Man dör ju med stor säkerhet om man blir offer för Freddy Kreuger i drömmen, det har jag sett på film. Annars tycker jag hela upplägget låter orimligt. Eftersom drömmen "finns till" för att hindra oss från att vakna, antar jag att en mardröm där man dör på något vis "finns till" för att få oss att vakna. Drömmar är (enligt Freud åtminstonde, som är den mest insatte i drömtydning jag känner till) dels dagsrester, dvs. sånt som hänt under dagen, och dels symbolik. Från hur man ska tyda symboliken kommer jag bara ihåg ett exempel, som i och för sig kan relateras till ämnet: Om ens älskade är otrogen mot en i drömmen tyder det på att man i verkliga livet har en obefogad rädsla för att det ska hända, men att man innerst inne vet att så inte är fallet. Alltså, reaktionen blir den omvända när du vaknar, och är inget tecken på att du borde leta upp nån snubbe som troligen satt på din brud, utan tvärtom, att förhållandet håller på att bli stabil-t/-are. Om symboliken i drömmen visar raka motsatsen till vad som händer i livet kan ens död i en dröm omöjligt betyda att man ska dö i verkliga livet. Troligen tvärtom, men jag kan inte svara säkert. Kul diskussion förresten!
www.myspace.com/cedermusik