Vardagsfilosofi-forumets framtid
Tyvärr är det här inte den roligaste tråden att starta, men efter en diskussion inom Whoa Crew så är vi lite frågande till Vardagsfilosofiforumets existens. Innan vi gör någonting förhastat så vill vi bara kolla om vi missat nåt, eller om ni känner ungefär samma som vi. I korthet så är de två huvudåsikterna att: - Aktiviteten är relativt låg. - De flesta trådar överensstämmer inte med vad som beskrivs i forumreglerna/-beskrivningen. Vad säger ni? Om det ska vara kvar behövs förslag på vad som kan göras för att styra upp det. Whoa Crew
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Hmm på punkten - De flesta trådar överensstämmer inte med vad som beskrivs i forumreglerna/-beskrivningen. Är det väl till större delen upp till moderatorerna att se till att trådarna som ligger här verkligen hör hemma, och flytta dom andra trådarna till bättre ställe. Sen aktiviteten är antagligen rätt svår att göra så jättemycket för att förbättra, whoa kanske bara inte är något ställe där riktiga tänkare föredrar att hänga.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
- Aktiviteten är relativt låg. Jag vet inte hur det är för andra men jag går in i de flesta trådarna och läser väldigt mycket men väljer ofta att inte kommentera. Och det är enbart i VF som jag gör så. - De flesta trådar överensstämmer inte med vad som beskrivs i forumreglerna/-beskrivningen. Skriv om reglerna då! Jag personligen tycker VF är det bästa forumet på hela whoa (förutom de tre hiphop-forumen som faktiskt är stommen för hela sidan) och det skulle kännas jävligt ruttet om det försvann. Vad exakt är det som stör er?
Redline!
* "Skriv om reglerna då! " - Till vad? * "Vad exakt är det som stör er? " - Att runt hälften av trådarna / diskussionerna är saker som platsar bättre iblandat, i kombination med att forumet är hyfsat inaktivt. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Själv har jag tappat lusten / orken att rensa i forumet i och med att det ändå är "dött" och fullt med felpostningar. 10-4, over...
Håller med Dr. Octagon men förstår ju samtidigt mabande, tycker personligen att vardagsfilosofi är det roligaste forumet här men antar att trådarna kommer dyka upp ändå i blandat, problemet blir väl att alla intressanta flummiga trådar om existens, vetenskap, konstiga LSD inducerade konspirationsteorier, religion o.s.v kommer sväljas i myriaden av blandat trådar.. men men man får väl leta mer bara..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2008-08-27 15:31
Jag tycker det vore väldigt tråkigt om vardagsfilosofi-forumet försvann. Som sagt ett av de bättre forumen på whoa. Däremot så är jag inte helt främmande från att spika en tråd för t.ex konspirationsteorier så att man slipper sitta och försöka sålla ut det som är intressant på riktigt mellan all "öppna ögonen"-bullshit hela tiden.
http://www.kulturkompaniet.nu/
Men hur aktivt har VF varit tidigare då? För min del känns det inte så självklart att det är lika stor aktivitet i ett forum som VF som i Svensk hiphop t ex, då riktigt genuina VF-trådar ofta kräver att man tänker efter ordentligt med varje post, vilket gör att det inte är lika mycket "snack" i en tråd om Universums längd som i en om Dr Dres kommande skiva. Kvalité före kvantitet alltså.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Ja, det är ju en massiv skillnad på aktivitetspotential mellan Svensk hiphop och Vardagsfilosofi, men av de trådar som följer reglerna / upplägget för hur de ska se ut och är hyfsat aktiva är i detta forum färre än i de flesta andra forum (möjligtvis med undantag för emceeing, som det finns en "aktionsplan" för att styra upp). Det har sen forumets formtopp varit ett stort tapp i både aktivitet och kvalitet. 10-4, over...
Skivsamlare
2008-08-27 18:09
Känns som att det har lite att göra med att whoa som community stöter bort medlemmar som (t.ex) Phlegm, vars resonemang går lite djupare än "Shit asså... ja har tänkt på en grejjj. Min flcivkän blir arg om jag ligger me hennes polarre! Varför blir hon de???"
Just phlegm vet jag inte om det var rätt person för att exemplifiera "djupare resonemang". 10-4, over...
Skivsamlare
2008-08-27 18:16
Haha, nej kanske inte. Det var nog mest hans språk jag tyckte om. :P
Att radera "Vardagsfilosofi" vore ett exemplariskt steg i strävan efter att göra whoa.nu helt ointressant.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Hmm.. personligen är jag kluven i frågan. Jag läser VF forumet rätt ofta, men både i VF och politik finner jag att jag nästan bara skriver elakheter. Det är helt enkelt för många tomtar som skriver för att det ska kännas värt att försöka skriva seriöst, utan det blir mest att driva med konspirationsteorierna. Ärligt talat så är det bästa med VF de gånger Mabande krossar någon fjortis dåligt konstruerade 'vetenskapliga' argument. Å andra sidan, finns det någon fördel med att ta bort det? Det kan ju inte kräva så mycket resurser eftersom det är så inaktivt. Säg att 80% av allt som skrivs här är idioti, det ger ändå 20% vettiga inlägg. De inläggen skulle inte ha en chans att överleva på blandat forumet där det skapas massor av trådar och de enda som klarar sig mer än fem minuter är de som handlar om sex, hur folk ser ut, eller att träffas IRL för att få se hur folk se ut och sen ha sex. Okej, jag överdriver lite, men det är inte långt ifrån. Det är enligt mig bättre att de fåtalet inlägg som kan vara intressanta finns där de som vill kan hitta dem. Sen tycker jag att aktiviteten på t.ex svensk hiphop mest är så hög för att det är samma jävla ämnen hela tiden. "Vem är bäst/sämst", "vilken är din favoritrad med organism", "vad är historien om <10 år gammalt beef>" och "var det VERKLIGEN MBMA som gjorde 'fjortishora', det låter ju inte som dem!". Kvaliten på de mer aktiva forumen är ju inte alltid så hög, det är snarare så att VF har högre förväntningar. Kan man inte bara införa ett 'three strikes' system där den som gör tre inlägg där de missbrukar frasen "vetenskapligt bevisat" eller postar konspirationsteorier bannas från VF? Då skulle nog kvaliten gå upp.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
missbrukar frasen "vetenskapligt bevisat" eller postar konspirationsteorier bannas från VF? Då skulle nog kvaliten gå upp. lol skulle man införa det skulle ju hela meningen med vf vara bortkastad, då kan dom lika gärna ta bort skiten
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Vardagsfilosofi är ett av mina favoritforum. Jag kommenterar inte så ofta, men det gör jag inte på resten av forumet heller direkt. Jag är inte så insatt i reglerna heller, men jag tror att om man flyttar de trådar som SKULLE varit i vardagsfilosofi till blandat så kommer de trådarna på 20 minuter ersättas av "Bild på din armbåge!", "Saker dina dumma polare sagt" och "Jag tänder på ormar!" och glida till sida 3. Det vore någonting klart negativt att ta bort forumet.
Problemet är ju, som jag tidigare sagt, att de vettiga trådar som skulle flyttas till blandat kommer att ätas upp ganska så omgående eftersom blandat helt ärligt bara är en jävla soptipp. Tänk att kunna ta bort blandat istället. Iofs hade det ju blivit ett jävla liv då men en hel del stolpskott hade førsvunnit (eller fortsatt mysa i grafitti) eftersom trådarna i de andra forumen går øver huvudet på dem.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
forumet var bättre förr när det var mer fritt, innan läste jag mycket här men nu kommer det ju nästan aldrig nya intressanta trådar så det känns rätt dött. Men hellre försöka få fart på det (fråga EJ mig hur) än att ta bort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Snara - Hur var forumet mer "fritt" förr? 10-4, over...
JAg går starkt emot.. Håller med de flesta, jag inte skriver så mkt.. inte i något forum egentligen men jag älskar att läsa folks teorier, frågor, funderingar och självklart madambes kloka svar :D kmr ihåg när han besvarade frågan om hönan eller ägget kom först med helt sjuka dna och gen svar :S :P haha WHOA! och eftersom jag inte lyssnar lika mkt på hiphop nu som förr så hänger jag knappt i ngt annat forum än "övrigt" och "hobby och fritid"
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
va fan, låt det ligga kvar dom som gillar det gillar den resten behöver inte gå in och titta om det är så att ni stör er. Skulle ju göra whoa mycket tråkigare om det försvann.!! punkt
www.RekFoto.se
Skivsamlare
2008-08-27 22:47
Lexicon Men nu handlade det väl lite om huruvida det var värt den tiden det tar att administrera forumet för moderatorerna? Borde som sagt gå att minimera arbetet dock genom att skärpa reglerna lite och göra lite stickys för ämnen som lätt spårar ut i tusen trådar.
Mabande, jag hänvisar till de två översta trådarna, alltså de innehållande regler och liknande. tex, ingen poesi tack, varför inte? Varför inte massa onödiga kärlekstrådar? det var ju forumets charm.
Varför inte bara slå ihop "blandat" och "vardagsfilosofi" forumen till en ? Eftersom vardagsfilosofi trådarna ändå oftast hör hemma i blandat och vardagsfilosofi igentligen inte behöver ett helt eget forum pga den låga aktiviteten? Sounds Like a plan 2 me! (Har inte läst igenom tråden) frid// bajskorv aka vroksjab ps.Annars är vardagsfilosofi bland dom roliga forumen att läsa även om det inte är såpass aktivit.ds
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Men "Blandat" fungerar väl mer som en slags skräpkorg där man lägger trådar som verkligen inte hör hemma någon annanstans? VF har ju ändå en viss inriktning, det är inte bara "Gör vad du vill" som gäller för trådarna som skapas där.
Orsaken till Vardagsfilosofis existens är att det kom önskemål om ett forum där man kunde diskutera djupare saker än vad som förekom i det dåvarande Skitsnack-forumet (numera "blandat"). Aspirationen var att kunna ha ett forum med diskussioner som rörde mer än att exempelvis fråga om
3:e världskriget startat för att man hört lite fyrverkerier eller varför
konami har implanterat chip i skallen på den som köpt pro evolution soccer .
Snara - Poesiregeln är för att folk la poesi i dåvarande Keystyles (som sen delades upp i Lyricism och Battle & Cypher), Blandat och Vardagsfilosofi och vi ville ha det samlat. Kärlekstrådsregeln är för att folk langade in sina vardagliga kärleksbekymmer här istället för blandat. Forumet är ju för filosofiska frågeställningar / resonemang, inte kropp & knopp-trådar.
Den första regeln har funnits nästan lika länge som forumet och alla tre reglerna har funnits längre än du varit medlem, så fortfarande: hur var det friare för två år sen? ;)
__virre__ - Nja, Blandat ska inte vara skräpkorgen utan forumet för diskussioner som saknar ett eget forum.
10-4, over...
Ni kan inte ta bort vardagsfilosofi ju.. Jag har läst mycket intressanta synpunkter här och även får jag mig ett gott skratt (ca en gång om dagen) så det skulle vara en stor förlust för mig. Det tar tid för en bra tråd att skapas, alla kan inte komma på frågeställningar som rör och berör utan det kommer då och då. Det är det som är fint, här har trådarna lite mer tid och är därför också lättare att hitta. Ta inte bort!
Not a follower, so Twitter has never been an option.
mabande stirra dig inte blind på varit medlem sedan! det finns möjligheter att göra nya? Jag har sagt hur jag tyckte det var friare förut, vilken del förstod du inte?
men vafan.. vad ska man klicka in sig på 3 på natten, jobbdag dagen efter om inte VF på whoa?? jag läser nästan alla trådar men kommenterar sällan då dem flesta i VF skriver låånga välformulerade inlägg med starka åsikter, annars är det onödigt att skriva i VF trådar.. i blandat och på webbsidor brukar man oftast kommentera någonting lite kort, därav är aktivitetet högre där än här, men VF uppskattas av många skulle jag tro..
En del av problemet är ju att de flesta (konventionella) samtalsämnen är relativt urvattnade. För att det ska vara riktigt intressant krävs det en större diversitet av frågeställningar.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Snara - Hur länge har du varit medlem då? D.v.s. när var det friare? För som jag sa så har ju reglerna funnits ett antal år (minst halva forumets levnadstid). Vad är f.ö. skillnaden att läsa fjortistrådar om att pojk- / flickvännen gjort slut för att man glömde svarade på ett SMS i vardagsfilosofi och i blandat? Annat än att det ligger i helt fel forum om det ligger här. 10-4, over...
Snara Det är mycket friare nu än det var förr av den enkla anledningen att aktiviteten har gått ner oerhört och därmed låter man mer slinka igenom moddandet. De där reglerna (lejonparten av dem) skrev typ år 2001/2002 btw.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
vardagsfilosofi är ett av mina favo-forumavdelningar, alla har väl något man filosoferar om i livet? eller är intresserad av att läsa om.. plus att formgivning har väl typ mindre aktivitet?
koladeal - I Formgivning är i stort sett alla trådar inom ramarna för forumreglerna. I Vardagsfilosofi är det inte så. 10-4, over...
Ta bort VF och återinför Skitsnack. Då blir Blandat det nya VF fast med högre tolerans för trams och Skitsnack blir nya Blandat med superhög skitsnackstolerans. man måste anpassa sig till användarna.
skvätt skvätt
...vilket nog var den absolut sämsta idén hittills. 10-4, over...
Ett problem med reglerna på VF forumet är att de är mycket mer subjektiva än på andra forum. Frågorna ska ha ett visst djup, men uppfattningen om vad som är djupt varierar från person till person. Whoa är inte ett centrum för välutbildade akademiker, och det som är trivialt enkelt för en person kan vara djupa tankar för en annan. VF snacket ÄR oftast djupare än debatten på t.ex blandat forumet- det är bara att blandat snacket är så simpelt att det inte säger så mycket. Jag anser att frågan inte ska vara hur många dumma inlägg det finns, eller ens hur mycket de bryter mot reglerna. Frågan är om det finns några bra inlägg, och isåfall hur många? Det finns iallafall ett par trådar på första sidan där folk har tagit upp allvarligare vardagsproblem och fått vettiga svar och seriösa försök till hjälp, och även om majoriteten av de 'djupare debatterna' mest består av verbal bajskastning så finns det iallafall några trådar som faktiskt innehåller rätt seriös diskusion. Inga utav de trådarna skulle stanna kvar på sidan 1 i blandat i fem minuter - de skulle krossas brutalt utav ämnen som "berätta historien bakom ditt största blåmärke", "ont när jag bajsar?" och "krossad ankas bröst"(ett ämne jag skulle villja utforska på djupet, men inte överdrivet intelligent(ämnet alltså, jag vet inget om KAs brösts intelligens)) Slutligen tycker jag, även om jag inser att min uppfattning kan vara subjektiv och inte reflekterar den verkliga situationen, att trenden är att de trådar som antingen börjar idiotiskt eller degenererar till ordbajsande ofta skapas och underhålls utav ett fåtal personer. Det är alltså inte majoriteten av VFs läsare som inte kan följa reglerna, utan snarare så att de som är för dumma för att förstå reglerna gör mest oväsen. Ska den tysta majoriteten som mestadels läser forumet straffas för att ett fåtal personer inte begriper vad "vetenskapligt bevisat" innebär?
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
nåja, det lättaste sättet att avgöra huruvida en tråd bryter mot "de subjektiva reglerna" är ju ifall frågeställningen är generell och kan diskuteras eller om det är en personlig fråga vilket tyvärr ofta är fallet i trådar som rör ämnen som skulle kunna utveckla intressanta diskussioner även på whoa. men om det är klarare, bättre eller annorlunda regler användarna efterfrågar så är det helt klart värt att ta upp till diskussion!!
vadå? jag dyster?
* "Frågan är om det finns några bra inlägg " - Japp, det gör det. * "isåfall hur många? " - I nuläget: inte tillräckligt stor andel. * "Inga utav de trådarna skulle stanna kvar på sidan 1 i blandat i fem minuter - de skulle krossas brutalt " - I blandat just nu ligger minst tre trådar på förstasidan som är av "seriösare karaktär" och som klarat sig från att försvinna. 10-4, over...
Håller med.. jag läser mest här inne.. och vart ska trådar med lite filosofiskt innehåll postas då menar ni? är det verkligen sån belastning att ha kvar ett forum även om det inte är det mest aktiva? jag kan ta Mod här inne om det skulle vara så..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
inte orkat läsa men gillar VF och vill ha kvar det brukar läsa väldrigt ofta men inte kommenter a alltid reglerna kan man väl böja lite på? ;)
diska hårdare! kvinna!
Vardagsfilosofi som ämne behöver ju inte dö bara för att blandatforumet absorberar dess topics. Det är ju bara en övergång, jag tycker dom två ofta har samma typ av inlägg, bara onödigt att bläddra mellan dom. Riktig genuin vardagsfilosofi är dessutom för smalt ämne för ett eget forum.
utan VF hamnar skiten bara i blandat och gör allt ännu sämre.. jag gillar VF.. iaf en dag eller så i veckan.
cry me a river! --> thcrew
dubbelposts är underbara.. släpa in lite aktiva vardagsfilosofister (nej inte vardagsfilosofer, be gone språkpoliser) och låt dom bränna ut sig på att ta bort/flytta trådar till blandat när det behövs :)
cry me a river! --> thcrew
Måste inflika att jag som många andra läser i VF-forumet varje dag, men svarar mer sällan här än i andra forum, tex blandat. Ofta därför att det krävs lite mer tänk och substans för ett svar i VF. Jag vill gärna ha kvar forumet.
Modsen har gjort ett jättelyft de senaste dagarna, men ett magnifikt sätt för er som inte är mods eller admins att ha kvar forumet är att använda "Rapportera tråd"-funktionen på de trådar som spårar ur eller är felplacerade. Det skulle ju göra att vi fick hjälp att hålla nivån :) 10-4, over...
blev phlegm bannad, eller bara så utmobbad? Förövrigt är vardagsfilosofi anledningen till jag blev medlem på whoa för några år sedan. Det va en kompis som tipsa mig om ett forum med flippade trådar och riktiga knasiga teorier osv (whoa/VF). Å visst lär jag hålla med om att de va lite roligare förr, står en aning stilla nu.
work some magic
jag tycker om vardagsfilosofi
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Jag har aldrig riktigt sett poängen med just kategorin "vardagsfilosofi", jag har snarare sett den här som en något seriösare off topic-kategori och blandat som vilda västern-off topic. Det är nog också den indelningen jag vill fortsätta se, men kanske inte en så snäv kategori som "vardagsfilosofi" som ändå inte levs upp till. Kalla den något annat och lägg långlivade och seriösa trådar här och ha fortsätt att ha blandat som ett klotterplank utan krav. :)
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Så länge tråden fortfarande uppskattas kan det väl inte vara negativt att ha den kvar.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!