hur skulle rymden se ut om man såg den "utifrån" ? hmmm
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
GrönaJätten - Njae, det skulle jag väl inte säga (att A och B ligger berdvid varandra alltså), även om det ur en rent praktiskt synpunkt är totalt egalt :). Om ingen materia befinner sig mellan A och B så kan man själv inte befinna sig där för att kolla liksom :) och inget ljus och ja ingenting.... kanske lite vågor? hehe I vilket fall som helst så är det väl ändå rimligt att anta att de rent rumsligt förhållandena inte förändras, dvs att en sträcka som motsvarar måttet en km inte skulle förändras om all materia omkring den försvann.... Hur det än är så är det väl rimligtvis så att inga spekulationer rörande tom rymd, rent empiriskt kan styrkas eller förkastas så man kan ju utan större oro för att bli motbevisad tycka lite som man vill :) så länge man följer någon form av logik i sitt resonemang. Att påstå att tomrymd i själv verket är hundben är nog tveksamt hur väl det skulle stå upp i en diskussion om saken.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Universum är lite oändligt.
människornas medvetenade utvecklas ju sucessivt hela tiden. vi får veta mer och mer. tror jag då! känns som en väldigt stor logik i det dock? :) samtidigt som stora frågor kring existensen utvecklas och filuras vidare på .. lite flum snack jauu! underbart
Henkso Men om den kilometern inte innehåller någonting kan vi då uppfatta den som något annat än ingenting?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
grönajätten, kan du uppfatta avståndet mellan jorden och månen trots att det inte finns någonting emellan? =) problemet ligger väl i den dubbla betydelsen av ingenting, men avstånd är oberoende av vad som finns mellan två punkter, det är lika långt till månen från jorden även om du fyller tomrummet med mjukglass :)
cry me a river! --> thcrew
furder P16
Tänk om vi är egentligen små celler av en cell, som bygger upp en annan varelse?
---------------- borde de inte bli quarkar isf?
joda
Förövrigt kan jag tipsa dej om S.Hawkins avhandling gällande att universum inte kan "hoppa".. dvs expandera, krympa, expandera osv..
han brukar vara populär osm jesus i sådana här sammanhang. ------------------
Enligt strängteorin borde det väl kunna det lrPz foks!
Homies "Gå och hacka knark istället tönt"
JL, jag säger inget mer.. vet bara att karln gjorde en sådan avhandling för x antal år sedan. Den finns säkerligen tillgänglig på något sätt, du får leta upp den och läsa själv :)
joda Jag menade inte den sortens ingenting, jag menade det RIKTIGA ingenting.
haha den riktiga sortens ingenting? =)
Ja jag tänkte skriva 'då har vi väldigt olika definition på ingenting' men jag tyckte det lät otrevligare och trodde att det andra skulle gå lika bra. Men ok här kommer det långa svaret :) Mellan jorden och månen finns väldigt mycket materia (och om man nu ska tro vissa så kallade förstå-sig-påare även mörk materia) och kanske även annat som inte är något av det. Så om vi har ingenting och på andra sidan någonting så är det samma som att bara ha någonting Ingenting kan ju inte ha en längd eller djup (om det inte är oändligheten men då hade nog inte internet funnits). Men om det finns en kropp av ingenting inuti en kropp av någonting (som det är i vårt universumfall) så borde det också vara ingenting runtom kroppen och alltså är ingentinget bara en av universums gränser och antagligen inte uppfattbar för något som befinner sig inne i universum. Om universum inte har ingenting utanför sig (utan är oändligt) så har det alltså en bit ingenting (intigheten från oändliga historien?) inuti sig. Om vi med ingenting för enkelhetens skull menar ingen materia (eller möjlig mörk) och det finns: en väteatom ------Inga atomer ------ en till väte atom så kan man också tolka det som väldigt otät matiera. men om det finns en väteatom -----inga atomer i oändligheten Så är det helt enkelt där universum slutar? Ja nu har jag ju helt klart glömt vad jag började med, vart jag ville komma och vad jag skrivit innan som har ens med detta att göra men detta var utan tvekan ett av de längsta och bästa (eller kanske inte?) inläggen jag har skrivit.
Grönajätten - Om vi nu tycker att vår subjektiva uppfattning helt givet är den objektiva verkligheten så har väl det kanske bäring på mitt resonemang, men eftersom jag nu inte tycker så... så är det i min mening irrelevant.
Ingenting kan ju inte ha en längd eller djup (om det inte är oändligheten men då hade nog inte internet funnits). Jamen om du placerar ut 2 saker i ett ingenting så är det ju fortfarande ett avstånd mellan de 2 sakerna.. hajjar inte vad du menar riktigt :E skulle avståndet försvinna bara för att vi plockar bort det som ligger i mitten.. tar du en planka och sågar en cm från ändarna och lyfter bort mittenbiten så är det ju "ingenting" mellan ändarna men likväl ett avstånd =) men om det finns en väteatom -----inga atomer i oändligheten Så är det helt enkelt där universum slutar? Ja, det va så ja tänkte det från första början.. dvs, universum utgörs av en oändlig mängd materia som rör sig i ett icke existerande rum =) Fast då kan man inte använda ett ord som slutar, för rummet som sådant "existerar" inte, du kan fortfarande åka förbi den gränsen så att säga, det är ingen fast gräns, men det finns ju ingenting bortanför det hela heller trist nog =D universum e så stort som vi gör det X)
jaa, självklart är det så.. det är jag den första att erkänna =) tror inte skapelsen rymms inom mänsklig logik
"Jamen om du placerar ut 2 saker i ett ingenting så är det ju fortfarande ett avstånd mellan de 2 sakerna.. hajjar inte vad du menar riktigt :E" Givetvis är det så.... Frågan är ju :) Kan man verkligen placera någonting i ingenting?
Hensko, vi slängde ju ut herr fågelsång i ingenting? =)
Att definera hur universoms slut/början tror jag är alldeles för avancerad för våra hjärnor att förstå.. asså jag ver inte vad jag ska to men det du sa att universum inte tar slut utan att det börjar om är bara var du säger för att din hjärna inte kan komma på något mer logiskt, jag tror inte på det och jag kan inte finna ett svar då det är alledeles för svårt för att hitta ett. någon som håller med?
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
kort och gott, universum är oändligt men massan är ändlig. Hjärnan fuckar sig bara när man börjar tänka ;P
-----> http://www.photoshop.nu <-----
F77 F7 det kan va lika fel som det är sant och ingen bevisa motsatsen.. så ja? vad ska man säga :P
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
hur definierar du någonting då?
vadå.. visste ni inte att gud har lagd in en skitsmart bugg i vår hjärna, så att vi inte KAN förstå begreppet och tanken om "oändlighet"... allt för att vi inte ska kunna luska ut vår egen existens här i universum. man kan inte tänka på oändlighet för det liksom buggar till i hjärnan, det funkar bara inte. yep, det trodde jag alla visste. så är det. ingen teori detta ser ni! * :]
http://www.kalvinhiphop.com
vad fanns då innan något fanns om man ska tro s.hawkins teorier tex?
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig
jo men joda hur definerar du avstånd utan materia? Jag menar om du skulle växa och krympa 20 ggr medan du läser detta skulle du inte märka det så länge allt runt om dig växer i samma takt....