I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rappare

2006-09-21 00:14
Man dör ju med stor säkerhet om man blir offer för Freddy Kreuger i drömmen, det har jag sett på film.

Annars tycker jag hela upplägget låter orimligt. Eftersom drömmen "finns till" för att hindra oss från att vakna, antar jag att en mardröm där man dör på något vis "finns till" för att få oss att vakna. Drömmar är (enligt Freud åtminstonde, som är den mest insatte i drömtydning jag känner till) dels dagsrester, dvs. sånt som hänt under dagen, och dels symbolik. Från hur man ska tyda symboliken kommer jag bara ihåg ett exempel, som i och för sig kan relateras till ämnet:

Om ens älskade är otrogen mot en i drömmen tyder det på att man i verkliga livet har en obefogad rädsla för att det ska hända, men att man innerst inne vet att så inte är fallet. Alltså, reaktionen blir den omvända när du vaknar, och är inget tecken på att du borde leta upp nån snubbe som troligen satt på din brud, utan tvärtom, att förhållandet håller på att bli stabil-t/-are.

Om symboliken i drömmen visar raka motsatsen till vad som händer i livet kan ens död i en dröm omöjligt betyda att man ska dö i verkliga livet. Troligen tvärtom, men jag kan inte svara säkert.

Kul diskussion förresten!
www.myspace.com/cedermusik

2006-09-21 17:10
RedMike

Precis, man vaknar ju precis innan man dör.
There is plenty off fish in the sea.

2006-09-21 17:22
Drömde inatt att jag dog! och drömmen fortsatte.. muahah!

jag hade kritat knark av Omar i tv serien The Wire och hade en grym plan för att ordna upp det men han sköt mig i halsen.. Kände hur jag höll på att dö sedan såg jag mitt lik uppifrån i en fet pöl med blod sittandes i en soffa.. Drömmen var inte ens obehagligt.. jag liksom bara konstaterade, "ah jag fuckade upp och nu är jag död, makes sence" typ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-21 20:49
När jag drömde att jag dog, så hade jag samma dröm hela tiden. Jag faller från en smal stig uppe på ett berg, slår i stenar i vattnet (Ja, jag KÄNNER att jag slår i, och det gör skit ont) sedan vaknar jag utav reaktion så flyger jag upp ur sängen och ställer mig upp och glor runt i rummet.
*snaark*

2006-09-25 21:46

Jag drömmer sanndrömmar!

2006-09-27 10:33
hört av flera som anser sig kunna sådant där om vad saker och ting i drömmar betyder och att man dör skulle i sådana fall betyda att man förlänger sitt liv. likaså om man drömmer att någon annan dör så förlänger man livet på den... :\

hmm
jag drömde i natt att jag gjorde en skitstor målning i Bagarmossen. Jag har varit i Bagarmossen kanske tre gånger det här året och alla de gångerna var i vintras. Jag har aldrig ens hållit i en kanna heller.
Vem kunde förutspå att jag skulle drömma den drömmen? Inte ens Gud.
don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk

2007-04-28 23:35
Jag har fortfarande aldrig drömt att jag dött, och jag tror fortfarande att om man drömmer att man dör så gör man det på riktigt också.

2007-04-29 22:23
Läskigaste drömmen ?
Måste nog påstå att det är äckligt att drömma att man håller på och drunkna, eller att man faller.
cocaine kate

2007-04-30 00:10
Hmm, nja, läskigast är när man drömmer att man vinner sån jävla fet summa pengar, och sen vaknar upp och så är det inte så.

2007-04-30 02:45
Jag drömde för typ ett år sen att jag skulle bli avrättad. Stog på knä med en pistol mot skallen. Kommer ihåg att jag i drömmen sa "Skjut mig då, det är ändå bara en dröm". Han/Hon gjorde så och vips så var jag i en annan dröm.

2007-04-30 03:15
OM man dör i en dröm så tappar man medvetandet .. och kan kanske ligga i koma resten av livet

2007-04-30 13:27
OIS

ofta?
cocaine kate

2007-04-30 13:52
DIN SJÄL DÖR I DRÖMMEN:D

2007-04-30 13:55

det är sant!

2007-05-04 21:12
Jag har drömt att jag sköt mig själv. Jag dog inte (såvitt jag vet iaf), men det var en jävligt läskig dröm.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2007-05-05 18:46
jag drömde att jag blev uppäten av en katt.
cocaine kate

2007-05-05 20:09
Hahah, fan vad ballt ifall man skulle dö i en drömm, och så vaknar man....o märker att man är i himlen, som också är en drömm...o så fattar man inget och så låter de inte dig att vakna....och så...o..skitsamma..

2007-05-08 18:47
Jag är en vis man, det är därför jag vet detta.