fifty-fifty... boom boom? det var en maffiabank ditt tjockhuve... Dom säger till o me det i filmen... När han går runt med sitt lilla pumphagel å sprätter omkring sig så vrålar han nått i stil med "vet ni vem ni stjäl ifrån" "Ni och era kompisar är döda". Detta tolkar i alla fall jag som att han vet om vad det är för en bank han jobbar på. Det är inte Nordea. Det är Maffians bank. Sen när Batman och Gordon pratar så snackar dom om stället som en maffiabank. Dessutom så när de går till Harvey för warrants, så är det maffians banker de vill åt. Vad dom inte vet är att pengarna redan är på väg till Hong Kong. Men förutom det. Så är det osanolikt att dom skulle introducera en karraktär som The Riddler utan att ge en vink om det. Står det Edward Nygma någonstans? Jag tror inte ens att han är Krediterad som något mer än "Bank Manager" på sin höjd. Sen är jag inte helt hundra på att Edward Nygma jobbar på en maffiabank heller, jag har för mig han jobbar för Bruce Wayne. Exempel på hur man har introducerat karraktärer utan att ge dem en framträdande roll i andra filmer är ju hur dom har flaggat för att Lizard ska kunna dyka upp i spiderman. Eftersom det är hans enarmade lärare, som är krediterad under sitt rätta namn. Eller som Nick Fury dök upp i en efter eftertextscen i Ironman. Notera att jag inte säger att han inte skulle passa i rollen. Det skulle han säkert göra med bravur. Jonny Depp behöver inte få alla roller med en twist.
Mob bank! Hur som helst, vem det än blir så kommer han att äga. Nolan vet vad han gör.
jagvillocksåhaenblog.com
hellspawn sa det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2008-08-03 12:59
Riddler jobbar för Bruce Wayne jo...
Just det ja....då kanske det är den där fjantiga advokaten (eller vad han nu var...) som ville outa Batman som ska spela Riddler?
•pave paradise•
Nu orkade jag inte läsa allt, men jag fick bara känslan, i den här filmen, att jokern fixat ärren själv just for the hell of it....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
I serierna finns inte direkt nån "sann" historia om vem jokern är och hur han blev som han är.... gött att Nolan inte försökt sig på en egen historia Det ända jag tyckte va riktigt töntigt i filmen var mobilsonar utrustningen..... de va lixom förmycke tom för en seriefilm. Och att Lucius Fox skulle sitta och hålla koll på hela stan.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Den här filmen hade ju noll handling. Jag såg den på bio och där är det ju ändå rätt okej att se actionfilmer men det här var ändå inte mycket att hänga i granen.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Producent
2008-08-03 20:15
"Det ända jag tyckte va riktigt töntigt i filmen var mobilsonar utrustningen..... de va lixom förmycke tom för en seriefilm." Word. realismen tog stryk med den delen...
Mm..och ni tycker att sonar-signaler i mobiler är overkligt...
•pave paradise•
Om man tycker att The Dark Knight inte har någon handling har man missat hela filmen. Jag tror att vissa förväntade sig en vanlig seriefilm ala Iron man eller något, med en uppenbar och linjär handling. The Dark Knight är lite mer än det. (Inlägget ändrat av Midas 2008-08-03 20:33:45)
jagvillocksåhaenblog.com
Eller en film är ju alltid linjär, så fel ord att använda men ni förstår nog.
jagvillocksåhaenblog.com
Överlag en helt okej film, även om det käns surt eftersom potentialen var mycket högre. Jokern var fantastisk och filmens hela behållning. Tycker den kunde ha varit mycket mörkare och betydligt mindre klassisk actionfilm; biljakter, explosioner och "james-bond-vapenutdelning" i all ära, men det tog över från vad som kunde ha varit en riktigt intressant plot, särskilt när de klämde in cheesy actionfilmshumor, riktigt trist. Några tillfällen var rent pinsamma - t.ex. när den stora tuffa massmördarnegern på båten kastar ut detonatorn - och sliskigt amerikanskt moralistiska. Tycker Bale fungerar bra som Batman och att de tillfällen när de gör honom mer mänsklig (t.ex. när han frå stryk) är bäst. Angående Jokerns ärr som diskuterats tidigare i tråden: Jag tycker det är en klockren detalj till en bra karaktär (och otroligt välspelad dessutom). Jokern är en karaktär som gynnas av att inte ha en bakgrund eller något motiv. Han är en intressant karaktär just p.g.a. de situationer han befinner sig i och hur han hanterar dem, jag vill absolut inte veta mer om Jokern. En knapp trea av fem möjliga.
Tänkte fråga hur du kan skriva som du gör men sen bara ge filmen "en knapp trea" men sen såg jag att du skrev "neger" så jag undrar inte längre.
•pave paradise•
Du får gärna berätta det jag har missat Midas :) Det jag fattade av handlingen var i alla fall att Jokern sprang runt i stan och var taskig mot folk utan någon som helst anledning.
Jag satt (också) och bara väntade på att Jokern skulle komma i bild igen, med sitt äckliga snack, sköna personlighet och fina leende. Jag betalade 105kr endast för det. Jag har inte sett så många Batman-rullar, är inte det minsta insatt i skiten heller. De scener när Batman hade längre monologer så satt jag och skrattade för mig själv, med den där rösten kan man inte låta seriös. Det blir för mycket, för roligt och tar bort det seriösa. Löjligt rent ut sagt. Men i sin helhet, med sjukt bra dialoger från Joker, en stark Two-Face och en skön voiceover i slutet, sköna actionscener och bra mycket humor (Jokern i nurse-dräkt, någon:)?) ger jag den 8/10. Kommer defenitivt att se den igen när den "släpps". Fast då lär jag spola igenom allt jag inte tyckte var så bra.
Ihabia: Oj förlåt. Jag ska genast börja tro att det är enskilda ord oavsett kontext som är källan till allt ont i världen. Jag gav filmen en trea (eg. typ 2.5) för att det var en helt okej (men inte extravagant på något sätt) actionfilm som man blev besviken på eftersom den hade stor potential och vissa jäkligt bra detaljer.
D-Moral: Jag har bara svårt att ta någon som använder det ordet på större allvar. Och jag håller inte med ditt betyg. Så.
•pave paradise•
Ripoff Missade du hela maffiabiten med pengatvättning osv?
Det enda jag inte gillade alls var Batmans fjantiga röst, det kändes oseriöst från första början. Alltså det lät som han gjorde till sig, om han nu inte ville låta som sig själv kunde han väl ha haft en röstförvrängare i halsen eller något.. så slapp man få känslan av att han ansträngde sig för att prata sådär. Gillar han som spelade Gordon, gjorde en riktigt bra roll. väldigt lik serietidningarna jag har läst. Jokern, man vill gärna ha mer av honom. Typ lite mer bakgrundsinfo osv, för att göra honom ännu mer olustig.
D-Moral: Sen håller jag inte alls med dig om att det var en dålig scen att den stora svarta fängelsekunden slänger ut detonatorn i vattnet medens "de goda", civila, lätt hade sprängt upp båten om de bara hade vågat. Blev en liten skön twist att det är helylle amerikanen som är den riktigt blodtörstiga. Sen är jag säker iochförsig att detonatorerna gick till den båten man var på och inte de andras båt. Det är Jokern vi snackar om.
tack_för_fisken: Helyllejänkarna ändrade sig ju också, av vad som iaf verkade vara moraliska skäl. Störtlöjligt. Att detonatorn gick till ens egen båt känds givet, men problemet tog passagerarna aldrig upp i filmen, så då får man förutsätta att de trodde på jokerns presentation. I så fall är det bara tråkigt och amerikanskt att framställa dem som tveksamma inför att döda den andra gruppen. Typ som i SAW när man (har turen att) ställs inför ett problem där man måste döda någon lirare för att få en nyckel eller dylikt. Kalasproblem. Visst, inte det roligaste i världen. Men hellre det än att behöva slita av sig själv revbenen eller nåt. Kniv i honom, tack så mycket. Hej hej.
Producent
2008-08-04 14:40
"Typ som i SAW när man (har turen att) ställs inför ett problem där man måste döda någon lirare för att få en nyckel eller dylikt. Kalasproblem. Visst, inte det roligaste i världen. Men hellre det än att behöva slita av sig själv revbenen eller nåt. Kniv i honom, tack så mycket. Hej hej." hahaha....
tyckte filmen var bra,störde mig på vissa saker som redan skrivits här typ batmans bajsnödiga röst,sonar radarn,bat-moppen grejen,men på hela stora,en bra film..Jokern var bäst
schh..
D-Moral
"Att detonatorn gick till ens egen båt känds givet" Det känns snarare helt fel. Jokern vill ju inte att de som gör fel val (spränger de andra) ska bli straffade, han vill att de som gör fel val (spränger de andra) ska bli mördare. Han vill att man ska bryta mot moraliska och samhällsenliga regler.
Sen, det det handlade om var ju att på båten med vanliga medborgare så röstade en demokratisk majoritet fram att de skulle spränga den andra båten, men när det väl kom till kritan var det ingen som vågade trycka på knappen. Alla var med på det, sålänge det var någon annan som gjorde smutsjobbet.
På den andra båten var det å andra sidan folk som alla i princip tidigare gjort smutsjob för sin egen och andras skull, men det gör inte att de automatiskt är beredda att utplåna alla människor som kan innebära ett hot mot dem själva.
Ett argument som jag blev lite förvånad att ingen tog upp i filmen var dock att det var ju inte BARA brottslingar och fångar på den andra båten, det var ju även fångvaktare och besättningsmän.
fan rösten eju soft, jobbigt o dra på sig en röstförvrängare, att köra falsett had eju inte heller signalerat pondus...
daviden P26 Nej, det missade jag inte, eller det kanske jag gjorde förresten, hehe. Kommer inte ihåg nåt om nån pengatvätt. Var det när han från Hong Kong vill göra affärer med Batman eller? Det jag uppfattade var detta, att Jokern rånade maffian för nöjet. En åklagare försöker sätta dit maffiabossarna. Maffian använder Jokern för att mörda alla och lite till, samtidigt som han lyckas spränga lite byggnader och skapa kaos, alla börjar skylla på Batman. Mitt i allting ska de också vara något slags budskap om godhet och ondska, men det blir mest bara pannkaka av det. Fast jag måste tillägga att jag tycker att Heath Ledger gjorde sig bra som Jokern. Det var i alla fall roligt att se honom. Lite intressant hur olika han och Nicholson har tolkat karaktärerna. Jag tycker i alla fall att Nicholson var läskigare som Jockern :P Fan nu vart jag sugen på att se den Batman filmen, det var länge sen jag såg den. Kanske ska avsluta med att tillägga att det bara är min åsikt, så ingen tar åt sig menar jag ;)
Omen: Kändes givet med tanke på att det var en amerikansk actionfilm menade jag, en klassisk, sjukt tråkig twist. Hade de utnyttjat den fantastiska karaktären Jokern till bättre, så hade det kunnat bli betydligt mer intressant, bl.a. i nämnda scen.
Det är så här Batman ska vara! Mörk, plågad och ensam. Inte massa jävla neonljus och bling bling som i "Forever" och "Batman & Robin". Jag störde mig också på all hype kring Heath, men jag är såld nu efter att ha sett han tolka The Joker. Sinnessjukt bra film. Jag anade redan från början med Havey's coin flipping att det kanske var en Two Face coming up, också synd att han fick dö så snabbt. Frågan jag ställer mig nu är: Hur ska det kunna bli en bra uppföljare av det här? Vet att Steve Carell, Adrian Brody och Robin Williams visat intresse för att spela The Joker innan Heath fick rollen. Men? Suck...
At the gates of Eternity...
Jag vettefan om det går att göra en ny The Joker i Nolans Batman efter etta. Adrien Brody i sådana fall om man måste välja någon av dom där.
jagvillocksåhaenblog.com
Adrien Brody i sådana fall om man måste välja någon av dom där. Daniel Day Lewis ;)
Jag vill inte ens diskutera om vem som ska spela The Joker. Det är bäst om han inte är med i tredje.
BC99 P25 Jag anade redan från början med Havey's coin flipping att det kanske var en Two Face coming up hehe hade du vatt en äkta batmannörd hade du vetat det redan när man fick höra namnet Harvey Dent. ;P Håller med dig om att det var synd att han inte var Two-Face nån längre tid (om han nu är död).
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
360Flip : Jo det är visserligen sant, men jag lyckades aldrig lägga Two Face riktiga namn på minnet hehe :) Men jag trodde fan de skulle spara Two Face som en fiende till nästa film åtminstone och låta The Joker dö. Men är jag helt ute och snurrar nu om jag minns att Two Face fick sitt ansikte fucked up pga en syra attack egentligen och inte bensin som i The Dark Knight?
At the gates of Eternity...
i serien får harvey sitt halva ansikte bortbränt när en maffiasnubbe kastar frätande syra på honom under en rättegångsförhandling. jag hoppas dock att two face kommer tillbaka till nästa film. The Riddle känns som en tråkig skurk i jämförelse med Jokern.
jävla miss att inte ha med katie holmes i the dark knight
SKU - SKU - SKULASON!
Inte direkt va? Hon var det sämsta i Batman Begins.
jagvillocksåhaenblog.com
Vrf tänkte dom på båten inte bara på att hoppa i vattnet och simma? har för mig att båtarna var rätt nära hamn ;)
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
sry, kom just på att han sa ngt som "someone attempt do get off the boat. you all die" HAHA fan va sköny han e!!!
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
Tacka Tom Cruise för att Katie Holmes inte var med och gjorde hela denna rulle till en lååååång jävla tråkresa också. Hon förstörde sååå mycket i förra rullen.
•pave paradise•
Midas P26 tänkte mer att det kändes knas att se en helt annan brud i den rollen. men visst hon var väl inte jättebra som skådis i Batman Begins
SKU - SKU - SKULASON!
Trodde verkligen Jokern skulle dö en falla-ner-från-hög-byggnad-död precis som i Tim Burtons Batman, tur att det inte var så. Tror det är upplagt för en Joker i nästa film, då han gav en hint i slutet att kampen mellan Batman och Jokern kommer vara för evigt precis som i serietidningarna. Känns som att William Fitchner kommer spela någon i nästa film, dumt att anlita en så stor skådis för en så liten roll. Det var väl ingen granat i munnen han hade? Rök kom ut har jag för mig... kanske kommer spela en transsexuell Catwoman i nästa... Hehe undrar om det var som karaktär som i Friday-filmerna, fången som kastade ut detonatorn från båten? Samma fina oranga overall och allt. Sen läste jag att Hurley från Lost kommer spela the Penguin i nästa film. Vi får se, vi får se.
im not sayin im number one...oh im sorry i lied! im number 1,2,3,4 and 5!
Sen läste jag att Hurley från Lost kommer spela the Penguin i nästa film. Vi får se, vi får se. Haha det där toppar nog alla bullshit rykten ang. "Batman 3"
Håller med som någon sa tidigare i tråden, det gick över gränsen med 2face.. Men detta var en grym film, 1an bleknar i jämförelse med den. Lite dåligt att dom bara bytte ut första batman bruden, jag föredrog hennes utseende men 2ans skådespel.
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Bra film. tycker som några nämnt att "För mkt action för lite handling, eller dom kunde låtit handlingen få mer utrymme....ta sig mer tid att bygga stämning." det håller jag verkligen med om. Man blev inkastad i bra scener redan från början men gled inte riktigt in i den riktiga stämningen......Jokern, var ju helvetiskt jävla bra! Helt fantastisk, jag som många andra, satt bara och väntade på när han skulle komma in i bild igen. Man blir jävligt intresserad av Jokern. Mycket bra. Vet inte om jag tycker att Jokern ska komma tillbaks i nästa film..Oavsett vem som kommer få rollen isf, kommer inte väga upp till förväntningarna. -Om han kommer tillbaks ändå och det slår förväntningarna äter jag med glädje upp vad jag sa precis. Tycker det är HELT OK om Batmans förvrängda röst kom från en röstförvrängare i hans dräkt. men undrade lite när han inte längre hade hela masken på sig.. ... TwoFace gillade jag inte iöverhuvudtaget. palla bli helt annorlunda för att hans blivande dog. OK i början men sen tar man ju sitt förnuft till fånga. sen tyckte jag han såg överdriven och larvig ut.. Hade så väldigt gärna sett Heath Ledger i nästa Batmanfilm.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
vet inte om katie holmes va bäst i Batman begins. men jag störde mig på att bruden var ful i denna.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
nuss Det handlade ju om lite mer än att hans blivande dog, Jokern hade ju förvrägt hans synesätt. Då jokern är en psykopat och shizofren så känns det ganska troligt. Tänk bara i början då han lurade alla hans medhjälpare i det där bankrånet. Han fick dom att döda sig själva och komma undan själv. Liten sammanfattning enligt mitt tycke , såg filmen igår. (Detta är hur jag känner nu , då jag säkert kommer ändra några uppfattningar i hand med att jag smälter filmen) ------------------------------------------------------ang heath ledgers hype Allt snack om överhype på Heath Ledger. Han var redan fullproppsad sedan brokeback mountin, och denna roll som joker triggade upp det ännu mer. Självklart blir det ju mer kännslor inblandat då han fick en tragisk död.Heath Ledgers roll Heath Ledger gör denna filmen. Första filmen inriktade man sig på batman , då var han "ny" och det var spännande att se hans process. I denna film var jokern i centrum, "jokern gjorde denna film". Nu är frågan vem som gör nästa film? Det får vi se. Ang hans ärr och historia. Så vill jag inte veta mer om jokern. Han ska vara ett frågetecken i allas huvuden. Man ska inte riktigt förstå honom. Han drar ju 2olika historier om hur han fick sina ärr, det gillas. Han framstås bara då mer som en virrig psykopat med shizofren drag. Det blir som "hans grej" att berätta detta för sina offer. Lite i stil med Samuel L jacksons bibelutdrag i Pulpfiction. (något sådant , ni förstår) Hans skådespelar insats är som alla tycker näst intill perfekt. Det är en joker vi inte sett tidigare en mycket mörkare joker. En film kritiker hade skrivit något jag tycker sumerar Heath Ledgers insats: "Ledger didnt so much give a performance, as he dissapered completly into the roll" R.i.P ---------------------------------------------------------------- Och visst såhär i efterhand kan man ju reta sig på saker i filmen. Som tex när barnen sitter i en bil och lekskjuter med fingrarna.Där av en rad smällar och batman rusar förbi. Det är lite i samma stil som i senare starwars filmerna (Offtopic) , då saker förlöjligas för mycket. I The dark knight hör inte detta hemma, det är en mörk film.Övrigt I övrigt tyckte jag inte filmen blev tråkig en sekund. Notera då att jag såg den hemma framför datorn. Handlingen och manuset är fenomenalt bra, och jag kan inte märkbart klaga på någons skådespelar insats. Voiceovern i slutet är det slutet man önskar. Batman ska inte vara en glorofierad atrapp som springer runt och ser snygg ut. Han är Gothhams beskyddare, inte hjälte. Jag är så glad att han inte tog av sig masken ^^.8 av 10 är filmen värd. Och jag hoppas på en oskar till Heath Ledger, hur han ska få priset är ju en annan historia. frid// bajskorv aka vroksjab
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Förstår mig fortfarande inte på folk som tycker denna film är dålig. Vroksjab, what about en oscar till heath, som hans föräldrar tar emot och hela hallen står upp applåderar, massa tårar och en massa jävla gåshud rakt igenom. :)
Xtremesia hehe ah vi får hoppas på det. Inte för att heath Ledger är död, utan för hans roll är värd en oskar. frid!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Helt sjukt att folk kan tycka att filmen är dålig, antar att det är folk som har "Daredevil" på sin top 5 lista över bästa filmerna någonsin som tycker så..