Är folket i Malmö allmänt för dryga och "kaxiga"?
Ja, jag har bott i malmö sen -95 och jag trivs såklart men när jag kom in i en viss ålder som innebar kanske att ta kontakt med andra folk från andra håll av stan så har man stött på otroligt många som får fram en sida av sig som man bara blir tvungen att avsky. Jag har också märkt att folk i malmö kan vara fientliga och de saknar tillit. Om man nu skulle fråga någon om hjälp(med beskrivning av en gata eller annat) så skulle den personen bli väldigt tveksam som om de inte litar på att man vill ha deras hjälp och inget mer. För att inte tala om tjejerna här, måste säga att det är en jävla skillnad på tjejerna från malmö och från (ex) halmstad. Jag fikar rätt ofta och ibland vill man ta kontakt med andra bara för att typ snacka om umgås lite, men folk är så dryga eller rädda jag vet inte vilket av dem. Däremot i andra ställen var folk riktigt trevliga och man kunde verkligen bli vän med de. Varför tror ni det är så, och är det bara jag som upplever det så?
Tycker Malmö e skitsooft.. Iofs bor jag inte där men tycker det e sooft ändå
www.soundcloud.com/lirzproductions
Tjejerna som jag träffat i Malmö, eller rent generellt är hur söta och trevliga som helst. Vad är det för folk du träffar?
*snaark*
Det där med tjejerna har jag iofs inte erfarat men annars tycker jag det är ett ganska aggresivt klimat där om man jämför med tex Lund.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
JA klart, kolla bara på Zlatan!
Like hell yeah! Flock the seagulls on this mothafukka!
ja va nere på lundkarnevalen, folk e fett otrevliga därnere.. de e typ som att de e tillåtet o blända o va kaxiga där, blev ju knas hela kvällen.. fick t,om dabba på nåra som inte fatta att man bemöterfolk med respekt
Malmö är ett jävla pussel alltså. På sätt och vis är folk mycket, mycket trevligare än i Stockholm, och hela staden känns gladare och varmare. Å andra sidan kan man ju inte ens gå och handla mat utan att något psyko hojtar saker efter en och vill slåss.
Malmö e tjokknice, visst finns det störiga typer men det finns det överallt.. men overall så är malmö folk chill som fan
Fucks your life up crew Tjabo!
"Tjejerna som jag träffat i Malmö, eller rent generellt är hur söta och trevliga som helst. Vad är det för folk du träffar?" No offence, men du är 15 år och om jag gissar på att du träffar folk i dina kretsar så förstår jag varför du tycker så. Själv tyckte jag också som du när jag var 14-18 ;). Det finns en stor osäkerhet bland folk i malmö. Folk litar inte på någon "ny" person om inte den personen är "certifierad" på något sätt. Alltså jag märker själv ju, tex att när jag och andra vänner och liknande går ut att vi stötter bort ju andra och det är vad andra gör också, men egentligen hur bra är det? Tänk så man vill lära känna någon ny person eller bara för nöjes skull, ha kul under den kvällen man fikar? Men vissa tror alltid att man vill ha något mer eller att man skulle utnyttja dem osv.
klimatet i malmö har ju bara blivit mer "hotfullt", mer rån, skottlossningar här å där, va ju helt många som blev skjutna förra sommaren, kan vara varför folk är "rädda" eller inte litar på folk, man kan ju känna av det när man e ute på stan... men själv stortrivs man som vanligt, brukka!
www.myspace.com/furiousbeats1 www.myspace.com/headlikeorange
jag bor i malmö o det du beskriver låter mer som min hemstad sthlm...
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
jag tyckte malmö var underbart. har tröttnat på alla idioter i stockholm, så det är jätteskönt att hänga i en annan stad då och då. upplevde tvärtom att folk i malmö var mer avslappnade, och trevligare att umgås med än i stockholm.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
de e nog sant. asså folk e mer misstänksamma här nere (inte helt obefogat kanske). Enda gången folk tar kontakt med en är på Fredag & Lördag typ.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tycker folk i stockholm är kallare.. klimatet i stockholm och malmö liknar varandra tycker jag. beronde på vart man är. i göteborg är det oftast trevligare enligt mig.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
jag upplevde malmö som staden där alla är super sociala o trevliga.. men sen var jag på semester så det kan förklara att jag tog för mig mer
Don't be offended This is all my opinion Ain't nothing that I'm saying law
PsychE - jag är uppvuxen i ett av malmös mer, vad ska man säga, "hotfulla" områden, och här är det mycket skit som pågår. likaså i större delen av malmö...så jag fattar att man kanske blir lite avvaktsam mot vissa människor. man är liksom van att inte vara för naiv o så. men jag tycker kanske att det är en lite överdriven bild du ger av folket här....för rent generellt är vi rätt avslappande och vänliga av oss. bara du ger oss en chans :)
We call them winerbrods.
Haha grejen med malmöiter iaf. från hoodsen är att dom hatar på allt och alla, dom gillar ingen. Inte ens sina kompisar. Ingen kan bevisa nåt för dom, även om det du gjort är skitbra. Jag menar, Zlatan är bara en svettig Jugge as far as they´re concerned. Min polare från Malmö förklarade för mig efter att jag sett samma saker hos honom, haha... Men vad vet jag, jag snackar så mycket skit...
vafan, jag som hade fått värsta intrycket av att alla i typ malmö o skånde överhuvudtaget va fett schyssta m´änniskor, hade väll fel då
Hur fan kan man vara dryg och otrevlig på Skånska? Låter ju bara riktigt snällt rakt igenom.
Tacka vet jag Lund!
Mind Your Head...
alla i malmö försöker inte prata som stockholmare. vad snackar du om egentligen? det EE skrev stämmer rätt bra in på flertalet malmöiter; den "stockholmska dialekten" ogillas.
asså malmö har fett med konstiga o dryga människor men även vice versa
Orokanaru otouto yo..... kono ore wo koroshitakuba, urame! nikume! soshite minikuku ikinobiru ga ii..... nigete... nigete... sei ni shigamitsuku ga ii.
Langar malmö brudar lättare än sthlm's brudar? seriöst svar snälla...
Winny P20 Jag förstår inte vad du menar med att alla försöker prata stockholmska. Är det så att du mest har hört bondeskånska innan!? Det finns olika skånska "dialekter" även inom malmö faktiskt, fast det gällde nog i mycket större utsträckning för 50 år sen.. Olika alternativ till din uppfattning: 1. Du kanske hörde folk som snackade "limhamnska" 2. -"- lundska 3. en inflyttad stockholmare (som försökte prata skånska ;) ) 4. någon annan skånsk dialekt, som inte är arbetar- eller bondeskånska.
Skåne!
Winny - expeditionspersonal i klädbutiker är OFTAST inte hardcorde malmöiter...speciellt i "trendiga" butiker (du vet såna "jag är så alternativ"-ställen). dom kommer inte sällan från andra delar av landet / skåne.
We call them winerbrods.
givetvis menar jag hardcore, och inte hardcorde.
We call them winerbrods.
Say it ain't so... Här har jag levt med illusionen att Malmö-folk är tusen ggr öppnare och trevligare än Stockholmare, nu vågar man ju inte åka dit ju typ... :P
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
ÄH, malmö är soft, träffar lustiga nya människor varje gång jag är där, men visst, vissa är öppna och vissa inte, handlar väl lite om tur. Lund däremot gillar jag inte. visst, folk kanske är lättare att börja snacka med där, men de flesta jag har träffat ser bara ner på alla som inte är studenter (har mest träffat studenter). så länge man pluggar är det lugnt och spelar i stort sett ingen roll vad man pluggar. men är man arbetare är man körd. för övrigt så jobbar en av mina närmaste vänner i butik, och hans föräldrar kommer från sthlms trakten, därav hans lite halvlustiga dialekt... =)
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Producent
2006-06-06 01:57
För det första när du jämmför med Halmstad så är folk alltid vänligare i småstäder. Så anledningen till att folk är drygare i Malmö eller i Sthlm så är bara för att de är större städer. Jag såg en dokumentär på tv, där sa dem att Malmö producerar mest gangsters i hela sverige. Götteborgare är trevliga men kan var lite väl framfusiga och klämmkäcka ibland.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Här har jag levt med illusionen att Malmö-folk är tusen ggr öppnare och trevligare än Stockholmare Det är dem, det är bara det att man blir på sin vakt när man bor i en stad som har högst rån och mordstatistik i landet.
At the gates of Eternity...
har alltid stött på otrevliga och dryga jävlar i malmö, helt utan nån anledning utöver att jag kommer från stockholm. självklart finns trevliga malmöiter också men de verkar vara rätt sällsynta.
Verbose : Well skryt inte med att du är 08:a då, då ska du se hur mycket trevligare de blir :P
At the gates of Eternity...
nej nej.. jag går ju inte fram till folk och säger "tja din jävla bondhora! hahaha det är inte lätt att vara skånebög va? jävla skånebög, ja jävlar. har ni ens mobiltelefoner här nere? ja se lundabor! så härligt!" det kommer pikar hela tiden bara. folk som vill slåss så fort de hör att man inte har bred skånska inplanterad i käften.
schu1tz P2 :: att folk skulle vara trevligare i byar måste jag säga emot. har inte familjen bott i byn sen 1800-talet så är man ju stabbo och såna gillas inte...
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
malmö är sveriges grymmaste stad, men kan hålla med om att det känns lite råare än stockholm. snutbilar med sirener överallt och skottlossning då och då haha. men seriöst, det ger ett hårdare intryck
http://www.kommandot.se/wp/
kort svar: ja långt svar: jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa piis out.
malmö e en sån fatti håla där alla känner alla alla snackar massa skit ,....o kan inte slappna av o bara va sig själva utan alla lägger på typ sjukt mycke attityd!.....sen händer absolut inget i malmö!..förutom att alla leker o snackar skit;:P
haha ja å 2 chompisar satt på tuben och snackade om vart vi skulle äta, sushi, thai eller typ donken. så vänder sig nån jävla rosengård-neger å bah "jävla slynor" ja bah haha va ursäkta? de roliga va att han sa att vi skulle åka tillbaka till stockholm.. duuuuuuuuuuuude vi var i norrmalmstorg typ så ja, gillar inte malmöare
Det roligare är att nollåttor gärna nämner att de kommer från en storstad och att alla andra i Sverige är bönder. Men allt är relativt, och ser man det ur ett internationellt perspektiv så är STHLM en sunkig håla med sina 700.000 invånare i StorStockholm. Träffade några japsare när jag var i Australien. De snackade på japanska och plötsligt började den ena grina lite, så vi frågade vad de pratade om. Då sa den ena att de retade henne för att hon kom fram landet. Det visade sig att en av dem kom från Tokyo och den andre från Osaka, så de retade tjejen för att det "bara" bodde 3 miljoner i hennes håla. Dvs vad fan skulle sthlm vara i det sammanhanget? Förövrigt är det roligt med alla ignoranta som menar på att lundabor skulle vara bönder för att det endast bor 100.000 i staden. Lund är fullt med akademiker och är det något de inte är så är det bönder. Nästan alla mina vänners föräldrar samt mina egna är antingen rektor, dekan, professor eller doktor på Lunds Universtitet och kan säga att synen där är att är du inte akademiker är du träl. Så alla sthlm som visserligen kommer från en storstad har oftast ingen akademisk bakgrund utan arbetare och fan så mkt närmare bondesamhället än vad vi är.
My Louis slippers, polo top linen shorts so my balls dont get hot
Jag tycker överhuvudtaget folk i det här landet har börjat missbruka ordet respekt... Krävs inte mkt för att man ska vara "respektlös" nu förtiden i ögonen på folk med för stort ego... Alla knattar som vunnit nån fistfight går runt o tror atom e Don Corleone o om man så råkar stöta in i personen säga fel saker etc. så ska det genast göras upp... Vafan händer med landet, har folk förlorat sin brist till att chilla ett par sekunder eller tappat sin humor o självdistans totalt...?
Nästan alla mina vänners föräldrar samt mina egna är antingen rektor, dekan, professor eller doktor på Lunds Universtitet och kan säga att synen där är att är du inte akademiker är du träl. Låter som såna där jävla förståsigpåare med skägg och ingen aning om någonting från verkligheten....
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Vad är det med all denna lokalpatriotism? Vad trött man blir... Alla städer har fördomar om alla andra städer och träffar man på någon som stämmer in på valfri fördom om kaxig 08/bonde/stekare så blir fördom till generell fakta tydligen. Ja, det finns idioter överallt men en hel del trevligt folk också. Fan, var lite gästvänliga och trevliga när det kommer någon "utböling" till er stad så får den personen ett bra intryck i alla fall. Det skrevs om respekt i tråden innan och det är värt att ta upp. Repekt har inget att göra med att någon ser kaxig ut och förtjänar en käftsmäll för det; Inget heller att göra med att "representera" hit och dit eller att inge rädsla hos folk. I det här fallet är det inte svårare än att bemöta folk på ett trevligt sätt oavsett var man kommer ifrån eller vilken dialekt man snackar. Se en person som en individ istället för en stereotyp. Funkar man ihop och behåller en någorlunda artig nivå i början har man fått en gemensam respekt för varandra. Är någon en idiot så är han/hon det helt enkelt för att han/hon är en idiot, inte för att personen kommer från ett speciellt ställe och att alla därifrån är så per definition. Då behöver man inte bry sig mer om den människan... Sen diskuterades det om lokala problem i Malmö t.ex. men det är ett annat ämne. Eller vad man gör om någon börjar veva och man tycker att man ser det mer på vissa ställen än andra. En annan diskussion det med, kanske har man träffat på alla fel männsikor i en stad? Kanske hade man otur? Eller så finns det mer våldsamma människor där...jag vet inte. Nu blir jag säkert missuppfattad eller ignorerad men då får jag ta det. Välriktad kritik kan jag ta till mig dock, och den är välkommen. Hoppas att någon förstod vad jag försökte säga i alla fall..
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
så är det överallt, det är medias fel
Jag Är RapparKalja
Suck... verkligen suck. Så fort man inte bor i Sthlm så betyder det att man har storstadskomplex? Mmm eller hur. Det är därför Malmö räknas som storstad, va? Sen är det alltid roligt med stockholmare som påstår att Stockholm är så jävla stort osv. Ni räknar ju för fan ALLT runt om er. Och ändå är ni inte en storstad rent internationellt så håll käften och stoppa en julstrumpa i röven. Ni lyckas inte. I Malmö så finns det ju blandade mentaliteter. Folk är ju olika, precis som på andra ställen/i andra städer. Sen beror det självklart på vart man befinner sig, vem man hänger med, första intrycket osv. Och det där med att försöka prata stockholmska är det mest skrattretande ever! Skånska är en av Sveriges finaste dialekter. Varför skulle vi vilja låta somom vi har talproblem som stockhilmare när vi tex vill säga bokstaven I? IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIii som stockholmare säger. Låter för fan som om dom har feta problem. jag själv kan både rikssvenska och skånska. Rikssvenskan lärde jag mig för ca 4 år sen när min man då inte kunde förstå så mycket av det jag sa. Dock så fattar han skånska nu. hehe...
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Så håller vi oss till topicen tack.
Fan va gött det känns att man aldrig ser malmö bor klanka ner på gbgare, ni gillar oss, vi gillar er. det är bra 08:orna som hatar på alla.. men som gbgare måste jag nog ändå säga NORRLAND FTW
Malmö eller Göteborg. softare finns inte.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Malmo is a fukin ghetto nigguhs, so shot your fukin mouths U dont no nuthin`
Skåne!