Olorun Just de grupperna är ju geografiskt fördelade mellan olika områden. Det jag vill ha är en förklaring till varför religionen spelar roll i konflikten. Det verkar som om du menar att själva religionen spelar roll endast för att den delar upp människor i olika etniciteter. Det argumentet håller inte, för det finns inget självklart som säger att det måste finnas en splittring mellan shia och sunni. Dvs dom skulle gott kunna leva tillsammans i lycka. Det jag vill ha är ett argument till varför splittringen mellan shia och sunni just har en religös betoning. Jag som är rätt så insatt i just irak vet att det som spelar roll är politik. Där de flesta sunnimuslimer lever i utsatta områden, och de är i minoritet i landet, och de har det förjävligt. Medan Shia-muslimer för det mesta lever i tryggare områden, och shia-muslimerna har tjänat på att saddam togs bort från tronen. Vilket leder till att sunni muslimerna i mångt och mycket är emot demokratiseringsprocessen så länge som den sker när det finns amerikanska styrkor i landet. Och sedan så finns det naturligtvis grupper som bara vill ställa till ett elände. Osv. Jag har inte hört en enda förklaring som säger att splittringen beror på religösa frågor. Du är den första. Men än så länge har du inte förklarat vart religionen kommer in.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.