0/0=0?
0 delat på 0 borde ju rent logiskt vara 0. Tänk en ingenting som du delar på ingenting. Men i matteböcker står det nått helt annat. Vad tror du att 0/0 blir?
Jag pallar inte ha ett citat här.
lassigt att det står "odefinierat resultat" på kalkylatorn
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
man får inte dividera med noll.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
men om man gör de i smyg?
haha om vi bortser från att division med noll är odefinierat så borde bråket 0/0 bli 1.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Det är odefinierat eftersom det inte går att dela något i noll delar. Ganska logiskt faktiskt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
klart som fan de blir noll
painted: Förklara då den logiska innebörden av att "dela på ingenting".
om vi delar noll på noll högar borde det egentligen bli noll samtidigt som noll går en gång eller kasnke massa gånger egentligen i noll. det är helt enkelt odefinerat svar. precis som 0^0....
Delam tange barat
Tänk er en boll som består av ingenting. Tänk er att ni tar en kniv och delar bollen (som inte består av nått) i noll delar Det kan ju inte bli något annat än 0 efter som bollen inte ens existerar =0
rachel: 0^0=1? eller har jag missat nåt nu igen? :)
antag att 0/0=x och att man får dela med 0. Mult båda leden med 0. Då får vi 0=0x ---> x=vilket tal som helst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rachel: 0^0=1 och det är blir alltså inte ett odefinierat svar.
0^0 = ERR:DOMAIN 0/0 = ERR:DIVIDE BY 0 enligt min texas ti-84men!!!! 0^0 * 0^X = 0^0 Det endea tal man kan multiplicera 0^X med och få 0^X är 0 Alltså: 0^0=0
correction: man kan multiplicera ALLA tal med 0^X för att få 0^x dvs. inte bara 0 0*0 = 0 0*0*0 = 0 osv... men 0^0 är fortfarande = 0 likaså 0/0
X / 0 * y = 0 0 / X * y = 0
lööv: du har missat nåt grundläggande med algebra kan jag tala om =)
"antag att 0/0=x och att man får dela med 0. Mult båda leden med 0. Då får vi 0=0x ---> x=vilket tal som helst" Dedär låter ganska logiskt ändå men i verkilgheten skulle de bli 0
ja men det blir väl fortfarande 0 oavsett om du multiplicerar eller hur? 0x = 0
dessutom kan du inte multiplicera båda leden med 0 i en ekvation för då blir svaret ALLTID 0... tx. (3+7) *0 = X *0 då blir X=0 och inte X=10....
Snillen spekulerar...
ja precis =) och allt är RÄTT moahah
Det är just sånt här som göra att jag hatar matte.. :P
Magnus Betnér <3
wiener: my point exactly.. :)
Lööv: Du har helt klart missat en viktig del. x^0=1 oavsett vilket tal x är. Vad du än skriver kan du inte ta och ändra på detta faktum.
nej de har jag inte påstått heller men 0^0 = 0 0^X = 0*X = 0
HAHA! Vilken nivå på mattekunskaperna. Nästan årkurs 6 här inne.de stämmer fett att 0/0 = 0 X/0 går mot oändligheten och verkligen inte 0. Testa själva att dela ett tal med ett tal mindre än 0. För övrigt är 0/0 ett obestämt gränsvärde då täljare och nämnare "tävlar med varandra".
nej de har jag inte påstått heller men 0^0 = 0 Snälla gör dig själv en tjänst och försök mata in 0^0 på en minräknare! 0^0 är fruktansvärt obestämt.
tx. 2^3= 2*2*2 = 8 3^3 3*3*3 = 27 0^3 = 0*0*0 = 0
vad har 0^X med saken att göra? Om du sätter x=0 så blir det 0^0=1. Jag har verkligen svårt att förstå vad du menar. Visserligen är 0*0=0, men det finns såkallade potenslagar du får lov att använda. Och dessa säger x^0=1, och därav 0^0=1. Snälla, ta och läs potenslagarna innan du skriver nästa inlägg om du fortfarande känner för att motsäga det jag skriver.
Jag tar och citerar högt ur min formelsamling från gymnasiet (vilket ni gymnasister då borde kunna): "a och b > 0 , x och y är rella tal a^0 = 1" Så var det avgjort!
men potenslagarna gäller inte talet 0.... du kan ta 0^vad som helst och det blir ändå NOLL alla vet hur man skriver ^till något på en miniräknare på ett annat sätt dvs. 2^3 = 2*2*2 0^3 = 0*0*0 X^3 = 3*3*3
X^3 = X*X*X
Lööv: Men lägg ner. En potens kan inte ha noll i exponenten, så enkelt är det.
Indeterminate_form Det står både om 0/0 och 0^0 där, till exempel står det:
00 is less indeterminate than the other indeterminate forms, and this is one reason why 00 is usually not left undefined (but instead defined to be 1).
0^0 is less indeterminate than the other indeterminate forms... ska det stå Förövrigt går det för det mesta alldeles utmärkt att ha en nolla som exponent, det är väl bara med nollan som bas det blir lite lurigt.
Plötsligt blev jag väldigt osäker på min matte, trots att jag ligger på D kursen nu...heeeeh? :S
Delam tange barat
Så klart man kan ha 0 som exponent så länge basen är skiljt från 0. X^0 = 1 då X > 0 och -1 då X < 0
Haha var lite borta när jag skrev mitt, själklart måsta man skilja x från 0. Det har du helt rätt i Seth.
X^0 = 1 då X > 0 och -1 då X < 0 nää, x^0 är alltid 1 om x är skiljt från 0
som någon sa där uppe bråket 0/0 borde ju vara 1.
Coolin' in the scene like a horse in a stable
Tyvärr har du fel! Prova själv. Ta vilket negativt tal som helst upphöjt till noll och beskåda resultatet!
Prova själv. Ta vilket negativt tal som helst upphöjt till noll och beskåda resultatet! Pröva att sätta en parantes så att du beräknar (-a)^0 istället för -(a^0) om x=-a Du borde i och för sig inte behöva slå det på någon miniräknare.
Oj, my mistake. Gick lite för fort där. Exponenten kan inte vara noll om basen är noll ska det naturligtvis vara, ja. vad gäller x^0 ska det väl alltid vara ett?
ja eller -1 men 0^0 är ändå 0!! likaså 0/0
ja eller -1 Skärp er, x^0 är 1 om x är skiljt från 0. Om ni ska slå det på era miniräknare slå inte -x^0 vilket är lika med -(x^0), man höjer alltid upp först. Om ni vill veta värdet av till exempel (-2)^0 (=1) måste ni slå det just så på er räknare. Titta på serien nedan så kanske det klarnar: x/x=x^1/x^1=x^(1-1)=x^0=1 Oavsett om x är positivt eller negativt. 0^0 är som sagt om något 1 men strängt taget obestämt.
n^0 = 1
spelar väl ingen roll att det är n = 0
0^1 däremot är 0
0^n = 0 stämmer för gäller för alla positiva heltal där 0 < n < oo
så, 0^0 = 1
0^1 = 0
0^2 = 0
0^3 .....
och zero divides kan ni läsa om här..
http://en.wikipedia.org/wiki/Division_by_zero
cry me a river! --> thcrew
0 / 0 håller jag med om rent logiskt bör bli 0 dock, men problemet är väl att det inte finns något bra sätt för att utföra alla A/B operationer där B = 0.. tex, har vi ju förhållandet a/b = c, a = bc 0/0 = 0 0 = 0*0 så långt hade det ju fungerat rätt bra.. men ta tex, 14/0 = 0 14 = 0*0 där blir det problem som ni nog ser, vilket är anledningen antar jag till att zero divides inte är definierade..
Sen kunde man ju argumentera för att 0/0 = 1 då a/a = 1 för alla a != 0