Universum är inte oändligt.
Jag vet att universum inte är oändligt. det tar inte slut utan det börjar om. Tecknet för oändlighet är en åtta. men den åttan måste börja någonstans = en början och sluta någonstans= komma tillbaka till var det började och så fortsätter det i all ändlighet. ska ni komma och spela smarta och fråga mig om hur ingenting ser ut så är det bara att blunda och säga vad du ser....
jag tror inte heller att universum är oändligt. Det kan det inte vara.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Du vet ingenting, men du får gärna tro hur mycket du vill. Däremot är det en ganska onödig sak att ödsla tid och tankar på (men det duger som kortvarig underhållning), eftersom du aldrig kommer få veta svaret.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
blundar jag så ser jag insidan av mina ögonlock, grovt ofokuserat. ingenting syns inte.
Kvasifilosofi på whoa nivå.
Men vad finns utanför åttan? intet`?
Den Svenske Fanclub
att "åttan måste börja nånstans".. ..är ungefär som att hävda att det är fel på matematiken, att 1+1 inte = 2, eftersom om man lägger ihop två sandhögar blir det bara en hög.
FunkyOne Vad har hur ingenting ser ut med oändlighet att göra?Lynguistic Kommentar på bäbisnivå.
Erkan P21 Nej. Folk som seriöst tror sig veta att universum går i en ring är dumma i huvet ;) Eller de som tror sig veta att universum är en oändlighet är också dumma i huvet. Allt detta är spekulationer som vi inte har någon som helst förmåga i dagsläget att veta någonting om.
Lynguistic P21 jag skulle säga att det blir idioti först när man presenterar sin teori/spekulation som fakta. att ha teorier är inte idioti, det är bra och utvecklande tycker jag.
junkgirl Jag skulle säga att det är idioti den sekunden man anser sig veta sanningen om något sådant. Inte då man presenterar den som fakta, utan när man själv ser det som fakta. Nej naturligtvis är det inte helt galet att ha teorier, det är självklart utvecklande o det får alla ha. Däremot tycker jag att vissa teorier är relativt fåniga. Några av dessa är de som bevisar gud, de som bevisar övernaturliga saker, de som säger sig veta sanningen om universum, de som säger sig veta sanningen om allt. Osv osv. Vissa teorier är bara lite galna. =)
Tänk om vi är egentligen små celler av en cell, som bygger upp en annan varelse?
*snaark*
Lynguistic P21 du har en poäng.
Lynguistic Ok, trådskaparen känner sig säkert manad att förklara vad han baserar sin vetskap på när du kallar honom dum i huvudet :)
no one knows
www.gbg031.se
universum har ingen början, och behöver därmed inget slut! :)
cry me a river! --> thcrew
Förövrigt kan jag tipsa dej om S.Hawkins avhandling gällande att universum inte kan "hoppa".. dvs expandera, krympa, expandera osv.. han brukar vara populär osm jesus i sådana här sammanhang.
Lyng, känner för att retas lite, du skriver att de inte kan bevisa att de vet något, men kan du bevisa att de inte vet något? :) tihi!
Rent konceptuellt är det väl knappast orimligt att rummet som sådan är utsträckt i oändlighet.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
henkso, är väl enklare att se rummet som sådant som icke-existerande, dvs universum som en konstant massa i en icke-existerande rymd liksom :) då slipper man alla problem ;P
Ett tal kan väl vara oändligt?. Tex. 0.99999999..... bla bla bla bla bla. eller?
*snaark*
0.999.. kan ju inte vara oändligt då det är mindre än 1 ;) men ja förstår vad du menar :)
Alltså, om man bara tänker på det, så känns det som att universum, tal osv är oändliga, men ju djupare man tänker, desto mer känns det som att det tar väl slut någon gång. Men gaargh.
*snaark*
Eller är 1.0000000..... oändligt?
*snaark*
nej, men decimalföljden kan vara det..
Men då kan väl ett tal vara oändligt?. Eller?. Jag är borta haha
*snaark*
Erkan P21 Du har en poäng faktiskt. =) Dock hade jag också en poäng, som man kan hitta om man ser förbi den där drygla och äckligt självgoda ytan. =Pjoda Din lilla sofist. Sluta retas med mig. =) Naturligtvis kan jag inte bevisa det, jag kan inte bevisa någonting. Dock är inte det viktigt.furder P16 Ju mer du tänker på det kommer du komma på att du inte kommer komma på någon lösning på det hela. =) Det tror jag iaf. Hur som helst så lever jag i tron att om universum är oändligt eller ej och om det finns någon gud eller något liknande så är det bortom vår uppfattningsförmåga. Dvs vi människor har vissa begränsningar.
Haha, alltså, jag har funderat på det, och jag börjar undra om vi inte lever i en cell som finns i en större cell, som bygger upp en annan varelse. Coolt det skulle vart endå
*snaark*
Lyng, joho, för om du inte kan bevisa att dom inte kan bevisa det kan du inte säga att dom inte kan bevisa det.. *nanananananana* :P hahahah..
furder ja, ett tal kan vara oändligt stort, och ha en oändlig decimalföljd..
furder: angående celltesen så har jag tänkt exakt samma många gånger...skönt att se att man inte är ensam om den tanken.
joda Du får ursäkta mig. Jag blir så förvirrad när man ordbajsar med mig. Men det är väl relativt självklart att jag kan säga det??
Ja, kan kan du ju, men det är ju inte särskilt logiskt :)
och meningen var att förvirra :P
Lynguistic P21 Det var inte förvirrande. ;) Därav sofist i första inlägget."men det är ju inte särskilt logiskt :)" Ehhh nej?? Såklart det inte är?? Vi människor agerar inte logiskt. Och vad betyder detta? Ingenting.
Förresten borde du slå upp ordet logik.
lynguistic, nej allt är relativt, så jag orkar inte :)
herr forskare har sagt att universum växer hela tiden ända tills det blir tvärtom så det imploderar och alla dör
"asså när vi bajsade var vi kungar"
bit, vi har nog dött innan dess :)
Producent
2006-12-04 01:42
eller så är vi bara jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättesmå människor på en jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättestor "människa ". D.v.s. rymden, det "svarta " vi se :P är bara tomrum (som det också är, vakuum ) mellan en annan "rymd " på den jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättestora "människans " kofta, byxa, mössa eller vad du vill? =)
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Producent
2006-12-04 01:42
dock måste det ändå fortsätta för den jätte-, jätte-, jätte-, jätte-, jättestora "människan" >.<
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Varför skulle inte något kunna vara evigt? Bara för att människans tankekapacitet inte klarar av att förstå något bortom kasualitet betyder inte det att det är omöjligt. Vissa amöbor ser ju världen i 2d och kan således bara gå höger eller vänster om ett hinder. Varför skulle den principen inte kunna gälla människan vars perception knappast lär vara fulländad.
När jag gick fysik A så frågade jag min lärare om rymden var oändlig. Han sa då att den i princip var det , men att den hade ett slut. Han visade mej då att även om man skulle dra ett så rakt streck som det bara gick så skulle strecken ändå nte kunna vara spikrakt, det var i teorin omöjligt. Om ni tänker er två linjer som går paralellt, och ingen av linjerna är till hundra procent raka, då måste linjerna korsa varandra, nånstans. Frågan är då bara, vad händer när man kommer till linjen. Är det en står vägg, om vakuum är ingenting, vad ska då det få plats i för rum? Fick ig i fysik a, så det spelar ju ingen roll, börja tro istället, då får du alla svar!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
FunkyOne P20 Det där måste ju seriöst vara det dummaste argumentet som nedtecknats av någon organism någonsin.
Att bevisa att universum inte är oändligt genom att säga att en 8 har en början och ett slut? Kom igen.
8 är en beteckning av oändlighet, märk betecking.
Jag vill påpeka en annan sak här. Jättestort betyder inte att något är stort på något sätt, om det skulle betyda det så skulle väl jättestort vara skrivet med gigantiska bokstäver. Eller?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
två parallella linjer korsar inte varandra per definition mvh :)
hmmm.. om universum är oändligt stort, då blir alla objekt oändligt små? =) iaf, candide, saken är ju att jättestort inte säger särskilt mkt, en jättestor myra kan ju vara mindre än en liten elefant :)
vad finns efter universum isåfall då?
va?
pool: om universum är oändligt, så finns oändligheten? ^^
*snaark*
Läste en bok för två år sen, minns inte vad den hette. Iaf, den fick mig att tro att universum är ändligt. Huvudargumentet var i stil med: Om universum är oändligt finns det oändligt många solsystem och jordar som vår med liv och därmed säkerligen en jord exakt som vår, på pricken, två mig (eller fler). Det köper jag inte. Det finns nog bara en mig i universum. Einstein sa: Det finns bara två saker som är oändliga; universum och människans dumhet, och jag är inte säker på det första. Om det bara är ändligt kan vi kanske inte fatta vad som finns "utanför". Vi behöver ju inte tro att bara för vi inte fattar, är det omöjligt. Vi fattar ju bara tre ynka dimensioner och är inte särskilt smarta. Intressant att filosofera om dock, jävligt intressant.