I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är Gud god eller ond?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2008-01-27 21:08
Upplyst och bildad = ond.

2008-02-01 01:50
det var djävulen som lurat oss att det finns en gud
jag har alltid rätt.

2008-02-04 15:22
satan och ondska härskar denna värld. Därför måste vi människor vara starka och stå emot ondska och göra Guds vilja så vi kan bli räddade.

Om du frågar' vem styr denna värld?
Många människor skulle besvara den frågan med ett enda ord -Gud.
Men intressant nog sägs det inte någonstans i Biblen att vare sig Jesus Kristus eller hans Fader är den här världens härskare. Tvärtom sade Jesus "Den här världens härskare kommer. Och han skall kastas ut" Och han tillade. "Världens härskare kommer. Och han har ingen makt över mig."- Johannes 12:31; 14:30; 16:11

Blow my mind....the one below the waistline.
Producent

2008-02-04 16:16
Varför skulle gud bry sig om enstaka människors liv?
eller människors liv överhuvetaget?
Vi ser oss själva som mycket mer än vad vi egentligen är, vi är bara djur goddammit!
I'm Just A Human

2008-02-05 15:07
Håller med delvis, visst varför skulle Gud bry sig om människor som vänder han ryggen? som dem flesta gör i vårt samhälle. Och det är precis det som satan vill att människor ska göra. Men Herren vet hur svårt vi människor har det i livet hur mkt frästelser, hemskheter och skit vi går igenom i våra liv' det kan hans son Jesus Kristus intyga om, det är därför vi mst vara starka och stå emot ondska och försöka leva rättfärdigt och följa Guds vilja för att finna riktig lycka.

Matt 7:12
P   

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Matt 7:13
P   N

Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den.

Matt 7:14
P   

Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Blow my mind....the one below the waistline.

2008-02-06 20:01
Gud är vår skapare som gav oss liv, han gav oss ett medvetande.
Gud skapade Livet, som din mamma men kan inte styra dina handlingar men ger dig vägledning i livet.
Gud kan inte styra över våra handlingar och gärningar, men han kommer döma oss när det blivit vår tur..

2008-02-08 01:20
Gud är allt. Personifieringar av "honom" är bull.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-08 01:24
"han han han" kristendom är bull.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-10 18:42
För att förstå vem Gud är krävs ödmjukhet. Det råder stor förvirring kring detta idag.
Govinda

2008-02-10 20:44
Större delen av förvirrningen beror väl på att vissa människor faktiskt anser sig kunna svara på vem/vad gud är.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-02-12 17:20

Vad säger ni om Bamse då? Han gillar inte att slåss, men han slåss ändå ibland. Är inte det att gå emot sig själv och lära barn att man måste slåss ibland om någon är dum?
Är Bamse ond eller lär han ut något bra?

Om gud nu hade funnits hade han ju varit minst lika mkt djävul som djävulen.

2008-02-12 20:47
teN 

Tycker nog att Bamse inte har så många likheter med Herren.

Nej man ska inte slåss ("så vänd och den vänstra kinden till"). Sen om man tycker att Bamse ska symbolisera moralen som mäniskor borde följa så tycker jag personligen att det som de flesta mäniskor tycker är rätt eller fel grundar sig mycket i kristendomenslära.

2008-02-15 22:56
philosophia.

jag tyckte att jag kände igen det! ;).. Jag har en del saker jag måste reda ut innan jag känner att jag kan ta till mig budskapet helt och fullt ut. men jag har läst en del och jag.. det börjar lossna saker inut mig. Det har satts igång en process av tankar som legat där hela tiden.

jag kan inte sluta tänka på det.

OsJa: "Gudsbegreppet kan klart diskuteras utifrån olika synvinklar. Men om man håller sig till en kristen syn på Gud, är Gud sanning, kärlek och liv. Han straffar inte människor som syndar." faktum är iof att de flesta kristna tror på arvssynden, att Gud straffar och att man ska be om syndernas förlåtelse.

Precis det som jag inte kan finna vara sant faktiskt. Jag tror som philosophia. Det är människan som begränsat sig, som snävat till det och skapar rädsla.

2008-02-17 11:17
Utgår man ifrån gamla testamentet så kan man knappast kalla gud god. Stena homosexuella, mörda de som inte tror på gud osv. Skulle mer kalla honom en hänsynslös förtryckande  ondskefull diktator.
Sedan har kristna "förfinat" kristendomen genom det nya testamentet.
Moderator

2008-02-17 11:39
kanske_online Man kan väl snarare säga att kristendomen har utvecklats. Och det var Gud som utvecklade den iom Jesus.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-17 13:51
Att säga att Gud utvecklade testamentet är att säga att Gud existerar.

Gud utvecklade inte testamentet. Det var olika författare som skrev nya testamentet, antingen genom att tolka händelser eller genom att helt enkelt hitta på historier.

2008-02-18 02:58
Han är god !

2008-02-18 09:28

Vad säger att Gud skapade det gamla testamentet då? Det var ju tamigtusan människor som skrev det också. och med tanke på hur det såg ut då är det inte konstigt att de formade det som dom gjorde. De skapade en bild av Gud som befallande, hämnande osv.. Om Gud är kärlek, vilket jag faktiskt tror, så varför skulle Gud (han/hon/den/det) t.ex ta illa upp av att man använde ordet Gud i ngt sammanhang?(aka häda)

Står inte Gud över sånt? Vi är skapade med fri vilja, varför straffa oss för det? Helt absurt hur förvrängt det är.

2008-02-18 10:31
Visst var det människor som skrev det gamla testamentet. Som med nya så hittade de på historier eller tolkade vissa händelser.

Jag utgår ifrån gamla och nya testamentet, för att det är kristendomens Gud OP vill diskutera. Det är alltid svårt att diskutera Gud eftersom folk alltid tolkar Gud som helt olika ting om man inte utgår ifrån någon tro etc.

2008-02-19 15:53
Han är ond, tror/ älskar man inte på han så straffar han dig även om det står i bibeln att man inte behöver tro på han för att han ska älska dig,,,

2008-02-19 17:12
Gud är. Änglarna är goda och demonerna är onda.  så enkelt är det..

2008-02-19 20:25

2008-02-19 22:18
Fronk P0

Gud älskar alla mäniskor eftersom han har skapat alla. Att tro på honom ger oss frälsning.

2008-02-19 22:49
Detta är era personliga uppfattningar..... som jag innan sa; Jag utgår ifrån gamla och nya testamentet, för att det är kristendomens Gud OP vill diskutera. Det är alltid svårt att diskutera Gud eftersom folk alltid tolkar Gud som helt olika ting om man inte utgår ifrån någon tro/källa etc. som t.ex. testamentena.

2008-02-19 22:52
"gud" är hermafrodit i grunden. men alla mäktiga män genom tiderna har förvrängt det. är inte både eva och adam guds avbild?

2008-02-19 23:18
Gud finns inte. Gud är bara ett uttryck som vi använder för mänsklighetens godhet. Det är en slump att vi är här, big bang, levande partiklar och miljoner år av utveckling. De som inte inser det och tror att någon gud skapat allt borde tänka om för bara tanken är fan löjlig.
jag har alltid rätt.

2008-02-20 00:05

Cruiser89 P18 : Varför ska det va nödvändigt att straffa människor för att dom inte tror på gud fasten det står i bibeln att man inte behöver tro på han utan att han finns för dig ändå även om man inte vet om det,? säger imot sig själv liksom

2008-02-20 16:48

1 poäng till JonkaGOO

Mikael Söderlund was here!

2008-02-20 17:08
JonkaGOO skrev nog det mest löjliga inlägg på whoa hittills. Gratz :)
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO
Moderator

2008-02-20 21:39
2 poäng till Yamo_RGRA
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-21 08:34
Sluta försök greppa Gud med tanken. Lär känna Gud.

2008-02-21 10:12
Fronk P0

Vet inte riktigt vad du menar med "straffa".

Ja han finns för oss alla, det är upp till oss att välja ifall vi vill följa honom lr inte.

2008-02-21 16:39
Cruiser89  : det står i bibeln att om man inte tror på han så straffas man,,

2008-02-21 17:10
Va fan tror man på Gud får man väl lita på att han är god och vet vad han gör. Tycker det är sjukt att ifrågasätta Guds godhet eller förmåga att handla rätt.

Nu är jag själv ateist men är man troende får man väl köpa konceptet på att Gud är allmäktig och allvetande. Då är det ju jävligt meningslöst att komma med invändningar.

"Om Gud är allsmäktig och god varför händer då så hemska saker?" För helvete, om Gud är god och allsmäktig har han nog bättre koll på läget än er.
Så fuck you Teodiceproblemet!
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-02-21 23:52
dum i huvet, religioner förstör världen
DIIIF

2008-02-22 00:32
Tror inte på gud men testa ge dig in i téodice debatten. Good stuff, får mig att bli ännu mer övertygad ateist.

AffeAffe - Jo men det finns tillfällen då man omöjligt kan förklara Teodice problemet med att gud har en högre medvetenhet eller större koll på läget. Förintelsen är väl ett klassikt exempel.

2008-02-22 01:26
Gud finns inte
MeckGyver

2008-02-22 02:46
Da_Mac
Igen, det är omöjligt att förklara med vårt medvetande och insikt. Det konceptet håller väl per definition till allt. Antalet människor som dog och/eller hur mycket de led är irrelevant.

2008-02-22 10:30
Så gud är alltså helt omöjlig att förstå för oss dödliga? isåfall tycker jag han gjort ett dåligt jobb och satt sig själv på alldeles för höga pedestaler. Ifall han ville att vi skulle leva så bra liv så bra liv som möjligt och därmed vara så god som han uppges vara så tycker jag att han gjort relationen mellan gud och människa alldeles för komplicerad för att den ska vara bra. Jag menar om han kan se något gott i förintelsen, så är vi ju definitivt inte överens, oavsett hans avsikter.

2008-02-22 13:53
Om han är allsmäktig, allvetande och god så kan han inte ha gjort ett dåligt jobb. Det är per definition omöjligt.
För mig är det enda vettiga att acceptera att det är så det är, och då kan man inte komma med såna invändningar du kommer med. Att tro på Gud men tycka att han tabbade sig där med förintelsen och att han är ute och cyklar när han låter hemska saker hända goda människor är för mig obegripligt. Givetvis förstår han väl sakernas tillstånd bättre än någon människa någonsin kan greppa?

Men, som sagt, så tror jag inte ens på Gud men det är intressant med teologi ändå.

2008-02-22 14:23
Jag är också Ateist men tycker inte alls man kan förkasta teodiceproblemet sådär. Jag menar så som du resonerar gör ju inte knappt ens präster och djupt religiösa. Fanns ju till exempel judar som överlevde förintelsen som inte kunde dra någon annan slutsats än att gud var död efter det.