I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-08-06 14:05
ska fråga min polares morsa som är väldigt skicklig och välanlitad, både i sverige och internationellt, psykolog som dessutom råkar vara expert inom området drömtydning, drömmar..

aight: vad gör att din polares farsa kan mycket om drömmar? är skillnad på att ha läst mycket om drömmar och att verkligen kunna mycket om drömmar.. stor skillnad t ex på om han är utbildad psykolog eller bara nån nisse som snöat ut på lucid dreaming och läst på lite där eller så..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-06 16:22
aight P24

påstår du att jag ljuger?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-06 17:30
Dock så är man svag om man där i sina egna drömmar...

2006-08-06 20:51
sköt_dig_själv P-1

vad har ens drömmar med hur man är som person att göra? man kan inte styra över drömvärlden såvida man inte kan lucid-drömma.

2006-08-06 21:50
orkade inte läsa igenom allt men jag och flera vänner har fortsatt drömma efter vi har dött. typ sett sig själv ligga livlös eller liknande.

2006-08-07 01:26
aight P24

varför har du utvalt mig av alla oss som isf enligt dig ljuger om att vi dör i drömmar? varför bitchar du mest med mig?

jag har ingen anledning att ljuga om vad jag drömmer om. jag ljuger inte. varför tror du att jag ljuger? ljuger alla vi som dött i drömmar menar du? varför ljuger vi? vad finns det för motiv?

2006-08-07 01:36
Ninyah P11

jag tycker inte om när folk misstror mig när jag talar sanning.

2006-08-07 02:49
Det finns en mening med verklighet och dröm. Om verkligheten var en dröm skulle inte drömmen vara verklighet. Det där lät så jobbigt att fundera på, det är nog bäst att låta diskussionen vara, för det finns inga vettiga svar.
You can't smile if you ain't ready to climb
Moderator

2006-08-07 14:32
junkgirl Men varför vägrar du ens diskutera saken? Du bara säger din sak och sen sätter du fingrarna i öronen och skriker så du inte behöver höra våra teorier så att du återigen kan poängtera vad du har att säga.

Som jag sa förut: Kan det inte vara så att du helt enkelt byter dröm? För de flesta drömmar är vi ju typ inte medvetna om. Jag säger inte emot dig, försöker bara komma fram till någonting.

Det jag menade är att eftersom du byter dröm och inte kommer ihåg nästa dröm så får du känslan av att du har dött och allt har blivit svart, när du helt enkelt bara inte är medveten om resten av natten.

Ditt svar: nope. så är det inte. Vägrar du så konsekvent att diskutera ämnet får du nästan räkna med att folk vägrar lyssna på dig också.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2006-08-07 21:11
KaptenKrok P21

jag har flera gånger drömt att jag dött, för att sedan s emin döda kropp ligga/hänga/flyta en stund innan jag vaknat, vissa gånger haf jag även sett det ur "mina egna ögon" så att säga, då har det varit tyst ochsvart/rött ett tag innan jag vaknat.

sjukt obehagligt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-08-07 21:33
See the simple facts, att drömma är lika ofarligt som att tänka. Det som sker är att hjärnan sorterar och bearbetar minnen och upplevelser, inte konstigare än så.
Du får det att verka som om det är nån annan dimension eller något man stiger in i.
Flera här har uppenbarligen drömt att de dött och sen fortsatt drömma så vad håller dig kvar vid tron om att man skulle dö av en dröm?
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"

2006-08-07 21:39
det har säkert hänt nån gång att nån drömt att han/hon dött och fått hjärtattack och dött på riktigt, men det innebär ju inte att alla som drömmer att de dör faktiskt dör.
Moderator

2006-08-08 18:52
Misery_chick Det handlar väl kanske lite om vad man tror händer efter döden. För jag skulle inte kalla mig själv död om jag kunde se min kropp eftersom medvetandet fortsätter vara medvetet och så tror jag inte att det är när man är död.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2006-08-08 20:53
jag har dött i en dröm och svävat runt över min egen grav. betyder det att jag är död nu?

2006-08-08 22:56
eksapism p4

det låter ju mer som en serietidning dröm, så du lär ju ha läst den istället.
There is plenty off fish in the sea.

2006-08-10 00:40
aight P24
läst min dröm, eller läst en serietidning och sedan drömt om det?

2006-08-10 01:10
Jag tror inte Junkgirl verkligen dött i en dröm och sen kommit ihåg det. Det låter osannolikt. KaptenKroks och aiights argument hålls hårdare medan hon bara hävdar att hon har rätt och är oresonlig.

2006-08-10 02:43
men alltså, varför skulle man inte kunna dö i en dröm? det är ju bara idiotiskt att säga att man inte kan det.

2006-08-10 02:45
och om man dör på riktigt när man dör i en dröm så är jag död just nu.
Moderator

2006-08-10 12:37
Varför kan ingen som drömt att de har dött komma med några fler argument än "skulle det vara så så skulle jag varit död nu eftersom jag har dött i en dröm"? När vi andra faktiskt försöker diskutera vad det egentligen innebär att drömma att man dör och så. Kom igen liksom. Försvara era teorier med mer än "jag säger att det är så därför är det så".

2006-08-10 13:10
varför skulle vi ljuga? jag har ingen teori bakom det hela, jag lägger bara fram något som för mig är ett faktum.

man drömmer om saker man varit med om på dagen, i mitt fall så hade jag sett en film om kriget i irak. i min dröm så var jag i irak, sprang runt, blev tillfångatagen, såg döda människor och blev dödad själv. i ögonblicket som jag blev dödad så ändrades drömmens rikning. jag slutade vara en deltagare och jag såg istället allting "ovanifrån".

antagligen så drömde jag ju just detta eftersom jag tidigare på dagen sett en film, plus att jag kanske har en inre önskan om att det finns ett liv efter döden? drömmar handlar ju trots allt om att sammanbinda saker man varit med om, sett och hört, tillsammans med människors önskningar. drömmar är ju inte något överkosmisk, det är väl i princip bara en annan form av tankeverksamhet. dör du när du tänker på döden?

2006-08-10 14:17
Aight P24 ”men jag tror ändå på den där engelska proffersorns teori”

Skulle man kunna få ett namn på den professorn, och är han den enda som tror på detta fenomen?

”För övrigt så kommer en människa bara ihåg 1/7 drömmar i genomsnitt”

Det går att träna upp förmågan att komma ihåg drömmar, så JA Junkgirl är kanske bättre än medel på det.

breaky_grl F20 ”Men om det nu gjort en jäkla massa studier och forskning på att ingen har drömt att den dött”

Igen, skulle man kunna få reda på var man kan läsa om de studierna och den forskningen, vore intressant.

Nirmala F21 ”och alla som dör av hjärt attacker och de som dör i sömnen då?,,osv,,,Där har du dödsfallet men du/vi kan ömöjligt veta va det har drömt innan eller hur????????”

Nej det kan man ju inte veta, men de dör antagligen pga. på ett eller annat sätt dålig fysisk kondition, sjukdom, hjärtproblem, blodpropp etc.
De hade lika gärna kunnat dö på dagen när de är vakna, men de flesta människor sover väl normalt i runda slängar 9 timmar per dygn, det blir väl sådär 38% av dygnet, så att en hel del dödsfall förekommer i sömnen låter inte som något konstigt i mina öron.
Så man kan ju spekulera i (även om jag tvivlar på det) att man, på väg att dö i sömnen av NATURLIGA SKÄL, kanske även drömmer att man dör.

Så vad har denna diskussion för egentlig mening, vad vill ni få ut av den, visst kan man väl dö i sömnen av en eller annan orsak, ska ni gå och vara rädda för det då?

Som ni säger finns det väl inget som kan bevisa att man inte dör av en dröm, och heller inte något som bevisar att man INTE dör av en dröm. Det är som att diskutera utomjordingar eller Gud.
Jag kan lika gärna säga att jag, mentalt, kan resa till pluto och plocka upp stenar med hjälp av telekinesi och slunga ut dem i rymden.
Jag kan inte bevisa det, lika lite som någon kan motbevisa det, betyder det att folk ska va rädda för att mina stenar jag slänger ut i rymden ska orsaka störning i någon meteors bana genom rymden som sedan resulterar i en kollision med jorden?
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"

2006-08-10 14:21
jag reserverar mig för eventuella felskrivningar då det var en del att skriva.

2006-08-10 14:22
en intressant fråga: varför är jag den som pekats ut som lögnare av de som inte tror att man kan dö i drömmar när ett flertal andra sagt att de gjort det med? svara gärna på det.

KaptenKrok P21

jag har argumenterat för min sak men här har du ännu ett argument. och det håller. det är t.o.m. ett rakt av citat från darkstep: att drömma är lika ofarligt som att tänka. Det som sker är att hjärnan sorterar och bearbetar minnen och upplevelser, inte konstigare än så.
Du får det att verka som om det är nån annan dimension eller något man stiger in i.
Flera här har uppenbarligen drömt att de dött och sen fortsatt drömma så vad håller dig kvar vid tron om att man skulle dö av en dröm?

PrinsMio

jag har argumenterat för min sak. läs vad jag skrivit tråden igenom igen så kanske du ser mina argument.
Moderator

2006-08-10 15:08
junkgirl Jag har inte sagt att du har ljugit. Jag vill bara att du ska se möjligheten att det helt enkelt är så att du drömmer vidare när du känner att du har dött men att du inte kommer ihåg drömmen efteråt. Det jag säger är inte att man dör om man drömmer att man gör det, det jag säger är att jag inte är övertygad om att man kan drömma att man verkligen verkligen dör.

2006-08-10 16:48
Darkstep, så varför skulle du nu ha så mkt rätt?

Jag har faktiskt inte en aning om vad Proffessorn hette, men det stod i Illustrerad Vetenskap tror jag det var.

Sen tror jag inte heller att Junkgirl är en sån som ägnar sin fritid åt att träna upp sig på att komma ihåg sina drömmar.

2006-08-10 18:12
darkstep
Har bara läst om det i psykologin och texter lite varstans, har inget direkt ställe att hänvisa till.
Jag säger inte att man ljuger när man säger att man har dött i drömmar, jag tycker bara det är intressant att man läst så mkt studier om det och då är det tydligen jättemånga bara här på whoa som har upplevt det.
What we do in life echos in eternity.

2006-08-10 23:10
Breaky_girl F20

Tänk då i hela Sverige, om alla här på whoa har gjort det så mkt. Shit alla dör i drömmarna i Sverige. Personligen känner jag ingen som säger att dem har dött i en dröm, men men det är väl bara ett gäng utvalda, ett tydligen väldigt stort gäng.
Moderator

2006-08-11 00:13
Hur ska nån kunna veta att nån annan har dött på riktigt när nån drömde att nån dog? Eftersom nån dog så kan nån ju aldrig berätta för nån vad nån drömde.

Fattar ni?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2006-08-11 00:23
aight P24
Vänligen visa var jag påstår att jag har "så mycket rätt".
Ok synd, hade varit intressant att läsa hans/hennes teorier.
Det sa jag inte heller, jag sa att det är möjligt att träna upp förmågan att komma ihåg drömmar, vilket såklart också kan ske utan att man tänker på det, bara genom att man tex. tänker över, reflekterar, eller pratar om drömmar man haft. Och vissa har väl medfött eller med tiden en bättre förmåga att komma ihåg drömmarna.
Men är det något annat uppfattning du har argument mot i min längre tråd förutom det jag nyss svarade på?
I så fall är det väl inte mycket mer att tjata om?

breaky_grl F20
Ok, jag förstår, återigen synd, hade varit intressant att läsa.

2006-08-11 12:51
Darkstep

Var inte meningen att vara spydig, men när någon ny kommer och skriver så mkt så låter det som en viktig petter.
Men kolla i arkiven på IV så kanske du hittar.

2006-08-11 13:47
breaky_grl F20

vad tusan har du läst för psykologi?

finns det så många texter och studier om det så kan du kanske ta och snoka fram en?

2006-08-11 17:33
KaptenKrok P21

ok. då förstår jag vad du menar. men jag håller fast vid att jag drömt att jag dött. själva döden i drömmen är ju min egen personliga tolkning av död, så det går liksom inte att säga om döden varit på riktigt i drömmen eller ej eftersom alla har olika syn på döden. någon kanske drömmer att den trillar ner för ett stup och precis då den slår i marken blir allt vitt och den har helt plötsligt vingar. har den personen dött i sin dröm eller inte? om den tror sig ha dött och blivit en ängel så har den ju dött. döden är en tolkningsfråga helt enkelt.

aight P24

nej, jag tränar inte upp mig på att komma ihåg mina drömmar. jag minns dem bara väldigt ofta och väldigt väl. det har jag gjort så länge jag kan minnas. mitt första minne är en dröm bl.a.

hurså?

2006-08-11 17:36
breaky_grl F20

sådär jättemånga är det väl ändå inte? whoa har många användare. de som skrivit i denna tråd är bara en handfull personer. överdriv inte.

2006-08-11 23:18
Jag drömde att jag jobbade.. sen när jag vaknade å skulle jobba 07:00 så kännde jag mig som om jag nyss gått av ett arbetspass, då vill ajg dö iaf^^
Moderator

2006-08-12 18:14
junkgirl Agree to disagree? För nu i diskussionen handlar det bara om tolkningar.

2006-08-12 18:16
KaptenKrok P21

mjo, men det är väl det hela skiten handlat om hela tiden ändå, så...

2006-08-12 18:29
jag har för mig att när jag har drömt att jag dör så vaknar jag alltid precis innan jag dör, typ när jag blir halshuggen så vaknar jag precis innan kniven typ hugger osv så det kanske ligger nåt i det hmmm....
fast det låter lite cp att man skulle dö för att man drömmer att man dör, läste på någon drömsida att sånna drömmar betyder att man känner frid i sig själv eller nåt

2006-08-12 18:29
alltså när man ser sig själv död så känner man frid tror jag det var

2006-08-12 21:29
junkgirl tycker också de låter lite matrix, men tänk t.ex. vissa saker man drömmer har man gjort i verkligheten när man vaknat, jag har vaknat med tårar osv eftersom jag drömt och gråtit i drömmen, kan inte kroppen luras att minska hjärtaktiviteten om så är fallet i drömmen, at kroppens funktioner sätts igång eller slutar?

fast de låter ju ren bull att de ska hända ..
Femme fatale

2006-08-12 22:08
Amar F18

man kan ju tycka att hoppet mellan tårar och avstannande av en muskels verksamhet är rätt stort. känslor och sånt som vi upplever i drömvärlden kan ju klart överföras till verkligheten eftersom man tror sig uppleva det som gör en glad/ledsen/arg osv, men att hjärtat skulle lägga av för att vi tror att vi kommer att dö eller dör i en dröm är rätt osannolikt iom att hjärtat inte styrs av hjärnan. ta hjärndöda människor som exempel, deras hjärta kan fortsätta slå trots att de bara har gegga i huvudet.
muskulaturen i hjärtat går itne att styra över. jag har vaknat av att jag hållit andan, men den muskulaturen styr vi ju över om vi vill. man kan dock inte stanna sitt hjärta genom viljekraft.

2006-08-13 16:55
Misery_chick
Näej, det orkar jag inte. Är inte så intresserad av det hela direkt.

junkgirl
Jag anser att det är många. Big deal?

2006-08-13 18:55
breaky_grl F20

märkligt perspektiv du har isf.

2006-08-13 21:09
junkgirl
Ja, så klart, för det bestämmer ju du.

Kom igen, lägg ner, bry dig om viktigare saker än hur många många är..

2006-08-15 17:48
Jag har gjort alla möjliga saker under mina drömmar.
Dödat folk/monster/aliens har blivit en vana för mig i astralvärlden.
Förrigår skrek jag till och med i min dröm, till folk som kom mot mig. "Hallå detta är en dröm, min dröm. Fattar ni inte det? Jag kan göra vad jag vill?".

Jag kan säga det direkt att jag har aldrig dött eller känt av döden i mina drömmar, eller tagit självmord. Hoppar jag ifrån en klippa/byggnad höghöjd, så svävar jag ner. Någon måste skada mig jag kan inte skada mig själv.(har inte provat mer än att hoppa från en byggnad eller två)

Men nära döden har jag varit, skottskadad, knivskuren, brytnaben ect,,,,, har jag fått.
Men precis innan jag "dör", så vaknar jag eller så hoppar jag till en annan dröm.
Sett mig själv sova har jag gjort flera gånger där emot, kollat på tv i astralvärlden har jag med lyckats med:D.(Kollade på film o vaknade när filmen var slut)

Försökt väcka mig själv har jag med gjort, kan ta ett bra tag innan jag lyckas väcka mig själv hehe.

Jag är konstig jag vet :P Men detta är ingen man säger till vänner eller kollegor, jag skulle fan bli degraderad på en gång säkert.
Men att skriva lite på whao är inte fel.. Alla ljuger väl här inne ändå:D.. hehe

2006-08-16 15:24
HHakaHG P1

det där kallas för lucida drömmar. det är inte sådär jätteovanligt.

2006-09-13 17:28
Det är det jag säger, jag har rätt.

2006-09-14 00:51
jag har dött flugit rånat banker och gjort diverse saker i mina drömmar utan att dö :)

minns värsta gången..
va typ som i zelda a link to the past?
med dom där grejerna med taggar på
som åkte fram å tillbaka
kände hur jag åkte igenom den och slicades och dicades..
riktigt läskig känsla...

roligaste drömmen på länge var när rätt nyligt..

drömde att jag stod på en klippa.. är höjdrädd som fan för övrigt..

så komjag på att jag drömde..
så ja tog min mobil (som jag nyss köpt i verkliga livet)
och hoppade ut från klippan medans jag filmade hoppet (logiken är inte alltid på topp i drömmarna) och softade runt i luften ett tag innan ja fällde ut fallskärmen å landade snyggt på en brygga :D

Lucid dreams is teh shit

cry me a river!
--> thcrew

2006-09-14 01:31
intressant är hur trådskaparen kan anse sig ha rätt för att ett fåtal personer håller med hans ståndpunkt och vägrar se ens en möjlighet till att någon skulle kunna dö i drömmen utan att dö irl pga det.

mycket intressant.

2006-09-19 18:13
ja läste någosnstans idag om man dör i sin dröm så betyde det något bra:S
Iam Not My Hair,Iam Not This Skin,Iam The Soul That Lives Within'