käka hund, varför reagerar alla med avsky ?
OK, jag bruakr skryta lite med att jag banne mig beställde hundkött et par gånger i asien en sommar för jag tyckte det var rätt gött och då säger 90 % av dom jag säger det till, oftast tjejer, "åååh, hur kan du vad äcklig o dum du är" jag fattar inte trångsyntheten här. Och att man är präglad till att se vovven som ett husdjur, människans bästa vän osv... men dom käkar ju fisk och gris, fiskar och kelgrisar är ju också söta att ha i akvarium eller som bondars keldjur,DET tänker dom inte på. sen om man tänker ekologiskt också, ingen reagerar på att hajfens soppa skulel vara fel när hajar är utrotningshhotade på många ställen.. men hundar som är den minst hotade arten, DEt skall fani mig vara fel ?? Konstigt.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
Vanligt i asien, väldigt ovanligt i resten av världen.... Thats why
Don't!
Haha, vart beställde du ifrån?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ILLINI_DUDE P26 :
Människor är så jävla konstiga när det gäller djur. Ofta ser de djuren som små barn som bör tas hand om. Alla "söta" djur får inte ätas, dödas eller än mindre utrotas (vilket är ett naturligt beteende), medans alla djur som är "mindre söta" är ohyra. Djurens rätt my ass...
Hundar är ett "sött" djur som man absolut inte får röra...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Du besvarade i stort sett din egen fråga. Här har vi en djupt förankrad inställning till att dessa djur är "fyrbenta vänner" och "livskamrater", något som inte är gällande över hela världen då en del kulturer är mer pragmatiska när det gäller vissa djur. Beroende på vilka djur som har förekommit under uppväxten kan folk även rynka på näsan åt sköldpaddssoppa. Angående hajfenssoppa så brukar de flesta bli avigt inställda till rätten när de väl får reda på hur man bara plockar fenan och slänger i resten av den stackars firren (något de eventuellt kan ha missat då rätten inte är vanligt förekommande hos oss).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är inte vissa djur som är väre att äta än andra, alla djur är äckliga att äta... nuff said
Rock out with your cock out!
Akvariefiskar är en prydnad, grisar är boskap, hundar är husdjur. Att du inte kan se skillnad beror säkert på att du inte ägt så många husdjur i ditt liv. Då kan det också vara svårt att ta till dig andras känslor inför att du ätit hund. Akvariefiskar har i uppgift att simma runt och se vackra ut, och bara ett litet barn eller en väldigt sinnessvag person kan utveckla känslor för en akvariefisk. Fisk är dessutom något som människan har ätit sen urminnes tider över hela världen och ses inte som något konstigt någonstans vad jag vet. Grisarnas uppgift är mer eller mindre att bli mat. En bonde skulle aldrig ha en gris som keldjur, för det är för stor förlust rent ekonomiskt. Det finns minigrisar som man kan ha som husdjur, men det är människans idioti som lett till det, och är väldigt ovanligt. Jag tror inte att de som har gris som husdjur äter fläsk. En hund däremot har fått i uppgift att vara sällskap åt människan och också en hjälpreda. Det är ett djur som människan har en relation med utöver prydnad och ekonoimisk källa. Vi tog fram hunden en gång i tiden just för att vara ett verktyg åt oss, och den fick tidigt en plats i människans flock och familjehierarki. Hunden kallas människans bästa vän av en anledning. Jag vet inte varför kineser började äta hundar, men eftersom svält har varit rätt förekommande i Asien genom tiderna kan förklaringen ligga där. Dessutom har jag märkt att hundar inte alls har samma status där, så det kan vara så att hunden inte använts av människan i samma utsträckning där som här och därför anses vara ok att äta. Jag kan förstå att folk här reagerar häftigt på det faktum att du ätit hund. Dock är jag för att man provar på andra kulturer, och hunden du åt är knappast någons tidigare husdjur utan är förhoppningsvis uppfödd för att bli mat, likt våra grisar (eller så är det en gatuhund, vilket är knas ur andra aspekter). Askin: På vilket sätt är det naturligt för människan att utrota andra djurarter?
Redline!
F.öDjurens rätt my ass Är ju ett jävligt moget uttalande... lowlife
"ingen reagerar på att hajfens soppa skulel vara fel när hajar är utrotningshhotade på många ställen.. " det är rätt många som reagerar på hajfenssoppa...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Det är inte vissa djur som är väre att äta än andra, alla djur är äckliga att äta... nuff said Det där är inte sant
Det är säkert sant om man inte har kommit i kontakt med en adekvat nivå av matlagning/tillredning för att uppskatta det alternativt har ideologier som begränsar ens kulinariska framfart.
Menade ju givetvis inte smaken i första hand. Kan ju debatera detta ämne till leda igen men människor har en extrem dubbelmoral och hycklar mer än gärna. Det konstigaste är att vi oftast inte kan stå för det när det gäller just våran kost. Jag försöker intala mig själv att det är för att "vi" är så vana att äta djur, men sanningen är nog helt enkelt att folk är egoistiska och inte bryr sig. Ät hund, äT haj, ät gris... ät vad fan ni vill men ta ansvar för att ni stödjer massproducering av liv för er egen njutnings skull. Det märkligaste är att våran generation änvänder samma korkade argument som 50talisterna gör när det kommer till kost.
Samma argument, samma motargument. Visst är det lustigt?
Det enda som är lustigt är att det till 90% bara är motargumenten som har substans. Eller at jag ens bryr mig =)
känns som majoritetens allmänna inställning till köttätande är ett stort hyckleri... finns väl egentligen få argument som är vettiga till att äta kött, likt förbannat fortsätter vi.
och med få argument menar jag "inga vettiga"
bara jag som vill äta människa?
Tick Tack är inte moroten Orange. >.<
Gul-Morot: Vill och vill, men jag skulle inte banga. Även om jag är vegetarian. Dock är det vad jag förstår inte nyttigt att äta människokött för människor. Galna ko-sjukan uppstod när kor åt nermalda kor t.ex.
Redline!
Äter man en sorts djur finns det inget som säger att man inte kan äta annat. Att mäniskan i vissa delar av världen har vissa uppfattningar om olia djur är enbart för att man själv satt det värdet på. Att säga att fiskar har i uppgift att se fina ut och hundar har fått i uppgift att vara människans sällskap är att se människan som Gud och skaparen av alla ting och därmed deras anledning till existens. Jag kan inte hålla med en sån värdering. Grisar är väldigt intellektuella och det stämmer inte att de finns för att vara föda. Minigrisar är resultatet av människans idioti, precis som alla sällskapsdjur. Alltså det finns djur som är mer passande för att vara sällskapsdjur (attribut som storlek, underkastelse etc) men det betyder inte att det är deras existens. Så äter man nöt kan man käka kackerlacka eller hund. Jag skulle dock inte käka kackerlacka... jag är inte kannibal. :oP
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
Att säga att fiskar har i uppgift att se fina ut och hundar har fått i uppgift att vara människans sällskap är att se människan som Gud och skaparen av alla ting och därmed deras anledning till existens. Jag kan inte hålla med en sån värdering. Det där var väl ändå en överdrivet fri tolkning? Har man en fisk i ett akvarie har man det till 99% för att det är fint, det är inte samma sak som att människan är skapare av alla fiskar och definitivt inte skaparen av allting. Hundar är någonting som människan skapat, så hur du fått det till att människan är skaparen av allting förstår jag inte.Grisar är väldigt intellektuella och det stämmer inte att de finns för att vara föda. Jo, men det utesluter inte att de kan användas för annat också. Minigrisar är resultatet av människans idioti, precis som alla sällskapsdjur. Nej, alla sällskapsdjur skapades inte för att vara sällskapsdjur. Vissa skapades för att man behövde dem till någonting, t.ex. jakt (hund). Saker och ting behöver inte vara låsta till att bara fungera till ett seyfte utan kan ha flera.
Wermin: Som SkankyWhore säger, akvarie fiskar är prydnad (du har själv sagt det när du skulle köpa fiskar för någon månad sedan) och hundar är skapade av människan för andra ändamål än bara sällskap. Grisar är väldigt intellektuella, men en bonde har ju grisar för att det ska vara föda (eller typ leta tryffel, men det är ine många grisar som gör det). Problemet med att ha minigris som sällskapsdjura är att de är vad jag förstår omöjliga att få rumsrena, vilket i min bok är ett så pass stort aber att man inte ska ha de inomhus. Men som sagt, folks idioti... Att deras existens bygger på det här har väl ingen hävdat, utan jag förklarade enbart vad människan använder de till idag. Men du har ju en förmåga att misstolka saker med flit, så jag är inte förvånad :P
Redline!
Wermin Roaches, whaddup meng !!
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
Vilket jävla snack eller shit.. I sverige är hunden sällskapsdjur.. I Asien är den inte det.. I Sverige äter vi inte hund.. I Asien gör dom det! Va fan är problemet? Det har med kultur och tration att göra.. Va troru ni folk i Indien tycker när vi äter kokött? Shiiiiiiiiiiiit
Highfive anyone, anyone?
Skulle inte banga på en hundburgare.
mama said knock you out
visst, har nog med att folk som har hund som husdjur får en djupare relation till den/dom? Men inte fan skulle jag banga på testa äta hund, människa eller nått liknande!
Heretic ,Thou Art Cast Down!
pah, tycker de där är inskränkt olika kulturer äter olika saker , mkt enkelt. vi äter ju också "konstiga" saker. jag tycker hundar är ohygieniska o skulle inte äta en av den anledningen, stora delar av världen tycker grisar är det. so what.. (och ye, jag anses var adet sotra hundskyddaren här på forumet, men det har ju inget med saken o göra..)
Dr.Octagon: Jag menade självklart att det var naturligt att dö ut som art
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Skankywhore: förlåt, menjag måste ha varit otydlig men "Saker och ting behöver inte vara låsta till att bara fungera till ett seyfte utan kan ha fler" som du skriver är exakt så jag tycker. Och jag fattade mig kort, men det jag säger kan förklaras grundligare, men det äns onödigt. DocOck: Ja, men verkligeheten är så att det existerar inte akvarie fiskar, bara fiskar man har i akvarie. Akvariefisk som ord är väl ett samlingnamn för fiskar inom en viss storlek och sort. Jag misstolkar inte med flit, jag drar det till sin spets... det kan tolkas som hets. Med oändlig omkrets, så räknas varenda meter.
jag skulle inte banga på en (ordagrant) hotdog.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
OK, jag bruakr skryta lite med att jag banne mig beställde hundkött et par gånger i asien en sommar för jag tyckte det var rätt gött och då säger 90 % av dom jag säger det till, oftast tjejer, "åååh, hur kan du vad äcklig o dum du är" Haha, jävla tjejer.
Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.
Ännu ett inlägg om saker som vi äter som anses konstigt på andra ställen. Kräftor har jag hört anses vara äckligt som fan i vissa kulturer, dom lever ju på "avfall" och slemmar runt på slambotten :). Sen så håller jag med, äter man visst kött så borde man inte ha problem med annat kött(om man inte ogillar smaken förstås), konstig dubbelmoral. Själv skulle jag nog kunna äta det mesta, om det är tillagat rätt, även människa, insekt, larv och hund.
Allting handlar om en indelning i vilka liv som e värda mest, o enligt människor blir det såklart: Människor Däggdjur Fåglar/reptiler Insekter/molusker etc Svampar o växter Vi kan helt enkelt relatera mer till dessa djurs smärta än andras, särskilt dom som agerat familjemedlemmar. -ÅÅÅåh nej stakars kossan! -Döda den äckliga myran Forskare ska tydligen enligt vegetarianer veganer påstå vilket lidande som e "värst" också och självklart finns det ingen annan måttstock än "människans" lidande. Men ingen kan någonsin relatera eller sätta sig in i hur en annan livsforms lidande egentligen ser ut. Ingen vet heller någonting om växters lidande. Det handlar helt enkelt som vanligt om att mäniskan o dess känslor lidande o impuser e måttstocken till hur vi ser annat liv vilket e logiskt. Människan i sin tur e nog det största "skadedjuret" jorden skådat.
när dom väl har smakat nån gång så kommer dom också fatta att det är sjukt gott kött..
"-It´s 106 miles to Chicago. We´ve got a full tank of gas, half pack of cigarettes, it´s dark, and we´re wearing sunglasses. - Hit it."
"You probably told your man about us on his birthday"
Frågan e vilken hund som e godast?
fan... nu blev jag för första gången i mitt liv sugen på att äta hund....
Wermin_Roaches: Ja, men i verkligeheten bla bla bla .....du vet vad jag menar, sluta spela smart. fan... nu blev jag för första gången i mitt liv sugen på att äta hund.... Ge fan i Bruno!
Redline!
haha, jag lovar att jag inte ska käka Bruno.
Jag älskar hundar, har haft två stycken. Och ja , jag hade lätt käkat hundkött om jag fick chansen.
At the gates of Eternity...
lätt gott när dude beskrev det, skulle vilja testa äta en nu! Skulle vilja pröva amstaff och chihuahua, lär ju va en skillnad. Till er som har ätit hund, vet ni vilken hund ni åt up?
THAT'S THE SPIRIT!! HUNDKÖTT ÅT FOLKET!!
tombombadill, googla runt lite så lovar jag att du kan beställa det från Korea och lite andra roliga ställen.
lär ju kosta en jävla massa att beställa från korea. Ska se om det finns här i sverige :)
Du kan nog glömma att käka det i Sverige om du och grannen inte bestämmer er för att slakta hans sällskapsdjur och ha till middag. Tror inte att det är högre fraktkostnader på kött från Korea än vad det är på t ex DVD filmer från USA .. Alternativt kan du ju fråga på Asiatiska mat affärer om dom har nå´n kontakt i Asien som fixar det och om du kan specialbeställa via dom ? Jag skulle nog kolla webben ändå.
hundar är äckliga, klart det är avskyvärt att äta dem
dr.octagon. man kan väl vara lika nära sitt boskap som sitt husdjur? I mina hemtrakter är man väldigt nära djuren, man bor på gården och umgås inte mer med hundar än med sina kor. jag tycker itne det är konstigare att äta hund än att äta kor, grisar, oxar etc. tanken är bara främmande. men principen att käka ett lik är ju detsamma jag är inte vegitarian men jag tycker det är lika vidrigt att äta hund som att äta kor
Femme fatale
till trådskaparen: människorna du nämner är dumma och inkonsekventa, precis som när en del köttätare whinar om de får veta något om tillverkningsprocessen av det de håller på att äta. jag är vegetarian, men inte någon militant/radikal djurrättsaktivist. jag tycker fan inte ens om djur, men jag AVSKYR hyckleri.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
Amar: Det är väl ändå skillnad på grisar och kor. Kor ger mjölk utöver kött. En gris är bara kött. Det är väl bara självplågeri att bli kompis med alla grisar för att sen slakta dem.
Redline!