Och debatten om att kvinnor ska behandlas som kvinnor etc. Vi är väl individer som alla andra!? Precis som jag inte behandlar alla män likadant, vill väl inte alla kvinnor bli behandlade lika. Jag är mer en tjej som vill bli behandlad som "en i gänget" än en tjej-tjej. Men det finns säkert många som uppskattar gentlemannastilen också. Japp, så är det.
Men faktum är att jag behandlar kvinnor ganska olika mot män.
T.ex så tränger jag mig sällan före en tjej, jag aldrig så mycket som ens hotar en tjej med minsta våldsamhet, jag beter mig oftast mer artigt och generöst mot en tjej osv.
Det lixom ligger i naturen.
Många män är så, förut var dem fler.
poängen var att ska männens fördelar försvinna, dvs att vi måste börja laga mat, kvinnan börjar få hår på benen, alla hemsysslor görs av männen osv.. Ja då kanske ni får räkna med att bli behandlade som män också :P..
Män behandlar andra män som objekt, eller varför inte sexkonkurrenter? När man är ute så behövs inte mycket för att ena hanen skall slå den andre i ansiktet t.ex, man trängs, man är otrevlig mot andra hanar som kan konkurrera om honorna osv.
Att få en oanständig sexinvit är ju lixom jävligt milt för en man.
Ja.. Jag vet inte :) jag har nyss vaknat och har inte rökt osv, så är lite skev i huvudet, men jag hoppas någon kan se igenom mitt kassa skrivande och förstå min poäng :)
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Poängen är väl kanske att det är rätt mycket bullshit att kvinnor skulle bli behandlade med mindre respekt än män. Det är bara det att män inte grinar varje gång någon betett lite illa sig mot dem. (vissa)Kvinnor kräver total jämställdhet, förutom när det gäller dem dåliga grejorna.. Fuck! vi måste se upp grabbar! :)
?
lol Där har vi det :)
Har inte läst hela tråden. Men alltså vad kan han ha sagt som gjorde dig och dina kompisar så ledsna och förtryckta? Tror du nån snubbe hade blivit lack om nån kvinnlig artist gjort samma sak? En del kvinnor är alldeles för känsliga. Tar illa upp för att nån raggar på en. Slappna av lite för fan och bara säg att du inte vill eller så lägger du en örfil på han om det blir för mycket. Tjejer ni borde verkligen lära er att slappna av. Finns inget värre än feminister som flippar ut så fort nån närmar sig dom. Undrar hur det skulle sett ut om kvinnor var det starkare könet. Vågar inte ens tänka på det.
Kanske lite off topic men vill bara fråga er kvinnor varför ni vill vara jämlika på vissa grejer som att städa och laga mat men ni vill inte vara jämlika när det gäller att snickra på huset, mecka med bilen eller klippa gräset. Ni vill ha lika mycket lön men ni förväntar er ändå att vi ska bjuda er på en massa saker.
Bullen1 Säger inte att jag håller med dig fullt ut, men en klasskamrat sa faktiskt "Det är ju helt sjukt att killar har mer lön!" varpå någon kille i klassen sa "Men vi bjuder ju alltid på restauranger, det måste ju jämna ut sig. Eller ska tjejer bjuda varannan gång om lönerna är lika?" och hennes svar på detta var "Det är klart killar ska bjuda!". Det förväntas vara så helt enkelt... Om en kille slår sin tjej så är det uppenbart fel (finns inga motargument här såklart), men om en tjej slår sin kille så är det rätt att garva åt killen? Känner ett par där mannen aldrig slagit kvinnan, däremot har hon gett honom en rak höger, vilket hon garvade åt (när hon berättade historien i efterhand). Jag hävdade då att det inte varit accepterat att garva om det var HAN som slagit HENNE och inte tvärtom, vilket alla höll med om. Ändå var det ok att hon garvade åt att hon slagit honom.
Matteus 7:6
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator
2010-09-25 17:40
Alltså bjuda på restaurangargumentet (och liknande) känns så jävla ovidkommande. Är det verkligen någon kille som bjuder ut tjejer på restaurang fortfarande?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Anenkefali Iof så är det ju fel i vilket fall som helst vem det än är som slår någon annan kille eller tjej. Och när det gäller vem som bjuder när man går ut så i den värld jag lever i så betalar de flesta för sig själv. Eller så hoppar man lite fram och tillbaka om vem som bjuder. Bullen1 "Tror du nån snubbe hade blivit lack om nån kvinnlig artist gjort samma sak? " Hur många kvinnligar artister gör sånna här saker? Inte speciellt många. Just för att det är otänktbart. Det kanske finns en anledning till varför man inte beter sig så?"Kanske lite off topic men vill bara fråga er kvinnor varför ni vill vara jämlika på vissa grejer som att städa och laga mat men ni vill inte vara jämlika när det gäller att snickra på huset, mecka med bilen eller klippa gräset. Ni vill ha lika mycket lön men ni förväntar er ändå att vi ska bjuda er på en massa saker." Lever du i medeltiden eller? Jag trodde bara det var en gammal myt om att kvinnor lagar mat och städar osv.. I de flesta hushåll jag levt i eller hälsat på så har kvinnan och mannen delat på hushållssysslorna. Inget mer än så. Och detsamma gäller då plånboken. Man har bjudit varandra fram och tillbaka lika mycket. Eftersom i de fallen så har mannen och kvinnan båda jobbat och tjänat pengar. Så skitsnacket om att tjejer alltid ska bjudas på saker är bara bull. Samma med att hushållsgörat. Det ska såklart delas upp i två. psyko_slusk "Men faktum är att jag behandlar kvinnor ganska olika mot män. T.ex så tränger jag mig sällan före en tjej, jag aldrig så mycket som ens hotar en tjej med minsta våldsamhet, jag beter mig oftast mer artigt och generöst mot en tjej osv. Det lixom ligger i naturen." Vadå. Du beter dig bra mot tjejer och som ett svin mot killar? Du kan inte försöka att bara bete dig vettigt mot alla istället? "poängen var att ska männens fördelar försvinna, dvs att vi måste börja laga mat, kvinnan börjar få hår på benen, alla hemsysslor görs av männen osv.. Ja då kanske ni får räkna med att bli behandlade som män också :P.. " Inga män kommer att tvingas laga mat. Vill man verkligen inte laga mat, och har man ett jobb så kan man äta mycket ute mat osv. Män är inte tvingade att laga mat. Å andra sidan så är det många killar som tycker om att laga mat och gör det medvetet. Btw kvinnor har alltid fått hår på benen. Bara det att dom väljer att raka av sig det. Men det värsta som finns på hela jorden kan fan inte va ett par lurviga ben? O vadå? Du menar att så länge som männens fördelar. Dvs männens fördel att ha en kvinna utan hår på benen. När dom försvinner? Då måste man börja vara idioter mot alla? Istället för mot bara män? Det är nått väldigt konstigt med hela ditt sätt o tänka.
Vadå. Du beter dig bra mot tjejer och som ett svin mot killar? Du kan inte försöka att bara bete dig vettigt mot alla istället? haha, alltså, jag behandlar andra som dom behandlar mig, och ibland är jag bara ett svin när jag druckit :P..
nga män kommer att tvingas laga mat. Vill man verkligen inte laga mat, och har man ett jobb så kan man äta mycket ute mat osv. Män är inte tvingade att laga mat. Å andra sidan så är det många killar som tycker om att laga mat och gör det medvetet. Btw kvinnor har alltid fått hår på benen. Bara det att dom väljer att raka av sig det. Men det värsta som finns på hela jorden kan fan inte va ett par lurviga ben? Som sagt så var jag nyvaken och inget nikotin, men du kan ta vilka "typiskt" kvinnliga/manliga exempel du vill, det där var bara ett par, men... Ja ett par lurviga tjej-ben kan verkligen tända av mig, sry.
O vadå? Du menar att så länge som männens fördelar. Dvs männens fördel att ha en kvinna utan hår på benen. När dom försvinner? Då måste man börja vara idioter mot alla? Istället för mot bara män? Jag är inte en idiot mot alla, men vill kvinnor bli behandlade som män, så får dem tåla det också.
Den som ger sig in i leken, får leken tåla som det heter :)
kakmonstret Klart det är fel att slåss, men uppenbarligen så är det MINDRE fel om en tjej slår en kille än tvärtom. Det där var ju bara ett undvikande svar. Visst är det förlegat med bjudande på restauranger, men det är en gentlemannagrej att bjuda (tycker åtminstone tjejer, tror det finns rätt många tjejer som gillar det) och det finns minst en tjej i vida världen som tycker att killar ABSOLUT ska bjuda, men kvinnor trots detta ska ha identisk lön med killarna, vilket blir orättvist i slutändan =) Män är ganska dryga mot varandra, på ett vänligt (och ömsesidigt) sätt. När jag gick i högstadiet var "tältet" den stora grejen (forma de båda händerna som vid bön/ett tält, gör en våldsam uppåtrörelse mot valfri kamrat eller fiendes anus), och då var det garanterat bara killar som fick uppleva det. Poängen med det är att jag inte tror att tjejer vill vara fullständigt "jämlika" på alla punkter, även om många tror det. Och nej, det är ingen anledning till att tjejer ska ha mindre lön 8)
Jag visar också mer hänsyn mot tjejer. De har man ju överlag mera tålamod med. Skulle en tjej bete sig som många snubbar gjort så skulle lavetten inte ligga långt ifrån, men eftersom de är tjejer så tänker man något elakt istället och går därifrån. Sen försöker man ju vara trevlig mot alla, men stör sig generellt mer på snubbar. Det är lättare att ha överseende med sviniga beteende om det är en tjej som gör det imo. Skulle det vara totalt jämnlikt mellan tjejer och killar så skulle nog tjejerna vantrivas ganska rejält. Jag tycker det är fint med att killar är extra snälla mot tjejer, de gör det ju för att "gulla" och för att låta de ta den plats de förtjänar medan att man aldrig skulle gå så långt med en kille, mer än vanlig hövlighet och artighet. Skulle en snubbe bete sig som en del tjejer gör så skulle de fan snabbt bli krig mellan oss, den saken är iaf klar imo. En jämnställdhetsgrej som jag stört mig förbannat mycket på när det kommit folk (tjejer då till 100% av ggr i mitt fal iaf) är när de säger att tjejer ska ha högre studiebidrag/barnbidrag e.tc. bara för det är så synd om er med alla hygienprodukter. Vadå, ni får väl tåla att ni är skapta som ni är och ni får väl själva välja vad ni ska lägga pengarna på, precis som killar får göra. Inte fan är det någon som ger mig 100 spänn extra i månaden bara för jag lär köpa nya rakblad till min rakapparat eller ger mig extra slantar eftersom mina skor är dyrare för de är större..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
psyko_slusk "haha, alltså, jag behandlar andra som dom behandlar mig, och ibland är jag bara ett svin när jag druckit :P.." Du har inte tänkt tanken att folk behandlar dig som ett svin för att du är ett svin när du har druckit? Jag har nästintill aldrig stött på folk som beter sig som svin mot mig. "Ja ett par lurviga tjej-ben kan verkligen tända av mig, sry." Fast det handlar om mycket mer än att bara avtända dig. Jag tänds inte av stora silicon bröst. Det betyder inte att jag ser det som en manlig rättighet att inte få se stora bröst. Samma med allt annat som du skrev. Det är inget av det som är "fördelar" som du per definition får för att du är man. "Jag är inte en idiot mot alla, men vill kvinnor bli behandlade som män, så får dem tåla det också. Den som ger sig in i leken, får leken tåla som det heter :)" Och du verkar inte ha fattat det jag skrev.. Problemet är inte hur du behandlar tjejer, utan hur du behandlar "män". Dvs att det är skevt att bete sig som ett svin. Sen så är väl den rimliga slutsatsen att du tycker att folk med håriga ben bör behandlas svinigt.. Vilket är väldigt skevt.
Anenkefali Uppenbarligen? Vem är det så uppenbart för? För mig är det inte uppenbart att tjejer får slå killar. Ja det är väldigt förlegat med att killar SKA bjuda tjejer. Dvs faller hela grejjen på att det är orimligt att tjejer får samma lön. Och om man nu även skulle se på det så är det som tjejer generellt sätt tjänar mindre per månad inte ens i närheten av dessa pengar som Ett fåtal tjejer bli bjudna på restaurang. PLUS. att det finns ingen som helst anledning till varför tjejer ska tjäna mindre för samma arbete."Män är ganska dryga mot varandra, på ett vänligt (och ömsesidigt) sätt. " Om man umgås med idioter. Så är idioterna säkert idiotiska mot varandra. Killar är inte per definition dryga mot varandra. Det är ett fåtal som är idioter som tex psyko_slusk . Jag tror att tjejer verkligen vill vara fullständigt jämställda. Det betyder dock INTE att man inte kan bjuda varandra på restauranger, på bio osv. Eller att man kan behandla varandra trevligt.
Lepra "Skulle en tjej bete sig som många snubbar gjort så skulle lavetten inte ligga långt ifrån, men eftersom de är tjejer så tänker man något elakt istället och går därifrån. " För det första du tänker på är att försöka slå personen? Det säger rätt mycket om dig som person. "En jämnställdhetsgrej som jag stört mig förbannat mycket på när det kommit folk (tjejer då till 100% av ggr i mitt fal iaf) är när de säger att tjejer ska ha högre studiebidrag/barnbidrag e.tc. bara för det är så synd om er med alla hygienprodukter." Hur handlar det om jämställdhet att tjejer ska få bättre behandling än män? Det handlar väl tvärtom inte om jämställdhet. Utan om hur ojämställt det ska bli, för att tjejer förtjänar det för att dom har som krav på att vara fina. Vilket ju fungerar med psyko_slusks logik.
kakmonstret För mig är det uppenbart att köttfärssås och spaghetti är godare än spenat, är detta fakta nu? Bara för att det inte är uppenbart för dig så betyder det inte att det inte är uppenbart. Ingen borde slå någon, som sagt, men hela samhället är format på ett sätt som gör att en kille som slår en tjej = kvinnomisshandel, en tjej som slår en kille = han är en jävla fjolla/hon gjorde det för att han förtjänade det aka det är ok. Sist jag såg något om olika löner tror jag det var 400 spänn i månaden som var skillnaden på en viss arbetsplats, vilket är en fin middag i månaden, visst? Vi är ju ganska överens om att det är förlegat, och som du så vackert påpekade (som att du förklarade något jag vet för mig) så är vi också överens om att kvinnor ska ha lika lön för lika arbete. Finns inga motargument där, och ingen anledning att tycka annorlunda heller. Har du varit ung någon gång? Folk formas ju i tonåren, och går du på en kommunal högstadieskola så finns det garanterat idioter. Grabbiga "Låtsasslåss"-relationer för att tävla om honorna, tuffa attityder och tjuvrökning på rasterna, det är bara så det fungerar. De allra flesta killar är någon gång i ungdomen väldigt dryga människor, det är säkert tjejer också, men nu är det ju killar som är problemet. Jag är absolut inte dryg mot mina polare nu, men det har varit så. T ex så minns jag hur det spelades något vid namn "Arselboll" (även kallat Arslet bl a), vilket var en variant på fotboll. Kort sagt så tävlades en förlorare (och resten "vinnare") fram, genom spel på ett mål. Går inte igenom detaljer, antar att du är bekant med det (annars förklarar jag i nästa inlägg), men det slutar åtminstone med att vinnarna får bombardera förloraren med varsitt skott. Namnet kom antagligen till pga att förloraren står framåtlutad, och vinnarna ska sikta på självaste arslet. För att komma till poängen så gör det rätt ont att få en boll i arslet, vilket så gott som alla fick erfara någon gång. Inte alla tjejer i klassen, men alla killar. Det är inte för att killarna tyckte att tjejer inte fick vara med, ju fler desto bättre. Det var inte heller för att tjejerna var blyga, tror detta var strax efter "kill-/tjejbaciller", så det var inget hinder. Det fanns ett par tjejer som var med, så kallade "pojkflickor", kan man nog säga. De var med på samma villkor som killarna, och allt var fint och bra. Ändå var det bra mycket fler killar där, antagligen för att majoriteten av tjejerna inte hade pallat en så kallade tåpaj i arslet. Det gör faktiskt rätt ont. Och killar är inte hårdare än tjejer, tror bara killar leker våldsammare av någon anledning. Generellt sett. Nu spånar jag, jävla lördagar. Jag tror jag missade hela poängen, pallar inte. Vi löser det här imorgon. Postar det här ändå, kanske är roligt, jag pallar inte ens läsa igenom.
Du har inte tänkt tanken att folk behandlar dig som ett svin för att du är ett svin när du har druckit? Jag har nästintill aldrig stött på folk som beter sig som svin mot mig. Haha, ja inte vet jag men folk beter sig lite hur som helst på krogen, inget mer med det, störst går först lixom. Men du verkar ju vara en sån där som aldrig fått stöta på lite motstånd och därför förfäras vid blotta tanken.
Att någon är lite stöddig eller något mot mig skiter jag i dagen efter, lixom dem skiter i om jag varit dryg, det roar ju bara.
Brudar bärs o slagsmål är ju ett gött recept lixom ;P.
Fast det handlar om mycket mer än att bara avtända dig. Jag tänds inte av stora silicon bröst. Det betyder inte att jag ser det som en manlig rättighet att inte få se stora bröst. Samma med allt annat som du skrev. Det är inget av det som är "fördelar" som du per definition får för att du är man. Nej, jag tänds inte heller av siliconpattar :).
Ja, det är smaksaker såklart, men jag tog upp vissa exempel som brukar ses som "manligt" o "kvinnligt".
Fördelar har jag väl inte sagt?
Och du verkar inte ha fattat det jag skrev.. Problemet är inte hur du behandlar tjejer, utan hur du behandlar "män". Dvs att det är skevt att bete sig som ett svin. Hehe, nu blev detta ett försvarstal till mig :) Visst, man ska inte bete sig som ett svin.. Men ingen oskyldig råkar ju ut :).. Ingen behandlar dig illa säkert eftersom du inte är med i leken.
Alla barnen lekte män, utom kakmonstret som lekte unisex :).
Nämen ärligt.. Det bara är så ju, du kanske inte gillar brölande o testoseron-höghet osv :)..Men många snubbar tycker det kan vara gött med lite krog-rumble, du råkar aldrig ut för det eftersom du förmodligen alltid duckar undan, så du behöver ju inte bry dig.
Men kvinnorna som skriker efter att bli behandlade som män lipar ju så fort dom blir det också, vilket var lite poängen.
TS exempel var inget exempel på ojämställdhet, snarare tvärtom.
Killar (sägs) ofta gillar kravlöst sex, så med deras jämställda tänkande förmodade dem väl att TS var likadan.
Om dem sedan blev otrevligt bemötta, så agerade dem väl som mot vilken man som helst o jiddrade tillbaka.
Men jag är som sagt inget fan utav såna där snubbar, såna där horungar förtjänar en smäll.
Men det är inte för att dom är "sexister" utan för att dom inte behandlar damen med respekt :).
Sen så är väl den rimliga slutsatsen att du tycker att folk med håriga ben bör behandlas svinigt.. Vilket är väldigt skevt. haha, nä, men som jag har sagt, vill kvinnor vara som män, får dom acceptera att bli behandlade som sådana också.
Alltså har ni inte tappat trådens ursprungliga sakfråga egentligen? Poängen var ju att TS uppenbarligen ogillade det bemötande hon fick och personalen uppenbarligen inte gav henne den respons hon sökte. Att bli respektfullt behandlad borde inte behöva vara något man efterfrågar, det borde finnas där från första början.
Sen tycker jag hela diskussionen om huruvida män gillar ruffa runt ute på krogen är ovidkommande... Om det nu är så att man har ett intresse av att puckla på andra, som någon form av machogrej, då kan man väl söka sig till likasinnade inom någon form av vålds(sport)klubb? Det kan ju knappast vara så att man måste spänna bröstet bara för att man kan i alla lägen, eller?
vill kvinnor vara som män, får dom acceptera att bli behandlade som sådana också. Nu är jag inte kvinna, så kan egentligen inte uttala mig om saken, men jag förmodar att de flesta kvinnor inte vill vara som män, de vill bara ha den form av mänskliga respekt som båda könen förtjänar. Om du anser att det är respektfullt att agera som TS beskrev att etablissemanget gjorde undrar jag lite hur du tänker. Är det att bli lika behandlade?
Sen tycker jag hela diskussionen om huruvida män gillar ruffa runt ute på krogen är ovidkommande... Om det nu är så att man har ett intresse av att puckla på andra, som någon form av machogrej, då kan man väl söka sig till likasinnade inom någon form av vålds(sport)klubb? Det kan ju knappast vara så att man måste spänna bröstet bara för att man kan i alla lägen, eller? Nä, jag håller med dig, men nu handlade ju tråden om krogmiljö, och jag vet inte vilka krogar du hänger på där alla är jättevänliga mot varandra?
Är det att bli lika behandlade? Ja, det är väl det jag har försökt säga.
Det handlar inte om jämställdhet här, då dessa män uppenbarligen agerade mot dessa kvinnor som om dom vore killar som beskrivet ovan:
TS exempel var inget exempel på ojämställdhet, snarare tvärtom. Killar (sägs) ofta gillar kravlöst sex, så med deras jämställda tänkande förmodade dem väl att TS var likadan. Om dem sedan blev otrevligt bemötta, så agerade dem väl som mot vilken man som helst o jiddrade tillbaka. Det handlar således om helt vanligt respektlöst beteende enligt mig, personligen brukar jag bemöta sådant på plats, men vissa gillar ju att gå hem o skriva på forum o säga att samhället är så sexistiskt istället.
Anenkefali Ja när folk var unga o gick i högstadiet och gymnasiet så kanske de tyckte om att spela arselboll med varandra. Men om jag ska va helt ärlig så ser jag inte dessa 17 åringar som spelar arselboll som "män" utan snarare som pojkar. Hur ofta ser du 23 åringar som spelar arselboll? Eller 26 åringar? Eller 21 åringar tillochmed? Man växer ur det tillslut, och man är inte en 17 åring idiot för alltid. " Grabbiga "Låtsasslåss"-relationer för att tävla om honorna, tuffa attityder och tjuvrökning på rasterna, det är bara så det fungerar. " Jag förnekar inte att det finns en slags macho kultur bland unga pojkar och bland uppväxta män. Det jag säger är att det är en väldigt skev attityd, som man bör växa upp från. Jag argumenterar alltså MOT denna kultur. Du verkar försvara den "macho" kulturen med att den existerar. Och därför bör man följa den, för det är så det är. psyko_slusk Jag förfäras inte av blotta tanken att folk slåss. Jag ser det bara som otroligt idiotiskt att springa runt o vara macho person då man inte vinner något av det, utan bara förlorar på det."Ja, det är smaksaker såklart, men jag tog upp vissa exempel som brukar ses som "manligt" o "kvinnligt". Fördelar har jag väl inte sagt? " Jo du sa fördelar."poängen var att ska männens fördelar försvinna, dvs att vi måste börja laga mat, kvinnan börjar få hår på benen, alla hemsysslor görs av männen osv.. Ja då kanske ni får räkna med att bli behandlade som män också :P.. " Min poäng är att alla dessa "fördelar" som du pratar om är ett fantasifoster. Det är bara dina tankar om hur världen ska vara. Och det är väldigt konstigt att du anser att dessa är Manliga fördelar som du ska ha. Samma med alla dina tankar om hur man ska vara som macho person o att det bara är skoj att slåss lite på krogen. "Alla barnen lekte män, utom kakmonstret som lekte unisex :)" Om du pratar med folk generellt sätt så kommer du upptäcka att det är ni som är ute o slåss på krogen och beter sig som macho idioter som är i minoritet. =)""Men kvinnorna som skriker efter att bli behandlade som män lipar ju så fort dom blir det också, vilket var lite poängen."" Min poäng var att hela din syn av vad som är att bli behandlad som en man är skev. Och så länge du inte kan analysera det på någon djupare nivå så kommer du ju inte att förstå. Min stora poäng är alltså att hela din syn på vad som är Kvinnligt och Manligt är väldigt skevt.
kakmonstret
Jo du sa fördelar. Ooh! U got me! :)
Jamen det hårlösa ben är en "fördel" för mig eftersom jag inte tänker raka mina ben.
I gengäld gör jag saker som jag inte gör för folk som inte rakar benen.. Typ :)
(hårlösa ben är som sagt bara ETT exempel, plz haka inte upp dig på just det)
Sen anser jag inte att jag SKA ha dessa "fördelar" men vill damen ha fördelarna av att vara en kvinna i en mans närvaro, får hon väl bjuda till lite också?, man kan inte ha kakan o äta den samtidigt :)
Min stora poäng är alltså att hela din syn på vad som är Kvinnligt och Manligt är väldigt skevt. Så.. Vad anser du vara kvinnligt vs. manligt?
Jag säger att den finns och har många "följare". Själv är jag jävligt anti-macho, men många män är "manliga" och "tuffa". Jag tycker om att laga mat, bara det är ju omanligt ;)
Anenkefali Hela min poäng var att ifrågasätta vad som är "manligt" och "kvinnligt". Och för dig att börja inse att hela det här med manligt och kvinnligt bara är ett fantasifoster. Att du sen säger att du tycker om "omanliga" saker visar ju bara att du inte kan komma från det tankemönstret. Vilket är synd. Men om vi reflekterar just på det här med att laga mat. Varför är det omanligt? Går du in i många restauranger idag så kan jag garantera att du alltsomoftast ser en man som står i köket. Medan kvinnorna står i kallskänken. Om det nu vore så otroligt omanligt att laga mat. Varför är just kock yrket relativt mansdominerat? psyko_slusk "Jamen det hårlösa ben är en "fördel" för mig eftersom jag inte tänker raka mina ben." Du påstod att det var en generell fördel som män har. "Sen anser jag inte att jag SKA ha dessa "fördelar" men vill damen ha fördelarna av att vara en kvinna i en mans närvaro" Du påstod att dessa är fördelar man får för att man är man. Och om du anser dig vara man så är det väl inte helt ologiskt att du påstår att detta är en av fördelarna du har rätt till att få av en kvinna. Vad som är manligt och kvinnligt är en svår fråga. Men några saker som är typiskt manliga och kvinnliga är kukar vaginor och bröst. Kukar är ganska manliga. Vaginor o bröst är ganska kvinnliga. Föda barn är ganska kvinnligt. Men jag vet iaf vad som inte är manligt och kvinnligt. Att laga mat och städa hemma är inte speciellt kvinnligt, eftersom vi inte lever på medeltiden längre. Kvinnor jobbar lika mycket som männen utanför hemmet. Finns ingen anledning till varför kvinnor ska ta större ansvar hemma. Du verkar definera allt som manligt bara för att männen någon gång i tiden, eller nu är dominerande inom det området. Och samma med kvinnorna. Trots att det inte finns någon riktigt logiskt anledning till dessa uppdelningar om man tänker på könet.
Var ju ironisk med det sista där, men en gång i tiden var det väl kvinnor som lagade mat (punkt)
Du påstod att det var en generell fördel som män har. Ja.. Mig veterligen så är det väl kanske 99%(1% reservation) av dom jag känner till som föredrar rakade ben(och under armarna osv).
Medans lika många av damerna jag känner inte alls gillar män med rakade ben.
Detta gör att jag kan säga att detta är manligt/kvinnligt.
Du påstod att dessa är fördelar man får för att man är man. Och om du anser dig vara man så är det väl inte helt ologiskt att du påstår att detta är en av fördelarna du har rätt till att få av en kvinna. Oj vad du gillar att tolka in saker.
Jag anser mig som sagt inte HA RÄTT till dessa saker, jag säger bara att jag föredrar/gillar "kvinnliga" kvinnor, en kvinna som beter sig som en typisk man(ja, du förstår vad jag menar) skulle jag aldrig bli attraherad av, tyvärr, sry så sexistisk är jag, detta gör mig inte otrevlig eller något mot denna bruden, bara att hon får väl leta lyckan hos någon annan isf om hon vore kär i mig.
Det är en smaksak som sagt, men när det stämmer in på 98% av befolkningen så tar jag mig friheten att generalisera lite och kalla saker för manligt/kvinnligt.
Kukar är ganska manliga. Vaginor o bröst är ganska kvinnliga. Föda barn är ganska kvinnligt. lol,
Ganska .
Kvinnor jobbar lika mycket som männen utanför hemmet. Finns ingen anledning till varför kvinnor ska ta större ansvar hemma. Nä, verkligen inte, jag tycker allt ska vara 100% jämställt när det kommer till arbete och lön osv.
Du verkar definera allt som manligt bara för att männen någon gång i tiden, eller nu är dominerande inom det området. Och samma med kvinnorna. Trots att det inte finns någon riktigt logiskt anledning till dessa uppdelningar om man tänker på könet. När det gäller 98% av befolkningen, samt 98%(ja, det är bara en siffra jag höftar) av tiden, ja då tar jag mig som sagt friheten att generalisera lite.
Kan väl bara tillägga att jag har lagat mat till mig o min kvinna hela helgen, jag har även kört henne till o från jobbet osv :). Så det är inte så att jag kutar runt hemma med hår över hela kroppen o smutsigt nätlinne o dricker öl hela dagarna o tittar på amerikansk fotboll :). Däremot så tycker hon om att bli behandlad om en kvinna, och jag tycker om att bli behandlad som en man, det stör mig bara när folk ska kritisera det. Det är ju bara synd för din kvinna som aldrig får känna sig kvinnlig och för dig som aldrig får känna dig manlig.
psyko_slusk Hur känner du dig när du kännerdig manlig då? Vad är det för slags känsla? O när får du den? När du är ute o bråkas på krogen? Eller när du klipper gräset? Eller när du bjuder tjejen på restaurang?? Eller hur menar du att hon behandlar dig som en man? "Så det är inte så att jag kutar runt hemma med hår över hela kroppen o smutsigt nätlinne o dricker öl hela dagarna o tittar på amerikansk fotboll :)." För det är så väldigt manligt då eller? Du kan fortfarande inte se det ur ett annat perspektiv. Att de saker som du tycker är "manliga" inte har något som helst med manlighet att göra.? Utan mest är fördomar och illusioner.?"Ja.. Mig veterligen så är det väl kanske 99%(1% reservation) av dom jag känner till som föredrar rakade ben(och under armarna osv). Medans lika många av damerna jag känner inte alls gillar män med rakade ben. Detta gör att jag kan säga att detta är manligt/kvinnligt." Det spelar faktiskt ingen större roll alls vad de flesta män tycker. Det betyder inte att någonting är kvinnligt. Att större delen av samhället tycker att kvinnor ska vara hemma laga mat o ta hand om barnen, det gör det inte till kvinnligt. Som jag sa innan, kvinnlighet och manlighet kan inte bara vara vad som är normen och tyckandet idag och till viss del vilka normer som fanns förr i tiden. För i så fall så ändras ju vad som är manligt och kvinnligt var o varannan dag. För 50 år sen var det kvinnligt för tjejer att va hemma o ta hand om barnen o laga mat. Idag är det inte kvinnligt längre för kvinnor jobbar lika mycket som männen. Så. vad män generellt sätt tycker, och vad kvinnor generellt sätt tycker, gör inte saker per definition till manligt eller kvinnligt. "Jag anser mig som sagt inte HA RÄTT till dessa saker, jag säger bara att jag föredrar/gillar "kvinnliga" kvinnor, en kvinna som beter sig som en typisk man(ja, du förstår vad jag menar) skulle jag aldrig bli attraherad av, tyvärr, sry så sexistisk är jag," Fast du sa att du hade rätt till det. Du kunde lika gärna sagt. "Jag tycker om när tjejer har rakade ben, därför vill jag ha tjejer som har rakade ben." Istället sa du. Jag vill ha min fördel som man, vilket är att kvinnor ska vara som kvinnor är, och då ha rakade ben. "Däremot så tycker hon om att bli behandlad om en kvinna, och jag tycker om att bli behandlad som en man, det stör mig bara när folk ska kritisera det." Jag har inte kritiserat hur du behandlat din tjej. Det jag kritiserade är att du inte vill behandla killar lika sjysst som du behandlar tjejer generellt sätt. Och att du på något sätt får det till en fråga om manlighet och kvinnlighet, vilket bara är en illusion.
psyko_slusk Hur känner du dig när du kännerdig manlig då? Vad är det för slags känsla? O när får du den? När du är ute o bråkas på krogen? Eller när du klipper gräset? Eller när du bjuder tjejen på restaurang?? Eller hur menar du att hon behandlar dig som en man? "Så det är inte så att jag kutar runt hemma med hår över hela kroppen o smutsigt nätlinne o dricker öl hela dagarna o tittar på amerikansk fotboll :)." För det är så väldigt manligt då eller? Du kan fortfarande inte se det ur ett annat perspektiv. Att de saker som du tycker är "manliga" inte har något som helst med manlighet att göra.? Utan mest är fördomar och illusioner.?"Ja.. Mig veterligen så är det väl kanske 99%(1% reservation) av dom jag känner till som föredrar rakade ben(och under armarna osv). Medans lika många av damerna jag känner inte alls gillar män med rakade ben. Detta gör att jag kan säga att detta är manligt/kvinnligt." Det spelar faktiskt ingen större roll alls vad de flesta män tycker. Det betyder inte att någonting är kvinnligt. Att större delen av samhället tycker att kvinnor ska vara hemma laga mat o ta hand om barnen, det gör det inte till kvinnligt. Som jag sa innan, kvinnlighet och manlighet kan inte bara vara vad som är normen och tyckandet idag och till viss del vilka normer som fanns förr i tiden. För i så fall så ändras ju vad som är manligt och kvinnligt var o varannan dag. För 50 år sen var det kvinnligt för tjejer att va hemma o ta hand om barnen o laga mat. Idag är det inte kvinnligt längre för kvinnor jobbar lika mycket som männen. Så. vad män generellt sätt tycker, och vad kvinnor generellt sätt tycker, gör inte saker per definition till manligt eller kvinnligt. "Jag anser mig som sagt inte HA RÄTT till dessa saker, jag säger bara att jag föredrar/gillar "kvinnliga" kvinnor, en kvinna som beter sig som en typisk man(ja, du förstår vad jag menar) skulle jag aldrig bli attraherad av, tyvärr, sry så sexistisk är jag," Fast du sa att du hade rätt till det. Du kunde lika gärna sagt. "Jag tycker om när tjejer har rakade ben, därför vill jag ha tjejer som har rakade ben." Istället sa du. Jag vill ha min fördel som man, vilket är att kvinnor ska vara som kvinnor är, och då ha rakade ben. "Däremot så tycker hon om att bli behandlad om en kvinna, och jag tycker om att bli behandlad som en man, det stör mig bara när folk ska kritisera det." Jag har inte kritiserat hur du behandlat din tjej. Det jag kritiserade är att du inte vill behandla killar lika sjysst som du behandlar tjejer generellt sätt. Och att du på något sätt får det till en fråga om manlighet och kvinnlighet, vilket bara är en illusion.
kakmonstret
Hur känner du dig när du kännerdig manlig då? Vad är det för slags känsla? Har du aldrig kännt den? :S..
Hehe ja men hörrudu, den är ju svår att definiera, jag får en slags trygg stolthetskänsla i mig själv kanske man kan säga.. Eller jag vet inte, jag känner mig bara "manlig" ibland :), vettefan hur man beskriver känslor så.. Jag är ju man :P.
O när får du den? När du är ute o bråkas på krogen? Eller när du klipper gräset? Eller när du bjuder tjejen på restaurang?? Eller hur menar du att hon behandlar dig som en man? Ja, efter alla dem där exemplena får jag den :)
Hon behandlar mig som en man när hon uppskattar min manlighet och har ett allmänt omhändertagande sätt att vara mot mig.
För det är så väldigt manligt då eller? Njae, menade väl inte riktigt så, det är väl snarare patetiskt :).. Men många tolkar ju det som att det är så man definierar manlighet.
Det spelar faktiskt ingen större roll alls vad de flesta män tycker. Det betyder inte att någonting är kvinnligt. Att större delen av samhället tycker att kvinnor ska vara hemma laga mat o ta hand om barnen, det gör det inte till kvinnligt. Som jag sa innan, kvinnlighet och manlighet kan inte bara vara vad som är normen och tyckandet idag och till viss del vilka normer som fanns förr i tiden. För i så fall så ändras ju vad som är manligt och kvinnligt var o varannan dag. För 50 år sen var det kvinnligt för tjejer att va hemma o ta hand om barnen o laga mat. Idag är det inte kvinnligt längre för kvinnor jobbar lika mycket som männen. Så. vad män generellt sätt tycker, och vad kvinnor generellt sätt tycker, gör inte saker per definition till manligt eller kvinnligt. Var och varannan dag.. Att kvinnor är mer omhändertagande, moderslika och män är mer praktiska jägare har väl varit ganska konstant sedan människans begynelse?
Sedan ändrar det ju såklart form genom tiderna.
Sen behöver man ju inte spika fast dessa attribut hos folk, men jag tycker det är lika illa att försöka bekämpa dem också, för som sagt så uppskattar jag kvinnor som dom är.
Skulle vara riktigt trist om det enda som skillde mig från en bög var att min snubbe hade bröst o fitta istället.
Fast du sa att du hade rätt till det. Du kunde lika gärna sagt. "Jag tycker om när tjejer har rakade ben, därför vill jag ha tjejer som har rakade ben." Istället sa du. Jag vill ha min fördel som man, vilket är att kvinnor ska vara som kvinnor är, och då ha rakade ben. Jaja, alltså jag sitter inte o funderar på detta ämnet i min vardag direkt, saker är ju bara som dom är :).. men nu är ju detta vardagsfilosofi o då är det väl meningen att man ska fundera över typ såna här saker ett tag :)... Men iom att jag kommer fram till saker samtidigt som jag skriver så kanske det blir lite struligt ibland :P.
hsh så anser jag inte att kvinnor/män har någon skyldighet på något vis att vara på något speciellt vis, men jag(och uppenbarligen nästan alla i samhället) gillar olikheterna mellan könen, inte i maktfördelningen, men dom fina grejorna med kvinnorna och männen är bra saker tycker jag.
Jag har inte kritiserat hur du behandlat din tjej. Det jag kritiserade är att du inte vill behandla killar lika sjysst som du behandlar tjejer generellt sätt. Och att du på något sätt får det till en fråga om manlighet och kvinnlighet, vilket bara är en illusion. Alltså.. Mina polare och sjysta snubbar är det klart att jag bemöter sjyst :).
Men t.ex en gång kom en snubbe fram till mig på krogen o sa "ska vi slåss" det var ungefär allt han sa, så sagt o gjort så gick vi ut o boxades, det slutade med att jag loosade men efteråt var vi vänner o han bjöd på en bärs o allt var soft :)
Det är ett bra exempel där vi män jiddrar ömsesidigt, det anser jag inte vara osjyst.
Kalla det illusion om du vill det.
Men fakta är att tjejer tänder på riktiga män och män tänder på
kvinnor om alla dem bara hallucinerar då som du påstår så må så vara. Men vad är det för fel på den illusionen isf? och dessutom är väl hur mycket som helst illusioner i världen isf?
psyko_slusk "Har du aldrig kännt den? :S.. Hehe ja men hörrudu, den är ju svår att definiera, jag får en slags trygg stolthetskänsla i mig själv kanske man kan säga.. Eller jag vet inte, jag känner mig bara "manlig" ibland :), vettefan hur man beskriver känslor så.. Jag är ju man :P." Jag skulle nog säga att den känslan inte existerar.. =) Så så fort hon uppskattar din "Manlighet". Så behandlar hon dig som en man? "Att kvinnor är mer omhändertagande, moderslika och män är mer praktiska jägare har väl varit ganska konstant sedan människans begynelse?" Vad har du för bevis för att det alltid varit så? "hsh så anser jag inte att kvinnor/män har någon skyldighet på något vis att vara på något speciellt vis, men jag(och uppenbarligen nästan alla i samhället) gillar olikheterna mellan könen" Och dessa olikheter är alltsom oftast bara påhittade saker.. Dvs det har ingen verklig förankring. Så anledningen till att du tycker om detta kanske snarare är att du inte upplevt nått annat? Eller hur många tjejer har du haft som har lurviga ben? O blev du så äcklad så du höll på o spy då eller? "men dom fina grejorna med kvinnorna och männen är bra saker tycker jag." Du verkade tycka det var ganska okej att vara ute o slåss på krogen lite då och då.? Tycker du det är bra saker? "Det är ett bra exempel där vi män jiddrar ömsesidigt, det anser jag inte vara osjyst." jag tycker ni båda är idioter.. =) "Men fakta är att tjejer tänder på riktiga män och män tänder på kvinnor om alla dem bara hallucinerar då som du påstår så må så vara. " Förutom bögar o flator då eller? Eller är dom vare sig män eller kvinnor? Eller något mittemellan? Nej men seriöst så finns det väldigt mycket mer nyanser än att "Riktiga män tänder bara på riktiga kvinnor" o vise versa. Det finns gott om killar som tänder på tjejer, och på killar. Det finns killar som tänder bara på killar. Det finns säkert killar som tänder mycket på tjejer, och lite på killar. Och när det gäller vilka personlighetsdrag man tänder på så finns det gott om killar som tänder på "hårdare" tjejer. Och tjejer som tänder på "mjukare" killar. Det finns så otroooligt många olika nyanser så det du säger helt enkelt inte stämmer.
kakmonstretJag skulle nog säga att den känslan inte existerar.. =) Det är som att jag skulle säga att orgasm(eller valfri känsla innan du börjar märka ord ;P) inte existerar bara för att jag aldrig känt den?Så så fort hon uppskattar din "Manlighet". Så behandlar hon dig som en man? Alltså. Jag vill du ha massa exempel eller? finns ju hur många som helst men det är ju bara skumt att skriva dom eftersom det blir konstigt taget från ingenstans :P.. Men när kvinnan får mig att känna mig bra och manlig, genom att t.ex låta mig köra bilen B-) då behandlar hon mig som en man. Och nej, hon behandlar mig inte som en man så fort jag kör bilen, men såna saker och liknande.Vad har du för bevis för att det alltid varit så? Alltid o alltid, om du vill dra detta tillbax till ap-stadiet så kan du ju göra det, men det har varit så i åtminstone ett antal tusen år vilket räcker för mig.Och dessa olikheter är alltsom oftast bara påhittade saker.. Dvs det har ingen verklig förankring. Så anledningen till att du tycker om detta kanske snarare är att du inte upplevt nått annat? Eller hur många tjejer har du haft som har lurviga ben? O blev du så äcklad så du höll på o spy då eller? Påhittade och påhittade, bibeln är också påhittad men fan så verklig för många människor på jorden, mycket kan man hävda är påhittat, det betyder inte att det är fel.. Jag har aldrig haft en tjej med lurviga ben(duuh! ;P) men jag har beskådat sådana och även om jag inte spydde så tappade jag alla tankar kring sex med denna varelse iaf.Du verkade tycka det var ganska okej att vara ute o slåss på krogen lite då och då.? Tycker du det är bra saker? Alltså.. Bra o bra, det är väl inte direkt dåligt förns det börjar handla om livshotande skador o så.Det finns så otroooligt många olika nyanser så det du säger helt enkelt inte stämmer. Ja, det har du ju förvisso rätt i att det finns många nyanser, men jag hävdar ändå att draget som jag nämner ovan stämmer in på så pass många att det är mer regel än undantag. Men om det nu är som du säger så varför finns det ens feminister då?, behövs verkligen någon kamp för jämställdhet i sådana fall?
påhittade och påhittade, alltid och alltid, bra och bra, ditt och datt, bla bla bla. spysko_slusk du snackar så jävla mycket skit att det känns befängt att ens tänka tanken på en diskussion med dig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha Ja, ingen tvingar dig. Detta är som sagt vardagsfilosofi och detta är ett ämne som jag sällan eller aldrig tänker på förutom nu när jag filosoferar med kakmonstret därför blir det som det blir, ibland ser det tokigt ut tycker t.om jag :P. Däremot har ju inte du sagt så mycket vettigt heller :P
Moderator
2010-09-27 22:01
psyko_slusk Ditt problem (eller du ser det nog inte som ett problem, så vi kan väl säga problemet i ditt resonemang) är att de könsroller du är så förtjust i oerhört stor grad bidrar till könsförskjutningarna i maktstrukturen. Det hela slutar liksom inte vid att din tjej rakar benen och att du slåss ibland (eller att du får köra bilen ibland om vi ska ta ett mindre dramatiskt exempel). Det hela hänger ihop på ett större plan. Det är det du måste (inte måste, men borde) inse.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
psyko_slusk "Det är som att jag skulle säga att orgasm(eller valfri känsla innan du börjar märka ord ;P) inte existerar bara för att jag aldrig känt den?" Nej det är det inte. jag har inte påstått att Manligthet inte existerar för att jag inte känt den. Jag säger att varken du eller jag eller någon annan känt det för det är en känsla som inte existerar. Du kan förklara djupare, eftersom du nu anser att den existerar. Men du verkar ju inte kunna förklara den djupare eller kunna analysera den eller se vart den kommer ifrån, eller förklara hur den funkar osv. Det kanske är för att den inte existerar. ?"genom att t.ex låta mig köra bilen B-) då behandlar hon mig som en man." Hur känner du dig när du känner dig manlig? Förklara det fenomenet. "Alltid o alltid, om du vill dra detta tillbax till ap-stadiet så kan du ju göra det, men det har varit så i åtminstone ett antal tusen år vilket räcker för mig." Jag vill ha bevis. Jag är väldigt säker på att du inte har den blekaste aning om det varit så eller ej. Du påstår bara att det är så för det är dina fördommar som säger att det varit så i flera tusen år. Därför så kan vi väl anta att du ska komma fram med bevis? Eller så kan vi avfärda det som fördommar? "Påhittade och påhittade, bibeln är också påhittad men fan så verklig för många människor på jorden, mycket kan man hävda är påhittat, det betyder inte att det är fel.." Jag har inte per definition hävdat att det är fel. Det jag har sagt är att det är påhittat och kan förändras. Dvs allt som du påstår är kvinnligt och manligt kan förändras. Då har det ju inget med manlighet och kvinnlighet att göra, eftersom det lika gärna kunde förändras och vara motsatta förhållandet? Dvs allt ditt prat om vad som är kvinnligt och manligt är bara nonsens. "Alltså.. Bra o bra, det är väl inte direkt dåligt förns det börjar handla om livshotande skador o så." Det är inte direkt dåligt när människor slåss på krogen? Sen att det kostar ett o annat sjukhusbesök är inte viktigt? Att människor sen har ont för att dom slagits? Det spelar ingen roll? Jag kan räkna upp betydligt fler saker som är argument för att slåss är dåligt. "Ja, det har du ju förvisso rätt i att det finns många nyanser, men jag hävdar ändå att draget som jag nämner ovan stämmer in på så pass många att det är mer regel än undantag. Men om det nu är som du säger så varför finns det ens feminister då?, behövs verkligen någon kamp för jämställdhet i sådana fall?" Klart som fan att det behövs en kamp. Om du sett genom tiden så har homosexuella inte behandlas speciellt bra.. Dessutom har samhället i stort varit ojämnlikt. Mycket pga de åsikter du har. Så jo feminism behövs fortfarande. Att det finns alla dessa nyanser betyder inte att alla agerar på dom. Om vi tar en person som tänder på både kvinnor och män. Om det är ett samhällsstigma på att vara tillsammans med en av samma kön. Varför skule man göra det frivilligt om man har en möjlighet. Det du säger stämmer in på många. Men det finns otroligt många som det inte stämmer in på. Därför är det ingen som helst regel. Och alla dessa "Manliga" och "kvinnliga" saker som du har tagit upp. Du har ju själv nu erkänt att allt detta är påhitt. Då har det inget som helst med det här vad man tänder på med att göra.
KaptenKrok Absolut, det har du rätt i. Men jag vet av kvinnor(min mamma och min flickvän b.la) som gör karriärer och är starka kvinnor lixom. Min morsa är rätt högt uppsatt på sitt yrke och har gjort karriär från scratch lixom och min flickvän tjänar mer kosing än mig. Även min polares flicka har just flyttat till Stockholm pga karriären osv. Sen vet ju dem flesta män vilken makt kvinnorna besitter över oss och kvinnorna som lärt sig utnyttja detta har ju fan så mycket fördelar jämfört med män. Så hyllandet utav manligt och kvinnligt(dem positiva sidorna av mynten) tycker inte jag behöver vara en motpart mot ett mer jämställt samhälle ekonomiskt och maktmässigt. kakmonstret Återkommer till dig senare, ska kolla klart på NFL matchen :)
Moderator
2010-09-27 23:25
Men jag vet av kvinnor(min mamma och min flickvän b.la) som gör karriärer och är starka kvinnor lixom. Min morsa är rätt högt uppsatt på sitt yrke och har gjort karriär från scratch lixom och min flickvän tjänar mer kosing än mig. Även min polares flicka har just flyttat till Stockholm pga karriären osv. Ja? Jag sa aldrig att det inte finns kvinnor på maktpositioner. Förstår inte riktigt vad det här stycket har med saken att göra.
Sen vet ju dem flesta män vilken makt kvinnorna besitter över oss Och män har makt över kvinnor. Jag misstänker att du talar om någon sorts sexuell makt (rätta mig om jag har fel), men det är ju inte direkt som att kvinnor går runt och är asexuella. Ser inte direkt att kvinnans makt över mannen skulle vara större än tvärtom (om du menade som jag trodde).
och kvinnorna som lärt sig utnyttja detta har ju fan så mycket fördelar jämfört med män. På vilket sätt då?
Så hyllandet utav manligt och kvinnligt(dem positiva sidorna av mynten) tycker inte jag behöver vara en motpart mot ett mer jämställt samhälle ekonomiskt och maktmässigt. Nej de behöver väl inte nödvändigtvis vara det, men om det sker utan någon vidare eftertanke är risken ganska stor för det.
SexySoul: Gillade ditt första inlägg. Tror det ligger väldigt nära sanningen. Tänkte dock fråga dig om det inte kunde vara så att dessa tjejer inte behöver bekräftelse utan endast ville ha sex för lite njutnings skull. Men så försökte jag sätta mig in i situationen själv av att vara på en konsert framförd av en kvinnlig favoritartist och i samma veva få en inbjudan till att gänga henne efter showen. Första tanken må vara "klart man skulle vilja ligga med sin favoritartist", men vid eftertanke så skulle det nog bara kännas skevt att ens tänka tanken under en konsert. Går man på konsert gör man det för den musikaliska upplevelsen och inte för att få sig ett knull.
Bodde själv i en minisvit på ett Clarion-hotell i Oslo efter en hiphop-konsert där. Hade turen att få det rummet, istället för ett vanligt rum. Tyckte det var nice ända tills jag märkte att dom som bodde vägg i vägg var några coola hiphopare från staterna som tog in tjej efter tjej på rummet och dunkade på dom duktigt. Så det händer nog ibland att en del hiphop-killar som är ute på turné är vana att få gratis-ligg efter showerna. Därav detta beteende som TS beskriver.
psyko_slusk: Gillade även ditt första inlägg. Vet dock inte om dessa herrar är jämställdshetskämpar och därför beter sig grovt mot kvinnor. :)
sjon: Tråkigt att ni blev illa behandlade. Känns ändå skönt att läsa att det finns tjejer som tackar nej till såna där erbjudanden. Det finns kanske hopp om er art ändå! ;)
Inte
sjon !!
kakmonstretJag säger att varken du eller jag eller någon annan känt det för det är en känsla som inte existerar. klart att den existerar.. Det hade du vetat om du också känt den. Men hur fan vill du förklara en känsla iöht?, förklara känslan lycklig så jag får någon mall på hur man förklarar en känsla för dig eftersom min förklaring högre upp tydligen inte var nog.jag får en slags trygg stolthetskänsla i mig själv kanske man kan säga.. Eller jag vet inte, jag känner mig bara "manlig" ibland :) Man känner sig manlig ungefär som man känner sig lycklig, svårt att förklara om man aldrig gjort det.Jag vill ha bevis. Jag är väldigt säker på att du inte har den blekaste aning om det varit så eller ej. Du påstår bara att det är så för det är dina fördommar som säger att det varit så i flera tusen år. Därför så kan vi väl anta att du ska komma fram med bevis? Eller så kan vi avfärda det som fördommar? Så du menar att kvinnor och män har var totala jämlikar i.. Låt oss säga Romarriket?Det jag har sagt är att det är påhittat och kan förändras. Dvs allt som du påstår är kvinnligt och manligt kan förändras. Självklart kan det förändras, men jag hävdar ändå att kvinnor och män är olika i grunden, och jag tycker som sagt inte att alla könsnormer nödvändigtvis behöver vara utav ondo. Men vad vill du ändra på då? Jag menar absolut inte att vi ska köra in varandra i spår som vissa inte trivs i. eftersom det lika gärna kunde förändras och vara motsatta förhållandet? Ja, absolut, men varför ska testoseron-människor vara mammiga och östrogen-människor vara praktiska när det är mycket lämpligare med tvärtom? T.ex.Jag kan räkna upp betydligt fler saker som är argument för att slåss är dåligt. Hela den här disskusionen är ju iofs rätt off-topic, men det där du räknade upp gäller ju typ alla sporter och kampsporter framförallt.Dessutom har samhället i stort varit ojämnlikt. Mycket pga de åsikter du har. Hmm.. Du sitter alltså på bevisen som du frågade mig efter? hsh, jag tycker absolut att man ska arbeta för jämlikhet på alla fronter,dock ska det vara frivilligt och inte påtvingat att kvinnor ska göra traditionella mans-sysslor osv. Men jag tror inte ojämlikheten i samhället beror på omhändertagande kvinnor eller skogshuggande karlar utan på gamla kapitalistiska strukturer där män suttit i toppen allt för länge. Nere på "golvet" tycker jag trots allt det är mer eller mindre jämlikt överallt där jag arbetat hitintills iaf, könsdiskriminering är ju trots allt olagligt.
KaptenkrokJa? Jag sa aldrig att det inte finns kvinnor på maktpositioner. Förstår inte riktigt vad det här stycket har med saken att göra. Det har o göra med att kvinnlighet inte är något negativt någonstans och att det inte på något sätt innebär att man inte kan ta sig fram.Ser inte direkt att kvinnans makt över mannen skulle vara större än tvärtom Hmm.. Jag som trodde det var allmänt vedertaget.. Kvinnor är då allmänt sätt jävligt mycket bättre på att utnyttja detta.På vilket sätt då? Det går enklare att få vad dem vill.. Kolla bara "hollywood-fruarna" som inte lyft ett finger under hela sitt liv men endå lever det goda livet med större ekonomiska tillgångar än jag nånsin kommer få t.ex.Nej de behöver väl inte nödvändigtvis vara det, men om det sker utan någon vidare eftertanke är risken ganska stor för det. Absolut, men jag anser som sagt att ojämlikheten som finns i maktförhållanden osv i samhället beror på gamla kapitalistiska strukturer mer än könsnormerna som jag tänker på.
psyko_slusk Varför är det klart att den existerar ? Allting som du påstår är känslor, betyder inte att dom är känslor. Att vara lycklig är ett sinnestillstånd då man känner hopp för framtiden, och man ser det positiva i nuet och i framtiden och man har en allmänt positiv känsla i kroppen. Man ser allmänt positiv på det flesta händelser i livet. Osv. jag kan gå vidare och vidare och förklara hur man känner sig när man är lycklig. Du verkar inte kunna göra det med manlighet. Utan att hänsvisa till andra känslor. "Så du menar att kvinnor och män har var totala jämlikar i.. Låt oss säga Romarriket?" Jag säger att du inte har det blekaste vad du pratar om och vill att du kommer med bevis för det du påstått."Självklart kan det förändras, men jag hävdar ändå att kvinnor och män är olika i grunden, och jag tycker som sagt inte att alla könsnormer nödvändigtvis behöver vara utav ondo. Men vad vill du ändra på då?" Såklart män och kvinnor är olika i grunden. Det är vi helt överrens om. Det finns många saker jag vill ändra på. Bland annat löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Och den allmänt sexistiska synen som existerar. Och maktförhållandet runt om på jorden skulle jag gärna också vilja ändra. Jag skulle även gärna vilja ändra den machokulturen som existerar bland många män idag. And the list goes on. Jag skulle kunna skriva en hel bok med saker jag anser vara dåliga med samhället vi har idag när det gäller jämställdhet. "Hela den här disskusionen är ju iofs rätt off-topic, men det där du räknade upp gäller ju typ alla sporter och kampsporter framförallt." Sporter och kampsporter har regler. Bråk på krogen har det inte. Inom sporter och kampsporter är man inte full. På krogen är man det. "dock ska det vara frivilligt och inte påtvingat att kvinnor ska göra traditionella mans-sysslor osv." Du fattar fortfarande inte poängen. Poängen är att sluta definera saker som "manssysslor" och "kvinnosysslor.""Men jag tror inte ojämlikheten i samhället beror på omhändertagande kvinnor eller skogshuggande karlar utan på gamla kapitalistiska strukturer där män suttit i toppen allt för länge. Nere på "golvet" tycker jag trots allt det är mer eller mindre jämlikt överallt där jag arbetat hitintills iaf, könsdiskriminering är ju trots allt olagligt." Ojämnlikheten finns överallt. Och den finns VÄLDIGT mycket inom typiskt mansdominerade och kvinnodominerade yrken. Det måste man ju kunna se.. Varför skulle ojämlikheten bara finnas i toppen?
PSYKOSLUSK Du menar alltså att det finns psykiska skillnader mellan kvinnor och män, och att dessa skillnader härrör från de biologiska skillnaderna? Att kvinnor på grund av att det är fysiskt annorlunda än män också blir psyskikt annorlunda? Du hade kunnat förklara det så väldigt mycket enklare om du bara tänkt till lite grann. Du får gärna tycka det, men snälla, ansträng dig ytterligare lite för att föra fram dina åsikter och argument istället för att lalla runt kring hur det "känns" att vara manlig. Dina argument är vetenskap för vissa, rent jävla humbug för andra. Det jag känner är viktigt att understryka är att det du sitter och säger är rent biologsikt, har skiftat väldigt genom olika tider och i olika regioner. För att ta Sverige som exempel. I södra Sverige har män sedan 1800talets mitt under vinterhalvåret stickat för att det varit omöjligt att fiska och försörja sig endast på fiske. Samma syssla har könats som strikt kvinnlig i de norrare delarna av landet. Detta är ett exmpel på att sysslor inte är könsrelaterade utan EXTREMT situationella. Ja, män kan inte amma. Men inte ens alla kvinnor kan det. Nu när vi lever i ett samhälle som gör det möjligt att i så stor utsträckning som möjligt faktiskt införa jämställdhet är det för mig en fullkomlig jävla gåta hur någon kan resonera som du och komma dragande med att vissa egenskaper är kvinnliga och vissa manliga, då bevisen på motsatsen är så extremt många. Så. Nu kan du kalla mig bitterfitta all u want, just bring it on. Du har fått hållas alldeles för länge och Kakmonstret har försökt förklara de mest basala saker för dig kanske fem gånger utan att du orkat, velat, eller kunnat förstå, så du för skylla dig själv.
kakmonstretVarför är det klart att den existerar ? Allting som du påstår är känslor, betyder inte att dom är känslor. Om jag känner det så är det väl en känsla? Hmm, har aldrig hört någon kritisera känslan manlighet förut :S..Bland annat löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Löneskillnader behöver ju inte ens diskuteras, men lönediskriminering är olagligt och jag tror att löneskillnaderna som vi ser totalt i samhället beror på kapitalistiska och inte sexistiska strukturer. Och den allmänt sexistiska synen som existerar. Förklara närmare vad du menar? Och maktförhållandet runt om på jorden skulle jag gärna också vilja ändra. Ja, ute i världen är det åt helvete, det är vi överens om.Du fattar fortfarande inte poängen. Poängen är att sluta definera saker som "manssysslor" och "kvinnosysslor." Hmm.. Ja, det har du väl en poäng i, men samtidigt tycker jag inte det är något större problem heller.Ojämnlikheten finns överallt. Och den finns VÄLDIGT mycket inom typiskt mansdominerade och kvinnodominerade yrken. Det måste man ju kunna se.. Förklara närmare, inom vilka yrken förtrycks kön?Varför skulle ojämlikheten bara finnas i toppen? Inte bara, men att dem flesta styrande är män beror till största delen på den kapitalistiska strukturen som finns och att dom sattes där under en tid när kvinnan skulle stå vid spisen och inte som idag.
medoriaDu menar alltså att det finns psykiska skillnader mellan kvinnor och män, och att dessa skillnader härrör från de biologiska skillnaderna? Ja.Du hade kunnat förklara det så väldigt mycket enklare om du bara tänkt till lite grann. Jag vet, men jag har aldrig sagt att jag är någon skribentDu får gärna tycka det, men snälla, ansträng dig ytterligare lite för att föra fram dina åsikter och argument istället för att lalla runt kring hur det "känns" att vara manlig. Pratade jag med dig eller?, du behöver ju inte läsa bara.Nu när vi lever i ett samhälle som gör det möjligt att i så stor utsträckning som möjligt faktiskt införa jämställdhet är det för mig en fullkomlig jävla gåta hur någon kan resonera som du Har jag varit emot jämnställdhet någonstans?(om du nu hittar någonstans som ser ut så, så är det olyckligt formulerat) Det jag försöker säga är att det inte finns någon motsättning mellan jämställdhet och manligt o kvinnligt, jag anser att man kan hylla både mannen och kvinnan och samtidigt uppnå jämställdhet.
CapKillah
psyko_slusk: Gillade även ditt första inlägg. Vet dock inte om dessa herrar är jämställdshetskämpar och därför beter sig grovt mot kvinnor. :) Hehe nä, absolut inga jämställdhetskämpar, sa det mest för att provocera fram till diskussion.
Men jag tror det är redan svaga kvinnor som går runt och hela tiden känner sig som "det svagare könet" som tar illa upp av sånt här, en stark kvinna som är stolt och stark i sin kvinnlighet inser att det där bara är ett par idioter som man inte behöver bry sig om.
Ur reglerna till Vardagsfilosofiforumet Ordet filosofi betyder fritt översatt visdomskärlek, vilket innebär att diskussionerna i detta forum ska vara av något så när seriös karaktär , det ska handla om djupare tankar.Däremot måste man hålla diskussionerna på en högre och något djupare nivå än i t.ex. Blandat, vilket betyder att en tanke om att den nya Robinsonvinnaren kanske hade lite för många finnar inte är en relevant hypotes (= antagande). Däremot kan visst Robinson platsa i Vardagsfilosofi men då med en mer djuptänkt frågeställning.
psyko_slusk Jag har inte kritiserat känslan manlighet. Jag säger att manlighet inte är en känsla. "är olagligt och jag tror att löneskillnaderna som vi ser totalt i samhället beror på kapitalistiska och inte sexistiska strukturer." Så kön har ingenting att göra med att en kvinna tjäner mindre pengar än en man för samm jobb? "Ja, ute i världen är det åt helvete, det är vi överens om." Du menar att den är bra i sverige eller? "Inte bara, men att dem flesta styrande är män beror till största delen på den kapitalistiska strukturen som finns och att dom sattes där under en tid när kvinnan skulle stå vid spisen och inte som idag." Och att män "sattes där" för att kvinnor skulle stå vid spisen.. det har väl med sexism att göra? Inte kapitalism? Vad i kapitalism är det som gör att män alltid har makten? Förklara närmre?
Jag har inte kritiserat känslan manlighet. Jag säger att manlighet inte är en känsla. Manlighet är ingen känsla.. Det kanske man kan kalla åsikt, men att känna sig manlig är en känsla.
Så kön har ingenting att göra med att en kvinna tjäner mindre pengar än en man för samm jobb? I vilken yrkesgrupp får kvinnor mindre betalt för samma arbete?
Du menar att den är bra i sverige eller? Jag menar att det inte är lika katastrofalt som vissa försöker måla upp.
Och att män "sattes där" för att kvinnor skulle stå vid spisen.. det har väl med sexism att göra? Inte kapitalism? Japp, men dom strukturerna har vi inte lika framträdande längre.
Vad i kapitalism är det som gör att män alltid har makten? Förklara närmre? Inte alltid, men just nu, pga som jag sa som det var förut, med tiden kommer det bli jämnt, men det kommer ta tid.
psyko_slusk: Det är bra vännen. Ser ut som du lyckats iallafall. Men nu kommer dom med regler och grejer.. buuh! Jag håller även med dig om att man som människa kan känna sig manlig. Men det gäller ju även tjejer. Sitter en tjejkompis och rapar och slår näven i bordet så beter hon sig manligt och känner sig nog också manlig. Dåligt exempel kanske, men du psyko tror jag iaf hajar poängen.Ni som snackar om att kvinnor är lönediskriminerade: Nämn yrkesgrupper tack! Tjänar en stekare på mc donalds mer som man? En trappstädare? Eller kan det vara så att ni hakat upp er på att soppgubbar tjänar minsann 30 lax i månaden medans kvinnorna som sitter i någon kundtjänst bara tjänar 20? Sök jobbet som soppgubbe då så får vi se hur många dagar ni pallar!!