Är Gud god eller ond?
Vi hade religon i skolan, och då pratade vi om kristendomen och allt som hör till. Och så kom djävulen och Gud upp på tal, om vem som är ond och vem som är god. Egentligen är Gud både ond och god? Inte sant? Han straffar syndarna, då han ska förlåta de som begått synder. Nåja, värt att tänka på, om det redan har tagits upp.. Fine, men låt det diskuteras.
whoopzidoo
nu tror jag inte på gud, men skulle det visa sig att han finns och jag skulle räffa honom så skulle jag ge honom en örfil och fråga vad i helvete han sysslar med egentligen.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Gudsbegreppet kan klart diskuteras utifrån olika synvinklar. Men om man håller sig till en kristen syn på Gud, är Gud sanning, kärlek och liv. Han straffar inte människor som syndar. Men sen är det också viktigt att komma ihåg när man diskuterar religion att bilden av Gud kan variera väldigt mycket även inom samma troskrets. Så min förklaring av Gud är min uppfattning av den kristna läran. Frågar du någon annan kan du få ett annat svar.
Redaktionen
2007-12-16 16:46
Alla har väl sin egen uppfattning om Gud och vare sig hans gärningar har någon mening eller inte osv.
namaste
Redaktionen
2007-12-16 16:47
och det var visst redan sagt ja..
namaste
god är ond och tråkig..hos djävulen får man göra häftiga saker
Heretic ,Thou Art Cast Down!
1651 X0 såvitt jag vet så är det inte "välkommen till helvetet, synda loss så mycket du vill" utan snarare "välkommen till helvetet, du kommer torteras för evigt"
Gud finns inte (iaf inte enligt mig). Men om han fanns skulle han vara förbannat maktgalen, och leka med världen hej vilt!
http://myspace.com/BoodaBlezzin
Det beror ju som sagt helt på vilket gudskoncept man anammat. Att förutsätta att alla pratar om samma "gud" leder endast till att man talar förbi varandra.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Straffa och straffa.. När Gud och hans änglar möter djävulen och hans demoner i det som kallas Harmageddon så är frågan vart DU står.
mantis och om man inte känner sig så lockad av någon sida så är man automatiskt stekt, gissar jag?
Misery_chick Jag vet inte.. Men godhet borde locka alla tycker jag..
Redaktionen
2007-12-16 20:17
Bara för att man inte ställer sig bakom någon gud så väljer man inte per automatik ondska.
namaste
Vem sitter på definitionerna av "gott" och "ont"? Det är ju vi människor som har skapat dom benämningarna. Lite som matte. det är inget "som bara finns där" det är ett system vi har kommit på och "fått att funka". Nu tror jag iof inte på gud.
and THAT you can quote...
Värdenihilism ftw! "Ondska" och "Godhet" är helt subjektiva begrepp, vad jag upplever vara "gott" behöver inte betyda att alla andra uppfattar det som "gott". Det finns inga konstanta, universella värden som alla måste följa.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Ja, wikipedia sa det: "Det finns ingen gud, traditionell moral är falsk och etik kan inte definieras eftersom den är olik beroende på var i världen man befinner sig"
Poängen är väl just att Gud är den definitiva godheten och sanningen. Sedan hur man förnimmer detta är väl det svåra. Hur kan ska man kunna förstå vad som är absolut godhet? Finns ingen Gud som är självmedvetande och moraliskt auktoritär saknar vi legimitiet för vår etik och moral. Dvs. handlingar saknar egentligt värde. Visst kan de vara värdefulla på så sätt att de gynnar vår arts överlevnad, men det kan vara svårt att argumentera för dess legitimitet.
Kort sagt, finns det ingen gud så finns det ingen som kan bestämma vad som är rätt och vad som är fel, och eftersom våra liv saknar direkt syfte utan en högra makt så kan vi göra vadfan vi vill...
Nej, tyvärr. Gud kan inte vara ond om han nu skulle finnas. Inte om man med ondska menar handlade som också är moraliskt fel. Om gud finns, så är han ju den absoluta grunden för moralen. I och med det så är alla hans handlingar lika perfekta som han själv i en moralisk mening. Oavsett vad han gör, så gör han rätt, oavsett om han gör raka motsatsen mot något han gjort innan. Det är ju så. Om min åsikt var grunden för en objektiv moral så skulle allt jag gör och tycker vara rätt, även om jag ändrar mig.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Henkso P23 Gud kan inte vara god heller om han skulle funnits. Han skulle bara "vara".
Så tror jag iallafall.
Haha intressant att alla verkligen talar om gud som en "han". Som att det vores självklart. Jag inleder inte någon jävla debatt om vilket kön Gud nu skulle vara eller grinar över kvinnoförtryck, men jag tycker det vore självklart att, om nu gud står så mycket över oss, så lär han stå över könen med. Man borde självklart prata om gud som ett "det".
Redaktionen
2007-12-16 21:33
Jo, "det" kan tyckas ligga bättre i mun. Men man säger inte "det" till klockan. (Uttjatat argument, men ändå)
namaste
-LunAtiC- Vad var det för sökord? Man moraliserar olika i olika delar av världen. Men den som drabbas känner samma sak oavsett vart människan kommer ifrån. I Svege gifter vi inte bort våra barn. Det är moraliskt riktigt i andra länder men bara för det innebär det inte att den som råkar ut för det gillar det.Gör inte mot andra det du inte vill att doms ka göra mot dig
Nej jag säger "den" åt klockor och båtar. Jag tänker fortsätta kalla gud för "han", Och jag förselår att ni gör det med.
-LunAtiC- F2 "Man borde självklart prata om gud som ett "det"." "Jag tänker fortsätta kalla gud för "han", Och jag förselår att ni gör det med. " hur ska du ha det egentligen?
Kan utrycka det såhär: "Man borde...", "men jag tänker..." T.ex.Man borde sluta skriva i den här tråden, då jag är fullkomligt övertygad om att gud inte alls finns, men jag tänker fortsätta för att jag har så jävla tråkigt. Pedagogiskt enough for ya?
Åderpåle man är inte automatiskt ond men enligt den såkallade "gud" så är det en synd att inte tro på na är det inte så?
Redaktionen
2007-12-16 23:12
Vilket för oss tillbaka till huruvida man tror på den guden som beskrivs i bibeln eller koranen eller whutevvah eller inte. Min syn på gud eller universums skapare är knappast någon som blir kinkig såfort någon inte tror på honom, bara personen i fråga gör det bästa den kan för sig själv och andra så är allt coolers. ..Vilket för oss tillbaka till vad som är normen för gott och ont. meningsfullt dehära.
namaste
god är ond och tråkig..hos djävulen får man göra häftiga saker
Misery_Chick sa svaret. Och beroende på vad du gör, desto grövre torteras du. Himmelriket är till för dom som har lyckats följa allt till punkt och pricka.
whoopzidoo
Jag kommer nog alltid se folk som följer en religion som lite naivare och lite dummare. Även om jag avudas dom på många plan.
En del gillar inte Gud.. dom tycker bara det är coolt med räggi.
-LunAtiC- F2 Du missade min poäng. Detta är ingen åsikt från mig, det är helt enkelt så det är.
Finns den kristna guden så är han den absoluta moraliska auktoriteten. Det goda är att handla i enlighet med guds vilja, gud är perfekt och lär dämed aldrig handla mot sin egen vilja = gud är alltid god. Eller åtminstone så handlar gud alltid moraliskt rätt.
Henkso P23 Vem säger att han är dem moraliska auktoriteten och att han är perfekt? Vem kom på det? jo, MÄNNISKOR.
misery-chicksnarare "välkommen till helvetet, du kommer torteras för evigt" Det skulle du allt gilla va?
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
_Bajsaren P7 huh?
Och beroende på vad du gör, desto grövre torteras du. Himmelriket är till för dom som har lyckats följa allt till punkt och pricka. jag hade för mig att gud förlåter alla som ber om förlåtelse? eller är det "du är förlåten, men du kommer fortfarande torteras i all evighet"
Gud finns inte. Good enough?
Signatur får rum här
åffer F11 Du förstod inte frågan? De var snack om kristendomen, inte om han finns eller ej.
Och så kom djävulen och Gud upp på tal, om vem som är ond och vem som är god. Lägg en fundering istället för att "lösa saken snabbt".
whoopzidoo
Felici-JAH Alltså Gud gör inget mot människorna. Inte Djävulen heller. Djävulen vill tillåmed få människorna omedveten om att han finns. Så står det i bibeln. Så ingen gör väll något direkt ont eller gott mot oss om vi ska tänka på detta enkla barsliga sätt. Men att vara omedveten om att djävulen finns, alltså att det onda är ont och att begå synder utan att känna att man gör fel är en ond kraft. Att skolja på gott och ont och att ha tro till det goda är en god kraft.
Om han ens existerar så sitter han väl å gnider händerna i bästa Montgomery Burns-stil, flinar och säger "excellent" varje gång någon dör.... Han är pure evil. Läs Jobs del i GT....
Not a follower, so Twitter has never been an option.
misery varför har du nickat så annars? ^^
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
"Satan ser till att Job förlorar hela sin boskap och alla sina tio barn. Men Job började inte klaga för detta. Satan går åter till Gud, och säger till Gud, att det inte är konstigt att Job inte anklagar Gud så länge han fortfarande är frisk. Gud ger satan tillåtelse att skada Job kroppsligen. Satan låter Job drabbas av varbölder över hela kroppen. Men när hans hustru frågar Job, om han inte klandrar Gud, svarar han "Vi tar emot det goda från Gud, skall vi då inte också ta emot det onda?" Tänk på det! :P
mantis Sökordet var: nihilism.
-LunAtiC- Jaha, den dryga jäveln!
Gud gör det som är bäst för jorden...även det betyder att ta kål på en massa människor.
Satan ser till att Job förlorar hela sin boskap och alla sina tio barn. Men Job började inte klaga för detta. Satan går åter till Gud, och säger till Gud, att det inte är konstigt att Job inte anklagar Gud så länge han fortfarande är frisk. Gud ger satan tillåtelse att skada Job kroppsligen. Satan låter Job drabbas av varbölder över hela kroppen. Men när hans hustru frågar Job, om han inte klandrar Gud, svarar han "Vi tar emot det goda från Gud, skall vi då inte också ta emot det onda?" En stor anledning till att jag inte förklarar mig troende är att jag aldrig skulle ta till mig sådant där nonsens.
Det
här South Park-avsnittet säger allt om den delen i bibeln. Det börjar vid 14:33 och håller på till och med 16:31.
"Why would God do such horrible things to a good person just to prove a point to Satan?
Slutligen vänder sig Gud åter till Job, och återupprättar honom. Han får dubbelt så mycket boskap som tidigare, samt tio nya barn som kompensation för de tio som dött . -Wikipedia Haha, Gud är så finkänslig :D
orkar inte lsa hela tråden, så det kan han hända att någon vis innan mig har skrivit detta. men Gud är goood! tänk er att det finns en djävul också, han är ju också väldigt mäktigt och det han göder på är ju människor som syndar, det tar han ju till sin fördel och blir allt mäktigare och så. tänk er då hurdana vi människor är i allmänhet, visserligen är vi inte mer än människor som har fått fria val av Gud, helt rätt är det ju inte heller ioch med att vi alla föds med olika förutsättningar, och varför det är så vet jag inte. men tillbaks till det att vi människor har fria val, då innebär ju detta att vi kan välja att göra guda värk eller djävulskap. exakt därav uppstår alla orättvisor i världen, för de människor i många fall med begåving väljer att göra djävulskap!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
cholla, du kanske ska börja läsa hela tråden innan du börjar skriva vafan. kolla typ 10 inlägg över ditt så ser du hur god Gud är.
Not a follower, so Twitter has never been an option.
-LunAtiC- F2 - Jo.... gud finns ju inte. Poängen var att, om man gör antagandet att den kristna guden finns, så vore han den moraliska auktoriteten bakom allt. Han vore även en han, eftersom den kristna guden är en han vad än nya tiders präster försöker slå i oss.
Anledningen är mycket enkel. Guds ord är den yttersta sanningen och den yttersta moraliska auktoriteten. Bibeln är en sorts destillering av olika moraliska kodex som alla kommit till människan från gud. Gud bestämmer, det är guds "say so" som är basen för att den kristna moralen är riktigt. Därmed kan den kristna guden inte vara ond om han finns, eftersom han bestämmer moralen genom sitt själva handlande, tänkande och tyckande.
Either way kan man lösa hela grejjen med en enkel sats baserad på utilitarism. Om man är "god" i livet kommer man enligt kristendomen till himlen = evighet av lycka, om man är "ond" så kommer man till helvetet = evighet av lidande. Så oavsett vad som händer goda/onda människor i livet, så är det lugnt. För de får vad som kommer till dem på en nivå som får jordelivet att blekna. Var man ond och hade ett risigt liv så ska man ju ändå till helvetet, vad betyder lite lidande i jordelivet mot evigheten? Var man god och råkade ut för en massa skit, så vägs det ju upp av evigheten också. Jordelivet är således ingenting vägt mot vad som helst i det kristna livet efter döden, enda poängen är att fortsätta tro på gud oavsett vad.
Så ta det lugnt, gud är inte ond, oavsett om han finns eller inte. Och givetvis... så finns han inte.
Det som jag aldrig riktigt fattat är varför djävulen torterar folk som brutit mot Guds ord - jag trodde djävulen tyckte det var bra? De verkar ha ett komplicerat förhållande, Gud och djävulen, lite hatkärlek så där...