman?

2005-09-28 19:06
ni är ju bara dumma om ni tycker att det var någons fel -______-
Opinions are like rap careers, everybody's got one.
Rappare

2005-09-28 20:03
Soheil ; Jag ser inte att jag hänvisade till mitt argument nånstans i det den citerade texten. Gör du?

Bottom line. Det var kanske hennes fel att han var där ute, men det var inte hennes fel att han blev påkörd av ett tåg.

2005-09-28 21:42
Snälla, läs det som har skrivits igen.. nu är det inte roligt längre, bara sorgligt.

Bottom line, ditt exempel var uselt och hon orsakade hans död.
Vem är du, tjänsteman?

2005-09-29 12:33
xtcbastard P-1

Varför? Om man mår "fjortisdåligt" låter man nog det knappast gå så långt...

2005-09-29 13:04
sucks to be them..
Jag skakar i dockskorna...
Kriget kommer!

2005-09-29 14:11
tycker synd om lokföraren, som förmodligen fick men för livet av detta. ska ma nta sjäävlmord så behöver man ju inte förstöra en helt okänd persons liv oxå. då kan man istället ta nån sömnpilleröverdos lr whatever, så att man iaf inte blir alldeles blodig o ser ashemsk ut när man blir hittad, förmodligen av familj lr partner. sen gör man det inte framför sin pojkvän, det måste vara höjden av tortyr. då gör man slut innan. fatta va dåligt han hade mått om hon dött o han överlevt. o nu dog han f att han försökte rädda henne. undrar var hans familj tycker om den bruden nu. förmodligen att hon skulle sökt hjälp istället. aja. hoppas han har det bra nu. rip, det var mkt fint att rädda en person han älskade.

synd bara att visa är så jävla egoistiska att dom låter sina egna problem gå ut över folk som älskar dom o bara vill dom väl. sök hjälp när du mår dåligt, istället för att ta ditt liv. det hjälper ju inte ens...ddet enda som händer är att alla runt om kommer må lika dåligt efter. ska alla ta livet av sig då lr?

2005-09-29 14:30
Måste säga att det är ett väldigt nobelt sätt att dö på.
Men dock så jävla onödigt.
Ska inte bege mig in i debatten huruvida självmord kan rättfärdigas eller ej, men att han strök med, tror jag mycket är en personlighets grej.

Hade jag varit i samma situation hade jag först ringt flickans föräldrar, sedan helt enkelt lyft upp henne eller tryckt ner henne till marken tills föräldrarna anlänt.
Nu känner jag inte killen i fråga, men han gick på min skola.
Fick uppfattningen att han var lite tystlåten och försiktig, och istället försökte föra en dialog för att få bort henne från spåret.
Oftast är det bäst att "slåss med ord" men uppenbarligen krävde den här aktionen något annat.

Vila i fred.
My Louis slippers, polo top
linen shorts so my balls dont get hot

2005-09-29 16:05
Lynguistic - du tog ju ett citat helt ur sin kontext ur min text. men det var rätt långt upp så det spelar ingen roll
12.

2005-09-29 19:19
villson P19

du kallar en olycklig tjej du inte vet ett skit om för idiot?

2005-09-29 19:20
Soheil P21

men vad menar du med att "hon" orsakde hans död? Jag skulle väl kunna hålla med om att hon var den mest bidragande orsaken till att han är död, men att säga att det är hennes fel? Det är en helt annan femma. Jag menar man kan inte ge henne någon skuldbörda, det är lika lite hennes fel att han dog som det är en patienters fel att en läkare dör av hjärtattack då han stressar för att hjälpa dem.

Det spelar ingen roll hur svagsint en människa är, eller hur lite hon förstår konsekvensen av sina handlingar

exakt, det spelade ingen roll hur svag och orolig han var för henne och om han kunde inse konsekvenserna av vad som kunde hända om han försökte rädda henne, hon skapade situationen, men han fattade beslutet...
"En Mäniskas död är en tragedi, 1 miljon mäniskors död är statistik" Josef Stalin

2005-09-29 19:33
villson P19

ok, jag tänker inte gå in i ännu en diskussion om självmord med dig, för vi vet båda att det inte leder till något.
jag håller inte med dig, vi låter det stanna vid det.

2005-09-29 21:49
Länk

tydligen var det inte ens ett självmordsförsök utan dom hade genat över spåren.
"Your greatest fear is to not be missunderstood"

2005-09-29 22:56
men kuken. så det var bullshit?
http://www.myspace.com/choysmusic

2005-09-30 01:54
tror att det är ganska svårt att ta livet av sig utan att blanda in andra. någon blir alltid sårad.

om man inte är HELT ensam i världen.. på riktigt liksom.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2005-09-30 11:19
villson P19

men nu så var det ju ppebarligen inte ett självmordsförsök?

2005-09-30 12:16
fuel_dog: Ja håller med om att det är bättre om man väljer att ta sitt liv, att göra det ensam.
Med respekt för lokförare,kompisar osv.
Men all tänker ej så när de mår så dåligt, rationella tankar har man inte då.

min barndomskompis tog en hagelbössa sköt skallen av sig framför sin tjejkompis. hans tjej hade varit otrogen.
kan säga eftersom jag känner killen att han var bland de sötaste, snällaste, omtänksammaste människorna på denna jord.
hans handling var sadistisk, han skadade tjejen som såg detta för livet. den bilden lär aldrig försvinna från hennes näthinna. men han gjorde valet att avsluta den smärta han kände, han gjorde felet att blanda in nån annan. men ej för att vara elak. utan min teori är att de som gör det framför folk alltid har en liten tanke i bakhuvudet: RÄDDA MIG! och troligen också en rädsla för ensamheten och för det vaelt de står inför.

all respekt till dig Markus. rest in peace. vissa är för goda för denna värld.

Sebastian, I will always remember and never forget...
puss!

2005-09-30 13:01
La_Latina: Hur menar du att "Rädda mig" skulle passa in på att skjuta sig med hagelgevär, det lämnar ju inte direkt mycket åt ödet. Face fact din kompis ville ta livet av sig, han ville inte ha hjälp. So be it.
Att det sen är taskigt att göra det framför folk, ska man hänga sig hemma så chocken drabbar den som hittar dig eller kanske hoppa från en bro så någon stackare hittar dig sönder slagen, självmord är inte en snäll handling det är en handling av en desperat människa som inte ser någon annan utväg.

2005-09-30 13:06
xdr : jag blir snart galen och gör en tråd "varför kan whoa-folket ej lära sig läsa hela inlägg istället för att plocka ut nåt de kan göra en smart/snygg fråga elelr svar till? WHYYYYYYYYYYYYYY?

Citerar mig själv. L Ä S.
"utan min teori är att de som gör det framför folk alltid har en liten tanke i bakhuvudet: RÄDDA MIG! och troligen också en rädsla för ensamheten och för det vaelt de står inför. "

Skrev. det är min teori. teori.
enought said. vet att min polare ville dö, man kan vilja dö fast man kanske vill nån räddar en!

2005-09-30 13:46
Snyltgäst P60: "Jag skulle väl kunna hålla med om att hon var den mest bidragande orsaken till att han är död, men att säga att det är hennes fel? Det är en helt annan femma."

Vad är det för skillnad på "mest bidragande orsak" och "fel" ? Bespara mig sjaskiga hårklyverier och genomskinlig retorik. Självklart finns det olika grader av hur ansvarig man är för någons död; det gör ditt läkarexempel olämpligt eftersom läkarens infarkt enbart behövde något som triggade den. Det var knappast fallet med pojkvännen i det här fallet; i den bemärkelsen att han troligtvis inte hade blivit påkörd av ett tåg förr eller senare.

Jag skjuter dig med tre skott i huvudet och du dör. Det är mitt fel att du är död.

Jag ställer mig på spåret, du älskar mig och vill inte se mig död, således går du upp till spåret. Du blir påkörd av tåget men hinner rädda mig. Det är mitt fel till så stor del att jag bör hållas ansvarig eftersom du inte hade befunnit dig på spåret om jag inte hade indirekt tvingat dig att bege dig dit (det är löjligt att resonera som så att "han var inte tvingad att gå dit" eftersom det i praktiken inte existerar som ett verkligt alternativ).

Jag är läkare med dåligt hjärta och första bästa situation under press kommer att sätta igång en infarkt. Om det sedan är en viss kontext eller en enskild person som pressar mig så beror ändå felet på mitt hjärta mestadels och man kan inte hålla någon ansvarig på samma sätt som fallet med självmordsförsöket.

Jag förstår inte hur folk kan missa den solklara kopplingen mellan hennes agerande och hans död. Hade hon agerat annorlunda hade han varit vid liv; det, om något, tyder väl på att hennes agerande förorsakade hans död? Självklart finns det exempel där folk agerat på ett välmenande sätt men råkat ha ihjäl någon på kuppen, men det kan man inte dra paralleller till utifrån det här fallet. Varför? Jo, helt enkelt för att hon agerade troligtvis inte speciellt välmenande när hon ställde sig på spåret och vägrade flytta på sig när pojkvännen försökte få bort henne. Hon måste ha insett faran (annars hade hon i första hand inte försökt ta livet där, om hon hade trott att det var ofarligt där). Därmed måste hon även ha insett att pojkvännen är i fara (återigen eftersom hon vet om att de befinner sig på en farlig plats).

Ponera att jag vill ta livet av mig och bestämmer mig för att hoppa ner från ett höghus. Sagt och gjort, jag skuttar iväg men upptäcker att någon informerat brandkåren om detta och de har på klassiskt maner tagit dit en sån där studsmatta (rund grej som de alltid har på tecknade filmer) för att fånga upp mig. Jag försöker hamna lite mer åt sidan för att missa mattan, men träffar istället en brandman så han dämpar mitt fall och räddar mitt liv smatidigt som han dör själv. Jag antar att det inte är mitt fel här heller och att brandmannen har ansvaret själv eftersom han bestämde sig för att rädda mitt liv och utföra sin plikt?
Vem är du, tjänsteman?

2005-09-30 13:52
Soheil: Nu var det ju så att hon INTE försökte ta livet av sig, fast moraliskt sett är diskussionen intressant.

La_Latina: Om man vill dö så VILL man inte att någon kanske ska rädda en, då VILL man dö. I princip alla som vill ta livet av sig lyckas, på ett eller annat sätt. Det är bara dom som faktiskt undermedvetet vill ha hjälp som misslyckas. Det spelar ingen roll om det är offentligt eller inte. Det är teoretiskt sätt inte speciellt svårt att ta livet av sig, väljer du bara rätt sätt har du 99,9% chans att lyckas, dvs "misslyckade" självmordsförsök är egentligen ett rop på hjälp. Ett rop som man dock ska ta på allvar.

2005-09-30 13:57
xdr Jag vet att hon inte försökte ta livet av sig, men det spelar ingen roll för diskussionen som sagt, den är moraliskt intressant.
Vem är du, tjänsteman?

2005-09-30 14:17
xdr : okej. du har din åsikt och jag har min.

2005-09-30 14:34
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2005-09-30 14:48
jennie-is_back: damn den artikeln fick mig verkligen att gråta.

livet är orättvist...

2005-09-30 15:16
Messo P20
Orka höra snyfthistorier, inget försvarar den som direkt eller indirekt dödar ngn annan, även om man kan förstå situationen.
Om det var en olyckshändelse så är det såklart att man försvarar henne.. Hon menade inte eller hade inte på något vis någon tanke att skada honom.. Det var en olyckshändelse.. förstå.

2005-09-30 15:28
la_latina mig med. påminner mig en massa... RIP

-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2005-09-30 21:13
Klart som fan hon försökte ta livet av sig.

Varför ringde han polisen? För att hon fastnat med skon?
Varför sa han då att hon försökte ta självmord?
Tar det 10min att få bort skon?

Detta är ju något som tjejen har hittat på som en försvarsmekanism. Om man läser artikeln i sydsvenskan är det rätt uppenbart att inte ens journalisten tror på det.

2005-09-30 21:22
http://sydsvenskan.se/lund/article121404 ..

Tydligen var det inte självmordförsök som orsakade allt utan att hon fastande med foten i spåretn...

2005-09-30 21:38
Skönt att det inte längre bara är några här i tråden, resten av vettigt folk i Lund.. och jag, som vet hur det egentligen gick till den där kvällen.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så upprör det mig hur många av er kan sitta och hata tjejen utan att ens ha en smack om hur landet ligger.

Ångrar ni er nu, eller det kanske räcker med att ta tillbaka de svordomar och helvetesönskningar ni tidigare så flitigt plitat ner här i tråden? Nyfiken bara..

Jag vet att jag själv ganska lätt sväljer blaskornas hullingar, men jag hoppas ändå att iaf någon av er har lärt sig en läxa av detta. Hoppas.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2005-09-30 22:13
U-Nas: Tror du själv på den nya "faktan"?

2005-09-30 22:15
Ja, eftersom det är den fakta jag hört från första början så är det inget som jag har någon anledning till att misstro.
Laila Freiwalds

2005-09-30 22:25
Skulle du kunna besvara min frågeställning lite längre upp isf? Tycker nämligen det låter väldigt märkligt.

2005-09-30 22:55
Jag är självklart inte helt opartisk eftersom jag hört flickans egen berättelse, det är jag medveten om. Av samma anledning har jag nog tagit avstånd till tidningarnas alla skriverier. Självklart litar jag mer på det hon säger, än vad "hon säger" genom tidningarna.

Men för att ändå flumma lite kring dina frågeställningar..
Han ringde självklart polisen för att få stopp på tågtrafiken. Det första man hade gjort, eller hoppas på att man hade gjort i den situationen. De på larmcentralen uppger att han sagt att flickvännen skulle ta sitt liv. Om han uttalat att hennes avsikter var att ta livet av sig eller ej, vet väl idag ingen? Media påstår nu att de på larmcentralen kan missuppfattat, men eftersom jag avfärdat blaskorna tidigare i tråden ska jag inte heller dra in dem nu till min fördel.
Hur lång tid de vart på spåret innan olyckan vet vi väl inte heller? 10 minuter.. möjligt, och visst. Det låter orimligt att inte få loss en sko på den tiden, men vart har vi fått 10 minuter ifrån?

Försvarsmekanism. Låter som en trolig utväg för någon i hennes tillstånd om det nu var så att hon befann sig på spåret för att ta sitt liv. Frågan är väl om en tjej i 18-årsåldern försatt i den situationen har gutsen att dra till med något sådant? Jag tror det inte.

Kom inte med mycket konkret i mitt inlägg, men som jag sa innan så är händelsen och de inblandade närmare mig än någon annan källa ang. detta.
Laila Freiwalds

2005-09-30 23:51
U-Nas P20 Vad är det man ska ångra? Jag står fortfarande för allt jag skrivit eftersom det skrevs i tron att det var som det först sades. Nu när det tydligen inte var så, så finns det inget att ångra, eftersom jag inte yttrat mig om det som faktiskt hände.
Vem är du, tjänsteman?

2005-10-01 01:20
Soheil P21

jag förstår vad du säger men jag tycker ändå att det är skillnad på orsak och fel här. Nu har jag också märkt att det inte var ett självmord, men det är intressant att diskutera rent hypotetiskt. Jag kan hålla med om att han egentligen inte hade något val, det är sant, eller jag har svårt att tänka mig att han bara skulle stå och se på om det nu inte var så att han såg döden som överhängande. Men för att säga att det är hennes fel i moralisk bemärkelse måste hon ha varit medveten om vilken risk hon utsatte honom för eller velat att han skulle komma till skada.
"En Mäniskas död är en tragedi, 1 miljon mäniskors död är statistik" Josef Stalin

2005-10-01 11:53
fyfaan vad jag var lack på dom.. känns fruktansvärt dumt med vafan all tåg trafik blev helt cp så man fick sitta och vänta i 30 min typ..

2005-10-01 13:36
Snyltgäst P60 Enligt vilken moralisk tes måste agenten vara medveten om risken eller ha dåliga avsikter för att hållas ansvarig? Goda avsikter? Isåfall kan du vända på det och säga att goda avsikter kan få negativa följder; är det således fel att agera i goda avsikter?

Ja, det är en viss skillnad på orsak och fel, precis som jag försökte påvisa genom mina tre snabba exempel. Däremot låg orsaken till så stor del hos kvinnan i det här fallet att hon bör hållas ansvarig.

Enligt mig så var hon i allra högsta grad medveten om riskerna med att befinna sig på ett järnvägsspår. Som sagt, om hon trott att det var ofarligt där så hade hon troligtvis inte försökt ta sitt liv där. Det far just det faktum att platsen hon befann sig på var en riskzon som gjorde att hon befann sig där. Hon var alltså medveten om den risk hon utsatte sig själv och pojkvännen för.
Vem är du, tjänsteman?

2005-10-01 15:22
hon ska må dåligt , itne för att hon försökt begå självmord elelr för att killen dog i hennes ställe...utan för att hon väljer att HOPPA FRAMFÖR ETT TÅG. det finns andra sätt att ta livet av sig på. att förstöra andras liv såsom lokförare och så gör henne till en idiot. vill man dö kan man göra det på åandra sätt istället för att förstöra andra oskyldiga människorsa liv. sicken brud..

Femme fatale

2005-10-01 15:24
kan tillägas at jag känner en tågförare som drabbats av det TVÅ gånger! fruktansvärt för honom han fick sluta jobebt efetrsom han inte klarar av det längre.

och de som kommer för hennes försvar. det är INTE OKEJ att hoppa framför ett tåg bara för att man vill DÖ.
Femme fatale

2005-10-01 23:05
Amar F18

hon hoppade ju inte framför ett tåg för att dö.
de skulle väl gena över spåret och hon fastnade med foten?