låt oss säga att om apan bara får ihop en sammanhängande mening under 100 miljoner år är det ett mirakel. Så svaret på frågan måste således bli: nej.
Yeah!
Ja alltså om man skrev ett program som slumpade tal mellan 0 och 4294967296 och sen sparade det, och när programmet slumpat 786432 gånger så skulle allt sparas till en bildfil på 1024x768 med 32 bits per pixel i färgdjup. Om man lät programmet gå oändligt lång tid kommer det finnas en bild på när jag sätter på Carl XVI Gustav i stjärten. Och allt annat som går att ta bild på.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Problemet är bara att om man börjar räkna på hur mycket plats alla dom här bilderna skulle ta så skulle man märka att det blir fler bilder än det finns atomer i universum.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
har väl redan räknats ut att den kan? eller? fast apanm för väl efter 20 år ungefär...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
shakes, behövs ju baras sparas information 1024*768 pixlar i taget =)
cry me a river! --> thcrew
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
100 miljoner år är en fruktansvärt lång tid...
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
shakes, behövs ju baras sparas information 1024*768 pixlar i taget =) Ja men sen när man har låtit programmet gå oändligt länge så måste man ju kunna gå igenom filerna med windows picture and fax viewer. Orka sitta vid datorn oändligt länge och titta när bilderna skapas. Ne men poängen är att om man gör något helt på random tillräckligt länge så kommer man kunna hitta vilket mönster som helst i det. Om du tex räknar ut typ oändligt många decimaler på pi och sparar i ett textdokument så kommer du hitta alla sifferkombinationer/mönster som finns. Typ alla kreditkortsnummer som finns separerad med tio nollor så att du enklare ska hitta dom, en ascii-bild på när jag blir diktator över jorden... Ja, allt finns där.
hade vart fett med en sån maskin som kör på i oändlighet, är sannolikheten 1 för att den ska lyckas med brott och straff så måste väl sannolikheten att den ska lyckas skriva ett mästerverk av samma kaliber fast helt i orginal vara lika stor eller? där snackar vi feta grejer..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha jag trodde Omen22 skulle döda tråden men neeeeeeej :D
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
Alltså, bara för att chansen finns att någonting kan hända behöver det inte betyda att det kommer att göra det..! Rent hypotetiskt kan en person alltså gå igenom hela sitt liv utan att någonsin få 1 på en tärning. Nu är ju just det rätt osannolikt med tanke på att det är en sjättedels chans varje gång det slumpas, men sannolikheten att någonting så astronomiskt som beskrivs i tråden ska slumpas fram är så låg att det är mer sannolikt att det inte gör det. Iaf i mina ögon.
många experter inom sannolikhetslära i tråden ser jag, en hel del apexperter också :)
asså jag tror inte ni riktigt förstått vad den egentligen frågan är. jag skulle mcyket hellre vilja ha sannolikheten för att apan skulel skriva berts dagbok :D
Suck me beautiful :D
Do the math, har ingen grafritare här så jag kan inte göra, men nån annan får gärna räkna ut sannolikheten. Du kan använda google calculator för att räkna ungefär samma tal som på en konventionell grafräknare. Hur som helst, sannolikheten för att en apa på N försök ska skriva en specifik bok om t tecken givet att han slumpmässigt slår på a tangenter som förekommer i boken ges av uttrycket 1-(1-(1/a)^t)^N Om vi då sätter t=1.3*10^6 ser vi genast att delar av uttrycket blir mindre än någon grafräknare kan hantera även om det så bara förekom två tecken i boken (a=2). I fallet brott och straff har vi kanske snarare a=50 om vi tänker på alla bokstäver, siffror och andra tecken som förekommer i boken. Låt oss säga att apan är fingerfärdig och hinner med 100*10^6*365*24*60^2 =~3*10^15 försök på 100 miljoner år (1 i sekunden). Sannolikheten att skriva brott och straff blir då ungefär 1-(1-(1/50)^1300000)^(3*10^15) vilket är så gott som noll men inget som låter sig räknas ut i en handvändning.
Vem har sagt att apan skall skriva på Svenska?
shakes ääh du kör ju en algoritm som kollar om du får rätt resultat :)
candide P24 Ponera att man sätter en apa framför en skrivmaskin i 100 miljoner år. Kommer den apan efter att tiden är slut ha skrivit reciterat något historiskt verk, som Brott och straff eller Alla vi barn i bullerbyn. Hur stor kan sannolikheten vara för detta? Förutsättningen är ju att apan lever i 100 miljoner år och att den klinkar på tangenterna hela tiden utan att någonsin lägga av. Sannolikheten att en apa skulle reciterat något hitoriskt verk är lika stor som sannolikheten att en apa skulle leva i 100 miljoner år. Det är totalt osannolikt och totalt ointressant. Det är en ickefråga som kvasifilosofer får våta kalsonger av. Anledningen att jag skriver är för att jag vill vara märkvärdig.
FREE Ayatolla.
"Det är totalt osannolikt och totalt ointressant. Det är en ickefråga som kvasifilosofer får våta kalsonger av." Så, nu slipper ni spekulera mer.
snackar vi om att SKRIVA AV en sån historisk bok eller sriva den HELT SJÄLV? för att skriva av skulle ju kanske inte vara någon omöjlighet om 100 miljoner år på sig.. eller vad vet jag.. men att skriva en sån själv är ju rätt svårt när den inte har den kunskapen?
soundcloud.com/brormusk/sets
KarlKadaver - Jag snackar om att han ska skriva den rakt upp och ned utan hjälp medel eller skriva OM boken utan att ens titta iden, eller skriva av den och få ha boken som hjälpmedel "lilla vän" och sluta spela dum din skojare.
VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget
Är inte detta bara ett "talesätt" som används som argument? Lite "även en blind höna"-style, eller att noobs också kan lyckas om dom får flera försök. Det är kanske inte så intressant frågeställning egentligen? Oavsett så måste man dissa dom som börjar jiddra om sannolikhetslära :D Om man tar med oändligheten i bilden så kan ju vad som helst hända, när som helst. Allt blir sannolikt när ingenting är osannolikt. Man kan väl lära apor att skiva av texter antar jag... Att en apa skulle lära sig själv är väl kanske möjligt också, förutsatt att den har tillgång till texten.
Erkan: Nej, det är inget talesätt och jo, det har allt med sannolikhetsteori att göra.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Apan måste väl uppleva precis som Fjodor har gjort, dvs bo i St.Petersburg till att börja med.
verkligen inte om den inte har den kunksapen.
jo det kan nog hända... vi säger 5 bokstäver i sekunden. 300 i minuten, 18000 i timmen, 432000 per dygn, 157680000 per år... 157680000 gånger 100 000 000 = 15768000 000 000 000 det finns väl 29 bokstäver i allfabetet.. Brott och straff är 14 bokstäver... chansen för ett B e en på 29, chansen för ett R efteråt e 1 på 58 chansen för ett O e 1 på 87, chansen på ett t efteråt e 1 på 116, osv... chansen finns, no daubt
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
därimot så kommer ett oändligt antal apor frafrö ett oändligt antal skrvmaskiner att utföra uppgiften på minsta möjliga tid. (vilket torde ligga runt fyra timmar om man knappr på bra)
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
zoo-man, sannolikheten för att den ska knappa fram brott och straff slumpmässigt är 1 / (43046721*10^16) om ja inte räknade fel.. 15768000000000000 430467210000000000000000 rätt stor skillnad :)
Refused Väl argumenterat.
Erkan: Läs wiki-länken så får du svaren du söker!
Ber förresten om ursäkt om jag lät dryg. Men wikiartikeln är utmärkt.
Hur stor är sannolikheten? Att knappa in rätt alla tangenter i följd? Inte en chans! Om nu en finns, är den riktigt liten!
VI ÄR ÖVERALLT! Dubbeln 2lax9!
joda skitsamma, ja va väll för yrvaken för att räkna korrekt... det ja ville få fram va att chansen finns, men e liten... precis som alal andra idioter.. så... ...whatevver joda...whatevver...
att chansen finns är ju inte särskilt svårt att greppa utan att räkna ut något under förutsättning att man antar att den har kapacitet rent fysiskt att skriva tillräckligt många tecken för att recitera verket i fråga så blir sannolikheten i den stunden större än 0.. spelar ju föga roll då om det e 1/40000000 eller 1/7000000000000..
whatevver joda... whatevver
din mamma whatever X)
whatevver joda, whatevver...
förväntar du dig att apan ska utveclas, evolution? eller vad? Omöjligt att en apa( som förblir en apa) skriver så många ord i följd att det ens blir något vettigt. Varför skriver jag ens i sånna här trådar? I dont kno' :(
apor kan det mesta, folk får sluta hata
Räkna ut sannolikheten att en apa skulle leva i 100 miljoner år då!
FREE Ayatolla.
AA- den är 1, då exemplet förutsätter en apa vars livslängd är 100miljoner år..
Teorin som
candide P24 lägger fram är inget han har hittat på själv. det är ett gammalt resultat av teoretiska studier i slump och sannolikhet.
skulle man sätta en apa framför en skrivmaskin (ja skrivmaskin, så gammal är teorin) och låta den skriva på maskinen efter eget bevåg i 100 miljoner år (tidsrymden är jag inte säker på om det var den samma, men det var något åt det hållet) så kommer den att skriva brott och straff minst en gång under denna tid.
för övrigt är allting möjligt i sannolikhetskalkylen 1/evighet...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Erkan Nu ska du inte vara elak och dissa dom som pratade om sannorlikhetsläran.
Sannorlikhetsläran + oändlighet är lika med svaret "Ja" på trådskaparens fråga. (förutsatt att apan lever i oändlighet och trycker helt slumpmässigt utan att använda sig av interlektuella mönster)
Om man har all oändlighet på sig kommer det för eller senare att slumpas fram ett ex av brott och straff.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
men själva grejen med frågan är ju från början att apan ska trycka tangenter i evighet. hundra miljoner år blir bara massa krånglig matte, och lyckas man räkna ut sannolikheten så vet man bara sannolikheten som nån sa, inte om den verkligen skulle göra det. tror inte jag tillförde nåt egentligen, är för trött och omotiverad.
dewilicious P19 jo men med ett oändligt antal försök är allting möjligt. förutsatt att det finns en chans från början.
men ett tangentbord har ett vist antal tecken. likaså har brott och straff ett begränsat antal tecken. om vi ser hela boken som en (förjävla lång) teckenkombination. så går det att räkna ut sannolikheten att lyckas skriva denna med ett uppmätt snittflöde av tangenttryckande.
på samma sätt som att det går att räkna ut att för att knäcka en 4siffrig kod krävs max 9999 försök. (då du har testat alla kombinationer) så går det att räkna ut hur lång
tid det max måste ta att skriva den förutbestämmda koden. om skriften förblir slumpmässig.
det är kul att ni hakar upp er på att en apa inte kan skriva helt och hållet slumpmässigt med köper att den ska leva i 100 000 000 år rakt av.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Läste någonstans att det skulle ta 100 upphöjt med 12 miljoner år, gånger 200. ska ta reda på vart
Mooving beyond borders of time, Backwads but Forwardsš
läste bara början av tråden. men hela frågeställningen bygger väl på uttrycket: "om man sätter en apa franför en skrivmaskin kommer hon förr eller senare skriva ett av de stora mästerverken" senast jag hörde det var i en film här om dagen och jag vet inet om det överhuvudtaget finns någon forskning bakom det. men frö att svara; nej, jag har svårt att tro att en apa helt utan lärdom om skrivspråk såväl som språket det ska skrivas på kan knappa in rätt kombination av bokstäver så många gånger att det blir boken Brott och Straff. Den sannolikheten är för liten.
Original Cassidy- fixar biffen och står för skandalerna. (A)- Det vet du!
friktion nun var det ju inte 1/evighet eftersom tiden var bestämd.
Det första man lär sig är ju orala biten, dvs att om apan i detta fall kan tala så lär de nog utvecklingen gå framåt som slutar med ett mästerverk.