I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Diskussion kring omskärelse/religiöst blandäktenskap

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-07-25 07:52

Diskussion kring omskärelse/religiöst blandäktenskap

Judar, muslimer, kristna, buddister, hinduer, sekulära som praktiserande, hur ser ni på följande?

I många fall där två människor av olika religioner vill gifta sig och spendera livet tillsammans kan omständigheterna kräva/föreslå en konvertering av tro från endera part.

Vem som kräver konverteringen beror ju ofta på situationen men som jag förstått det handlar det ofta om att "de äldre" vill säkra gemenskapen/identiteten och framför allt se till så att barnen kommer att uppfostras i samma tro som sina föräldrar..
Eller helt enkelt att en i förhållandet inte kan tänka sig något annat än en partner av samma religion.

Min fråga till er är, skulle ni kunna konvertera alternativt "kräva" att eran partner skulle göra det, och isåfall, vad är er motivering?

2006-07-25 08:58
Eller så gifter man sig borgerligt vilket gör att ingen behöver konvertera och så får barnen besluta vad de vill tro på själva senare. Så var det med mina föräldrar, men det hade väl också lite att göra med att ingen av dem var sådär benhårt troende. Men det funkade finfint för dem och det var ingen av "de äldre" som krävde någon konvertering heller.
I might be wrong... but you're just plain stupid!

2006-07-25 09:02
Det är ju givetvis en lösning men för många inte ens ett tänkbart alternativ. Får man fråga vad dina föräldrar har för religiös bakgrund?

2006-07-25 09:08
Så var det med mina föräldrar, men det hade väl också lite att göra med att ingen av dem var sådär benhårt troende.

Däri ligger det.
Det där hade aldrig fungerat hos någon som är "övertygad" - att inte gifta sig på något annat sätt än religiöst vore ju då otänkbart.

Hela grejen med att förena två parter med olika religiösa övertygelser är dömt att misslyckas redan från början.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-25 09:34
Spliffsheriffen: Mamma- romersk katolik och pappa- muslim. Så båda religionerna i sig är ju ganska strikta när det gäller giftemål.

daviden: Men även om de inte är benhårt troende någon utav dem är det klart att det uppstod smärre konflikter när det gällde vissa saker ändå i och med att religionen ändå påverkat deras värderingar och syn på samhället, det är väl en fråga om att kunna diskutera fram vettiga lösningar. Sen beror det på vilka saker i sin religion man anser viktiga och mindre viktiga och om man känner att man behöver bevisa vems gud som är den rätta eller inte. Jag säger inte att det är lätt som en pannkaka, bara att det teoretiskt och till viss del(iom att mina föräldrar inte är benhårt troende) i praktiken funkar.
I might be wrong... but you're just plain stupid!

2006-07-25 10:35
Supafly

det är väl en fråga om att kunna diskutera fram vettiga lösningar

Där sa du något viktigt, väldigt viktigt.
Tyvärr är det (vad jag erfarat) inte många som kan "mötas på mitten".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-25 14:28
Supafly, imponerande.
Måste faktiskt erkänna att förutfattade mig en mening om dina föräldrar som varken innefattade katolicism eller islam.

Inga andra med synpunkter?
Whoaiter med annan etnisk bakgrund får gärna berätta hur viktigt det är för dem att finna en livspartner av samma etnicitet.

2006-07-25 14:35
Föresten Supafly.

I min erfarenhet så blir de flesta barn, som växer upp utan några distinkta religiösa värderingar, oftast ateister/agnostiker och söker sig varken till mammas eller pappas religion.

Månne det stämma in på dig?

2006-07-26 00:26
Spliffsheriffen P-1
Du frågade supafly men jag är ungefär i samma situation och du kanske vill ha flera synpunkter.
Jag är ateist och de flesta jag träffat med liknande situation är även de ateister.
Jag tror dock inte att det har att göra med att jag inte blivit uppväxt med några "distinkta religiösa värderingar". Detta stämmer iaf inte in på mig, däremot har jag alltid sett religionen som något otroligt viktigt för båda mina föräldrar och att välja religion skulle vara som att välja sida. Jag tror att mina föräldrar skulle känna sig svikna om jag valde bort "deras" religion eftersom att den ändå är en sådan stor del av dom.
Det som jag tycker är bra med att ha växt upp i en religiöst blandad miljö är att jag verkligen har lärt mig vad religion egentligen handlar om. För mig spelar det ingen roll om jag är kristen, muslim, jude eller något annat. Religionen är personlig och den behöver inte ha något namn. Min personliga åsikt är att man inte ska skylta med sin religion, den är något man ska hålla inom sig och få stöd av när man själv behöver det.
Tänk på universum

2006-07-26 00:48
Jag blev gudshatare. Sen är det ju en annan sak att mina föräldrar inte tror ett dugg på de religioner som de föddes in i.

2006-07-26 09:21
oOSofiaOo F18

Så dina föräldrar valde att låta din tro bli vad den blev istället för att tävla mot varandra och göra anspråk på den.
Om religion är så viktigt för dem som du säger så var det onekligen en stor uppoffring från bådas håll att göra så.

peaches F23

Ok

En annan fråga.
Jag blev som sexåring omskuren mot min vilja och har fortfarande kvar starka minnen både från veckorna innan och efter operationen.
Det var absolut ingen höjdare men idag väger fördelarna upp och jag kommer med största säkerhet att se till så att min framtida son blir omskuren. Dock i mycket tidigare ålder än sex års ålder.

Visst utsätter jag mitt barn för tillfälligt lidande mot dess vilja men jag anser mig själv ha rätten att veta bättre och agera därefter.
Hur tänker ni i den frågan?

2006-07-26 09:29
Spliffsheriffen

Varken jag eller min bättre hälft är troende men vi har kommit överens om att våra söner ska omskäras. Detta pga att fördelarna LÅNGT väger upp nackdelarna. Man kan jämföra det hela med vaccinering lite halvt, om du vaccinerar ditt barn så lider barnet en risk att utveckla en allergi men i många fall så är sjukdomen som barnet vaccineras mot tio gånger värre än allergin, vad väljer man då? Man tar så klart det som har minst nackdelar, mest fördelar och i detta fall är det vaccinering.

Angående konvertering av sin fru/man så anser jag att det ska vara helt upp till personerna. Vissa kan konvertera och sedan strunta i det, tycka att det är en liten uppoffring för någon man älskar men sådana som jag som är överdrivet anti-religiösa skulle aldrig kunna tänka oss konvertera för att det skulle kännas som en lögn. Ifall jag ombads konvertera för min fru's skull så skulle jag aldrig kunna göra det om jag inte var verkligen troende. Samma sak gäller ifall jag skulle gå in i en religion själv, antingen tror man eller så gör man det inte.

2006-07-26 09:35
Kauka

Jag håller med dig till fullo ang. omskärelsen.

Men!

Du medger själv att du inte alls är troende och att religion inte är av någon som helst vikt för dig. Jag förutsätter att du älskar din "bättre hälft" och även om ni ev. är i ett tidigt stadie så ponerar jag nu att ni båda ska gifta er. Om en situation vars krav är att du MÅSTE konvertera till hennes religion för att ni överhuvudtaget ska kunna få leva tillsammans, skulle du inte göra det?

Rent praktiskt så innebär ju inte konverteringen någon skillnad för dig, utan du blir mer eller mindre som majoriteten av alla svenska protestanter.

2006-07-26 09:37
peaches

För det första så är jag omskuren själv och har därav personlig erfarenhet. Det starkaste argumentet är de hygieniska fördelarna, du minskar dessutom risken för vissa könssjukdomar. Sen så finns det en viss estetisk fördel också.

2006-07-26 09:38
peaches

Hygienen är det absolut starkaste argumentet.
Det finns en stor majoritet av läkare som argumenterar för att en omskuren man löper betydligt mindre risk att bli smittad vid oskyddat samlag med t.ex. en hivsmittad kvinna.

2006-07-26 09:39
Spliffsheriffen

Tekniskt sett skulle jag tjäna på att konvertera till hennes religion då jag skulle ingå i en större "organisation" och få kontakter som man kan använda sig av. Men nej, jag skulle inte leva med henne om det krävde att jag konverterade, jag har sträckt mig så långt att jag har gått med på ett kyrkobröllop men även det gnager på mitt hjärta.

2006-07-26 09:40
Sen så finns det en viss estetisk fördel också.

haha :) Ja en annan kan ju go commando i jeans utan några som helst problem.

Circumcision reduces the amount of smegma produced by the male. Smegma is a combination of exfoliated epithelial cells, transudated skin oils, and moisture that can accumulate under the foreskin of males and within the female vulva area. It has a characteristic strong odor and taste, and is common to all mammals—male and female. While smegma is generally not believed to be harmful to health, the strong odour may be considered to be a nuisance or give the impression of a lack of hygiene . In rare cases, accumulating smegma may help cause balanitis.

Wikipedia

2006-07-26 11:08
allt för kärleken... men om kärleken bara är religion så är det inte äkta kärlek.

2006-07-26 11:09
och förresten, once you go circumcise, you never go back...

2006-07-26 11:09
mellon

HELL YEAH WOMAN!

2006-07-26 11:32
peaches

Fråga mellon om den estetiska delen :))

När det gäller det hygieniska så kan jag som kille berätta en liten hemlis för dig. Killar är lata svin. Det är inte många som vill göra det som krävs för att göra riktigt rent där nere.

2006-07-26 11:34
i Usa har jag för mig att de omskär de flesta... spelar ingen roll vad de har för religion..

2006-07-26 12:27
Om jag träffade kvinnan i mitt liv och var tvungen att konvertera för att få gifta mig med henne skulle jag absolut göra det.

Som Gud själv brukar säga: ...störst av allt är kärleken
(1:e Korintierbrevet, 13:13)

:-)

2006-07-26 12:32
mästerkatten

haha, förlåt men jag finner det ofantligt kul att du citerar kristendomens heliga skrift och sen talar om att konvertera, genom att konvertera erkänner du en annan gud och det är en dödssynd.

mellon

Inte överallt men majoriteten av dem blir omskurna.

2006-07-26 12:40
peaches

men rent estetiskt? det är väl ändå en smaksak...jag tycker inte det är så stor skillnad..har iofs bara sett en omskärd...
är det sån skillnad?
kanske inte går att langa bilder här iofs;)

Föreställ dig en vanlig penis och subtrahera förhuden.

2006-07-26 12:42
Spliffsheriffen

Sen är ju vissa snoppar helt enkelt fulare än andra också :)

2006-07-26 12:50
Jovisst är det en faktor!
Jag kan berätta att samtliga tjejer som aldrig sett en trollstav utan hatt har blivit minst sagt förundrade över min egen.

2006-07-26 12:58
Samma här faktiskt, har bara fått positiva komplimanger angående min magiska drake.

(Denna tråd byter nu namn till Circumcision Circlejerk)

2006-07-26 12:59
men tråden handlar väl ändå inte om omskärelse?

2006-07-26 13:02
Jag har begärt att få trådnamnet ändrat för att rättfärdiga innehållet.

2006-07-26 13:07
mellon

Beskriv min penis.

2006-07-26 13:08
peaches

Herregud, två gånger om dagen? Det är inte hälsosamt. Det är överlag mer estetiskt tilltalande med en omskuren penis, varför tror du alla manliga porrskådisar är omskurna? :)

2006-07-26 13:16
Ny topic: Föräldrar med olika religioner, vad blir barnen? - Omskurna

nej jag tänker inte beskriva din penis Kauka ,

Peaches : Jag hade inte heller sett någon omskuren förrän jag blev ihop med min nuvarande pojkvän... innan så hade jag inte ens tänkt på att vissa är omskurna. Men nu i efterhand kan jag verkligen säga att det är skillnad, det är mycket mer tilltalande för ögat med en omskuren penis. Plus omskurna kan oftast hålla ut längre och det är ju bara bra =) Snoppar i sig själv har aldrig direkt varit vackra (inte heller fittor så) men om jag var tvungen att välja så skulle jag absolut välja en omskuren snopp för att det är mycket finare faktiskt. snoppen kan tom kallas vacker.

2006-07-26 13:16
Låt oss säga såhär.

Stekhet sommardag, oralsex ligger i luften.
Klockan är circus 14.00, ni har inte duschat sen säg 10.00.
Vilken penis pussar du helst på?
Den som legat och tryckt i ett trångt skinnrum av svett i fyra timmar eller den som i frihetens namn luftat glatt utan några fysiska väggar.

2006-07-26 13:28
Jag antar att du inte kommer kunna välja sida förens du besökt båda. :)

2006-07-26 13:32
Or will her?

2006-07-26 14:13
Or do her?

2006-07-26 14:14
Kauka P-1

Jag skrev väl inlägget med glimten i ögat. Men om man tänker efter så är det ju faktiskt vad som står, svart på vitt, att kärlek är viktigare än tro och hopp.

Sen menade väl inte Paulus att man skulle konvertera kanske.

Spliffsheriffen P-1

Av de judiska vänner jag duschat tillsammans med kan jag i alla fall säga att jag tycker omskurna snoppar är extremt fula slaka. Ollonet blir ju typ skrumpet:-(

2006-07-26 14:25
mamma kines, pappa japan - stackars barn!

2006-07-26 14:26
mästerkatten

Mitt ollon skrumpnar inte! Fast å andra sidan så är jag inte judisk :)

2006-07-26 14:50
det är inget fel på judiska mäns snoppar!

2006-07-26 14:55
mästerkatten

Mitt ollon är långt ifrån skrumpet. Dock är själva balken ärrad efter ingreppet. Tycker det ser rätt fränt ut ;D

2006-07-26 15:02
Trevligt att kapa kuken... Go natural bitches

2006-07-26 15:09
Bra jämförelse Whattup! Säg det till sjuksköterskorna när din förstfödde ligger och kvider för att hans blindtarm håller på att sprängas.

2006-07-26 15:15
mellon

Vad vet du om den saken? Va? VA?

Spliffsheriffen

Enormt bra jämförelse, jag tänkte på precis samma sak, highfive.

Whattup

Kapa kuken? Vet du vad man gör vid en omskärning?

2006-07-26 16:12
Spliffsheriff:
För det första så jämförde jag inte med nåt, för det andra måste jag propagera för min sida när sitter och säger att omskärning är det enda rätta. Balans är nyckelordet.

Och ska vi snacka dåliga jämförelser så kan vi ju snacka om att jämföra ett livshotande tillstånd med att skära av en del av kroppen som är där för att skydda.

Kauka: Ja, jag vet exakt vad man gör. Det var bara ett uttryck.
och man skär faktiskt av en del av kuken, så så jävla lost är jag inte.

2006-07-26 16:17
Whattup

Jag tycker inte att omskärelse ska vara obligatoriskt om det är det du försöker säga. Det är bättre på de flesta sätt och vis (nedsatt känsel kan upplevas negativt för vissa....) och att jag anser det är inget jag håller under bordet.

Och ska vi snacka dåliga jämförelser så kan vi ju snacka om att jämföra ett livshotande tillstånd med att skära av en del av kroppen som är där för att skydda.

Livshotande eller inte, om jag är helt övertygad om att ingreppet kommer att förhöja min livsupplevelse och även förbättra min hälsa, vad är skillnaden? Byt ut livshotande mot religiös övertygelse.
Poängen är att anledningen till att du tar bort din förhud eller blindtarm inte gör operationen mer naturlig.

2006-07-26 16:23
Spliffsheriffen: Nope, jag tyckte det var dålig representation av oss icke-omskurna här inne bara. Jag tycker inte det är bättre eller sämre jag skiter i, men tonen mot dom icke-omskurna som äckel med mögelost under förhuden gjorde mig tvungen att skriva nåt...

Och jag kanske missbrukade ordet naturligt, vad jag menade var nog mer att det är onödigt. Jag menar att dö är naturligt, och vem fan vill dö?

Men att operera en livshotande infektion och att skära av en hälsosam del av kroppen, som inte bara är ofarlig utan dessutom skyddar står jag fast vid är två vitt skilda saker.

2006-07-26 16:26
Whattup

Har aldrig påstått att det är det enda rätta, bara att fördelarna långt överväger nackdelarna. Gällande att du betraktar förhuden som ett skydd kan vi använda oss av samma metod, den skyddar penisen men gör samtidigt penisen mer utsatt för sjukdomar, infektioner m.m så fördelarna och nackdelarna tar ut varandra. Egentligen så har jag hellre bättre hygien, bättre skydd mot sjukdomar och infektioner än att ha ett extra lager hud över snoppen.

2006-07-26 16:27
Tonen som du uppenbarligen tagit illa vid, var från min sida en komiskt överdriven jämförelse för att få peaches att "välja sida".
Inget mer.

Sen att du tycker omskärelse av religiösa och hygienska skäl är onödigt kan jag inte göra annat än rycka på axlarna åt.
Allt är relativt :)

2006-07-26 16:39
Jag vågar sätta en större summa pengar på att två expertmegaüberdoktorer hade kunnat säga helt olika ang. omskärelse hurvida det är bättre eller sämre.

Det handlar väl för fan inte om hur en penis ser ut?
Lite skärpning nu kanske, omskärelse-trådar har vi redan haft många.