I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mänskligheten tillsammans i en enda religon.

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2012-09-20 19:16
Machete, tycker det är lustigt att du vet att Gud finns. Det går nämligen inte att bevisa, samma sak som det inte går att bevisa att gud inte finns.

Forskare vet dock vissa saker ganska säkert, t.ex. att energi ALDRIG kan tillintetgöras, bara omvandlas. Så när en människa dör så försvinner inte den människan, bara den tillfälliga transportmodulen som består av 50 - 100 kg kött.

Men hur var det innan forskarna kom på det då? Många kanske trodde man hamnade i himlen. Eller för att tala ditt språk, dom visste att man hamnade i himlen, lika mycket som du vet att det finns en gud.
 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom
Producent

2012-09-20 19:23
Diggeridoo

Varför är det irrelevant menar du? Om vi har en själ som kan korrumperas av vissa saker, borde vi inte känna till det och leva på ett sätt att vi istället ger näring till den.

Spelar andligheten ingen roll menar du? Tror du inte att det finns något syfte med den?

Är inte själva saken med att tro på Gud att finna just andlig vägledning/mognad/frigörelse?

"Trodde ni att Vi skapade er för nöjes skull och att ni inte skulle föras tillbaka till Oss.”

Varför skulle Gud skapa allting för ingen orsak? Om det finns en Gud så varför någonsin skulle 'Han' göra så? Då finns det ju ingen mening med det. Och som jag ser det behöver inte Gud själv uppleva något eftersom 'Han' är utan behov, redan allvetande.

Nix, det är i mina ögon oviktigt. Det finns mer i livet än bara vetskapen om gud. Människor som alla andra levande varelser fyller en plats i pusslet. Det du säger om att människor har fallenhet för ondska håller jag inte med om. Alla barn föds goda och oskyldiga, det är samhällets fel att dessa barn korrumperas med tiden. Dvs, det är människan som valt detta men så har det inte alltid varit. Det har funnits tider där människan levde mer i harmoni med naturen och inte var upptagen av saker som girighet, avundsjuka och hat. Vissa människor lever fortfarande så idag i världen. Dessutom så är i mina ögon väldigt många av världens religiösa inte riktigt i harmoni med vad de själva predikar. Detta gäller särskilt de monoteistiska religionerna där följarna väldigt ofta gör tvärtemot vad skrifterna säger. Och ja min vän, detta gäller väldigt många muslimer också.

Gud skapade inte liv med eller utan en orsak. Gud skapade liv, that's it. Finns inget varför och så vidare. Ingen grand master plan, iaf inte någon du eller jag skulle förstå något av, hehe.. Och ja, vi alla förs tillbaka till gud förr eller senare för gud finns överallt. Det finns liksom ingen mening i den klassiska betydelsen med detta, det bara är så.

Eller de som gör orätt mot Gud genom att förneka 'Honom'. Som tror att vi inte behöver Gud i våra liv. Att allt vi gör kommer från oss själva. Vilket också oftast är resultatet av att man vill/försöker leva så som man själv vill, att böja sina inre normer, att inte acceptera den sanning som känslan i bröstet/intuitionen försöker signalera om.

Jag tror seriöst att det är oviktigt för gud vad människan gör eller tycker om gud. De kan förneka det hur mycket de vill, det förändrar inte faktum. Jag tror de flesta människor innerst inne vet om att gud existerar men av olika orsaker inte tar till sig av denna vetskapen.

Fo'sho! Men det får man göra så länge man kan, som du säger, respektera varandra. Det är en väg för vår egen och varandras utveckling.

Indeed. Vi är alla en och samma på väg mot samma mål ändå så. Finns bara ett allt som vi alla tillhör.

//Paz
Producent

2012-09-20 19:30
HBO skrev:
Machete, tycker det är lustigt att du vet att Gud finns. Det går nämligen inte att bevisa, samma sak som det inte går att bevisa att gud inte finns.

Forskare vet dock vissa saker ganska säkert, t.ex. att energi ALDRIG kan tillintetgöras, bara omvandlas. Så när en människa dör så försvinner inte den människan, bara den tillfälliga transportmodulen som består av 50 - 100 kg kött.

Men hur var det innan forskarna kom på det då? Många kanske trodde man hamnade i himlen. Eller för att tala ditt språk, dom visste att man hamnade i himlen, lika mycket som du vet att det finns en gud.

Yep, men jag tror i stort sett alla människor vet om att Gud existerar. Innerst inne. Bevis finns överallt, problemet är att folk inte öppnar ögonen och verkligen ser allt runt om sig. Hur det var innan forskarna kom på det? Well, här har du nog upprinnelsen till de flesta religioner. Som sagt, gud och religioner är två olika saker och går inte alltid hand i hand. Himlen är ett abstrakt begrepp som lika gärna kan betyda att din livsenergi, din "själ" om du vill kalla det för det, omvandlas, ansluter till det stora alltet etc. Ingenting går förlorat och försvinner, allt är en del av det som kallas "liv". Så på sätt lever du egentligen för evigt, bara inte i den formen du befinner dig i just nu. Men jag ska inte sitta här och predika vad jag tycker och tänker, hehe.. Ville mest bara svara på ett intressant instick i tråden. Tycker det är viktigt att människor får tycka och tänka som de vill och eventuellt komma fram till sanningen, lösningen eller vad det än må vara för dem, i sin egen takt och på egna villkor.

//Paz
Rappare

2012-09-20 20:04
Bevis finns överallt

Visa mig 1 bevis.

Ingenting går förlorat och försvinner, allt är en del av det som kallas "liv". Så på sätt lever du egentligen för evigt, bara inte i den formen du befinner dig i just nu.

Ja, allt är uppbyggt av atomer. Fast jag lever inte alls för evigt, bara mina byggstenar som kommer bli till andra saker i framtiden.

Tycker det är viktigt att människor får tycka och tänka som de vill och eventuellt komma fram till sanningen, lösningen eller vad det än må vara för dem, i sin egen takt och på egna villkor.

Där håller jag helt med. Paz

2012-09-20 20:52
Nix, det är i mina ögon oviktigt. Det finns mer i livet än bara vetskapen om gud. Människor som alla andra levande varelser fyller en plats i pusslet.

Men precis, hur ska vi veta vår plats i pusslet om vi inte tar reda på det? Du säger att dem blivit förvanskade vilket jag håller med om förutom när det kommer till Koranen. Så om Gud nu från första början skickat vägledning i 'heliga böcker' så måste 'Han' ju haft en tanke bakom det. Annars finns det ju ingen mening att skicka sådana böcker som talar om Guds attribut, hur vi ska uppnå frigörelse osv.

Det du säger om att människor har fallenhet för ondska håller jag inte med om. Alla barn föds goda och oskyldiga, det är samhällets fel att dessa barn korrumperas med tiden.

Ja jag håller med, männikor är 'rena' när de föds. Sen är det deras omgivning OCH deras egna val som gör att de går emot den inneboende sanningen som de föds med eller om de följer och blir vägledda av den till underkastelse.

Det har funnits tider där människan levde mer i harmoni med naturen och inte var upptagen av saker som girighet, avundsjuka och hat. Vissa människor lever fortfarande så idag i världen. Dessutom så är i mina ögon väldigt många av världens religiösa inte riktigt i harmoni med vad de själva predikar. Detta gäller särskilt de monoteistiska religionerna där följarna väldigt ofta gör tvärtemot vad skrifterna säger. Och ja min vän, detta gäller väldigt många muslimer också.

Såklart muslimer är inräknade där också. Tyvärr så ligger många muslimers tillstånd väldigt illa till, vilket i sig är en förnedring från Gud eftersom de inte lever i enlighet med den 'natur' som Gud nerlagt i sin skapelse, med den vägledning om människans inre natur i harmoni med den yttre. Men det är något generellt för hela mänskligheten.

Och sen finns det såklart också många muslimer som faktiskt gör detta. Muslimer blir per automatik inte några supermänniskor bara för dem blir troende. Man måste hela tiden uppdatera sin tro med rannsakan, rätt avsikt och med handlingar.

Ingen grand master plan, iaf inte någon du eller jag skulle förstå något av, hehe..

Då ställer jag samma fråga igen, varför skulle Gud då sända ner vägledning och beskrivning om Sig själv i form av böcker då? Däri kan man och genom studier av religionen finna svar som man lätt kan förstå.

Och ja, vi alla förs tillbaka till gud förr eller senare för gud finns överallt.

Eller inte, jag skulle säga att Guds allvetande omfattar allting, men i egenskap av Skapare så säger jag att 'Han' står utanför sin skapelse och upprätthåller den. För allting förutom Gud själv har blivit skapt av Gud. Gud har inte blivit skapt och därför finns 'Hans' heller inte i sin skapelse.

Och om Gud skulle skapat Skapelsen av/från Sig själv skulle det reducera 'Honom' till samma plan som skapelsen, som bara kan skapa något från något som redan finns. Men Gud skapar från ingenting. Och då skulle Gud vara underkastad samma brister som skapelsen. Men Gud är perfekt i Sina attribut och fri från alla brister. 'Naturen' kan ta skada osv men inget kan skada Gud.

Jag tror de flesta människor innerst inne vet om att gud existerar men av olika orsaker inte tar till sig av denna vetskapen.

Och varför skulle man det om det ändå inte finns någon mening med det?

2012-09-20 20:59
Machete

ordet "gud" har blivit så missbrukat så jag tror HBO P24 misstolkar dig när du skriver att alla innerst inne vet att "gud" finns. Om någon frågar mig om jag tror på gud och dom bara vill ha ett ja eller ett nej, så hade jag sagt ja, men jag använder aldrig det ordet annars eftersom människor kopplar samman det med en gubbe som sitter i himlen och bestämmer vem som ska komma till himlen vs helvetet. Jag tror inte det är den sortens gud som du pratar om.

Kroppen och intellektet (egot) dör, men medvetandet ( alltet ) lever vidare och är bortom tid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-09-20 22:37
HBO P24

Allt du ser, att du ens existerar, att du kan tänka och vara medveten om din existens är solklara bevis. Det vidsträckta universum, allt ned till mikrodetaljnivå där oerhört komplexa och precisa system som DNA och atomer bygger upp saker runt om oss. Allt detta har bara helt "plötsligt" kommit från ingenstans? Det framstår väldigt osannolikt tycker jag, :)

DiggeriDoo

Men precis, hur ska vi veta vår plats i pusslet om vi inte tar reda på det? Du säger att dem blivit förvanskade vilket jag håller med om förutom när det kommer till Koranen. Så om Gud nu från första början skickat vägledning i 'heliga böcker' så måste 'Han' ju haft en tanke bakom det. Annars finns det ju ingen mening att skicka sådana böcker som talar om Guds attribut, hur vi ska uppnå frigörelse osv.

Här är problemet i vår diskussion min vän, lika väl som du anser bibeln och toran vara förvanskade och nedskrivna av vanliga människor, likaså anser jag koranen vara det. För mig är de heliga skrifterna mest otaliga försök att förstå gud med de begränsade intellektuella verktyg som människan faktiskt har.

Då ställer jag samma fråga igen, varför skulle Gud då sända ner vägledning och beskrivning om Sig själv i form av böcker då? Däri kan man och genom studier av religionen finna svar som man lätt kan förstå.

Det är det jag inte tror på, att Gud har "sänt" ner vägledning i form av skrifter, :)

Och varför skulle man det om det ändå inte finns någon mening med det?

Meningen är precis vad du vill den ska vara. Som jag skrev tidigare, alla människor har sina olika metoder för att få en anknytning till gud. Religioner är för mig bäckar som alla leder till samma sjö. Detta står det delvis också om i Koranen:

Surah Al-Ma'idah verse 48 states:

If Allah so willed, He would have made you a single People, but His plan is to test each of you separately, in what He has given to each of you: so strive in all virtues as in you are in a race. The goal of all of you is to Allah. It is He that will show you the truth of the matters in which ye dispute. (Quran 5:48)

SofiaBayo

Well, jag tror egentligen på samma gud som t.ex. kristna och muslimska religiösa tror på. Men på sätt och vis inte. Det är själva religionerna jag har problem med, inte Gud. En gubbe i himlen som ska skicka folk till helveten eller himlar är för mig en konstruktion och inget mer.

Yeah, "tid" är bara något människan har uppfunnit och satt en definition på. Egentligen existerar inte "tid" på det lekmannasättet som folk tänker sig och det är så gott som de flesta forskare eniga om. Men att förklara tid linjärt var självklart enkelt för den tidiga människan som bara såg solen gå upp och ned och sig själv bli äldre i reflektioner i vattenytan. Dag ut och dag in.

//Paz

2012-09-21 06:26
lika väl som du anser bibeln och toran vara förvanskade och nedskrivna av vanliga människor, likaså anser jag koranen vara det.

Då skulle jag säga att allt som är nerskrivet av människan innehåller brister och fel. Genom historien har filosofer teoriserat om hur saker i denna existens är uppbyggda. I vissa saker har de haft rätt och i andra fel. I vissa saker har de haft lite rätt.

Men i Koranen finner man inget som motsäger vetenskapen. De finns inga sådana fel. Tänk att en man skulle göra så många påståenden som det finns om naturen. Om han bara talar utifrån sig själv så skulle man finna många fel och motsägelser. Men det finns inte. Hur förklarar du det?

Meningen är precis vad du vill den ska vara. Som jag skrev tidigare, alla människor har sina olika metoder för att få en anknytning till gud.

Vilket är just det som jag skulle säga leder bort många människor från Gud. De säger att de med sina påhittade ritualer/doktriner kommer närmare Gud men egentligen följer de bara sina egna lustar och bildar sin egna individuella religion. Det är inget Gud accepterar från sina tjänare.

Detta står det delvis också om i Koranen:

Surah Al-Ma'idah verse 48 states:

If Allah so willed, He would have made you a single People, but His plan is to test each of you separately, in what He has given to each of you: so strive in all virtues as in you are in a race. The goal of all of you is to Allah. It is He that will show you the truth of the matters in which ye dispute. (Quran 5:48)

Det är just därför vi inte ska börja tolka Koranen själva, och helt läsa den med fotnoter. Och inte heller kan man ta en lösryckt 'vers' och presentera den som något när det finns många andra 'verser' som bevisar att den tolningen inte stämmer. Det är Profeten Muhammed (saw) som tog emot 'verserna' och förklaringar på dem, vilka han sedan lärde till sina efterföljare.

'Versen' i fråga säger inte att man får dyrka Gud som man vill eller skapa sin egen bild/tolkning av Gud. Den säger att om Allah hade velat hade han skapat som ett folk, dvs att alla hade dyrkat Allah och vart medvetna om Allah. Men då hade det inte funnits möjlighet till ett fritt val. Och då hade inte Gud kunnat: "test each of you separately". Och vad är det för mening med ett test om det inte kommer ut några resultat av det.

Vidare så tog du inte med hela 'versen'. I samma vers lite innan det du citerade står det :

"And We sent down the Book to thee with truth... So judge thou between them according to what Allah has sent down, and to not follow their desires away from what has come to thee of the truth. To every one of you we have ordained a law and a way."

Vi har fri vilja att acceptera sanningen eller förneka den. Men syftet med våra liv är:

”Jag har inte skapat människor och jinn, förutom att de skall dyrka mig.”

2012-09-21 08:55
machete

Hur menar du då? Om guden som kristna och muslimer tror på innefattar en gubbe som bestämmer om du varit värdig nog att komma in i himmelen, och du anser att detta är en konstruktion, hur kan du då tro på samma gud som dem?

Japp. Jag har hört forskningen om det oxå. På så sätt så lever vi redan ett evigt liv, eftersom tiden inte existerar. Vi hamnar i himmelen när vi inser att den redan är här :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-09-21 15:06
DiggeriDoo

Yeah, well, blir lite som två motpoler här nu som tycker och tänker annorlunda kring allt detta, hehe.. Vi får som sagt bara enas om att vara oeniga, fred vare med dig, :)

SofiaBayo

För att jag tror att religionerna har "fel" uppfattning om gud men att det är samma gud.

Well put, smart tjej, :)

//Paz
Rappare

2012-09-21 18:57
Machete:

Allt du ser, att du ens existerar, att du kan tänka och vara medveten om din existens är solklara bevis. Det vidsträckta universum, allt ned till mikrodetaljnivå där oerhört komplexa och precisa system som DNA och atomer bygger upp saker runt om oss. Allt detta har bara helt "plötsligt" kommit från ingenstans? Det framstår väldigt osannolikt tycker jag, :)

Det där kallar jag knappast för några bevis.. Tycker det är osannolikt att en s.k Gud skulle skapat allt.

Jag anser att det inte finns några bevis, när jag ser ett så visst skulle jag tro på det. Det kommer också vara oerhört svårt att bevisa att gud inte finns eftersom det alltid kommer finnas saker som vi inte kan förklara. Om en inte kan förstå en sak så är det enklaste svaret - Gud gjorde det. Dåså, så var det med det, oerhört lätt att ta in.

Tycker man måste acceptera att vi inte vet allting och därmed inte måste veta svaret på livets alla frågor.
Rappare

2012-09-22 10:39
Håller med HBO om att det där inte är bevis för någonting, varken åt ena eller andra hållet. Förutsättningar för liv existerar, alltså borde chansen för liv bli större ju större universum är. Universum är skitstort, alltså liv.

Skämt åsido så är det inte konstigt att man som reflekterande organism ser sig själv som utvald, men det är inte rationellt tänkande att anse att Gud existerar bara för att jag existerar. För mig finns ingenting tills det är bevisat, alltså finns jag, men inte du.

2012-09-23 11:37
Machete
Okejdå. Men du svarade inte på min ffråga angående Koranen.

Då skulle jag säga att allt som är nerskrivet av människan innehåller brister och fel. Genom historien har filosofer teoriserat om hur saker i denna existens är uppbyggda. I vissa saker har de haft rätt och i andra fel. I vissa saker har de haft lite rätt.

Men i Koranen finner man inget som motsäger vetenskapen. De finns inga sådana fel. Tänk att en man skulle göra så många påståenden som det finns om naturen. Om han bara talar utifrån sig själv så skulle man finna många fel och motsägelser. Men det finns inte. Hur förklarar du det?

Samma gäller Blweria .

2012-09-23 13:32
DiggeriDoo

Jag finner det väldigt fascinerande att du helt övertygande tycker att Koranen är den bästa boken som någonsin skrivits kring andlighet och människans natur. Vad människor ser i att lyfta upp en bok till skyarna och fördöma allt annat kommer nog vara ett evigt mysterium för mig. Eller så finner ni helt enkelt bara trygghet i att alla svar om livet finns nerskrivet på samma ställe.

2012-09-23 21:44
SofiaBayo
Jag finner det väldigt fascinerande att du helt övertygande tycker att Koranen är den bästa boken som någonsin skrivits kring andlighet och människans natur.

Märk att inte heller du svarade på min fråga.

Vad är det som är så fascinerande i det?

Om man nu ska följa någon bok i andlighet och människans natur så vore ju det bästa valet vara den som är 'skriven' av Den som skapat människorna och således är Den som bäst känner till vad som påverkar vår andlighet och inre natur.

Vad människor ser i att lyfta upp en bok till skyarna och fördöma allt annat kommer nog vara ett evigt mysterium för mig.

Det är en bok utan motsägelser. Det är en bok som innehåller information som bara nyligen blivit bekräftat av vetenskapsmän. Det är en bok som utan några mysterier eller hemlighetsmakerier klart och tydligt talar om sanningen. Men i det här samhället ter sig sanningen vara så långt bort att människan blir provocerad av den. För det skulle betyda en ändring som känns omöjlig för ett 'roligt' liv. Då blir det enklare att bli arrogant. Men då söker man inte sanningen, då söker man att leva efter ens egna lustar.

Eller så finner ni helt enkelt bara trygghet i att alla svar om livet finns nerskrivet på samma ställe.

Vilket ju egentligen är jättebra, eller hur? Det är den mest kompletta religionen, fullbordad. Det behövs inget utöver det just för att den talar om exakt vad vi behöver för att rena oss, den ger oss svaren som vi länge ställt oss, den ger oss vägledning till sann frigörelse, den har nyckeln till Den lär oss 'hemligheten' hur vi ska leva våra liv för att nå riktig lycka, inte den kortvariga beroende-lyckan som vi hämtar våra kickar av. Efter ett långt tragglande än hit än dit så finner den ärliga sökaren med Guds nåd sanningen i islam.

2012-09-23 22:35
Om man nu ska följa någon bok i andlighet och människans natur så vore ju det bästa valet vara den som är 'skriven' av Den som skapat människorna och således är Den som bäst känner till vad som påverkar vår andlighet och inre natur.

Kan du verkligen veta att det är sant? Det här är inte atomklyvningar vi pratar om, det är andlighet. Men du pratar om gud och skrifter ( som ingen människa kan se eller ta på egentligen ) som om det vore något solit och konstant. Som om ord någonsin hade kunnat beskriva gud, och ännu mer kunna beskriva det från A till Ö i en bok. Det är de jag finner fascinerande.

Det är en bok utan motsägelser. Det är en bok som innehåller information som bara nyligen blivit bekräftat av vetenskapsmän.

Juste. Bibeln har oxå fått information bekräftad av vetenskapsmän, gör det bibeln till den ultimata skriften isåfall?

Vilket ju egentligen är jättebra, eller hur? Det är den mest kompletta religionen, fullbordad. Det behövs inget utöver det just för att den talar om exakt vad vi behöver för att rena oss, den ger oss svaren som vi länge ställt oss, den ger oss vägledning till sann frigörelse, den har nyckeln till Den lär oss 'hemligheten' hur vi ska leva våra liv för att nå riktig lycka, inte den kortvariga beroende-lyckan som vi hämtar våra kickar av. Efter ett långt tragglande än hit än dit så finner den ärliga sökaren med Guds nåd sanningen i islam.

Eller så är du bara för lat eller rädd för att ge dig ut i det riktiga mysteriumet. Den enda som straffar dig är du själv, inte gud.

2012-09-24 06:38
Kan du verkligen veta att det är sant?

I mig själv, av mina upplevelser och hur de kollereat med Koranen när jag började läsa den för andra gången. Första gången jag började läsa den, några år innan, var jag fortfarande blind för den, jag inte var redo att acceptera det levnadssättet. Och vid den tidpunkten hade jag samma syn på 'organiserad religion' som de flesta. Jag läste den för att leta efter fel, och gissa vad jag hittade? Fel. Vilka jag sen lärde var helt godtyckliga tolkningar pga för lite kunskap om versernas bakgrund och kontext. Allt i Koranen har en historisk kontext varför just den och den versen uppenbarades. Därför kan man inte tolka dem som man själv vill för då gör man inte en rättvis eller sann tolkning.

Så vid den tidpunkten var jag på ett sätt, vilket de flesta sökare är, på jag efter att leva som jag själv vill, att skapa sin egen religion, och samtidigt ute efter sanningen. Och det finns sanningar i all form av andlighet. Ju mer jag sökte desto mer kom jag underfund med att det jag är ute efter är att hela/rena min själ. Att slippa bundenheten av den externa lyckan så att säga. Och jag började praktisera diciplin och god karaktär och radikala ändringar i mitt inre skedde stegvis. Jag kände av och 'såg' vägledningen mer och mer ju 'renare' jag blev. Och så en dag bara dök det upp i mitt huvud att jag tror på Gud. Och när jag erkänt den tanken så kom det från alla olika håll information/möte med islam. De 'meningsfulla sammanträffandena' skedde hela tiden, och i riktning till islam. Så jag beslöt mig att läsa Koranen igen. Och denna gång stod allting tydligt. Och allt som jag funderade på blev besvarat i Koranen och saker som hände i min vardag togs upp när jag nästa gång läste Koranen.

Koranen lär det bästa sättet att leva sitt liv för att frigöra sig från sina mentala/psykologiska blockeringar, för att förbättra sin karaktär, för att acceptera saker som dem är osv osv. Och på det så finns det inga motsägelser eller vetenskapliga fel i den.

Men du pratar om gud och skrifter ( som ingen människa kan se eller ta på egentligen ) som om det vore något solit och konstant. Som om ord någonsin hade kunnat beskriva gud, och ännu mer kunna beskriva det från A till Ö i en bok.

Gud är något konstant och kommer aldrig att ändra sina fundament. Och Gud har skapat oss på ett visst sätt, som också är samma. Det som förut korrumperade människor är detsamma som idag. Det är också något som man blir förundrad över i Koranen att berättelser från då kan reflektera samma saker som sker idag i en människa. Det är ett tecken på att den andliga programmeringen är densamma.

Därför skulle det vara en orättvis Gud om 'Han' inte skickade en handbok till människan för hur hon bäst ska leva sitt liv och en beskrivning av Sig själv, på ett sätt som våra begränsade intellekt kan förstå/greppa. Tänk om alla skulle behöva 'uppfinna hjulet' för sig själv. Nej, Gud är rättvis och har i Sin nåd skickat profeter och böcker för att göra det enkelt för oss, men vi är otacksamma och vill inte underkasta oss.

Juste. Bibeln har oxå fått information bekräftad av vetenskapsmän, gör det bibeln till den ultimata skriften isåfall?

En gång i tiden så var den det. Men sedan ändrade människor skriften, och det är bara människor som skrivit den. Därför har människor lagt till saker och ändrat saker så att det inte lägre är Guds ord. Därför, även om det kan finnas en del vetenskapligt bekräftade verser i den, så finns det OCKSÅ sådant som motsäger vetenskapen, vilket inte gör den autentisk längre. Kristna själva erkänner, på ett något stolt (konstigt) sätt att den är skriven av (dem själva (människor). Så nej, det är inte den ultimata skriften.

2012-09-24 06:38
Eller så är du bara för lat eller rädd för att ge dig ut i det riktiga mysteriumet. Den enda som straffar dig är du själv, inte gud.

Det enda jag gjorde (förutom att jobba och studera), mitt huvudsyfte, i sex år innan islam, var att leta och traggla mig genom olika former av andlighet för att hitta svar som skulle tillfredsställa mig. Och jag var redo och krossa min tidigare föreställning om jag fann något nytt. Som den första upptäckten att det finns andeväsen bland oss. Jag gav mig in i dessa mysterier helt och totalt. Skulle en lat eller rädd person göra detta?

Visst har jag vart rädd stundtals, när jag tex blivit attackerad av dessa väsenden, men jag slutade aldrig att ge mig in så länge jag trodde det fanns några svar att hämta eller fler rädslor att övervinna. Jag var med om grova rannsakningar och fick erkänna många dåliga sidor hos mig själv och fick se sanningar om mitt handlande/beteende som jag inte blev stolt över. Men att jag erkände dessa och inte lät mig gå under (även om jag på andra sätt fortsatte att leva på ett sätt som skulle kunnat leda till att jag gick under), att jag kämpadeför att göra ändringar istället för att tycka synd om mig själv eller att dölja dessa saker med 'individualism' eller letade/antog doktriner som jag kunde dolt dessa insikter med och rättfärdigat mig själv ser jag som ett tecken att jag varken var lat eller rädd.

Och när jag till slut var redo och hade gjort ändringar i mig själv som överenstämde med islam (utan att jag kände till islams doktriner ännu) så blev jag vägledd till islam och där fann jag bekräftelse på allt det goda och det onda som jag 'kartlagt' för mig själv, och den största andliga frigörelsen. Att gå in i 'mysteriet' slutar alltid i samma nedgående spiral. Så lurar man sig själv att ge sig in i den igen för att visa (sig själv/andra) att man inte är 'svag'. Men man lurar sig själv bara. Man kan se sådana folk som dyrkar dessa väsenden hur ofta de lever destruktiva liv och tar livet av sig eller blir helt deprimerade. Och det är inget liv av frihet.

2012-09-24 09:09
Min fråga var: kan du verkligen, verkligen veta att koranen är den ultimata boken? Har du ingen som helst öppenhet för att du faktiskt kan ha fel?

Vänlig svara inte med en uppsats, de här är inte svåra frågor att svara på. Ja eller nej räcker gott och väl.

För några 100 år sedan trodde vetenskapsmännen att jorden var rund, och nu säger du att vetenskapsmän har bevisat detta, men vetenskapsmän har haft fel förut.
Moderator

2012-09-24 10:28
Är de här andliga väsen du pratar om omnämnda i koranen? Jag är nämligen rätt säker på att vetenskapen inte skulle gå med på deras existens. Och om de inte nämns där, varför tror du då på dem?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Rappare

2012-09-24 20:55
DiggeriDoo:

Jag har som sagt inte läst koranen, så det blir svårt att svara på allt det du skriver. Tycker det låter väldigt intressant om inget i koranen motsäger sig vetenskap! Blir lite sugen på att läsa den efter att ha läst vad du skriver.

En fråga: Vad säger koranen om människans ursprung?

2012-09-24 21:08
Min fråga var: kan du verkligen, verkligen veta att koranen är den ultimata boken? Har du ingen som helst öppenhet för att du faktiskt kan ha fel?
Vänlig svara inte med en uppsats, de här är inte svåra frågor att svara på. Ja eller nej räcker gott och väl.

Fast märk åter att du fortfarande inte svarade på min fråga. Du besvarade en fråga med en fråga.

Men för att besvara din fråga: jag kan ju egentligen inte säga det, det är ju på ett sätt något som jag tror, men samtidigt, så ja, jag är helt säker i mig själv att det är det.

Och nej, jag kan inte heller bara svara ja eller nej, då lämnar jag ju dig/andra clueless. Så jag behöver ge en förklaring om det. Annars skapas det ju inget underlag för diskussion.

För några 100 år sedan trodde vetenskapsmännen att jorden var rund, och nu säger du att vetenskapsmän har bevisat detta, men vetenskapsmän har haft fel förut.

Det där är absolut inte svar på min fråga. Och jag förstår att det kan vara svårt att besvara om man inte har kännedom om det som jag pratar om. Det exemplet som du tog upp går inte att applicera på detta ’problem’.

Det står tex att bergen är det som håller jorden från konstanta skakningar. Och man har upptäckt att faktiskt så håller bergen jordplattorna i chack.Tidigare innan jordskorpan så var ju jorden i ett konstant tillstånd av vulkanutbrott/jordbävningar och magma som flöt omkring. Ganska on point.

Eller att det finns sötvatten och saltvatten som möts men inte blandas. I Gibraltar tex finns det ett sådant fenomen. Ganska on point.

Eller att univerum expanderar, att månen lånar sitt ljus från solen, fostrets olika utvecklingsstadier osv osv. Alltid on point. Skulle det vara en människa som skrev det skulle det finnas flera fel. För det finns ingen filosof/tänkare som skrivit/teoriserat om sådana saker som inte haft fel i många saker eller detaljer.

2012-09-24 21:09
Är de här andliga väsen du pratar om omnämnda i koranen?

Yes box de kallas inom islam för jinns, det är det arabiska ordet som sedan kommit till engelskan som genie (in a bottle). Som man ’kallar’ på och får önskningar av. Vilket överenstämmer med verkligheten och de som i sin ockultism tar kontakt med dessa jinns och får världslig framgång men alltid till kostnad på sin inre lycka. Varför de ofta slutar upp i missbruk och annan form av destruktivitet, överdoser och självmord. Det går överstyr dessa varelser är mästare på att manipulera och måla upp vackra bilder för egot.

(Ickemuslimer förklarar begreppet jinn på coast2coast, kort version):

Jag är nämligen rätt säker på att vetenskapen inte skulle gå med på deras existens.

Det har du ganska rätt i. Vad jag vet så kan inte deras existens bevisas med några vetenskapliga-så-som-vi-känner-dem-bevis. Men det finns ju en hel ’vetenskap ’och handledning i hur man kan få kontakt med dem. Vilket jag såklart inte rekommenderar.

2012-09-24 21:19
Tycker det låter väldigt intressant om inget i koranen motsäger sig vetenskap! Blir lite sugen på att läsa den efter att ha läst vad du skriver.

Man blir minst sagt förundrad=)

En fråga: Vad säger koranen om människans ursprung?

Här kommer det som blir svårt att svälja=) Koranen säger att vi har en stamfader och mor, vilka är Adam och Eva. Dvs att vi inte har vart apor, vilket det egentligen inte finns några bevis för. De första exemplen av skallar/skelett som påstogs vara i övergångsstadium avslöjades som manipulationer. Man konstruerade tex en skalle från en gorilla med en käke från en chimpans och borrade in människotänder i det. Lyckat!

Men hela poängen är att dessa sk 'bevis' tog fäste och kollektivt så accepterades just denna form av evolution (islam säger inte att det inte finns andra former av evolution). På rena och skära lögner. När den ideen hade etablerats som sanning så stannade den kvar som sanning och man började bygga halmgubbar.

Sen säger Koranen också att vi är skapta av jord/lera. Och människor består av samma byggstenar som jorden. Därav kan man säga, eftersom jorden skapades före oss, att vi består av samma material som jorden.

2012-09-24 22:07
Här kommer det som blir svårt att svälja=) Koranen säger att vi har en stamfader och mor, vilka är Adam och Eva. Dvs att vi inte har vart apor, vilket det egentligen inte finns några bevis för. De första exemplen av skallar/skelett som påstogs vara i övergångsstadium avslöjades som manipulationer. Man konstruerade tex en skalle från en gorilla med en käke från en chimpans och borrade in människotänder i det. Lyckat!

jag tänkte faktiskt hoppa in i tråden igen men asså, kom igen gubben!!!

bevisbördan ligger på dig nu. visa mig ditt fejkade skellet!
det är väl ändå inte samma sak som att begära att bevisa guds existens? or is it???
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Moderator

2012-09-24 23:33
DiggeriDoo skrev:
Är de här andliga väsen du pratar om omnämnda i koranen?

Det har du ganska rätt i. Vad jag vet så kan inte deras existens bevisas med några vetenskapliga-så-som-vi-känner-dem-bevis. Men det finns ju en hel ’vetenskap ’och handledning i hur man kan få kontakt med dem. Vilket jag såklart inte rekommenderar.

Så koranen innehåller alltså visst saker som inte är vetenskapligt belagda?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-09-25 00:13
jag kan ju egentligen inte säga det, det är ju på ett sätt något som jag tror,

Tack. Då ser jag dig som lite öppen iaf :)

Det står tex att bergen är det som håller jorden från konstanta skakningar. Och man har upptäckt att faktiskt så håller bergen jordplattorna i chack.Tidigare innan jordskorpan så var ju jorden i ett konstant tillstånd av vulkanutbrott/jordbävningar och magma som flöt omkring. Ganska on point.

Ja, vetenskapsmän har bevisat att detta stämmer. Men har dom bevisat att vi behöver hålla tillbaka våra lustar för att komma närmare gud? Har dom överhuvudtaget något bevis för att det finns vissa handlingar som gör dig mer värdig i "guds" ögon? Är inte påståenden om vad hen anser vara "rätt beteende" rena rama spekulationer?

2012-09-25 06:06
jag tänkte faktiskt hoppa in i tråden igen men asså, kom igen gubben!!!

Så du menar att nu när du läste det där så tappade du kontrollen över dina känslor och kunde inte längre svara på frågorna?

Dem flesta gånger du hoppar in med inlägg till mig är när du blivit provocerad och säger något arrogant. Vem är det som har svårt att acceptera andras tro?

bevisbördan ligger på dig nu. visa mig ditt fejkade skellet!
det är väl ändå inte samma sak som att begära att bevisa guds existens? or is it???

Bevisbördan=) Det har blivit ett fint internet-mantra på forum=)

http://www.guardian.co.uk/science/2012/feb/05/piltdown-man-archaeologys-greatest-hoax

2012-09-25 06:10
Så koranen innehåller alltså visst saker som inte är vetenskapligt belagda?

Om man pratar utanför 'naturen', såklart den gör.

Sen finns det många människor som på olika sätt argumenterar för deras existens men att bevisa dem utifrån den moderna vetenskapliga metoden känner jag iaf inte till. Men det finns miljontals om inte fler människor som genom olika ritualer har kontakt med sådana. Du får väl testa=)

Om man skulle kunna bevisa Gud osv, om alla skulle 'se' Gud, så skulle livet inte innehålla prövningar och då förlora sin mening. Alla skulle underkasta sig för de vill komma till härligheten av nästa liv.

2012-09-25 06:25
Ja, vetenskapsmän har bevisat att detta stämmer.

Du får det att låta så obetydligt. I Koranen nämns så många saker som människan inte kunde veta på den tiden. Skulle en man ha gissat på så många saker så hade man idag hittat många fel.

Men har dom bevisat att vi behöver hålla tillbaka våra lustar för att komma närmare gud? Har dom överhuvudtaget något bevis för att det finns vissa handlingar som gör dig mer värdig i "guds" ögon?

Det är därför man måste ha i åtanke om miraklet i Koranen. Man ser till de 'bevis' som talar om att det inte är en bok skriven av någon människa. Det är Skaparen som 'talar' och beskriver för oss vad som för oss närmare 'Honom'.

Så det bästa sättet att själva ta reda på det, att göra sin egen 'undersökning' genom att praktisera ett tag och försöka förstå den 'mindset' som propageras. Man kantesta be till Gud att vägleda en OM 'Han' finns där och lyssnar. Men då måste man såklart göra allt det med sann avsikt och helhjärtat. Om man gör det med avsikten av avfärda allt så kommer man säga typ: "gu' va tråkigt att leva såhär, man får inte gör anåt kul", osv.

Men inget som finns där finns bara för att. De har stor visdom bakom sig för att skydda vårt inre från korrumption. Några som vi säkert kan samsas om är att ljuga, att baktala folk, att stjäla, att ta till våld. Att hjälpa de behövande, tala med respekt till andra. Allt detta leder till tilllit och bättre förhållanden, håller du inte med?

Sen borde du kunna se i samhället som helhet hur mycket skada som människor tar av andra saker som förbjuds, som tex skönhetsidealet utgör, den överdrivna sexkonsumptionen som skapar misstänksamhet och 'spelä mellan könerna, missbruk och negativa efftekter av berusning, folk som spelar bort sina pengar, som blir beroende av alla dessa 'goda' 'tillåtna' saker. Folka tappar kontrollen över sig själv.

Det finns otaliga doktriner bla inom psykiatrin som säger att våra lustar lätt kan dra oss mot destruktion. Det är något du måste vara medveten men inte i den här diskussionen verkar vilja erkänna.

2012-09-25 10:16
Vem är det som har svårt att acceptera andras tro?

jag skulle gissa på mig? men med lite andra formuleringar. hokus pokus som hävdas som sanning och vetenskap gillar jag inte:)

men ditt bevis kan mycket väl stämma. men det är från 1915!?!? slutade du titta på nyheterna efter det?

kom igen...i den frågaan gör du som jag på ett osmickrande sätt. du tittar, ser ett fel och så är allt fel.
jag tittar på koranen, bibeln och toran och ser en jävla massa hokus pokus och skiter på allt. eller det gör jag inte. jag ser masshypnos/hysteri. maktgirighet. själsligt kontrollbehov.

-Mark Twain

2012-09-25 13:56
Du får det att låta så obetydligt. I Koranen nämns så många saker som människan inte kunde veta på den tiden. Skulle en man ha gissat på så många saker så hade man idag hittat många fel.

Nja. Jag tycker snarare att det är naivt att tro att allting som står i en bok är sant bara för att några saker i den har stämt. Lite sunt förnuft hade inte skadat. Jag har läst många böcker som jag hållt med om vissa delar men tyckt andra delar varit helt insane. Jag kan inte se varför Bibeln och Koranen skulle vara annorlunda.

Så det bästa sättet att själva ta reda på det, att göra sin egen 'undersökning' genom att praktisera ett tag och försöka förstå den 'mindset' som propageras.

Min egen undersökning är faktiskt att jag kommer närmare gud när jag är mig själv och inte lever efter regler som någon annan satt åt mig. Den sexuella energin är en av de mest starkaste energierna vi har, och att försöka förtränga den är mer farligt än att leva ut den. Jag tror människor våldtar och utnyttjar varandra sexuellt pågrund av att vi förtränger den sexuella energin, inte för att vi försöker låtsas som att den inte finns.

Sen borde du kunna se i samhället som helhet hur mycket skada som människor tar av andra saker som förbjuds, som tex skönhetsidealet utgör, den överdrivna sexkonsumptionen som skapar misstänksamhet och 'spelä mellan könerna, missbruk och negativa efftekter av berusning, folk som spelar bort sina pengar, som blir beroende av alla dessa 'goda' 'tillåtna' saker. Folka tappar kontrollen över sig själv.

Jag tror dock inte man botar beroenden genom att försöka kontrollera sig själv. Folk blir beroende eftersom dom söker efter helheten utanför sig själv. När man kommer till genuin insikt om att allt man behöver redan finns inom en så behöver man inte yttre saker för att må bra, det faller bort av sig självt och man behöver inte tvinga sig själv att hålla sig borta från det iheller.

Om man däremot försöker tygla sig själv till att inte leva ut något som man egentligen vill leva ut, så lever man med en polerad fasad om att man är nära gud, men har ett helvetes kaos bakom murarna. Då är man avskärmad och så långt borta från gud som man kan komma.
Rappare

2012-09-25 17:30
Diggeri:

Man blir minst sagt förundrad=)

Varför? Bara för jag är ateist betyder det inte att jag inte har intresse för religioner. Det är ju rätt så många som tror på allah också, så min slutsats är att det är en riktigt bra bok. Går det bra att läsa den på svenska, är det likt orginal?

Här kommer det som blir svårt att svälja=) Koranen säger att vi har en stamfader och mor, vilka är Adam och Eva. Dvs att vi inte har vart apor, vilket det egentligen inte finns några bevis för.

1 stamfader och 1 mor. Vart kom dom ifrån..? Jag tror inte ett dugg på det där. Utan som du är lite inne på med apor så härstammar vi från djur, och människan är ett slags djur. Det är en mycket mer trovärdig förklaring än att en fiktiv Gud skulle skapat "adam och eva". Det finns nog en hel del bevis för att vi evolutionerats fram. Man har ju funnit massvis med människoapors skellet. Neandertalare t ex. Djur förändrar sina förmågor och utseende när det byter miljö, eller föda, och klimatförändringar.

Man konstruerade tex en skalle från en gorilla med en käke från en chimpans och borrade in människotänder i det.

På rena och skära lögner.

Well, det där har jag inte ens hört talas om, men visst kan det vara sant. Men bara för att någon har försökt luras en gång betyder det inte att resten av alla fynd (som du kanske blundar för) skulle vara fake.

Sen säger Koranen också att vi är skapta av jord/lera. Och människor består av samma byggstenar som jorden. Därav kan man säga, eftersom jorden skapades före oss, att vi består av samma material som jorden.

Ja, metaforiskt så kan man väl säga så. Men jag vet att jag inte består av jord och lera.

2012-09-25 19:39
Så Piltdown-mannen är beviset för att evolutionen inte har ägt rum? Vilket jävla trams. Fossilet hade en viss inverkan i den tidiga evolutionsforskningen då den fick en del forskare att titta åt fel håll under ett antal år. Samma forskare som sedermera avslöjade bluffen, alltså. Men det är också allt.

Självklart finns ingen som helst seriös debatt kring det väl konstaterade faktum att människor och apor har gemensamma förfäder.

2012-09-25 20:51
Självklart finns ingen som helst seriös debatt kring det väl konstaterade faktum att människor och apor har gemensamma förfäder.

skulle kunna säga det bättre själv men vill inte:)

-Mark Twain

2012-09-25 21:34

Blweria
jag skulle gissa på mig? men med lite andra formuleringar. hokus pokus som hävdas som sanning och vetenskap gillar jag inte:)

Så i ditt huvud är det okej att nedvärdera och håna människor som inte tycker som dig? Demokratisk och öppensinnat verkligen. Jag tycker att det du tror på är hokuspokus som inte verkar lämna plats åt så mkt annat än vetenskap. Inte beter jag mig arrogant för det. Konstig inställning från en person som försöker framställa sig öppensinnad.

men ditt bevis kan mycket väl stämma. men det är från 1915!?!? slutade du titta på nyheterna efter det?

Det finns inga säkra bevis för evolutionen. Bara ett hopkok av fossiler jämförda med liv från idag. Eller laboratoriumförsök där man ’syntetiskt’ tvingar fram genetisk ändring vilket egentligen visar att det måste finnas något yttre ’större’ kraft som orsakar detta.

Man har inte hittat några bevis för att något övergångsstadium har ägt rum. Likväl som man teoriserar att det är apmänniskor så kan det lika mycket vart människor som var byggda annorlunda. Våra kroppar var inte så här sjuka, trasiga och anpassade till denna bekväma storstadsmiljö där man bara sitter ner hela dagarna. Man kan bekräfta att skeletten/skallarna såg lite annorlunda ut. Med det kan likväl vara en människa som man tittar på. För tittar man tillräckligt mycket så ser man vad man vill.

kom igen...i den frågaan gör du som jag på ett osmickrande sätt. du tittar, ser ett fel och så är allt fel.

Poängen jag försökte göra var att man bluffade till sig en mindset och efteråt så såg man det som man ville se.

jag tittar på koranen, bibeln och toran och ser en jävla massa hokus pokus och skiter på allt. eller det gör jag inte. jag ser masshypnos/hysteri. maktgirighet. själsligt kontrollbehov.

Ja om man ser det från ett religiöst perspektiv så är det inte så konstigt att det är det du ser. Och ännu mindre konstigt när det finns en sådan negativ propaganda. Det för mig är det den som är masshypnos/hysteri. En stor del av befolkningen tycker illa om religionen utan att de ens själva på riktigt studerat den. Man copy +paste argumenterar åsikter, inte några riktiga argument. Åsikter som spelar på människors känslor.

2012-09-25 21:37
SofiaBayo
Nja. Jag tycker snarare att det är naivt att tro att allting som står i en bok är sant bara för att några saker i den har stämt.

Fast allt som har med naturvetenskap har stämt, inte bara några saker. Ingen filosof/tänkare har kunnat göra detsamma.
Jag kan inte se varför Bibeln och Koranen skulle vara annorlunda.

Som jag redan sagt så bör man inte jämställa Bibeln och Koranen med varandra då Bibeln genomgått så många ändringar och är skriven av människor under olika epoker. Det är därför man finner fel i den. För människor skrivit den. Och människan gör alltig vissa fel.
Min egen undersökning är faktiskt att jag kommer närmare gud när jag är mig själv och inte lever efter regler som någon annan satt åt mig.

Ja inte blir man någon annan när man blir religiös/troende, snarare tvärtom. Man släpper på den image som man i sig själv fantasierat om att manifestera. Man erkänner sig själv som man är och accepterar den man är, dvs älskar sig själv samtidigt som man ser och rannsakar sina brister och förfinar dem.
Den sexuella energin är en av de mest starkaste energierna vi har, och att försöka förtränga den är mer farligt än att leva ut den.

Islam nekar eller förtränger inte sexualiteten. Men den placerar den så att den gynnar individerna och samhället. Den skyddar från de destruktiva krafterna som manifesterats i våra samhällen.
Jag tror människor våldtar och utnyttjar varandra sexuellt pågrund av att vi förtränger den sexuella energin

Våra länder är bland de öppnaste när de kommer till sex. Vi ser nakenhet överallt. Den är allmänt accepterad, eller den målas iaf så vilket gör att det blir det. I alla områden spelas vi mot våra sexuella lustar. Hur många finns det inte som bara ser motsatta könet som ett stycke kött? Sex har tappat sin ’helighet’, och har blivit något obskyrt, något som inte längre är kärlek, det är utlopp för begär. Det är så öppet att man tappat värdet för människan. Det skulle jag säga är orsaken till så mycket våldtäkter.
Jag tror dock inte man botar beroenden genom att försöka kontrollera sig själv. Folk blir beroende eftersom dom söker efter helheten utanför sig själv. När man kommer till genuin insikt om att allt man behöver redan finns inom en så behöver man inte yttre saker för att må bra, det faller bort av sig självt och man behöver inte tvinga sig själv att hålla sig borta från det iheller.

Det är det jag säger också. Samtidigt som det också kräver en viss del av diciplin och självkontroll. När man väl kommit till insikt att man inte behöver något av det där som man egentligen tar skada om så blir man helad i sin själ och tappar all begär på det.

Om man däremot försöker tygla sig själv till att inte leva ut något som man egentligen vill leva ut, så lever man med en polerad fasad om att man är nära gud, men har ett helvetes kaos bakom murarna. Då är man avskärmad och så långt borta från gud som man kan komma.

Att komma till insikt om sin destruktivitet betyder nödvädigtvis inte att lustarna för evigt försvinner. Och det kan handla om beteenden som man utvecklat pga sin destruktivitet. Man måste ju fortsätta kämpa och traggla efteråt.

En som kommit till insikt att porr har en väldigt negativ inverkan på ens syn på sex/motsatta könet blir ju inte av med sin sexdrift för det. Och vad händer om man kollar iaf? Man mår dåligt efteråt. Då är det mycket bättre att avstå, att tygla sig själv. För efteråt så kommer själen att stärkas och man lär sig att behärska sig själv, att inte kontrolleras av sina lustar, det är det jag säger är farligt, inte att ha dem. Man kommer då i bättre kontakt med sig själv.

Det är en intressant sak det där med begär. Alla har sina egna svagheter och begär. För att knyta an igen till vägledningen så får all människor, oavsett om de är troende/religiösa eller inte, vägledning som är anpassad till just till sig själv, där man befinner sig i sitt liv. Vägledningen kan tex bestå av samvetets ’röst’ som talar om att man är på väg att göra något fel. Går man emot denna vägledning och väljer sina begär framför den så väljer man stegvis bort vägledningen.
Begären ger oss desorienterade mål tills det att vi måste fylla oss själva med dem för att känna oss lyckliga. Och det är då som man går till externa val av lycka.
Slaven är fri så länge han är tillfreds med sitt öde (i sig själv och Guds öde) och den ’fria’ är slav så länge han åtrår.

2012-09-25 21:39
Varför? Bara för jag är ateist betyder det inte att jag inte har intresse för religioner. Det är ju rätt så många som tror på allah också, så min slutsats är att det är en riktigt bra bok. Går det bra att läsa den på svenska, är det likt orginal?

Av många anledningar, bla för felfriheten av de naturvetenskapliga påståenden. Men också i hur den rör hjärtat och för tankarna till väsentliga frågor om livet och hur man spenderar den.

Ang att läsa den på svenska eller på vilket språk som helst förutom arabiskan. Så sägs det ju att det inte kan bli samma sak, vilket jag kan förstå i den takt jag själv lär mig arabiska och koranen på arabiska. Man kan ju såklart upskatta och förstå innebörden av Koranen på svenska eller tex engelska och förstå budskapet.

Men jag skulle råda om att läsa en med fotnoter. De tar upp väsentliga historisk kontext till ’verserna’, och förklarar ’verserna’. Annars kanske man missar några viktiga punkter eller hela innebörd av stycken. Annars riskerar man att tolka från sina egna tankar/föreställningar/erfarenheter/förståelseramar osv och då har man inte fått rätt slags ’läsning’. Tex att läsa historien till ’versen’: ”Och döda dem då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser varifrån de har fördrivit er”, kan lätt misstolkas om man inte läser hela ’versen’ och förstår i vilken kontext den uppenbarades i.
Man har ju funnit massvis med människoapors skellet. Neandertalare t ex. Djur förändrar sina förmågor och utseende när det byter miljö, eller föda, och klimatförändringar.

Man har inte hittat några bevis för att något övergångsstadium har ägt rum. Likväl som man teoriserar att det är apmänniskor så kan det lika mycket vart människor som var byggda annorlunda. Våra kroppar var inte så här sjuka, trasiga och anpassade till denna bekväma storstadsmiljö där man bara sitter ner hela dagarna. Man kan bekräfta att skeletten/skallarna såg lite annorlunda ut. Med det kan likväl vara en människa som man tittar på.
Och att ändra på egenskaper och anpassa sig är inte samma sak som att göra en heländring från en skapelse till en annan.
Well, det där har jag inte ens hört talas om, men visst kan det vara sant.
Det är sant: http://www.guardian.co.uk/science/2012/feb/05/piltdown-man-archaeologys-greatest-hoax
Men jag vet att jag inte består av jord och lera

Men på cellnivå består du av exakt samma sak som jord och lera.

2012-09-25 23:24
Fast allt som har med naturvetenskap har stämt, inte bara några saker. Ingen filosof/tänkare har kunnat göra detsamma.

Ja, fast det gör inte den andliga biten i koranen mer vetenskapligt rätt.

Som jag redan sagt så bör man inte jämställa Bibeln och Koranen med varandra då Bibeln genomgått så många ändringar och är skriven av människor under olika epoker. Det är därför man finner fel i den. För människor skrivit den. Och människan gör alltig vissa fel

Kan du med all säkerhet veta att koranen är den enda boken som är skriven av "gud"? Har gud papper och penna uppe i himlen? Kan han packa in en bok från himlen och skicka ner den per post och skriva "från gud"? Att någon påstår att "min bok är den enda boken skriven av gud och alla andra böcker är fel eftersom dom är skriva av människor" är ju faktiskt inte något nytt påpekande i mänsklighetens historia eller särskilt extra-ordinärt.

Islam nekar eller förtränger inte sexualiteten. Men den placerar den så att den gynnar individerna och samhället. Den skyddar från de destruktiva krafterna som manifesterats i våra samhällen.

Att påstå att en viss sexualitet är fel är för mig detsamma som att säga att man ska förtränga sig själv.

Våra länder är bland de öppnaste när de kommer till sex. Vi ser nakenhet överallt. Den är allmänt accepterad, eller den målas iaf så vilket gör att det blir det. I alla områden spelas vi mot våra sexuella lustar. Hur många finns det inte som bara ser motsatta könet som ett stycke kött? Sex har tappat sin ’helighet’, och har blivit något obskyrt, något som inte längre är kärlek, det är utlopp för begär. Det är så öppet att man tappat värdet för människan. Det skulle jag säga är orsaken till så mycket våldtäkter.

Då vill jag fråga dig. I länder där sexualitet inte är lika öppet så förekommer mer krig, mer massmord och mer människor som spränger sig själva och andra i luften. I länder där vi är fria att leva ut vår sexualitet så är vi mer fredliga, mer toleranta och begår inte mord på kvinnor eftersom dom ansetts vara slampiga. Hur förklarar du att västvärldens sätt att se på sexualitet är destruktivt, när länder med religiösa styren beter sig så mycket mer aggressivt mot både varandra, kvinnor och sig själva?

Varför kan inte ett engångsligg vara ett uttryck för kärlek och helighet?

Det är det jag säger också. Samtidigt som det också kräver en viss del av diciplin och självkontroll. När man väl kommit till insikt att man inte behöver något av det där som man egentligen tar skada om så blir man helad i sin själ och tappar all begär på det.

Du kan inte tvinga dig själv eller kontrollera dig att komma till insikt. Insikter kommer oftast genom svåra erfarenheter och reflektion. Insikter är spontana, inte kontrollerade eller påtvingade. Ungefär som orgasmer, dom kommer när du slutar tänka så himla mycket.

Att komma till insikt om sin destruktivitet betyder nödvädigtvis inte att lustarna för evigt försvinner. Och det kan handla om beteenden som man utvecklat pga sin destruktivitet. Man måste ju fortsätta kämpa och traggla efteråt.

Jag tycker dessutom det är lite farligt att sitta och fördöma destruktivitet. Människor som lider och lever destruktivt har ofta en tendens att söka djupare eftersom dom vill bort från lidandet. Personer som har haft ett ganska bra liv och aldrig varit destruktiva tenderar att vara mer ytliga och hamnar mer sällan på den andliga vägen.

2012-09-25 23:38
helt ärligt digerifucking doooo!

om du skulle se med samma ögon på evolutionen som koranen så skulle du slita koranen i bitar. that´s it. jag orkar inte med snacka om att vissa saker måste man tyda rätt andra saker är inte HELT bevisat. VAR ÄR GUD BEVISAT ENSTILL EN MICRODEL?

-Mark Twain

2012-09-26 07:02
Ja, fast det gör inte den andliga biten i koranen mer vetenskapligt rätt.
Kan du med all säkerhet veta att koranen är den enda boken som är skriven av "gud"? Har gud papper och penna uppe i himlen?

För mig är det iaf ett av tecknen att den inte är skriven av ngn människa. Den är såklart nedtecknad av människor sedan första uppenbarelsen(och det var ängeln Gabriel/Jibriil som tog skepnad för att förmedla den). Nertecknad och memorerad tills den sista uppenbarelsen, då lärde Profeten Muhammed (saw) följeslagarna dess ordning från början till slut och den memorerades så. Så den fanns både memorerad och nedtecknadl(du känner säkert till hur bra minne araberna hade på den tiden). Och om du tittar i vilken Koran som helst från vilken tid som helst så är dem identiska, till skillnad från Bibeln.
Att påstå att en viss sexualitet är fel är för mig detsamma som att säga att man ska förtränga sig själv.

Så du ignorerar alla folk som gått så långt at de bara tänker med sina könsorgan, som tappat tillit till andra könet och aldrig vågar öppna upp sig så att det blir en könskamp, för att inte bli lurad. Eller tror du på riktigt att inte detta existerar? Det har jag svårt att tro.
Då vill jag fråga dig. I länder där sexualitet inte är lika öppet så förekommer mer krig, mer massmord och mer människor som spränger sig själva och andra i luften. I länder där vi är fria att leva ut vår sexualitet så är vi mer fredliga, mer toleranta och begår inte mord på kvinnor eftersom dom ansetts vara slampiga. Hur förklarar du att västvärldens sätt att se på sexualitet är destruktivt, när länder med religiösa styren beter sig så mycket mer aggressivt mot både varandra, kvinnor och sig själva?

Den kopplingen har jag aldrig gjort men nej, jag tror absolut inte konflikterna i dem länderna beror på ngn undangömd sexualitet=P Nu vet jag inte vilka länder du menar. Men många av de länder som jag tänker på så är orsakerna till kaos många andra före sexualitet. Den gemensamma faktorn är iaf att dem alla har ledarskap som utövar korrupt utövande av makten. Dem får generellt sämre utbildning, de har hela tiden någon konlikt inom landet eller med andra länder. Organisationen av länderna är korrupt vilket gör att folk tar saker i egna händer så det bildars grupper som kommer i konfilkt. Folk har också sett andra delar av världens länder genomgå utveckling i välfärden och i teknologin vilket såklart skapar frustration i dem, dem längtar såklart efter den utvecklingen också. Det är deras rätt att få den men ledarskapet är korrupt. Och väst är ofta medi ett hörn genom att genom att tillsätta och samarbeta med många av dessa ledare. Och därför hindras landets utveckling.

Kollar vi däremot på tex Saudiarabien (som dock inte är en idealisk islamisk stat) så är brotsstatistiken längre än i våra demokratiska länder. Jämför tex bilstölder; Saudi ca 18 000, i Sverige ca 20 000. Bedrägeri; Saudi ca 741, i Sverige ca 115 000. Mord; Saudi 53, Sverige 81. Och tänk också på att det bor över 25 000 000 människor i Saudi. Det är mycket tryggare där. Jag känner folk som studerar och bor där, det är MYCKET tryggare. Sen är det såklart inte perfekt för alla som bor där vilket det förhoppningsvis blir förbättring på. Sen är det en islamisk stat så man får räkna med att den styrs med islamiska lagar. Inget konstigt med det.

2012-09-26 07:02
Jag tycker dessutom det är lite farligt att sitta och fördöma destruktivitet. Människor som lider och lever destruktivt har ofta en tendens att söka djupare eftersom dom vill bort från lidandet. Personer som har haft ett ganska bra liv och aldrig varit destruktiva tenderar att vara mer ytliga och hamnar mer sällan på den andliga vägen.

Hur får du det till att jag fördömer destruktivitet av att jag diskuterar vad jag anser vara destruktivitet? Och jag tror du tolkar mig helt fel i denna fråga, för jag håller ju med och tycker som du här. Alla människor har någon form av destruktivitet. Och sådana prövningar är en del av vägledningen, det står i Koranen att prövningar/svårigheter är ett sätt att komma ihåg Gud, att komma i kontakt med sin andlighet. Personer som själva genomgått destruktivitet kommer i kontakt med människans innersta känslor. Man analyserar sig själv så pass mycket att man lär sig sitt eget tillstånd så mycket att man efter det kan relatera till andra och se det inre tillståndet hos andra tydligare.

Koranen ger exempel som man kan ta lärdom av för att slippa gå igenom all destruktivitet och islam har ett regelverk för att strama åt spridningen av den. För spridningen som vi ser här är enorm. Folk är så disorienterade, inte ens nödvändigtvis destruktiva, även om det för samhället blir destruktivt. De ser inte ens destruktiviteten eftersom de gått igenom en programmering av medial mindset-propaganda. De har så många höljen av förnekelse (inte bara av Gud utan också sig själva) att de är förblindade. Utan att döma dem, det bara är så.
Det är helt onödigt att propagera och uppmuntra destruktiva mindsets. Det är inte samma sak som att alla har någon form av destruktivitet. Många tar livslång skada av sin tidigare destruktivitet som de gärna skulle slippa, även om de tar sig ur den.

2012-09-26 08:43
För mig är det iaf ett av tecknen att den inte är skriven av ngn människa. Den är såklart nedtecknad av människor sedan första uppenbarelsen(och det var ängeln Gabriel/Jibriil som tog skepnad för att förmedla den). Nertecknad och memorerad tills den sista uppenbarelsen, då lärde Profeten Muhammed (saw) följeslagarna dess ordning från början till slut och den memorerades så. Så den fanns både memorerad och nedtecknadl(du känner säkert till hur bra minne araberna hade på den tiden). Och om du tittar i vilken Koran som helst från vilken tid som helst så är dem identiska, till skillnad från Bibeln.

Det är fortfarande inget bevis för att Koranen är den enda boken skriven av gud, eller för den delen den enda rätta. Bara för att den är identisk med hur den såg ut för 2000 år sedan så betyder inte det att den inte är skriven av människor ( vilket den är oavsett hur mycket du försöker intala dig själv att den inte är för nej, gud har inte papper och penna uppe i himlen ).

Så du ignorerar alla folk som gått så långt at de bara tänker med sina könsorgan, som tappat tillit till andra könet och aldrig vågar öppna upp sig så att det blir en könskamp, för att inte bli lurad. Eller tror du på riktigt att inte detta existerar? Det har jag svårt att tro.

Nu får du skilja på människor som tänker med sina könsorgan och människor som tappat tillit för det andra könet.

Som sagt så tycker jag det är mer hälsosamt att leva ut sin sexualitet än att göra den fel och försöka trycka tillbaka den. Jag tror att destruktiva sexualla handlingar som till exempel pedofili kommer utifrån att människor försökt trycka tillbaka sin lust. Det är ingen slump att man ofta hör om präster som gett sig på barn.

Folk som däremot tappar tillit till det andra könet har ofta att göra med traumatiska barndomsupplevelser som man behöver bearbeta och väldigt sällan med upplevelser från vuxen-livet. Det har INGENTING att göra med att man inte lyckats kontrollera sin lust tillräckligt mycket för att komma närmare gud. Att lägga på en sån skuld på en människa som redan har traumatiska upplevelser kan vara förödande. Jag vill inte ens tänka på det.

Den kopplingen har jag aldrig gjort men nej, jag tror absolut inte konflikterna i dem länderna beror på ngn undangömd sexualitet=P Nu vet jag inte vilka länder du menar. Men många av de länder som jag tänker på så är orsakerna till kaos många andra före sexualitet.

Men det är fortfarande i en del sådana länder som man stenar kvinnor eftersom dom varit för slampiga. Det är fortfarande sådana länder som är mer destruktiva mot varandra än i länder där sexualiteten är fri. Den dagen jag hör att länder med muslimskt styre varken tvingar kvinnor till att göra vissa saker för att inte "locka" eller dödar dem pågrund av deras handlingar, den dagen kan du komma och prata med mig om hur destruktivt det är med att leva ut sin sexualitet. Men fram till dess så har du en hel del destruktiva handlingar att ta ansvar för i din guds namn.

2012-09-26 10:49
Här är Wikipedias artikel om idén att heliga skrifter beskriver vetenskapen innan den blev vetenskap: Scientific foreknowledge in religious texts. Den är lite feg, men innehåller en del länkar. I det stora hela handlar det om en blandning av långsökta tolkningar, välvilliga översättningar, och direkt lögn.

2012-09-26 11:18
Diggero

När det gäller porr så kan jag dock hålla med om att det finns ett ideal som oftast inte är förankrat i verkligheten. Den ger en snedvriden bild av sex vilket gör att människor som inte har förmågan att reflektera tror att det är så det ska vara. Den sexuella akten är oftast fokuserad på att mannen ska ha det bra och kvinnan ska se snygg ut. Den mesta porren visar dessutom väldigt sällan att kvinnan får orgasmer, eller hur man gör för att kvinnan ska få orgasm. Porren hade varit mycket mer konstruktiv om majoriteten av den varit realistisk, med naturliga kroppar, med kommunikation och riktiga kvinnliga orgasmer.

Men själva tittandet ser jag inget fel på. När vi tittar på nakna kroppar så producerar kroppen samma sorts substans som gör oss lyckliga. Ungefär som att en riktigt varm kram gör oss på bättre humör. Om du ska påstå att lustarna är fel så får man ju göra avkall på allt i livet som innebär att man mår bra; man ska sluta träna, sluta älska, sluta visa kärlek till sina medmänniskor, sluta hjälpa till, sluta titta på solnedgångar en vacker sommarkväll. Det är ingen skillnad på lust och allting som gör livet magiskt och fantasiskt. Den enda skillnaden är att såna som du står och slår på dig själv eftersom du någon gång råkar njuta av något som enligt en bok är fel, vilket för mig är låter som ett väldigt destruktivt beteende.

2012-09-26 22:33
Nu får du skilja på människor som tänker med sina könsorgan och människor som tappat tillit för det andra könet.

Fast dessa två är lite som hönan och ägget. En atmosfär med många som tänker med sina kön är ganska bra på att utnyttja och sälja falska förhoppningar. Vilket lämnar personen med en sårad och bedragen känsla. Det tankesättet projiceras genom stora delar av populärkulturen (musik, tidningar, serier) för ungdomar, och även den sexistiska synen, de går även där hand i hand. Så barnen växer upp till ungdomar med denna bild av en konflikt mellan könen och har redan med sig en likartad attityd. Sen blir det som en själuppfylld profetia.
Som sagt så tycker jag det är mer hälsosamt att leva ut sin sexualitet än att göra den fel och försöka trycka tillbaka den. Jag tror att destruktiva sexualla handlingar som till exempel pedofili kommer utifrån att människor försökt trycka tillbaka sin lust. Det är ingen slump att man ofta hör om präster som gett sig på barn.

Det måste finnas en balans mellan att förneka/trycka undan sexdriften och att leva ut den utan några gränser. Jag argumenterar att det som vi ser i vårt samhälle är långt över gränsen för något hälsosamt och argumenten för det har jag presenterat redan. Giftemål är en sådan balans. Det skulle spara samhället mycket destruktion.
Folk som däremot tappar tillit till det andra könet har ofta att göra med traumatiska barndomsupplevelser som man behöver bearbeta och väldigt sällan med upplevelser från vuxen-livet.

Och jag argumenterar att det är just det mindset som jag beskriver och avsaknad av moraliska normer som gör att det skapas så många trauman. Det är för att man hela tiden tänjer på gränserna för vad som är okej. Vi saknar en kollektiv medkänsla pga av den individualistiska traumat som vi genomgått. Folk vågar inte lita på varandra.
Det har INGENTING att göra med att man inte lyckats kontrollera sin lust tillräckligt mycket för att komma närmare gud. Att lägga på en sån skuld på en människa som redan har traumatiska upplevelser kan vara förödande. Jag vill inte ens tänka på det.

Nu har jag egentligen inte pratat om människor som lider av grova trauman som skapar svårare personlighetsstörningar osv. Visst finns det för många sådana men orsaken till det är samma argument som ovan. Det är en ond cirkel i samhället som skulle kunna förminskas och botas med lite mer gränser. Folk behöver gränser, annars får vi samhällen som dessa.

Sen menar jag att vi alla på ett plan lider av trauman och hjärntvätt. En indoktrinering till att tappa kontakten med oss själva och Gud. En materialistisk och individualistisk indoktrinering som främjar tävlande som leder till konkurrenstänkande.

Vilket jag inte jämför med grövre trauman. Den som vi ’vanliga’ traumatiserade lider av är just att vi inte är i kontakt med oss själva och genom det inte i kontakt med Gud. Därför blir hela den andliga upptäckten i sig ett litet trauma i början. Det öppnar upp en helt ny verklighet. Skuld kan bara Gud döma, jag håller med, det är ingen lösning att döma folk. De måste få verktyg att se för sig själva.
Men det är fortfarande i en del sådana länder som man stenar kvinnor eftersom dom varit för slampiga.

Yes, jag sa att det finns brister, och det finns metoder som inte är godkända inom islam. De kanske har anknytning från islam men man har gjort en egen överdriven, förtryckande version av det. Det är som sagt korrupt ledarskap. Religionen har sitt regelverk, straffet för tex utomäktenskapliga förhållanden skall vara lika för männen som kvinnorna. Alla regler är till för att inte låta det gå till överdrift, för kollektivets bästa.
Det är fortfarande sådana länder som är mer destruktiva mot varandra än i länder där sexualiteten är fri.

Hur är dem mer destruktiva mot varandra? Jag argumenterar fortfarande att den individuella destruktiviteten är långt mycket värre här. Trauman i de länder som du syftar på är långt mycket mer utspritt än här. Tänk vilken historia som finns i dem länderna. Att det finns destruktivitet är inte så konstigt. Men det är återigen inte invånarnas fel, det är okunskapen och förtrycket som kommer som följd av all korrupthet.
Men fram till dess så har du en hel del destruktiva handlingar att ta ansvar för i din guds namn.

Varje människa är bara ansvarig för sina egna handlingar. Vi bär ingen annans handling. Och hur skulle jag kunna ta ansvar för länders felaktiga utövande av islam som jag aldrig ens besökt? Det är inte ens islam i många av de länderna. Jag har underkastat mig Gud och lever ett gott liv utefter min förmåga. Jag rannsakar mig själv och arbetar med att förbättra min karaktär. Mycket mer än så kan jag inte göra.

2012-09-27 19:12
En atmosfär med många som tänker med sina kön är ganska bra på att utnyttja och sälja falska förhoppningar. Vilket lämnar personen med en sårad och bedragen känsla.

Nu är du ute och cyklar. Många människor som söker sex och ignorerar andras känslor ifråga, har ett väldigt stort bekräftelsebehov och en avsaknad av empati. Personer som ofta känner sig utnyttjade efter en sexuell upplevelse ( nu syftar jag inte på våldtäkter dock ) är ofta personer som tror att dom någonsin kommer få bekräftelse genom att ha sex med personen. Jag har själv varit där. Vad man behöver jobba på är att tycka om sig själv, inte att tygla sin lust. Sedan finns det faktist de människor som har mycket sex, som är ärliga mot dem som de har sex med och sig själva och som sällan hamnar i sådana situationer där någon känner sig utnyttjad.

Giftemål är en sådan balans.

Varför är det hälsosammare i äktenskap? De flesta människor fortsätter använda sex som manupilation inom äktenskapet. Antingen så avhåller kvinnan sin man sex för att få som hon vill, eller så försöker mannen fjäska in sig hos kvinnan genom att göra saker han inte vill göra för att han hoppas på att få sex då alternativt att han blir sur och avhåller henne känslor eftersom hon inte ger honom sex. En hel del våldtäkter förekommer även inom äktenskapet.

Du svarade dessutom inte på min fråga. Varför kan inte ett engångsligg vara heligt och kärleksfullt?

Det är en ond cirkel i samhället som skulle kunna förminskas och botas med lite mer gränser. Folk behöver gränser, annars får vi samhällen som dessa.

Trauman botas inte genom gränser och har aldrig gjort det. Trauman botas genom att gå ner på djupet av sig själv, prata och känna dom känslorna som man flyr ifrån.

Trauman botas inte genom att tygla sin lust. Du är välkommen att fråga vilken psykolog som helst om det.

Skuld kan bara Gud döma, jag håller med, det är ingen lösning att döma folk. De måste få verktyg att se för sig själva.

Men ändå sitter du och dömer människor som lever ut sin sexualitet? Är inte det guds uppgift och inte din?

Hur är dem mer destruktiva mot varandra?

Det skrev jag. Dom lever inte särskilt fredligt. I vissa delar så blir man mördad eftersom man lever ut sin sexualitet, och blir man inte det så blir man iallafall minst utfrusen och får skam på sig. Jag tycker inte det är särskilt konstruktivt. I länder där sexualiteten är fri så beter vi oss inte så mot varandra. Vi är mer öppna och odömande mot varandra, vilket jag skulle tycka gör människor här i mer i kontakt med gud, än många som påstår sig vara det i andra delar av världen.

2012-09-27 21:29
Nu är du ute och cyklar. Många människor som söker sex och ignorerar andras känslor ifråga, har ett väldigt stort bekräftelsebehov och en avsaknad av empati. Personer som ofta känner sig utnyttjade efter en sexuell upplevelse... är ofta personer som tror att dom någonsin kommer få bekräftelse genom att ha sex med personen. Jag har själv varit där. Vad man behöver jobba på är att tycka om sig själv, inte att tygla sin lust.

Det känner jag till, det är en orsak, och sen finns det även andra. Vad jag försöker få fram att den överdrivna exponeringen av sex inte direkt hjälper till detta problem. De får medial bekräftelse som ger social bekräftelse på att det är så man uppfyller sitt bekräftelsebehov, istället för att lära sig älska sig själv som du säger.
Varför är det hälsosammare i äktenskap?

"Till hans tecken hör också att han skapat hustrur åt er bland er själva, så att ni kan bo tillsammans med dem, och stiftat inbördes kärlek och barmhärtighet, här finns sannerligen tecken för människor som tänker efter. "

Giftemål bygger på att man älskar den person som man förbineder sig med. Vilket helst betyder att man inte bara pick-and-choose, man väljer fördelaktigt en partner som har kompletterande egenskaper till en själv så att man främjar varandras utveckling. En man behöver en kvinna som kan plocka fram vissa känslor i honom och vice versa. När man gör det i en anda att det ska vara livet ut så leder de oundvikliga konflikterna att man kommer varandra ännu närmare.

Och detta kan ju såklart också ske i att bara vara ’tillsammans’ med någon. Men jag säger att detta ändå leder till större ’korrumption’ eftersom man då lättare kan lämna förhållandet när det börjar bli lite hett, istället för att ta sig igenom konflikter. Man behöver inte ha lika mycket tålamod. Man väljer enklare utifrån lustarna istället för varandras inre uppfyllelse.
De flesta människor fortsätter använda sex som manupilation inom äktenskapet.

De flesta människor, hur kom du fram till det? Det är en del av den mänskliga svagheten att det kan bli så. Har man rätt avsikt när man ingår i ett ’kontrakt’ som man kan kalla äktenskap så gör man ju det för att uppfylla den andres behov. Men två personer kommer ju såklat inte kunna uppfylla allting hela tiden. Men med avsikten och kunskapen om äktenskapet så kommer man inte att tänka på sina egna rättigheter så att säga, utan på partnerns rättigheter. Det är dem man ska hålla koll på. För om den andre är nöjd så är man själv nöjd.
Du svarade dessutom inte på min fråga. Varför kan inte ett engångsligg vara heligt och kärleksfullt?

För att det inte kan involvera bandet mellan det maka paret, som byggs upp av den personliga kärleken och igenkännandet till varandra.

Trauman botas inte genom gränser och har aldrig gjort det. Trauman botas genom att gå ner på djupet av sig själv, prata och känna dom känslorna som man flyr ifrån.

Men jag menar inte att det bara är trauma som orsakar all destruktion i detta samhälle. Det är ett mindset som inte korrelerar med den mänskliga naturen. Den är en överdriven och destruktiv kraft.

Sen sa jag inte att det är gränserna som botar traumat. Men gränser avhåller trauma att spridas så som dem sprider sig nu.

Trauman botas inte genom att tygla sin lust. Du är välkommen att fråga vilken psykolog som helst om det.

Inte nödvändigtvis heller genom att helt ge hän åt den. Samtidigt som båda sätten i olika fall kan fungera. Men det var igen inte det jag sa.
Men ändå sitter du och dömer människor som lever ut sin sexualitet? Är inte det guds uppgift och inte din?

Jag dömer ingen. Jag argumenterar emot det levnadssättet som vuxit fram i detta ‘fria’ samhället som vi lever i. Det är inte samma sak som att döma själva personen. Det skulle göra att allt som kritiseras är att döma, vilket det inte är.

2012-09-27 21:31
Det skrev jag. Dom lever inte särskilt fredligt. I vissa delar så blir man mördad eftersom man lever ut sin sexualitet, och blir man inte det så blir man iallafall minst utfrusen och får skam på sig.

Fast hur får du ihop det där med att det inte är särskilt fredligt med sexualitet? Det finns mycket större faktorer varför det inte är fredligt, som jag nämnt.

Att leva ut sin sexualitet är inget som är tillåtet inom islam just för att det leder till så mkt korrumtion. Det är en skamplig handlig. Och jag förstår att inte folk här kan förstå det. Sen kan jag inte yttra mig om vad det autentiska tillvägagångssättet till det är. Vilket dock iaf inte betyder att familjen eller vem som helst har rätt att ta lagen i egna händer. Det finns domstol, chans att ångra sig, att lämna sådana handlingar osv. Det är islams lagar för vad som skapar trygga och hälsosamma samhällen.

Och familjen ska inte stötta ut personen enligt religionen, det vet jag iaf, familjen och gemenskapen skall vara ett stöd till personen.

I länder där sexualiteten är fri så beter vi oss inte så mot varandra. Vi är mer öppna och odömande mot varandra, vilket jag skulle tycka gör människor här i mer i kontakt med gud, än många som påstår sig vara det i andra delar av världen.

Jag tycker inte att folk här är speciellt öppna eller odömande. Folk här är mästare på att baktala andra, även sina närmaste vänner. Men i ansiktet så säger dem inget. Folk ljuger, bedrar, utnyttjar, skiter i, är arroganta, egoeistiska osv osv. Det enda vi är i kontakt med här är våra lustar och begär. Grovt generaliserat så klart.

Och oberoende vilken kultur, eller grupp man tillhör. Muslimer inräknade. Det är sorligt hur muslimers tillstånd är. Den speglar inte alls religionen. För de dyrkar inte Gud som de bör och har inte kunskap om religionen. Skulle dem göra det skulle de införa det goda inflytande som dem gjorde dem första hundra åren av islams historia. Den spreds utan våld till dem största delarna.

Islam blev inte tvingat på folk med svärdet utan det var den goda karaktären och sanningen i levnadssättet som övervann folks hjärtan. Annars skulle inte så stora skaror i länderna där islam sedan tappade makten fortfarande vara muslimer. En förtryckande regim tappar sina ’följare’ när den försvinner.
Moderator

2012-09-27 22:49
DiggeriDoo skrev:

Och oberoende vilken kultur, eller grupp man tillhör. Muslimer inräknade. Det är sorligt hur muslimers tillstånd är. Den speglar inte alls religionen. För de dyrkar inte Gud som de bör och har inte kunskap om religionen. Skulle dem göra det skulle de införa det goda inflytande som dem gjorde dem första hundra åren av islams historia. Den spreds utan våld till dem största delarna.

Men är det inte mer logiskt då att anta att hur folk beter sig beror inte på vilken religion de har utan hur de är som människor? Det finns folk som är elaka mot varandra oavsett om de är religiösa eller inte, då verkar ju religionen inte styra särskilt mycket åt något håll utan det är individuellt helt enkelt.