I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Dark Knight - Spoilertråden

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-07-24 18:27

The Dark Knight - Spoilertråden

Eftersom alla förmodligen inte kommer att kunna hantera spoiler-funktionen vi nyligen lagt till på whoa har vi här en tråd där vi helt öppet kan diskutera om The Dark Knight!

Imorgon 20:45 är det dags för min del!

jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-24 19:04
Sjalv ska man se den 21.10 idag!
Oh, yeah!
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2008-07-24 19:07
Samma tid som Midas gäller för mig, förfärligt taggad!

•pave paradise•

2008-07-24 21:19
Bra att ni skapa en spoiler-tråd slipper, då ska jag undvika den här tills efter imorgon kväll, samma tid som Midas här också.

Admin

2008-07-25 00:59
Den började riktigt bra, helt enligt förväntningarna. Men när Harvey Dent i mitten "erkänner" att han är Batman tappar filmen tempo och den realism man faktiskt kan kräva av en sådan här film. Att alla så lättvindigt bara köper hans story och han sitter i polisbil känns för otroligt till och med för en film. Samma sak när Batman och Rachel faller ner för huset och landar på biltaket. Visst, det är en film, men för mycket. Finns även någon sekvens (tror det är när gubben funderar på att spränga båten) där det ska vara så jättespännande och sekvensen blir jättelång med spännande ljud i bakgrunden som till slut bara blir irriterande (lyckligtvis var jag vid det här laget så uppslukad av Jokern att jag bara hörde clownmusik i huvudet). Men det jag tror jag stör mig mest på är hela det här "dags att ta av sig masken". Det låter mer som Spindelmannen än Batman.

Lyckligtvis kommer filmen ikapp sin fantastiska första timme när Jokern rymmer från fängelset och det blir sådär helgalet och explosivt som det bara kan bli med Jokern. Varför han står högst upp i ett glashus i slutet förstår jag dock inte. Med tre hundar som vakt. Till synes utan någon rimlig flyktväg. Nåja, det spelar väl ingen roll och det går alltid att inbilla sig att det fanns någon mer mening än att filmen helt enkelt måste ta slut nån gång. Gillade för övrigt storyn med Harvey Dent. Hoppas bara han förblir död nu om det blir fler filmer.

För Batman behöver ett visst mått av realism. Han är ingen superhjälte med övernaturliga krafter. Visst, jag kan köpa att han kan glidflyga och hela det köret, men inte att han faller 20 våningar helt oskadd, dessutom tillsammans med någon som inte är som han. När det blir för superhjältigt, då blir det fel, och då förlorar Batman det här mörka. Faktum är Batman var mörkare i Batman Begins, men Jokern (finns det någon som inte hejade på Jokern?) tog över mörkheten väldigt bra, och filmen slutade härligt mörkt också.

Och Heath Ledger gjorde så klart en jättebra roll som Jokern. Precis lika bra som Jack Nicholson för snart 20 år sedan. Han är dock inte oersätterlig, utan jag tror Jokern utan problem kan göra comeback i en ny film. Lite galnare efter nåt år på Arkham. Bara de hittar rätt person som vågar leva ut.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-07-25 11:47
skulle vilja påstå att heath ledger gör en mycket bättre joker än nicholson. Blir jävligt svårt att hitta en ersättare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-25 12:25
johnny depp hade passat bra som jokern i nästa film .. tycker jag
Survival of the fitest only the strong survive.

2008-07-25 14:49
ooooooooooooooh va fet den va! såg den igår, mad.

Nog om att jag är trött på allt heath ledger snack men fan va obehaglig han var som jokern, riktigt tråkigt att han inte kommer med i nästa rulle.

Tråkigt också att Two-Face dog direkt också.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
Admin

2008-07-25 16:02
Tycker både Nicholson och Ledger gör lika bra tolkningar. Det är olika typer av filmer och de båda jokrarna hade inte passat in den andras film. Men visst, Ledgers joker är mörkare och mer vriden än Nicholsons, som i jämförelse mest framstår som en tokig vandal hellre. Ledger fångar det neurotiska på ett annat sätt och därför mer intressant. Det enda jobbiga är Ledger helt plötsligt ska få kultstatus bara för att dog innan premiären.

Johnny Depp är en person som skulle kunna göra Jokern. Men det finns nog fler, just för att Jokern är en så speciell person (och minst sagt föränderlig, det är ju omöjligt att greppa vem Jokern verkligen är). Man känner ju inte direkt igen Ledger från något annat han gjort.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-07-25 16:27
ledger va EXREMT hyllad innan han dog.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-25 19:53
Tyckte Joker påminde jävligt mycket om Jig Saw från, med mobilen i magen, dom där två båtarna som haade en tid på sig om dom skulle spränga den andres båt... de var lite Saw över det hela. Tråkigt att man inte fick se så mycket med Two-Face, annars var filmen ett guldkorn.
 Digg it...

2008-07-25 23:59
Helt underbar film, kom nyss hem från biografen.

I början av filmen, när dom langar, och massa fake batmans dyker upp och the real batman hoppar sönder deras bil så såg det ut som scarecrow satt mellan dom två fake batmans, vafan, dog inte han i batman begins? jag har för mig det...

Tycker dem fick med allt iallafall...

Nu ska jag sova, ska upp tidigt.

Skivsamlare

2008-07-26 00:17
sjukt bra film! äntligen får jag läsa i spoilertråden med ;D
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Admin

2008-07-26 00:33
mystic
Absolut. Ledger tog steget ut bland de stora i och med Brokeback Mountain. Men det jag stör mig lite på är att han nära på kultförklarats vilket till stor del beror på att han dog av misstag av en överdos innan hans kanske största film hade premiär. Som att folk börjar applådera och skrika när Ledgers namn rullas i eftertexterna exempelvis. Jag ska inte säga vad andra tycker, men det känns som att många sådana personer beter sig så inte för att Ledger gjorde en superbra roll, utan för att han är död.

Maath
Nej, Scare crow red iväg på en häst eller nåt sånt (kanske blev släpad, han dog hur som helst inte) i slutet av ettan. Trodde innan att han skulle liera sig med Jokern. Men det hade väl varit för förutsägbart och förmodligen inte bra alls.

2008-07-26 01:00
Precis sett den, lär ta ett tag innan jag kan börja dissekera den dock.
•pave paradise•

2008-07-26 03:42
Fyfan vad bra! Måste se den igen, snart.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-26 06:34
do you know how i got these scars?

2008-07-26 08:25
muy bien
 Digg it...

2008-07-26 10:26
Den var jävligt bra. Men jag tycker att allt lallande om att ligga 1a på imdb som bästa film ever + 9,6 i snitt är överdrivet. Många gånger va filmen seg och långtråkig. Tycker Ledger gör hela filmen till vad den är. Sååå sjukt bra skådespel.

Måste säga att ettan var bättre som film.

Hade hela filmen haft samma anda som det första 6 minutrarna under bankrånet hade det vart bättre. Också en stor besvikelse att Dawes roll var utbytt mot någon sketful brud i konstig näsa.

mors.
RATED R!

2008-07-26 12:40
Mer besvikelse att folk inte har koll på vilka som gör rollerna. :(
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-26 12:41
Nu dagen efter verkar alla jag känner som har sett den missuppfattat extremt mycket, vilket jag inte riktigt förstår...
•pave paradise•

2008-07-26 13:17
Jag ska nog se den igen, typ i morgon. Alltså, så jävla bra. Fast jag hade spoilat Gordon innan då jag sett för mycket bilder. :(
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-26 13:20
Jag kör nångång mellan måndag och torsdag, känns vettigare att utnyttja Rabattkortet liksom...105:- blir lite jobbigt efter ett tag.
•pave paradise•

2008-07-26 13:40
why so serious?

2008-07-26 17:23
håller helt med Evolution i vad han skrev i sitt första inlägg här.. sammanfattar ganska precis hur jag känner för filmen.. grym heath, snygg film, endel bra action, mycket sega scener, mycket töntiga grejer ( bland annat barnen som leker att de skjuter så kommer batman på sin motorcykel, spydde nästan där, kändes som en reklamfilm för eksaker eler nåt)..

stark 3 eller svag 4 kan inte bestämma mig..

allt i allt är blev jag lite besviken, har blivit alldeles för hypad på imdb, är det bara överdivna batman nördar som röstat där eller?

2008-07-26 18:49
Kan inte vara SÅ många Batman-nördar, då skulle IMDb redan reagerat på att det fanns väldigt mycket onyanserade röster. Jag tror att man behöver se den igen för att få ett ordentligt perspektiv på det hela. Jag behöver det iaf, jag har svårt att bestämma mig.
•pave paradise•

2008-07-26 19:11
mjae de grejerna jag stör mig på har inte med perspektiv att göra.. varför skulle man behöva se den igen menar du? tyckte inte direkt något kändes oklart..

det är väl som med sagan om ringen, den är inte heller sååå bra men låg väl också på såna här nivåer i början, nu ligger den mer lagom på en bit över 8.. får hoppas denna petas ner en bit under den nivån om ett tag.. but still a good movie..

2008-07-26 19:15
För mig handlar det om att det ligger mycket och bubblar under ytan, så jag måste se den igen för att knyta några lösa trådar som hänger.
•pave paradise•

2008-07-26 20:28
Jag är ganska övertygad om att flera stycken här har missat en del grejer gällande storyn i The Dark Knight. Jag har sett den 2 ggr nu och jag insåg att jag missade ett par grejer första gången jag såg den.
Det är en komplex story, och det är också den enda superhjältefilmen som tänker utanför "superhjälte"-ramen. Filmen går så mycket längre än en vanlig superhjältefilm. Ta bort Jokerns smink och Batmans dräkt och du har en sofistikerad thriller framför dig.
Tycker att Nolan visade slutet så fantastiskt bra med att det omständigheterna måste bli värre innan de kan bli bättre, vilket var filmens röda tråd jämtemot etik och moral.

2008-07-26 21:09
Hoppas på en 3:a, tycker det känns som om det kommer komma en också. Undrar om Joker is back then, och vem som ska spela honom i en eventuell uppföljare. Hoppas isåfall att Riddler är med då, kanske Jim Carrey fortsätter spela honom då, det hade varit nice. Och vad är Batman utan Robin? Finns många av Batmans foes och vänner som jag vill se i en uppföljare...

Är också sugen på att se den igen, får se om det blir och se på bio igen eller om jag får tag på den på andra sätt då.

2008-07-26 21:29
Jag hoppas innerligt att vi slipper Robin. Genomusla prestationer varenda gång jag sett Robin spelas i en Batman-film.

Sen så spekuleras det vilt kring Dent's död. Jag, likt många andra, tror inte att han är död. Utan att det sopas under mattan, vilket förklarar Gordon's beteende i sista dialogen med Batman. Känns rätt kasst att låta Two-Face härja i 20 minuter bara för att sedan döda honom. Förhoppningsvis ersätter man INTE The Joker utan visar att man haft några andra scener man inte lagt med här dolt i rockärmen för att inkluderas i den tredje (och sista) delen av Nolans Batman-serie.
•pave paradise•

2008-07-26 23:37
Nolan skulle nog klara av att hantera det. Men jag vill inte se det i alla fall. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-26 23:42
Hoppas på en 3:a, tycker det känns som om det kommer komma en också.

en 3a kommer, christian bale har redan kontrakt för en 3e batman rulle.

2008-07-27 00:02
Både Nolan och Bale har själva sagt att dom tycker att Robin är för fjollig och aldrig kommer platsa i den värld som Nolan har skapat för Batman

2008-07-27 00:03
Haha har Nolan sagt så? Vilken kung!
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-27 00:04
Well...fuckin' a!
•pave paradise•

2008-07-27 00:14
Längtar mer än något på att The Dark Knight ska komma på Blu-ray just nu så man kan kolla på den hur många gånger man vill. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-27 01:45
Ja jag planerar på att köpa den på Blu-Ray också.. Har en PS3 men undrar om det går att spela blu-ray i vanliga dvd-spelare också? Eller möjligtvis på datorn? (lite offtopic)

2008-07-27 01:51
Vilka är dina "lösa trådar", lhabia?

2008-07-27 10:24
Blu-ray går bara i en Blu-ray spelare.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-27 11:55
daviden:

Det är det jag inte vet, har bara en känsla av att någonting saknas, att man missat någonting. Kan vara besvikelse som döljer sig bakom frågetecken också.
•pave paradise•

2008-07-27 12:24
Både Nolan och Bale har själva sagt att dom tycker att Robin är för fjollig och aldrig kommer platsa i den värld som Nolan har skapat för Batman

HAHAHA!

Tycker filmen var råtung, längtar också tills den släpps på Blu-Ray, då ska den ses om och om och om igen, för så jävla bra är den.

Filmen ska ju ha satt rekord på mest sädda film i USA första veckan, och ska ha dragit in över 4 miljoner, läste jag.

Först Batman Begins, sen det här... Kan bara tänka mig hur jävla bra den tredje kommer bli. Hoppas även på att få se Riddler jag också, kanske Penguin från Batman Forever också.

Och vad heter den här tjejen som allierat sig med Joker...

Länk till http://www.gamereactor.se/grtv/?id=2334

Enda bilden jag kunde hitta på henne, haha, hoppas på att se hon i 3:an också.

Suck on my chocolate salty balls
Skivsamlare

2008-07-27 14:30
hur fick Joker sina ärr? Genom ngt av det han sa i filmen eller genom det som står i serieversionen? Finns så många olika versioner om hur han fick dom i serietidningarna med ju O.o
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-07-27 15:20
Gillar första "delen" av filmen som fan, ledger gör jokern helt strålande.
Men sen blev det nästan bara för mkt med two face och slutet var töntigt.
Bra film dock, ska se den igen

2008-07-27 16:47
Här kan ni njuta av den 6 minuter långa bankrånsscenen i bra kvalitet:

Länk till http://normgregory.com/2008/07/10/the-dark-knight-prologue/

2008-07-27 20:02
lhabia

Ok. Tror att du överanalyserar lite för mycket.

2008-07-27 20:03
daviden:

Nope.
•pave paradise•

2008-07-27 20:34
haha tje penguin kan ju inte vara med i nolans gotham. riddler skulle ju säkert funka. Robin går ju inte heller diggar hårt att han sagt att Robin är för fjollig.

Riddler borde gå att få med, finns inte så¨många fler vad jag vet.

2008-07-27 23:13
lhabia

Säg till när du hittat svar på dina lösa trådar. :)

2008-07-27 23:16
I shall. Imorgon är det fotboll, så det får bli återbesök på Rigoletto på tisdag. Beror på om polaren som var för sjuk för att hänga med sist tillfrisknat eller inte.
•pave paradise•

2008-07-28 13:50
nån som kan förklara varför jokern säger olika historier hela tiden när han ska berätta om sina ärr ?
Survival of the fitest only the strong survive.