I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Andra världskrigetfilmer!

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-02-18 19:23

Andra världskrigetfilmer!

Jao, droppa!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-18 19:29
schindlers list - fet som fan, the pianonist - tung som fasiken

2009-02-18 20:15
Band of brothers - antagligen den fetaste serien som finns..
Max Manus - norsk film om norska motståndrörelsen, bra för att vara nordisk film. jag gillade den starkt.
Förintelsen- handlar om en judisk kille som berättar historien om sin familj, grym film verkligen.. boken är dock bättre
Hjältarna från telemarken- handlar om tyskarna som tillverkade kärnvapen i nordnorge, gammal och helt okej.
The Longest day- Gammal, svartvit. lite känsla i den,. helt okej

orkar jag inte mer
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-19 06:35
Der Untergang
The Bridge On The River Kwai
Pianisten

Tre mycket bra filmer som utspelar sig under Andra världskriget.

2009-02-19 06:57
Saving private Ryan
The thin red line
Örnnästet
Letters from Iwo Jima
flags of our fathers
where eagles dare
valkyria

2009-02-19 10:01
Come And See,om rysk barnsoldat som joinar partisanerna och får vandra genom helvetet på jorden. lätt den mest drabbande krigsfilm jag sett. fullkomligt mästervetk men inget för den som är ute efter romantiserande bilder av krig, det här är total ångest.

Ivans Childhood, ckså om en rysk barnsoldat/spion vid fronten under krigets sista period.

The Thin Red Line, vacker film om människans destruktiva krafter i kontrast med naturens skönhet, vad är ondska hur kan den frodas på en så vacker plats som en harmonisk söderhavsö. ofta missförstådd av många som tycker den romantiserar kriget genom sina väldigt vackra scener. Amerikansk.

2009-02-19 12:35
Memphis Belle: handlar om besättningen på ett amerikansk stridsflygplan, som har en tur kvar innan dom får återvända till USA. Alla andra plan som varit ute lika länge har förr eller senare blivit nedskjutna. Rätt okej, mest för att så gott som samtliga killar är ASSNYGGA, men ganska förutsägbar.

Rukajärven tie ( engelsk titel Ambush): Handlar om anfallet i Vitkarelen.

Framom främsta linjen: Från Wikipedia : Filmen berättar om fortsättningskriget mellan Sovjetunionen och Finland och utspelas 1942 - 1944. Det svenskspråkiga infanteriregementet IR61 får delta i striderna i Östkarelen och under sommaren 1944 omgrupperas regementet till Karelska näset, där de bekämpar det sovjetiska anfallet vid Tienhaara nordväst om Viborg.

2009-02-25 00:51
The boy in striped pyjamas - handlar om sonen till en ss officer. riktigt bra
Groupie

2009-02-28 17:53
Stalingrad

Jävligt underskattad, det är en av de bästa krigsfilmerna som har gjorts. Jävligt vacker och hemsk på samma gång.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2009-02-28 18:02
jag hyser en stark hatkärlek till enemy at the gatess. å ena sidan är manuset väldigt bra å andra sidan gillar jag varken dennis hopper eller jude law. men den är helt klart sevärd.

2009-02-28 18:25
Livet Är Underbart är superduperbra.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---
Admin

2009-03-03 10:01
Hart's War, med Bruce Willis. Fast den är kanske inte så jättebra.
Katyn har jag inte sett än men den verkar intressant.
Das Boot är väl en sån där klassiker som alla som läser tyska tvångsmatas med.
U-571 lite amerikansk motsvarighet.
Flags of our fathers är fet.
Letters from Iwo Jima måste man ju också se då.

Men slösa inte din eller någon annans tid med Pearl Harbor.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2009-03-03 10:04
Eller varför inte kolla in den här listan på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_films
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-03-16 02:13
Memphis Belle var min i särklass favoritfilm som ung pojke (med tillhörande flygplansintresse), jag blev helt förstörd när filmen försvann från min lokala videobutik.
Såhär i efterhand är den egentligen inge vidare, dramaturgin är så typisk amerikansk krigsfilm och avvikelserna från den faktiska händelsen (ja, Memphis Belle var det första plan att klara 25 uppdrag och fick återvända) är så stora att den verkligen inte tjänar något dokumenterande syfte.

Bra filmer om kriget i stilla havet:
Tora! Tora! Tora! - film från japansk POV om angreppet på pearl harbour. Förvånandsvärt ovinklat för att va en amerikansk produktion.

Battle of Midway - Gammal film om sjöslaget som vände USAs stridslycka i området. Hygglig underhållning och skapligt sanningsenlig.

Letters from Iwo Jima/Flag of Our Fathers - Även om man inte får en uppfattning om i vilken kontext dessa slag utspelade sig i så är det bra filmer som går nära inpå.

Europa:
Schindlers List är förstås bra, men Livet Är Underbart är många gånger bättre. Mer romantisk än vad som helst med Hugh Grant och samtidigt en av få filmer som nästan kan få mig att gråta varje gång.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.