Nu? Tid?
Finns nu? Om så är fallet, varför var det då några sekunder sedan du läste frågan? Om du hade tänkt läsa min första fråga snart igen händer väl detta i framtiden? Antingen har nu redan hänt eller så ska nu hända. Alltså finns inget nu, bara framtid och dåtid. Finns framtiden och dåtiden? Det enda vi egentligen kan vara säkra på sker är väl det som händer just nu? Lever vi i ett enda långt nu, som jag redan ovan påstår inte finns? Vad tror du?
when Im first you dont go next myspace.com/askinovic
Man lever i nuet, dåtiden existerar i ens minne och framtiden i ens tankar. Om du vill ha nåt att noja över när du röker nästa så kan du ju försöka med detta: Tänk dig att du bara lever i en millisekund. Du tror att du har levt hela ditt liv eftersom du har "ärvt" minnena från de tidigare medvetandena som har bott i din kropp (levt ditt liv). Du tänker nu: Men vadå? Jag kan ju sitta här och räkna till tre då har jag ju levt tre sekunder. Men där har du fel, du tror bara att du räknar till tre men egentligen så ploppar du bara upp i en millisekund som en i raden av en biljard andra medvetanden. Jag försökte förklara det så logiskt som möjligt men jag vet inte, det kanske bara låter som flumm, jag blir i alla fall vettskrämd när jag tänker på det så nu lägger jag ner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
varför blir du rädd för det, det fungerar ju ändå inte så
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Funkenteller: Jag förstår precis vad du menar. Det hänger ju ganska mycket ihop med min första fråga, som jag däremot inte riktigt förstod ditt svar på.
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
SunTzu: Bevisa det...
"Om du vill ha nåt att noja över när du röker nästa så kan du ju försöka" Därför blir han rädd, haha. Intressant tråd, förstår hur du menar danne. Fyfan vad klurigt det blir i huvudet.
ixixixuxa110
Tid är bara ett begrepp som vi människor hittat på för att förstå oss på sättet vi lever. Om man tänker utanför begreppets ramar så är det inte lika läskigt att tänka i de banorna.
scrotum: Nja, du får gärna utveckla det där lite. Tid fanns innan människan vet du.
Att tid fanns innan människan behöver inte betyda att vi i "nuet" har förstått oss på hur den fungerar exakt och därmed säga att det är så som vi sagt att de är.
skit i nu då o sen, vi lever iaf, det är la bra det! rolig frågeställning iaf, fyfan för o grubbla på det när man rökt
be the change
Hahaha ibland kan man inte rå för att man råkat tänka på jobbiga saker som t.ex. detta och också fastna med den tanken..
Tid är pengar! Så jag antar att trådskaparen är tät som fan.
Hela begreppet nu ar ju lite dovt. Nubehover ju inte nodvandigtvis betyda just precis nu den har sekunden, milisekunden eller annu snavare tidsbegrepp. Nu kan ju vara den har veckan, den har dagen, den har timmen.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Det trog några sekunder att läsa topic och dom skeundrarna var ett nu.
Funkenteller Haha! Tänk om alla liven som far igenomkroppen skulle vilja olika saker, typ gå åt olika håll, då skulle man ju ryckas hit och dit och vara helt cp! =)
mantis och candide: Alltså påstår ni båda att nu (som i en timme etc) består av både framtid och dåtid?
Moderator
2007-11-28 00:39
Självklart existerar Nu. Du hinner bara inte uppfatta det.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
funkenteller har kört på samma historia i alla diskussioner med personer som bestämt vet hur jorden skapades etc.. universum kan lika gärna skapats igår, bara för att vi tror en sak och tycker det ter sig vara på ett visst sätt så måste det inte va så.. det borde vi lärt oss av historien :P
cry me a river! --> thcrew
förövrigt är nuet det som skiljer framtiden från det förflutna nuet är livets resa genom tid och rum :)
cry me a river! --> thcrew
Askin P20 Varför skulle jag? För övrigt är diskussionen helt irrelevant och handlar bara om språklig förvirring, ungefär som problemet med att säga att det finns en helt röd boll som är blå. Går utmärkt att säga, men det är nonsens. Mycket går att säga om tidsbegreppet, men rent objektivt existerar inte indelningen dåtid/nu/framtid.
borde inte ett foto bevisa att det finns ett "nu", eftersom den har tagit en bild av ett bestämt ögonblick.
shimmy shimmy yo
ett foto bevisar att det går att avbilda något vid en viss tidpunkt, det har inget med begreppet nu att göra. vi anvädner det bara för att organisera vår tidsuppfattning
Lite Zenons paradoxer över detta. Att ett "nu" skulle finnas i verkligheten förutsätter ju att tiden går att dela in i odelbara punkter, och jag tror inte att tid fungerar på det sättet.
Askin På ytan ser det ut som om nuet bara är ett av många, många ögonblick. Varje dag i ditt liv tycks bestå av tusentals små ögonblick då olika saker utspelar sig. Men om du ser efter närmare, finns det då egentligen inte bara ett ögonblick, någonsin? Är livet någonsin något annat än "nu"? Detta ögonblick - nu - är det enda som du aldrig kan fly från, den enda konstanten i livet. Oavsett vad som händer, oavsett hur mycket livet förändras, är en sak alltid säker: det är alltid nu. Eftersom det inte går att fly från nuet - varför inte välkomna det och bli vän med det? Det innevarande ögonblicket är som det är. Alltid. Kan du låta det vara så?
Nu är nu, 1 sekund sen är dåtid, en sekund framåt är framtid. (min åsikt, dont flame please)
Procreate, receive compensation.
Askin: Tid fanns inte innan människan. Tid är ju bara ett begrepp skapat av människohänder. Jag kan inte förklara varför universum finns. Men tid är bara ett begrepp, precis som matematik.
"Tid fanns inte innan människan" Säker på att du inte menar klockan? Klart som fan tidens gång fanns innan människan.
Ska försöka förklara hur jag menar: Tid är ett begrepp. Begreppet tid är skapat utav människan. Tid fanns inte innan människan. Eftersom det är ett begrepp.
Begreppet fanns inte innan människan, för vi skapade begreppet, yes. Men tid fanns innan människan.
jag skulle nog säga att nu inte kan existera, inte som en enskild punkt i tiden iallafall.. allt rör sig konstant och det finns inget statiskt i universum.. världen är inte som en film där ruta för ruta kommer fram utan som en roterande flytande enda stor rörelse.. alltså kan man aldrig pinpointa nu.. däreomt så finns ju nuet som begrepp precis som candide beskrev det.. att man kan ta foton bevisar ingenting vad har med nuet att göra.. det bevisar bara att ljuspartiklar som rör sig från föremål kan fångas upp och präntas in som en bild med hjälp av en kamera.. man får alltså en avbildning utan ljus som studsar objekten, inte så att du tar ett kort av ett stillastående ögonblick.. förövrigt är ett foto aldrig en exakt avbildning utan bara en tolkning kameran och sedan våra ögon gör..
Begreppet fanns inte innan människan, för vi skapade begreppet, yes. Men tid fanns innan människan. Men eftersom tid är ett begrepp som människan skapat så kan det inte ha funnits innan människan vilket gör att ditt resonemang faller sönder och samman.
Med det resonemanget innebär det alltså att universum inte kan äldre än människan. Visst, just ordet "tid" är en mental artefakt som människan skapat som ett hjälpmedel men med högsta sannolikhet så fortgick evolutionen och alla andra biologiska processer redan innan människans uppkomst.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Med det resonemanget innebär det alltså att universum inte kan äldre än människan . Nej, inte alls. Då tiden är oändlig i "båda riktningarna" från det att begreppet skapades så kan universum visst ha funnits innan människan. Begreppet tid fanns däremot inte innan det skapades.
SkankyWhore: det beror ju på hur man definierar tid.. tid kan väl vara ett begrepp som beskriver att saker är i rörelse, alltså när saker rör sig förflyter tid, tid = förändring.. så på samma sätt som universum var fanns innan människan så fanns tid innan människan då saker förändrasdes även då, hade universum inte varit i rörelse och förändring innan människan kom på ordet tid hade människan aldrig kommit till liksom.. sjukt onödigt att sitta och snurra runt i såna där grejer som bara har med definition och språk att göra..
Jag använder tidsbegreppet som Askin använde, annars vore det ju dumt att diskutera då vi skulle diskutera två olika saker. sjukt onödigt att sitta och snurra runt i såna där grejer som bara har med definition och språk att göra.. Onödigt tycker jag inte att det är, semantik kan vara intresant ibland.
och eftersom tid av fysiken beskrivs som den fjärde dimensionen så blir det rätt stora problem med vår syn på universum om vi skulle få föross att tid inte är något reelt utan bara ett påhitt.. männskilg tid är ett sätt att mäta dimensionen tid om man säger så.. det finns alltså olika saker som heter tid.. både begreppet som är till för att mäta (klockor o.s.v) och tiden i sig som är allts rörelse, den kan saktas ner och snabbas på men förmodligen aldrig stannas upp då inget i universum verkar vara statiskt..
vad jag ser har askin inte definierat tid någonstans i tråden men du får gärna citera honom åt mig så jag hänger med annars.. faktum kvarstår att itd som det definieras av de flesta utom uppenbarligen dig och askin är något som i allra högsta grad kunde finnas innan människan kom på ett begrepp för det..
slemväxt: Visst, i vår bemärkelse så fanns tid innan. Men fortfarande trampar vi vatten genom att inte tänka utanför de uppdiktade ramarna. I vår bemärkelse fanns saker som var av olika storlek också. Det betyder inte att längdsystem fanns tidigare.
Joel413: faktum kvarstår att itd som det definieras av de flesta utom uppenbarligen dig och askin är något som i allra högsta grad kunde finnas innan människan kom på ett begrepp för det.. Om jag förstår dig rätt nu hävdar du att jag definierade tid som ett begrepp människan kommit på och att den därför inte fanns innan människan? Ja? nej? Iaf; Det är precis det jag inte säger. Bara för att vi har olika begrepp för det mesta betyder inte att det dessa inte existerade innan oss. Abstrakta begrepp (som jag antar att även "tid" kan klassas som) fanns inte innan människan, nej, men det betyder inte att sakerna våra begrepp beskriver inte fanns... Detta inlägg var även riktat till bla. SkankyWhore .
Askin: nej jag skrev ju just att jag inte såg dig skriva något åt det hållet men däremot feltolkade jag skankywhore som om hon menade det..
Orka läsa igenom hela nu, men måste kommentera detta "nuet fanns innan människan" Du det fanns då fan inte innan Big bang iaf. Näbbgäddor Shhh. De fanns inte Tid o Rum innan Big bang blev.
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
När man säger att man lever i nuet, menar man att man tar hand om det som händer, (den tiden då det händer). Inte att man planerar va man ska göra, utan att man bara gör det, Instinktivt. Att leva i nuet, är att vara instinktiv, göra vad man lärt sig i dåtiden, som de säger man lär sig av historia, ( förstå Historia, o förstå Framtid ). That's the word
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
Och när ni skriver "innan människan" Va fan menar ni då ? Vadå innan människan Dinosaurierna var innan människan och då fanns det iaf Tid o Rum:S (eller ni kanske är Troende?? då ni konsiperar att inte nåt fanns före människan) Iaf över igen, Big bang då startade Tiden, den tiden som var värd o räkna, utöver att då Inte räkna med en Tid före Bigbang, som då var Tom o var Intet. Då inget fanns, big bang var början. ( svart hål är slutet )
Joel413 , och bara för att påpeka inget var i rörelse innan bigbang gjorde allt i rörelse. (Tyvärr har ja inte svar på hur Bigbang då startade utan friktion elr tid)
Timon_B Där har du ett problem, hur kan någonting bara hända utan att det finns någon orsak som ligger bakom? Fråga inte mig för jag har inte en aning.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Allt fanns där redan innan människan, Människan namngav bara allt som där redan fanns (språk). Allt fanns innan människan, Begreppen och Tiden, Matematiken osv.
Jag har ett problem där ja, Men problem är till för att lösas, det finns en lösning, Och ja har runt 50-70 år på mig att lösa detta. Om inte nån annan gör det, (jag lär ha använt mig av andras tankar och filosofi och så vidare med) Men där finns ett svar.
Du menade att ingenting var i rörelse innan Big Bang. Alltså fanns ingenting . Om tiden fanns innan Big Bang så var ju någonting trots allt i rörelse.
Och sen förlåt för detta, men jag vill också Dumförklara Scrotum för denna meningen "Tid fanns inte innan människan. Tid är ju bara ett begrepp skapat av människohänder. Jag kan inte förklara varför universum finns. Men tid är bara ett begrepp, precis som matematik." (ni fattar säkert varför också)
Det är frågan som kvarstår ja, och ja återkommer till det när ja har dem svaren eller dem tankarna och den stora filosofin. (och ja där kan ni alla knäcka vad ja skrev ovan, men eftersom ingen annan har ett Vettigt svar på det, så gör det bara dem själva till knäckta) Nåt var säkert i rörelse, men innan bigbang sägs det att där inte fanns nånting alls, bara mörker och vakum, antagligen nån liten Einstein atom, som började dela sig och sen i övertryck exploderade och skapade vad den skapade "bigbang")